november 01, 2024, 01:19:01 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: hei  (Lest 2213 ganger)
rofferen
Supermedlem
*****
Innlegg: 820
Bosted:



Vis profil
hei
« på: august 04, 2011, 23:39:58 pm »

hei noen som har papir liggende på att det e mulig og få godkjent 1600 motor i vognkortet hos biltilsynet? evnt muli og få tilsendt en kopi hilsen lille lilla
Loggført
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #1 på: august 05, 2011, 00:47:48 am »

hei noen som har papir liggende på att det e mulig og få godkjent 1600 motor i vognkortet hos biltilsynet? evnt muli og få tilsendt en kopi hilsen lille lilla

Har ikke papirene her, men så vidt jeg husker har Møller gitt teknisk uttalelse om at 1600 cc kan settes inn uten modifikasjoner i alle sene bobler (et lite unntak for  noen 1200-typer som hadde smalere bremsetromler foran - da må du bytte til tromlene som satt på 1300, evt bytte til skiver).

Ellers er det vel bare å kontakte biltilsynet og snakke med dem om hva de trenger av dokumentasjon. For øvrig er det ikke så mange lenger som klarer å se forskjell på f eks en 1300 og en 1600-motor fra utsiden, men det er jo det beste å ha papirene i orden. Viktigst er det jo at bremsene er dimensjonert for motoren i bilen,

Hvilken boble har du? (type/årsmodell)
Loggført
rofferen
Supermedlem
*****
Innlegg: 820
Bosted:



Vis profil
« Svar #2 på: august 05, 2011, 11:09:33 am »

har en 1963 mod.lakka lilla perlemor med bredda stålfelger.lakka i flakes.skal får lagt ut noen bilder når jeg kommer hjem til sørlandet igjen på sida.har du eventulet tlf nr til mølller?
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #3 på: august 05, 2011, 11:12:04 am »

Hvis det er en 1300 dp du har, er forskjellen på ca. 6hk. En god 1300 kan oppleves som sterkere enn en sliten 1600 har jeg hørt :-)
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

rofferen
Supermedlem
*****
Innlegg: 820
Bosted:



Vis profil
« Svar #4 på: august 05, 2011, 11:14:53 am »

hei.e en 1600 jeg har i med 2 stkk 44 solex.og en trimmkam.har orginalinsuget til bobla men han vil ikje gå på tomgang med den.sviver kun på 1500 omdreininger.får han ikke lavere.hmm?
Loggført
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #5 på: august 05, 2011, 13:19:50 pm »

Denne kan leses: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,11405.0.html

Her er brevet fra Møller (se vedlegget).



*  (105.7 KB, 717x1024 - vist 225 ganger.)
Loggført
rofferen
Supermedlem
*****
Innlegg: 820
Bosted:



Vis profil
« Svar #6 på: august 05, 2011, 13:47:22 pm »

nydlig.du har redda dagen min.akuratt det papiret jeg var ute etter
Loggført
rofferen
Supermedlem
*****
Innlegg: 820
Bosted:



Vis profil
« Svar #7 på: august 05, 2011, 14:15:44 pm »

håper godbilen går gjennom hos tilsynet nå.
Loggført
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #8 på: august 05, 2011, 15:20:31 pm »

nydlig.du har redda dagen min.akuratt det papiret jeg var ute etter

Du har et usikkerhetsmoment, og det er dokumentasjon på antall hester i bilen. Den er jo ikke en original 1600, men antakeligvis lett trimmet (?). Men er det mer enn 10-15 HK over?

Når du leser skrivet ser du at Møller legger til grunn at det er skivebremser på bilen de uttaler seg om. Hvis du har det, er det null problem - da gjelder skrivet. Men du kan argumentere med at 1600 også er godkjent med tromler foran. Bl a er alle US cabrioleter frem til 1979 levert med tromler og 1600-motor (stor trommel-type), og de bilene er jo typegodkjent i Norge.
Loggført
rofferen
Supermedlem
*****
Innlegg: 820
Bosted:



Vis profil
« Svar #9 på: august 05, 2011, 15:33:05 pm »

okei.så da e det beste kansje og bare sette på en orginal forgasser.og kjøre hend og vise han? selv om han ikke går på tomgang da.har fått tak i en som har forgasser.så får satse på det.og ingen ser jo att det e en 1600 da.
Loggført
rofferen
Supermedlem
*****
Innlegg: 820
Bosted:



Vis profil
« Svar #10 på: august 05, 2011, 15:34:43 pm »

vet ikke hvor mye hester det e i bilen.men regner med det ikke e mye over 60 hk i den,
Loggført
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #11 på: august 05, 2011, 18:51:36 pm »

Hva slags bremser er det på bilen? Du ønsker å ha gode bremser på bilen din, og å trimme uten å følge på med gode bremser er livsfarlig. Ikke tenk på hva du får gjennom nåløyet til BT, tenk på egen sikkerhet. Vanlige folk har en airbag foran seg, vi har en bensintank...

