april 18, 2024, 14:33:32 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Motor til VW 1200 Racerbil :)  (Lest 3429 ganger)
larsstea
Medlem
***
Innlegg: 167
Bosted: Arendal


Turboprosjekt


Vis profil
« på: september 04, 2011, 12:17:53 pm »

Jeg skal etterhvert bygge motor til bobla, men ønsker å starte en tråd så jeg kan begynne å samle deler og erfaring allerede nå, så jeg kan ha god oversikt og gode planer når motoren skal settes sammen. Motoren skal være standard 1600 helst uten innvendige modifikasjoner (prinsipp), men muligens smidde stempler i original størrelse og annet vippestell. Jeg har en dualport stående. Ekstern oljekjøler (under bilen tror jeg) og filter. Vannkjølt intercooler med radiator og vifte under bilen. E85 er ikke særlig aktuelt enda da jeg ikke gidder å reise til Kristiansand hver gang jeg skal fylle;) Turbo og Megasquirt EFI. Har sett på gsxr throttlebodies, men får se hva slags tilbakemeldinger jeg får i tråden. Selv om jeg kaller den Racerbil kommer den mest til å bli brukt som bil frem og tilbake til jobb og butikken;)

Jeg kommer til å oppdatere denne første posten etterhvert som prosjektet tar form og evt endrer retning.

Plan nå:

motor: standard 1600 DP (ønsker tilbakemelding på smidde stempler, vipper vil jeg vente med)

dyser: Store/små: Jeg heller litt mot store, da jeg kan ha en stor turbo som drar på på turtall/girer ned og heller holder seg i bakgrunnen når jeg kjører vanlig. Jeg får gjøre matematikken ift hvor store de kan være uten at det går ut over tomgang/lavt turtall.

turbo: Stor/liten: Jeg heller mot stor av samme grunn som dyser. Litt lag kjør ikke noe. EDIT: på denne motoren blir det nok til at jeg bruker en KKK K14 som jeg har liggende.

throttle bodies: hadde egentlig tenkt på en stor pluss plenum, men har i det siste sett på gsxr oppsett med en pr cylinder. Har sett på coil on plug. Hva trenger jeg for å få turtallsperre som også virker på tenning? Har ikke skaffet meg så mye kunnskap om dette enda og ønsker tilbakemelding. EDIT: Det blir sentermontert spjelhus, men er ikke sikker på om jeg trenger noe plenum på dette.

Tenning: EDIS/megasquirt 3.  Ønsker at den fyrer coilen bare på den cylinder som skal tenne (sekvensiell tenning?) og at kun tilhørende injector åpner (ser for meg at dette er en fordel for å få store dyser til å gå bra på lavt turtall? Hjelper dette også på forbruk?) EDIT: Kommer til å gå for helt plain EDIS med triggerhjul.

Kjøling: I og med at ikke E85 er aktuelt planlegger jeg intercooler og ekstern oljekjøler/filter. Intercooleren tenker jeg bør være vannkjølt så jeg slipper lange strekk med "luftrør". Trenger også råd i forhold til plassering av turbo med tanke på kjøling/oljeretur. Kan den kobles i mellom på kretsen til den eksterne kjøleren, evt med en reduksjonsventil?

Mange spørsmål, men ikke vær redde for å diskutere litt i tråden eller henvise til andre tråder. Jeg skal prøve å få lest det som dukker opp under veis og oppdatere denne første posten:)


REDIGERT: 0509 1900
« Siste redigering: september 05, 2011, 17:55:33 pm av larsstea » Loggført
larsstea
Medlem
***
Innlegg: 167
Bosted: Arendal


Turboprosjekt


Vis profil
« Svar #1 på: september 04, 2011, 14:38:58 pm »

Har nå lest litt om sekvensiell firing og injection og ser at det nok ikke har noe for seg på denne motoren, i alle fall ikke i starten så dette blir redigert bort i første inlegg.
Loggført
Volkswagen
Juniormedlem
**
Innlegg: 83
Bosted: Maura



Vis profil
« