mars 29, 2024, 14:55:43 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Bengalakking - pusse ned til blank finish - prosedyre?  (Lest 1761 ganger)
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« på: august 12, 2011, 19:31:17 pm »

Godtfolk,

Leste en tråden gang her (eller var det på vw2you?) om en som hadde rullet bilen med bengalakk og pusset den ned til et veldig profft resultat. Er ikke kar om å finne igjen den tråden...
Holder på å fikse på en skjerm på bruksbilen. Har pusset ned noen rustflekker på den ene skjermen, og ruller på bengalakk m/owatrol på som en midlertidig løsning. Skal holde gjennom vinteren før bilen hellakkeres neste år, er planen.


Noen som vet metoden for å få det blankt? Sandpapirtyper (stegvis)? Verktøy eller håndlag? osv.

Loggført
Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1779
Bosted: Kragerø.....Norway.....


59 T1,64 T1og 65mod 215


Vis profil
« Svar #1 på: august 12, 2011, 19:47:01 pm »

Lofot'n på forumet her driver og jukser med slikt. Send han en pm så kanskje du får noen tips, evt vekk han og få ut en tråd hvor flere kan få tips.
Kanskje det var her du så noe slikt, http://www.vwnorge.no/index.php/topic,27297.60.html
« Siste redigering: august 12, 2011, 19:54:40 pm av Gullik » Loggført

Seaside VW Klubb
Cheron
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4993
Bosted: Hijol - Andebu


Luftkjølt? Ja takk!


Vis profil
« Svar #2 på: august 12, 2011, 19:54:15 pm »

Han har mala og deretter vannslipt Glad
Loggført

You'll never walk alone


                  Proud member of Senkemafia'n
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #3 på: august 12, 2011, 20:01:42 pm »

Lofot'n på forumet her driver og jukser med slikt. Send han en pm så kanskje du får noen tips, evt vekk han og få ut en tråd hvor flere kan få tips.
Kanskje det var her du så noe slikt, http://www.vwnorge.no/index.php/topic,27297.60.html

Var den grønn den boblen i den tråden jeg mener å huske, mon tro? Hmm... Det jeg er ute etter er en blank overflate.

Men takk for tipset, skal PMe lofoten-
Loggført
maxi
Juniormedlem
**
Innlegg: 59
Bosted: Asker


Vis profil

« Svar #4 på: august 22, 2011, 10:38:33 am »

Har du tenkt til og hel lakkere bilen med bengalakk neste år, hvis ikke så husk at bengalakken må helt bort før lakking med 2komponet lakk. Det finnes en herder for og blande i bengan så den blir helt hard" lettere og slipe.
Loggført
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #5 på: august 22, 2011, 22:56:09 pm »

Fikk ikke noe særlig respons her, så jeg måtte prøve meg frem, nå er jeg ferdig. Det ble ganske akseptabelt resultat. Du ser det ikke på to-tre meters avstand.

Tok med bensinlokket til en fargehandel her, og de scannet inn fargen. Fikk blandet opp en boks med bengalakk i nesten helt riktig "Texasgelb" gulfarge. Rullet på med liten rulle, og vannslipte ned med 800- og deretter 1200-papir. Avsluttet med ett tynt lag som jeg ikke slipte. Det ble relativt OK. Tok venstre forskjerm og noen insider på skjermbuene som hadde tilløp til brunfarge. Målet med øvelsen var å stagge rusten litt frem til ordentlig hellakering neste år (kanskje).


Så all bengalakken må av igjen, altså? Hvorfor det? Krakkelerer vanlig lakk når det er bengalakk under?
Loggført
lofotn
Telehiv Jumpers
Seniormedlem
*****
Innlegg: 372
Bosted: Ænnebu



Vis profil
« Svar #6 på: august 22, 2011, 23:24:43 pm »

Yo! sorry sen respons  Øyerulling

Jauda æ har rullemala to bobler, en lyseblå i Quick-lakk, (originalmix) og den jeg har nu i Svart Bengalack "Arcanol" denne gir bedre rustbeskyttelse,
den bobla jeg har nu har jeg ikke slipa til slutt, kun imellom strøka for å fylle i småflekker, blir mindre appelsinhud da  Blunker
og den røde lakken på sida av bilen er faktisk Biltema tro det eller ei  Glad, og den har en overraskende bra silkematt finish, som passa bilen.  Gliser
men til syvende og sist er det grunnarbeidet som teller, ikke slurv så får du bra overflate.
Lykke til med lakkprosjekt!  Gliser

Gamlebobla:
Loggført

Wbx prosjekt i kjeller'n
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #7 på: august 23, 2011, 07:01:34 am »

Ser jo veldig bra ut!
Loggført
lofotn
Telehiv Jumpers
Seniormedlem
*****
Innlegg: 372
Bosted: Ænnebu



Vis profil
« Svar #8 på: august 23, 2011, 09:45:02 am »

Ser jo veldig bra ut!
jupp, på den blå Bobla er det Quicklakk, i to strøk, er noen år sia, men æ brukte ruller beregnet på høyglans, altså fiberrull som ikke loer.
Ta ett felt om gangen, tak, side, panser etc.
Fordelen med Quick er at man kan bruke vanlig billakk oppå ved senere anledning.
Prøvde med elektrisk malersprøyte på den svarte Bobla, det støvet og dryppa,
og resultat var omtrent det samme, så da gikk jeg tilbake til rullen! mindre søl..  Gliser Gliser
Loggført

Wbx prosjekt i kjeller'n
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!