april 30, 2024, 04:52:19 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Tenningslås Kübel  (Lest 6228 ganger)
EspenN
Medlem
***
Innlegg: 119
Bosted: Lena



Vis profil
« på: august 21, 2011, 20:28:42 pm »

Vet noen hvor jeg kan få tak i repro tenningslås til min Kübel?

EspenN
Loggført
joncb
VSN
Juniormedlem
*****
Innlegg: 61
Bosted:


Vis profil

« Svar #1 på: august 22, 2011, 12:26:40 pm »

Hei Espen

Vet at kaefer-nostalgi har repro tenninssylindre og nøkler fra perioden 1946 - 1952, som er det noe av det nærmeste du kommer en original sylinder og nøkkel for kübel! Denne låsen skal være laget av den samme fabrikken (i et begrenset antall) etter de samme mål som den originale låsen. Omtrent det eneste du vil savne på nøkklen du får tilsendt er tannkransen rundt VW-merket - på den nøkkel du evt kan ekstrabestilles (Standarsnøkklene som leveres med låsen har vanlig BKS-merking)!

http://www.kaefer-nostalgie.com/content/ignition-cylinder-reproduction-1946-52

Kan sende deg et lite notat jeg har laget angående ulike tenningsnøklene (med bilder av ulike nøkler jeg selv har) for Kübel og Splitboble som finnes i perioden 1940 - 1953 med V, A og P-profil

Jon Chr.
Loggført
EspenN
Medlem
***
Innlegg: 119
Bosted: Lena



Vis profil
« Svar #2 på: august 22, 2011, 21:28:46 pm »

Hei Jon Chr og takk for notatet med info om tenningslåser og nøkler.
Du har rett i at jeg nok egentlig skulle hatt en schwimmkonsoll med lite speedometer. Etterhvert er nok planen å bytte ut det nåværende med et slikt. Akkurat nå er det mest om å gjøre å få et nytt ledningsnett som er til å stole på.
Hva er forresten forskjellen på gammel (1940-43?) og ny (1943-45) tenningslås?

EspenN
Loggført
joncb
VSN
Juniormedlem
*****
Innlegg: 61
Bosted:


Vis profil

« Svar #3 på: august 22, 2011, 21:51:15 pm »

Etter hva jeg er fortalt, var det på de eldste küblene mest vanlig med enhetsnøkkelen - som var lik for alle tenningslås (svært enkle) - senere ble det benyttet lås og nøkler med V-profil og forskjellige koder for hver bil.

Schwimmen har også enhetsnøkler og lås, som var like for alle schwimmene, men av en helt annen type enn for kübelen.

Jon Chr.
Loggført
EspenN
Medlem
***
Innlegg: 119
Bosted: Lena



Vis profil
« Svar #4 på: august 23, 2011, 12:00:46 pm »

Ok, men jeg går ut i fra at en tidlig tenningslås også passer "i hullet" til en nyere bil og visa versa?

EspenN
Loggført
joncb
VSN
Juniormedlem
*****
Innlegg: 61
Bosted:


Vis profil

« Svar #5 på: august 23, 2011, 19:15:01 pm »

Alle tenningslåsene vi snakker om passer inn dash-bakelittplatene til kübel, tidlig boble og tidlig buss - er imidlertid litt usikker på hvordan det er med de tidligste kübelplatene med enhetsnøkkel - disse platene har en bakelittring inne i hullet som holder nøkkelen på plass - denne ringen kan muligens være til hinder for nyere lås? Ringen kan muligens fjernes (bør imidlertid ikke fjernes da det vil forringe en slik originalplate)? Andre som vet mer om dette?

Jon Chr.
Loggført
EspenN
Medlem
***
Innlegg: 119
Bosted: Lena



Vis profil
« Svar #6 på: august 28, 2011, 20:24:59 pm »

Nå har jeg sjekket på Kaefer-Nostalgie. Med frakt kommer en komplett tenningslås på den nette sum av $400,- Det er NOK 2210,-
Jeg synes vel kanskje det er i drøyeste laget for en tenningslås...