Original forgasser er OK, men det skulle ikke ha noe å si på om den blir godkjent eller ikke - det er jo sylindervolumet du vi ha inn i vognkortet. Men det vil kanskje ta noe av oppmerksomheten bort fra trimmingen din.
Loggført
rofferen
Supermedlem
*****
Innlegg: 820
Bosted:



Vis profil
« Svar #12 på: august 07, 2011, 19:25:23 pm »

hei.e nye bremsesko.og hjulsilindere.e trommelbremser på han.tror jeg fant ut hvorfor han ikke går på tomgang nå.luftlekasje.skal lage nye pakninger til innsuget og forgasseren så blir det nok.bra.men vet du om det går ann og få bygd om bremsene foran til skiver e ikje det dyrt? har sett unnberg har.
Loggført
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #13 på: august 07, 2011, 23:27:00 pm »

Gode tromler gir i utgangspunktet like bra stopp-effekt som skiver, men forskjellen er varmeopptak: Skiver lufter varmen bedre - mindre fare for varmgang, og derfor er det krav om skiver når motoreffekten går opp. Men som det står i Møller-brevet, er det ok med 60-65 hk med de bremsene som satt på 50 hk-bilene originalt (dvs både tromler og bremser). Gir motoren mer effekt kan nok Vegstasjonen kreve mer bremser og TÜV-papirer. Tror ikke du trår over grensen med 1600 med trimkam, med mindre det er portede topper, annen eksos, osv. M.a.o. skulle du ha god margin med de bremsene du har på bilen nå (gitt at det er fra en 1300 eller bedre, og ikke en smalskuldret 1200).

Kanskje andre som har mer peiling på dette bidra? Jeg er "originalmann" og trimmer eller senker av prinsipp ikke, så kunnskapen er begrenset om hva som må til for å få ting godkjent.

Skivebremser fås som ombyggingssett. Tror det koster 2-4000, vet ikke. Hør evt også med Lars på VW Veterandeler (90 14 85 65 ).
Loggført
rofferen
Supermedlem
*****
Innlegg: 820
Bosted:



Vis profil
« Svar #14 på: august 07, 2011, 23:39:39 pm »

ok nei planen e igrunn bare og hend og vise bilen.han må jo vises pga senkinga.men jeg har tuv papir på den så det går nok bra.de har jo ikke sagt noe på motor..så tror nok kansje det ordner seg.har ikke lyst til og gi opp bilen heller.så får vel bare kjempe videre.men du må ha hjertelig takk for info.
Loggført
rofferen
Supermedlem
*****
Innlegg: 820
Bosted:



Vis profil
« Svar #15 på: august 08, 2011, 15:37:06 pm »

hei noen som kan hjelpe en sørlending med ett spørsmål.har en 1963 mod caal lock lilla metalic perlemor med bredda stålfelger lakka i flakes.lurer på om det e mulig og få bygd om til skivebremser på denna og få godkjent det? Sjokkert
Loggført
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #16 på: august 08, 2011, 23:04:08 pm »

Her er et utkapp av et et annet skriv fra Møller som forklarer dette med bremsene. M.a.o.: Finn ut hvilken type trommelbremser du har på din bil, så vet du om du må bytte bremser på den.

Lykke til!


* Bremser 1200-1300.jpg (92.45 KB, 448x290 - vist 110 ganger.)
Loggført
rofferen
Supermedlem
*****
Innlegg: 820
Bosted:



Vis profil
« Svar #17 på: august 08, 2011, 23:22:43 pm »

hei takker sitter og tebker veldig på om jeg skal ringe til unnberg og høre om bremsekmittet foran på min.vet det sitter styringsdemper på bilen min.men stabbstag e vel kansje verre og få tak i?
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!