april 19, 2024, 22:02:40 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Haynes eller Bentley, hva er best?  (Lest 2779 ganger)
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« på: desember 05, 2007, 14:19:18 pm »

Heisann
Trenger litt kunnskap om t3.
Hvilken bok skal jeg kjøpe? Haynes eller Bentley? Det var utrolig dårlige bilder i Haynes boka jeg kjøpte til 69 bobla jeg hadde. Er Bentley noe bedre? Kom med erfaringer!
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #1 på: desember 05, 2007, 14:24:40 pm »

Bently er en mye bedre bok i mine øyne. Men fordelen til Haynes er at den har en del praktiske tips som kan være flott hvis man er helt ukjent med boble/type3 etc.  (og hva man kan bruke når man ikke har verktøy VW/207.1)

Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #2 på: desember 05, 2007, 14:55:41 pm »

Bentley er Volkswagens egen verkstedhåndbok, ment for profesjonelle VW mekanikere på et fullt utstyrt VW verksted.

Haynes er en reparasjons håndbok for mannen i gata.

Forskjellen er stor, så for en nybegynner er nok Haynes best, for Bentley gir deg FOR mange detaljer.

IMHO
Loggført

Speed is no substitute for direction
Syncronaut
Supermedlem
*****
Innlegg: 934
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #3 på: desember 05, 2007, 15:01:18 pm »

Bentleys manualer er "originale", dvs Volkswagen of America går god for dem... De har selvfølgelig også sine svakheter og feil, men det er nokså langt mellom dem sammenliknet med de fleste andre.

Haynes er vel vanligvis den beste av de dårlige, dersom det går an å si det slik...

Til din type 3 bør du ha begge Bentley-manualene, etter min mening. Slik ser de ut:

http://www.amazon.com/Volkswagen-Fastback-Squareback-Official-Service/dp/083760057X/ref=pd_bbs_1?ie=UTF8&s=books&qid=1196863114&sr=8-1

http://www.amazon.com/Volkswagen-Type-Workshop-Manual-1961-1967/dp/083761192X/ref=pd_bbs_sr_2?ie=UTF8&s=books&qid=1196863114&sr=8-2
Loggført

Gorm
Medlem TVWK og Dora Custom
http://tvwk.no/
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #4 på: desember 05, 2007, 18:19:55 pm »

Aha så det er stor forskjell på de to altså. Takker!
Da tror jeg at jeg går for Haynes, da jeg ikke har de verktøyene som de hadde på et vw-verksted for 40 år siden Rekker tunge

Er fornøyd med Haynsn til bobla, men der er så teit at de ikke kan oppgradere den med fargebilder ol.. Er så vanskelig å se hva de driver med.
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
Anders Peder
Supermedlem
*****
Innlegg: 1276
Bosted: Brumunddal



Vis profil WWW
« Svar #5 på: desember 05, 2007, 19:24:43 pm »

hadde jeg visst at du var ute etter denne boka for 2 dager siden skulle jeg ha bestillt 2 fra amazon ..min ble sendt i går sammen med en annen "kjekt å ha bok" .. http://www.amazon.com/Rebuild-Volkswagen-air-Cooled-Engine-models/dp/0895862255/ref=pd_sim_b_title_1
Loggført

Vw Boble type 1 1965
Opel Vectra 1.9 CDTI Opc Line 2007

tlf: 90738323
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #6 på: desember 06, 2007, 12:50:43 pm »

aiai... synd det ja. Har ikke stressa med å mekka enda. Skal digge ferdig bilen først Rekker tunge
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
Vw1302s
Seniormedlem
****
Innlegg: 442
Bosted: Skoppum



Vis profil
« Svar #7 på: desember 06, 2007, 13:37:53 pm »

Nå er vel ikke jeg noe mer enn "den vanlig mannen i gata" og jeg har haynes. Jeg syntes den fungerer knall jeg:) Har en til også, men husker ikke hva den heter Hæ Sjokkert. Den er i et spiralhefte med bilde av en boble på utsiden.

Jeg skal ikke påpeke hvor god disse er iforhold til de bøkene for proffe verkted, men jeg har fått mye hjelp ifra både haynes og den andre. Gliser
Hvis det er noe jeg ikke finner så har vi jo detta flotte forumet, med mange som kan boble ut og inn som ingen annen! Gliser Osteaktig
Loggført
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #8 på: desember 07, 2007, 00:34:01 am »

Uansett om du velger Haynes eller Bentley, anbefaler jeg deg å satse på en annen bok til. For er det noe du ikke skjønner i den ene, så er det kanskje bedre forklart i den andre. Og den "andre" boka bør være John Muir's "How to Keep your Volkswagen Alive - A Manual of Step by Step procedures for the Compleat Idiot" (skal ikke være "complete" nei Glad ). Jeg har Bentley-bøkene for mine modeller, men idiot-boka er uslåelig som en ekstra-referanse.

http://www.amazon.com/Keep-Volkswagen-Alive-Step-Step/dp/1566913101/ref=ed_oe_p
Loggført

1969 Militær-buss
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!