EspenN
Loggført
EspenN
Medlem
***
Innlegg: 119
Bosted: Lena



Vis profil
« Svar #7 på: august 28, 2011, 20:29:40 pm »

Ser nå at jeg kan komme ned på 315 dollar ved å bruke laveste fraktrate. Selve tenningslåsen koster 300 dollar.

EspenN
Loggført
EspenN
Medlem
***
Innlegg: 119
Bosted: Lena



Vis profil
« Svar #8 på: desember 06, 2011, 20:17:48 pm »

Sånn bare for å få ting på plass: Passer en tenningslås til "tidlig" dashbord (stort speedometer) også på Kübel med sent dashbord (ala Schwimm)?

EspenN
Loggført
joncb
VSN
Juniormedlem
*****
Innlegg: 61
Bosted:


Vis profil

« Svar #9 på: desember 06, 2011, 22:53:04 pm »

Hei Espen

Schwimmen og de sene küblene (uten bakelitt speedoplate) har en helt annen tenningslås og nøkkel (også en enhetsnøkkel - fra Bosch eller andre) enn küblene med bakelitt speedoplate. Speedometeret er også et helt annet.

Jon Chr.
Loggført
svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #10 på: desember 07, 2011, 15:04:13 pm »

Enig med Joncb her.
Kan tilføye at på slutten av krigen kom kubel med schw. tenningslås og dasjbord. Trolig fordi et restlager av schw. dasjbord var tilgjengelig og kubel var slutt. Forøvrig var dette billigere og enklere å produsere med mindre materiale.
Låsen var Bosch av en type som også brukes på traktor, landbruksmaskin med all round nøkkel. På låsen finner en hovedlys i tilegg til tenning osv. Alstå biligere og enklere.
Synes ikke en skal fjerne det oprinnelige og stte inn dette fra schw. hvis det ikke er originalt.



* Tenn.n..jpg (30.3 KB, 500x375 - vist 199 ganger.)
« Siste redigering: desember 07, 2011, 23:54:47 pm av svenole » Loggført
svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #11 på: desember 07, 2011, 15:07:44 pm »

Denne er på E,bay  ?

http://www.ebay.de/itm/VW-Brezel-Kafer-Kubel-Schwimmwagen-Zundschlos-komplett-/280784491633?pt=DE_Autoteile&hash=item41600f5471
« Siste redigering: desember 07, 2011, 15:31:53 pm av svenole » Loggført
EspenN
Medlem
***
Innlegg: 119
Bosted: Lena



Vis profil
« Svar #12 på: desember 07, 2011, 22:38:39 pm »

Greia mi er at jeg har en sen Kübel, produsert i mars 45. Denne har imidlertid det gamle dashbordet med stort speedometer. Tenningslåsen er imidlertid defekt slik at jeg må kjøpe en ny. Hvis jeg ikke får tak i en brukt koster en ny 300 dollar + frakt på Kaefer nostalgie. Da er det kanskje billigere og mer riktig å bytte til et schwimmdash som jo var det opprinnelige i bilen?
Loggført
EspenN
Medlem
***
Innlegg: 119
Bosted: Lena



Vis profil
« Svar #13 på: desember 07, 2011, 23:11:43 pm »

.....og takk for ebay-tipset Sven Ole

EspenN
Loggført
svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #14 på: desember 08, 2011, 00:01:11 am »

Heldig du da som kan velge. For egen del ville jeg ha satset på det som står i bilen, mere etter min smak. Skal du ha et org. spedometer til Schw. dasjbord så koster det. For ikke å snakke om org. tenningslås som ligger høyt i pris på samlemakedet om du får tak i det da.

Her har du et tips for junior. Ikke noe nytt med mindre utgaver av doningen.

Legg merke til at vinter rute er montert. Har faktisk en tils.


