juni 01, 2024, 02:34:25 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Boble 1971 fusker ved lav turtall (LØST)  (Lest 5002 ganger)
Dynasti
Nybegynner
*
Innlegg: 11
Bosted:


Vis profil

« på: august 29, 2011, 09:53:06 am »

Hei! En ny bruker her.


Dette er da boblaen min som er pen å se på men ruller ikke så bra.

Orginal Stock 1.6l motor




Problemet : Den bakker ikke uten å gi gas, fusker mye ved lav omdreininger/turtall og fusker litt ved høy turtall/omdreininger.

Hva jeg har prøvd : Har skiftet til nye plugger og renset forgasser(en stund siden nå). Den bakket ganske godt i en liten stund etter jeg renset forgasseren men den har blitt dårlig igjen.


Hovedsaklig så er problemet at den fusker mye ved lav turtall. Hva jeg tenker å gjøre er å sjekke topp pakningen om den er like hel eller om det lekasje der, men jeg vil høre med dere erfarne VW mekanikere hva slaks andre ting jeg kan prøve.
Stemmer det at jeg må ta bort motoren fra karosseriet for å kunne komme meg til å stramme/sjekke toppen på boxer motoren?


Takk i forhånd!
« Siste redigering: august 31, 2011, 22:02:39 pm av Dynasti » Loggført
Dragset'n
Supermedlem
*****
Innlegg: 1504
Bosted: Sunndalsøra


tlf 91544358


Vis profil
« Svar #1 på: august 29, 2011, 09:57:47 am »

falskluft kanskje.. Spray startgass på utsiden av forgasseren mens bilen går på tomgang. Hvis den ruser seg opp da er det pakningene i forgasseren som er gåen.
Loggført

Dynasti
Nybegynner
*
Innlegg: 11
Bosted:


Vis profil

« Svar #2 på: august 29, 2011, 10:15:23 am »

Der sa du det! Glemte å nevne at det er en slange som er under forgasseren som er løs, den suger inn luft mens motoren er å går.
Har du en anesle hvilken slange jeg prater om? Isåfall, hvor skal den gå?
Trur ikke den har vært løs før, så mistenker at det ikke er slangen som gjør at den fusker mye ved lav turtall. Men hvem vet? Glad

Takker for tips! skal prøve det når jeg kommer meg hjem fra jobb.
Loggført
Dragset'n
Supermedlem
*****
Innlegg: 1504
Bosted: Sunndalsøra


tlf 91544358


Vis profil
« Svar #3 på: august 29, 2011, 11:37:18 am »

den slangen du nevner er vel kanskje den som skal gå fra vacuumklokka til forgasseren?
Loggført

hovdingen
Seniormedlem
****
Innlegg: 411
Bosted: MELBU



Vis profil
« Svar #4 på: august 29, 2011, 12:50:56 pm »

Eller fra innsugningsmanifoilen til luftfilteret. Hvis det er den så kan jeggarantere at motoren ikke går skikkelig. Bedre om du hadde lagt ved et bilde av motorrommet istedet.
Loggført

Ola Steimoeggen
Villaveien 11
8445 MELBU
(o\_/o)
1961 T1
1965 T1
1974 1303S
Lillebror 1971 m/fortelt
Dynasti
Nybegynner
*
Innlegg: 11
Bosted:


Vis profil

« Svar #5 på: august 29, 2011, 13:07:15 pm »

Så på luftfilteret men jeg så ingen plass hvor jeg kan sette slangen. Skal ta en skikkelig titt når jeg kommer hjem.

Beklager for bilde men jeg er på jobb, så eneste bildet jeg har her er av utsiden av bilen.
Skal opplaste ett bilde av motorrommet når jeg kommer hjem fra jobb.

Tusen takk for svar, er takknemlig. Glad
Loggført
Dynasti
Nybegynner
*
Innlegg: 11
Bosted:


Vis profil

« Svar #6 på: august 29, 2011, 17:46:48 pm »

Fant ut hvor slangen skulle. Den skulle jo selfølgelig på luftfilteret.  Øyerulling


Koblet til nå men hadde ingen effekt på motoren i d hele tatt. Hva gjør den slangen?
Hva ellers kan det være når motoren fusker mye ved lav turtall?

