juni 08, 2024, 00:41:37 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Varmeapparathjelp  (Lest 2195 ganger)
jonas1986
Nybegynner
*
Innlegg: 34
Bosted: mo i rana

Boble nr. 1, men IKKE den siste:)


Vis profil

« på: august 27, 2011, 15:19:52 pm »

Har kjøpt meg en 66mod boble som jeg bruker daglig, den er i relativt bra stand og stått lagret inne i ca 10 år. før jeg kjøpte den byttet tidliger eier vameapparatregister for at det skulle bli bedre, men jeg syns ikke det fungerer i det heletatt..
begge wire går lett og jeg ser ikke noe lekkasjer..
så fikk jeg tips fra en som har hatt en del bobler om at hvis han kjøpte uorginale / feil slanger ble det ikke varmt..
han mente noen slanger holdt bedre på varmen og var bedre issolerte?
og at det skulle være mer en nok varme til å bruke den på vinteren..
men jeg kjenner ikke noe varme fra varmeapparatet en gang?


takker for tips  Glad
« Siste redigering: august 27, 2011, 15:38:06 pm av jonas1986 » Loggført
hovdingen
Seniormedlem
****
Innlegg: 411
Bosted: MELBU



Vis profil
« Svar #1 på: august 27, 2011, 16:08:22 pm »

Hmm. Uoriginale varmepotter (repro - originale lages ikke lenger såvidt jeg vet) gir ikke så mye varme som de gode gamle, men siden du ikke får varme i det hele tatt vil jeg tro du bør ta deg en tur under bilen. Vaierne er nok ikke montert-oppstrammet. Prøv det så vil jeg tro du i det minste får såpass at duggen forsvinner i allefall.
Loggført

Ola Steimoeggen
Villaveien 11
8445 MELBU
(o\_/o)
1961 T1
1965 T1
1974 1303S
Lillebror 1971 m/fortelt
jonas1986
Nybegynner
*
Innlegg: 34
Bosted: mo i rana

Boble nr. 1, men IKKE den siste:)


Vis profil

« Svar #2 på: august 27, 2011, 16:22:59 pm »

okey:) fikk høre at det var forsjellige typer slanger som varierte på kvaliteten.. får kjøre den over grava å se..
 kjennes ut som om wirene er oppstrammet, for jo mer jeg hever hendlene jo mer stramming blir det.. og selgeren sa han hadde smurt opp wirene og strammet de opp etter han hadd byttet varmepottene. Bobla har ikke vært i bruk siden han byttet de før jeg kjøpte den..
Loggført
nime
Supermedlem
*****
Innlegg: 1115
Bosted:


Vis profil

« Svar #3 på: august 27, 2011, 19:01:15 pm »

Når alle deler av varmeanlegget er iorden, dvs alle slanger/rør på plass, og gode originale varmevekslere, så blir det faktisk varmt i ei boble også.

Pass på skoene Rekker tunge
Loggført
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #4 på: august 28, 2011, 04:02:24 am »

Når alle deler av varmeanlegget er iorden, dvs alle slanger/rør på plass, og gode originale varmevekslere, så blir det faktisk varmt i ei boble også.

Pass på skoene Rekker tunge

Såfremt kanalene ikke er opprusta innvendig, naturligvis. Man kan ha knallgode varmepotter, men hvis mesteparten av varmen lekker ut av røra inne i kanalene, blir det fort en kjølig opplevelse likevel.
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #5 på: august 28, 2011, 11:05:55 am »

høyres ut som wire mekanismen er funksjonell, men får den luft ned til pottene då?? kritisk att luftslangane frå viftehuset og ned er heile og Tette heile vegen. samma med dei varmeslangane frå potter til karosseri(sleng gjerne på nokon klemmer i endane vist du er i tvil. )
steng den eine varmehendelen sånn att varmen ikkje går ut under baksetet. steng spjelda nede med kanalen sånn att varmen går opp på ruto. er alt tett SKAL da verta godt og varmt, vist ikkje har du muligens eindel rust i kanalane som nevnt her.
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
jonas1986
Nybegynner
*
Innlegg: 34
Bosted: mo i rana