* 2375619[1].jpg (77.52 KB, 620x396 - vist 248 ganger.)
« Siste redigering: desember 08, 2011, 00:06:47 am av svenole » Loggført
EspenN
Medlem
***
Innlegg: 119
Bosted: Lena



Vis profil
« Svar #15 på: desember 08, 2011, 21:36:59 pm »

He-he, den hadde han nok likt ja. Hadde en slik ligget under treet hadde han ikke vært å snakke til på flere dager.

EspenN
Loggført
joncb
VSN
Juniormedlem
*****
Innlegg: 61
Bosted:


Vis profil

« Svar #16 på: desember 10, 2011, 01:08:57 am »

Den tenningslåsen som nevnes på EBAY er ikke til Kübel, men til en Split-boble (P-type - fra ca. 1951). Kan imidlertid brukes også til en kübel med  bakelitt dash-plate fra ca 1943 /1944 (ikke den eldste med enhetsnøkkel fra 1941/1942). Bruker du en nyere dashplate fra split er det selvfælgelig heller ikke noe problem å få tenninga til å virke!

For å reparere en slik tenningslås trenger du foruten tenningslåsen/nøkkelen også bakelittdelen/kontakthus bak låsen (er med på låsen som selges på EBAY) + en spesiell messingkontakt + fjær og en spesiell bakelittsylinder som sitter inne i låsen. Delene inne i kontakthuset er å få kjøpt som repro, blant annet fra USA - kontakthuset kan være litt værre å finne om du mangler det.

Ellers er jeg enig med Sven Ole - det gamle dashbordet med bakelittplate er det jeg liker best! Jeg selv ville ikke byttet det ut med schwimm-dashbordet hvis jeg allerede hadde et av gammel type! Er den bakelittplata du har fra kübel eller splitboble?

Send meg gjerne noen bilder / en nærmere forklaring hva du har / ikke har, så kan jeg sikkert gi deg noen nærmere tips om hva du evt. kan/må gjøre!

Jon Chr.



Loggført
EspenN
Medlem
***
Innlegg: 119
Bosted: Lena



Vis profil
« Svar #17 på: desember 11, 2011, 15:38:18 pm »

Har bud inn på ebay så får vi evt se hva som medfølger. Selger sier jo at den er komplett, men det er jo ingen garanti. Har vært inne på Kaefer Nostalgie og sett på tenningslås. Hvis tenningslåsen på ebay mangler deler håper jeg bare at delene fra Kaefer N.... passer til låsen jeg evt får fra Tyskland. Vet ikke hvilken modell bakelittplata mi er bortsett fra at det sitter et uoriginalt speedometer i det.
Jeg sender deg et bilde Jon Chr, usikker på hvordan jeg får lagt det inn her.

EspenN
Loggført
EspenN
Medlem
***
Innlegg: 119
Bosted: Lena



Vis profil
« Svar #18 på: desember 11, 2011, 23:34:44 pm »

Jammen glapp den, da jeg gikk på jobb i ettermiddag hadde jeg høyeste bud på 100 euro og hadde lagt inn maksbud på 201 euro (for sikkerhets skyld), men det var ikke nok dessverre. Med den prisen blir det nærmest hipp som happ å bestille fra USA. Tenningslås og bakstykke koster 220 dollar hos Kaefer Nostalgie. De andre delene som Jon Chr nevnte måtte jeg jo ha kjøpt i tillegg uansett.
Drøyer litt, har jeg flaks dukker det opp noe...... Jeg kan i hvertfall leve i håpet noen uker til før jeg bestiller.

EspenN
Loggført
svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #19 på: desember 19, 2011, 21:25:23 pm »

Her er en til, passer den?  NY også.

http://www.ebay.pl/sch/i.html?_from=R40&_trksid=m570&_nkw=schwimmwagen&_sacat=See-All-Categories


* $(KGrHqZHJBcE63Vg1UzyBO74W+muDg~~60_12[1].jpg (37.64 KB, 500x375 - vist 205 ganger.)
« Siste redigering: desember 19, 2011, 21:27:42 pm av svenole » Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!