Bilde av motorrommet :   

   
Loggført
Dragset'n
Supermedlem
*****
Innlegg: 1504
Bosted: Sunndalsøra


tlf 91544358


Vis profil
« Svar #7 på: august 29, 2011, 17:47:48 pm »

falskluft kanskje.. Spray startgass på utsiden av forgasseren mens bilen går på tomgang. Hvis den ruser seg opp da er det pakningene i forgasseren som er gåen.
Loggført

1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #8 på: august 29, 2011, 18:35:36 pm »

Det skal gå en slange til fra luftfiltertoppen og bort til ei vacumklokke som regulerer varm og kalld luft inn i filteret.
Som det der ut på bildene så mangler det deksler og pakninger rundt motor.Så den kan hende er ordentlig varmkjørt og Hæ Det er ikke bra.
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
Dynasti
Nybegynner
*
Innlegg: 11
Bosted:


Vis profil

« Svar #9 på: august 29, 2011, 20:46:34 pm »

falskluft kanskje.. Spray startgass på utsiden av forgasseren mens bilen går på tomgang. Hvis den ruser seg opp da er det pakningene i forgasseren som er gåen.

Har testet det nå, turtallet øker litt, men ikke mye. Kan det forårsake fusking lav turtall? Ska prøve å komme med mer spesifik scenario: Motoren fusker ikke når jeg ruser, men når motoren får litt motstand så sliter den skikkelig å få opp turtallet, men når den da får turtall så går den ganske greit.

Sitat
Det skal gå en slange til fra luftfiltertoppen og bort til ei vacumklokke som regulerer varm og kalld luft inn i filteret.
Som det der ut på bildene så mangler det deksler og pakninger rundt motor.Så den kan hende er ordentlig varmkjørt og Hæ Det er ikke bra.

Har bare tatt av store plata som ligger på gulvet i motorrommet, ellers har den alltid vært sånn. Håper motoren ikke e altfor rompekjørt, må vel sjekke cylindern ettervært.

Edit : Nå går den på tomgang uten problemer. Nå er det bare at den fusker når den får motstand å sliter skikkelig med å starte når motoren er varm.
« Siste redigering: august 29, 2011, 23:06:25 pm av Dynasti » Loggført
Dynasti
Nybegynner
*
Innlegg: 11
Bosted:


Vis profil

« Svar #10 på: august 30, 2011, 11:23:18 am »



mangler jeg en viktig slange ? har sett på flere boble motorer å de fleste har 2 slanger der.
har aldri hatt 2 slanger der før, bare 1.
« Siste redigering: august 30, 2011, 11:37:55 am av Dynasti » Loggført
SveinØ
Supermedlem
*****
Innlegg: 840
Bosted: Molde



Vis profil
« Svar #11 på: august 30, 2011, 16:24:53 pm »


* 962632.JPG (92.31 KB. 800x600 - vist 410 ganger.)


Ja, du mangler en som skal gå mellom toppen der og inn på baksiden av der jeg har ringet inn.
I tillegg må du få kobla til varmluft slangene, og få skrudd på resten av kjøleblikket.. Er ikke rart motoren din går dårlig da..

Loggført

Member of the Vintage VW Club of Møre & Romsdal
Dynasti
Nybegynner
*
Innlegg: 11
Bosted:


Vis profil

« Svar #12 på: august 30, 2011, 19:28:44 pm »

Ja, fant ut av hvor slangen sku etter jobb. Glad
Varme luft slangene var bare koblet av så jeg får litt oversikt. Men resten av kjøleblikket? Eneste jeg har tatt bort er plata som er på gulvet. Når jeg kjøpte bilen så va d ikke noe mer der enn den står nå. Kan du linke meg ett bilde så jeg ser hva som mangler?

