april 19, 2024, 07:16:07 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Forgasserspørsmål  (Lest 5814 ganger)
VW 1303 S
Medlem
***
Innlegg: 219
Bosted: Sandnessjøen


VW 1303 S 1974 og 1300 1967


Vis profil
« på: desember 05, 2007, 20:27:35 pm »

Er det noen som har prøvd dobble dellorto 48mm på 1915?
Jeg har følgende oppsett: 044, med 40mm inn og 35,5 ut, engle W125 301 grader, med utveksling 1:1,25
Forgasserne har; tomgang 75, hoved 180, luft 160, venturie 37.
Elektrisk bensinpumpe som leverer 1,75 kg trykk.

Starter lett, skyter opp av og til, fusker litt.
Når varm, skyter hele tia, fusker, men trekker bra ved omdr 2000+
Byttet plugger og har orginale tennkabler

Har synkronisert,og fått ca samme luftmengde i gjennom hver trakt ved tomgang.
Har 7,5 grader fortenning. Er dette kanskje lite??
Noen som har ideer til justeringer/byttinger dyser eller andre ting?
« Siste redigering: desember 16, 2007, 14:44:29 pm av VW 1303 S » Loggført

Medlem TVWK & YHMK
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #1 på: desember 05, 2007, 22:50:08 pm »

Jeg synes muligens de dysene høres litt store ut?
På mine IDA, 2276, 041 topper 40x35,5 kjører jeg 37mm venturi, 155 main, 200 air og 65 idle. Fungerer bra, men er feit på tomgang.
Dette har jeg bevisst valgt å ikke gjøre noe med pga at motoren ble mindre kjørbar med mindre idle.
Tommelfinger regel på main er vel venturi x 4,2 sånn ca.
Hvor mye total fortenning har du? Jeg kjører 28-30 grader.

Skal du ha det skikkelig er det A/F instrument med bredbåndslambda som gjelder.
« Siste redigering: desember 05, 2007, 22:54:50 pm av JS » Loggført
VW 1303 S
Medlem
***
Innlegg: 219
Bosted: Sandnessjøen


VW 1303 S 1974 og 1300 1967


Vis profil
« Svar #2 på: desember 08, 2007, 14:27:56 pm »

Har prøvd nesten alle muligheter og kombinasjoner med mindre dyser og da går ikke
motor på tomgang, men trekker bra med turtall.
200 luft og 150 hoveddyse, her vil vel blanding bli mager også ved tomgang?
Når motor skyter opp gjennom forgasserne er vel det et tegn på mager blanding?

Tenkte muligens at dersom innsugningsventil åpner for tidlig når stemplet snur på bunn,
vil eksos bli presset opp i forgasserne?
Engle W 125 kam har jeg hatt tidligere uten problemer, men da uten 1:1,25 utveksling på
vipper. Uansett vil jeg tro at dette skal fungere sammen.
Loggført

Medlem TVWK & YHMK
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #3 på: desember 08, 2007, 19:08:35 pm »

Det er idle dysa som bestemmer om den er mager på tomgang eller ikke. Derav navnet. Blunker
Har du sjekket maks total fortenning? Er det gamle utslitte gassere?
Loggført
VW 1303 S
Medlem
***
Innlegg: 219
Bosted: Sandnessjøen


VW 1303 S 1974 og 1300 1967


Vis profil
« Svar #4 på: desember 08, 2007, 20:02:00 pm »

Maks fortenning ca 20 grader. Gasserne skal være nyoverhalt, kjøpt brukt. Har idag sjekket flottørhøyde
og denne var feil på begge. Nå jusert til full åpning ved 14mm høyde fra underside på "forgasserlokket"
til hjørnet på selve flottøren. Lukket ved 5mm.
Fyllte opp bensinkammeret når jeg hadde av lokket og det siger ikke ned.
Skal prøve og starte opp i morgen for å se om det er noen forskjell.
« Siste redigering: desember 09, 2007, 22:26:10 pm av VW 1303 S » Loggført

Medlem TVWK & YHMK
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #5 på: desember 11, 2007, 13:40:31 pm »