Boble nr. 1, men IKKE den siste:)


Vis profil

« Svar #6 på: august 28, 2011, 12:27:52 pm »

Hvis det er rustet hull i rørene i kanalen, er det da "bare" å snitte opp kanalen og bytte ut rørene ?
Loggført
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #7 på: august 28, 2011, 14:19:43 pm »

Vel - hvis det har rusta hull i rørene i kanalen, så er det gjerne litt mer rust inni der, for å si det slik. Men det er vanskelig å si noe om omfanget før man faktisk åpner og ser.
Loggført
jonas1986
Nybegynner
*
Innlegg: 34
Bosted: mo i rana

Boble nr. 1, men IKKE den siste:)


Vis profil

« Svar #8 på: august 28, 2011, 21:15:56 pm »

okey, får skjekke alt av slanger og varmepottene da før jeg kutter opp kanalene:)

takker for svar  Gliser
Loggført
jonas1986
Nybegynner
*
Innlegg: 34
Bosted: mo i rana

Boble nr. 1, men IKKE den siste:)


Vis profil

« Svar #9 på: oktober 10, 2011, 14:49:53 pm »

Nå er varmeapparatet i tipp topp stand og det kommer "godt" med varmluft ut av luftekanalene Glad
eneste problemet nå er at det dugger noe helt jævli så snart det er vått på asfalten :/
noen tips om hva det kan være ?
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #10 på: oktober 10, 2011, 15:15:54 pm »

Minst et ventilasjonsvindu må stå på gløtt, ellers får du ikke luftet ut fuktigheta.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #11 på: oktober 10, 2011, 15:20:58 pm »

Pluss at du får faktisk bedre varme av å la ene ventilasjonsruta stå på gløtt, fordi det blir lettere for varmeapparatet å pumpe varmluft inn i bilen da Glad

Hjelper ikke dette mot doggen, ville jeg sjekka for fukt under alt av gulvmatter og under baksetet. Deretter er det å bli sikker på at det ikke kommer inn vann noe sted i kanaler/varmluftslanger.
Loggført
torivar
Supermedlem
*****
Innlegg: 1107
Bosted: Ski



Vis profil WWW
« Svar #12 på: oktober 10, 2011, 17:47:53 pm »

Nå er varmeapparatet i tipp topp stand og det kommer "godt" med varmluft ut av luftekanalene Glad
eneste problemet nå er at det dugger noe helt jævli så snart det er vått på asfalten :/
noen tips om hva det kan være ?

Fant du ut hva grunnen til at det ikke funket var?
Loggført

1972 Pickup
jonas1986
Nybegynner
*
Innlegg: 34
Bosted: mo i rana

Boble nr. 1, men IKKE den siste:)


Vis profil

« Svar #13 på: oktober 10, 2011, 19:28:28 pm »

Grunnen til at det ikke fungerte var at når jeg dro hendlene inne i bilen opp var ikke wiren lang nok til å åpne spjeldene..
Ligger faktisk aviser under mattene fra -71 som er fult lesbare, noe som imponerer meg, for det ser jeg på som et tegn på at det ikke har vært mye fukt inni den på en god stund Glad Helt til nå vel å mærke :/
har altid "luftevinduene" på gløtt når jeg kjører..

kom til å tenke på om det kan være nok grunn at det ikke er slangeklemmer på varmepottene til at det kommer inn fukt / vann der ?
har ikke skjekket under baksetet siden jeg kjøpte den, men da var det null fukt..
Loggført
hovdingen
Seniormedlem
****
Innlegg: 411
Bosted: MELBU



Vis profil
« Svar #14 på: oktober 11, 2011, 20:43:58 pm »

Sjekk torpedoveggen og innerskjermen bak forhjulene. Er det hull der så kan det være at det står vann i rusthull inni der og når du kjører på med varmluft fra motoren så blir det som en luftfukter.
Loggført

Ola Steimoeggen
Villaveien 11
8445 MELBU
(o\_/o)
1961 T1
1965 T1
1974 1303S
Lillebror 1971 m/fortelt
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!