april 19, 2024, 12:31:36 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: "TØRRSUMP"?????  (Lest 4069 ganger)
ORANGEBUG
Supermedlem
*****
Innlegg: 938
Bosted: buvika



Vis profil
« på: august 31, 2011, 21:55:44 pm »

et must, eller oppskrytt i rattlåsrally?HæHæHæ?
Loggført

"schitsækka" ji mæ ti dde sanga å .........
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #1 på: august 31, 2011, 21:58:46 pm »

mange som kjører fort (10'ere) som ikke kjører tørrsump
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #2 på: august 31, 2011, 22:14:31 pm »

Er vel oftest brukt i sånn rundt og rundt da oljen blir kastet mye rundt i svinger.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #3 på: august 31, 2011, 22:33:48 pm »

...Er som regel å finne i bilene som virkelig kjører fort rett frem. Skal du ha sikker smøring - tørrsump.
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
ORANGEBUG
Supermedlem
*****
Innlegg: 938
Bosted: buvika



Vis profil
« Svar #4 på: september 01, 2011, 06:30:28 am »

...Er som regel å finne i bilene som virkelig kjører fort rett frem. Skal du ha sikker smøring - tørrsump.
-å fort vil man vel kjøre Gliser Gliser
Loggført

"schitsækka" ji mæ ti dde sanga å .........
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #5 på: september 01, 2011, 07:54:49 am »

Tørrsump eller ikke, har ikke noe med type bruk og gjøre. Grunnen til at det blir mindre brukt er merjobben med ekstern tank osv. Men uansett gir denne type smøring overlegen smøring pga av luftfri oljefilm. Samme resultat kan oppnås med meget dyp sump. Slik at oljen får roen/luftet seg før ny runde rundt i systemet. Men dypere enn 9cm går ikke da de går nedi ved harde starter...

Erik
Loggført

Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #6 på: september 01, 2011, 19:13:25 pm »

Med andre ord tørrsomp er positivt ogso på ein motor som ikkje berre skal krusa rundt på turtalsperro? i ein bruksbil(gatebil?) feks
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #7 på: september 02, 2011, 07:22:29 am »

Tørrsump smøring med stort eksternt reservoar er alltid postitivt. Sett bort i fra jobben med det. Og at oljen trenger lenger tid på å komme opp i arb.temp pga større volum.
Loggført

Torgeir
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 768
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil WWW
« Svar #8 på: september 02, 2011, 07:53:42 am »

Tørrsump smøring med stort eksternt reservoar er alltid postitivt. Sett bort i fra jobben med det. Og at oljen trenger lenger tid på å komme opp i arb.temp pga større volum.

Vet at flere av svenskene blandt  annet bruker defavarmere i tanken for å få oljen raskere opp i temperatur..
Loggført



Åffer dådå? Åffer senkar dom på restoviset?
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #9 på: september 02, 2011, 08:24:15 am »

Tørrsump smøring med stort eksternt reservoar er alltid postitivt. Sett bort i fra jobben med det. Og at oljen trenger lenger tid på å komme opp i arb.temp pga større volum.

Vet at flere av svenskene blandt  annet bruker defavarmere i tanken for å få oljen raskere opp i temperatur..

Fysj og PFØY... Pussbøger og sosser!! Defavarmer? Man setter en engangsgrill under oljetanken og enda en under sumpen på motoren.


Richie kokte oljen i sumpen sin og ble på den måten kvitt metanolen. Enkelt og raskt. En fin måte å også blir kvitt E85 i oljen.


Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #10 på: september 02, 2011, 11:36:19 am »

Tørrsump smøring med stort eksternt reservoar er alltid postitivt. Sett bort i fra jobben med det. Og at oljen trenger lenger tid på å komme opp i arb.temp pga større volum.

Vet at flere av svenskene blandt  annet bruker defavarmere i tanken for å få oljen raskere opp i temperatur..

Fysj og PFØY... Pussbøger og sosser!! Defavarmer? Man setter en engangsgrill under oljetanken og enda en under sumpen på motoren.


Richie kokte oljen i sumpen sin og ble på den måten kvitt metanolen. Enkelt og raskt. En fin måte å også blir kvitt E85 i oljen.

Første gang jeg har sett ordene enkelt og raskt brukt om en engangsgrill.
Loggført

Speed is no substitute for direction
ORANGEBUG
Supermedlem
*****
Innlegg: 938
Bosted: buvika



Vis profil
« Svar #11 på: september 02, 2011, 11:56:31 am »

akk jahh blei klok av dette gitt Rekker tunge Rekker tunge
Tror kansje jeg modder oljesystemet som er på t-4 blokka jeg, siden der er både kjøler og filteruttak, og bruker sump under motoren, samt stor kjøler....
Loggført

"schitsækka" ji mæ ti dde sanga å .........
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #12 på: september 02, 2011, 12:02:15 pm »

for å prøve å oppsummere, så er vel det man sier at tørrsump er fint, men mye av samme effekten kan oppnås med stooooor våtsump. Uansett, så er ulempen med begge disse løsningene at det er stort oljevolum som må varmes opp.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!