Takk!
Loggført
Kenneth Johnsen
Medlem
***
Innlegg: 244
Bosted: Gjøvik



Vis profil
« Svar #13 på: august 31, 2011, 08:32:55 am »

Har du sjekket tenninga di a?
Loggført

-72 1302 < 2332ccm Jubileum nr 20002234 - Porsche look
-95 MB 250 diesel

type3 notch prosjekt ønskes kjøpt  Ring 95739181
Dynasti
Nybegynner
*
Innlegg: 11
Bosted:


Vis profil

« Svar #14 på: august 31, 2011, 09:46:15 am »

Har du sjekket tenninga di a?

Har ikke sjekket det ordentlig. Vet bare at motoren går på alle 4 sylindrene. Trur ikke det har noe med tenninga å gjøre men for ska likevel ta en titt. Takk for tipset! Glad
Loggført
Kenneth Johnsen
Medlem
***
Innlegg: 244
Bosted: Gjøvik



Vis profil
« Svar #15 på: august 31, 2011, 09:55:50 am »

Tenkte mest på om den var riktig stillt inn je da..
Loggført

-72 1302 < 2332ccm Jubileum nr 20002234 - Porsche look
-95 MB 250 diesel

type3 notch prosjekt ønskes kjøpt  Ring 95739181
Dynasti
Nybegynner
*
Innlegg: 11
Bosted:


Vis profil

« Svar #16 på: august 31, 2011, 11:38:03 am »

Tenkte meg at det va det du tenkte på. Glad Men har bare mine tviler på at det er pga. tenninga fordi den går i tomgang fint men skal sjekke det. Håper det bare er så enkel løsning.
Loggført
Dynasti
Nybegynner
*
Innlegg: 11
Bosted:


Vis profil

« Svar #17 på: august 31, 2011, 20:52:49 pm »

Nå er problemet løst. Var tenninga som var helt skeiv. Merket stemte overhodet ikke, så måtte bare stille på å høre om den gikk bra. Glad

Sitat
Tenkte mest på om den var riktig stillt inn je da..

Takk for tipset!
Loggført
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6123
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #18 på: august 31, 2011, 23:10:30 pm »

Du må iallefall få på alle kjøleblekk, slanger, slangeklemmer og tetninger om du skal sørge for at motoren holder.

VW puttet ikke inn 1 del for mye i motorrommet - det kostet penger med det produksjonsvolumet de hadde...

Dessuten går motorer som trekker inn varm luft mye dårligere - pga fyllingsgraden...
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Dynasti
Nybegynner
*
Innlegg: 11
Bosted:


Vis profil

« Svar #19 på: september 01, 2011, 07:20:00 am »

Du må iallefall få på alle kjøleblekk, slanger, slangeklemmer og tetninger om du skal sørge for at motoren holder.

VW puttet ikke inn 1 del for mye i motorrommet - det kostet penger med det produksjonsvolumet de hadde...

Dessuten går motorer som trekker inn varm luft mye dårligere - pga fyllingsgraden...

Kan du peke meg ut hvor å hvordan kjøleblikk jeg mangler? Har sett igjennom boble motor bilder og jeg klarer ikke å se at jeg mangler noe ekstra kjøleblikk. Er jeg blind kanskje? Håper ikke det, hehe..  Skal kjøpe meg ett paknings sett å bytte alt ettervært. Følger det vanligvis med pakning til forgasseren også med det settet?
Loggført
SveinØ
Supermedlem
*****
Innlegg: 840
Bosted: Molde



Vis profil
« Svar #20 på: september 01, 2011, 08:13:24 am »

Det skal være et stort deksel bakerst, som dekker over eksosanlegget.. skal ikke kunne se eksosanlegget inni motorrommet i det hele tatt..
Syns også det ser ut som det mangler noe på sidene.. er platene på sidene skjært bort? syns jeg ser rett ned på bakken der jeg? H&aelig;
Loggført

Member of the Vintage VW Club of Møre & Romsdal
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!