Jeg fikk smell opp av forgasser når jeg hadde feil tenningsrekkefølge, så kan du ha veldig feil justert tenning?
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
folkevogn
SCC Event.
Seniormedlem
*
Innlegg: 255
Bosted:



Vis profil
« Svar #6 på: desember 11, 2007, 14:50:23 pm »

jeg tipper falsk luft....
BTW tror ikke det går å sammenligne dysing av IDA med Dells, ikke spør meg hvorfor(høres egenlig litt rart ut)
Loggført

11.96@180kmt - SCC2013 Gliser
VW 1303 S
Medlem
***
Innlegg: 219
Bosted: Sandnessjøen


VW 1303 S 1974 og 1300 1967


Vis profil
« Svar #7 på: desember 15, 2007, 14:02:48 pm »

Er det noen som kjører 1915 med 48 dellorto, og vet hvilke dyser de har?, hadde dette vært til stor hjelp. Jeg har stillt tenning til 20 grader fortenning på tomgang og da går det mye bedre, baktenning nesten borte. 35-40 grader med høyt turtall. Vet ikke om dette er mye eller om det har noe å si? Prøvde å spraye startgass mellom innsug/topp og innsug forgasser, men ruser ikke opp.
Da kan det vel ikke være falskluft.
Det ble også mye bedre med riktig flottørhøyde, riktig dyseoppsett gjenstår.
JS, har du 28-30 grader på tomgang??
Loggført

Medlem TVWK & YHMK
vidar eiane
Supermedlem
*****
Innlegg: 765
Bosted: Sandnes/ Hommersåk



Vis profil WWW
« Svar #8 på: desember 15, 2007, 14:17:23 pm »

Har 165 main i mine gassere, men som Kim antyder i denne  tråden : http://www.agdervwklubb.com/forum/index.php?topic=760.0
 skulle det egentlig vært 155.

Hør me vwfreak her, han byggde min 1915.
Loggført

Jeg er å nå på telefon 98262190
www.srvwk.com
GeirH
Supermedlem
*****
Innlegg: 552
Bosted: Borgen, ca. 4 mil nord for Oslo.



Vis profil
« Svar #9 på: desember 15, 2007, 16:08:56 pm »

Hva slags regulator har du, syntes det høres ut som du har for høyt bensintrykk.
1,75 kg, er vel 20-25 psi. Sjekk flottørhøyde.
Loggført

Har laaang VW-pause.
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #10 på: desember 15, 2007, 17:53:56 pm »

Neinei, 30 grader MAKS! Dvs rus opp motoren til 3-3500rpm da skal fordeleren ha lagt inn alt den har av fortenning, så stiller du til 28-30.
Men du har ikke prøvd med mindre dyser enda?
Loggført
VW 1303 S
Medlem
***
Innlegg: 219
Bosted: Sandnessjøen


VW 1303 S 1974 og 1300 1967


Vis profil
« Svar #11 på: desember 16, 2007, 14:36:25 pm »

Hva slags regulator har du, syntes det høres ut som du har for høyt bensintrykk.
1,75 kg, er vel 20-25 psi. Sjekk flottørhøyde.

Jeg kjører CB rotary pump, levert med regulator 3,5 lbs, og dette mener jeg blir omregnet til 1,75 kg? Uansett skal dette oppsettet være beregnet for dobble gassere.
Flottørhøyde er nettopp blitt justert slik dellortoboka sier.....Se lengre opp.
« Siste redigering: desember 16, 2007, 14:37:59 pm av VW 1303 S » Loggført

Medlem TVWK & YHMK
VW 1303 S
Medlem
***
Innlegg: 219
Bosted: Sandnessjøen


VW 1303 S 1974 og 1300 1967


Vis profil
« Svar #12 på: desember 16, 2007, 14:43:58 pm »

Skal stille tenning til 30 grader ved 3500 omin, har prøvd med 160 main og 180 air. (tidligere 180 main og 160 air) Ikke testet enda.
Har problemer med å få motor til å gå på tomgang dersom jeg forandrer idle nedover fra 75 som jeg nå har. Har skruer for tomgangsjustering ca 2 omdreininger ut. Idle skal være ca 55-60, men da går ikke motor på tomgang.
Loggført

Medlem TVWK & YHMK
GeirH
Supermedlem
*****
Innlegg: 552
Bosted: Borgen, ca. 4 mil nord for Oslo.



Vis profil
« Svar #13 på: desember 16, 2007, 15:06:36 pm »

....da står det vel hvilket arbeidstrykk forgasserne skal ha og da? i den boka di.
Loggført

Har laaang VW-pause.
Lars Johansen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1938
Bosted: Lillehammer



Vis profil
« Svar #14 på: desember 16, 2007, 15:29:30 pm »

....da står det vel hvilket arbeidstrykk forgasserne skal ha og da? i den boka di.

Min 1835 med 2 doble dellorto 40 ville ikke gå riktig før den fikk riktig trykk. Ifølge boka var det 0.13bar. Blir ikke det rundt 5 psi?
Loggført
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #15 på: desember 16, 2007, 20:18:35 pm »

0,35bar er ca 5psi. 3-5psi høres riktig ut. Fungerer i alle fall hos meg. Også prøvd org. pumpe med stort hell, leverte 3,5psi og bra mengde opptil 7000rpm.
Jeg tror kanskje 3,5lbs er en trykkfeil og at det skal være psi. Lbs er jo en måleenhet for vekt, ikke trykk?

Loggført
VW 1303 S
Medlem
***
Innlegg: 219
Bosted: Sandnessjøen


VW 1303 S 1974 og 1300 1967


Vis profil
« Svar #16 på: desember 16, 2007, 20:43:44 pm »

Tja, vet ikke om det er vekt, men se på link:
https://www.cbperformance.com/catalog.asp?ProductID=577
Det er denne jeg har.
Loggført

Medlem TVWK & YHMK
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #17 på: desember 16, 2007, 20:51:57 pm »

Jeg er ganske sikker på at denne leverer 3,5psi, ikke 25. CB anbefaler en slik i Weberboka. 3,5-4psi...
Er du VELDIG usikker er det jo bare å koble på en trykkmåler.
Loggført
VW 1303 S
Medlem
***
Innlegg: 219
Bosted: Sandnessjøen


VW 1303 S 1974 og 1300 1967


Vis profil
« Svar #18 på: desember 16, 2007, 21:19:44 pm »

Litt merkelig at CB sier på sine egne sider at pumpa leverer 3,5 lbs da. men jeg skal få sjekket
det trykket pumpa faktisk har. Er lbs det samme som psi?
Loggført

Medlem TVWK & YHMK
Pål A
Seniormedlem
****
Innlegg: 252
Bosted: Akershus


'74 1303 Germanlooker


Vis profil
« Svar #19 på: desember 16, 2007, 21:53:07 pm »

Lbs er vektenhet (pounds). 
Denne er fin:
http://www.worldwidemetric.com/metcal.htm

Loggført

What kind of wood would a woodchuck chuck if a woodchuck would chuck wood?
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #20 på: desember 16, 2007, 21:56:08 pm »

1lb = 0,45kg. 100psi = 6,89bar.
http://www.convertworld.com/da/
Veldig fin side.
Loggført
Eddi
Seniormedlem
****
Innlegg: 438
Bosted: Sandnes


Vis profil WWW

« Svar #21 på: desember 21, 2007, 03:50:08 am »

Kjekk side det der ja, den er nå bokmerket  Blunker
Loggført

Vilhelm
Nybegynner
*
Innlegg: 20
Bosted:


Vis profil

« Svar #22 på: desember 31, 2007, 00:37:49 am »

Bensintrykket ditt er OK, tomgangsdysene er også riktige, men ville tro at at du skulle ha 180 hoved og 180-200 luft. 48 Dellorto har problem med nysing, men høyere tenning på tomgang hjelper, men da må du bygge om fordeleren din så du ikke får mere en maks 32-34 grader maks. 16-20 grader på tomgang er maks. Ville satt alle 4 blandings-skruene på 1/2 - 1 omdreining ut som et grunnoppsett og så prøvd meg med en halv omdreining utover derfra til problemet er minst mulig.
Utprøving av hoved-dyse skjer ved å starte med eks.vis 150 og så prøve seg oppover til du får et tilfredstillende bunndrag, så starter du på samme måten med luft-dysene til du får den til å dra bra turtall.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!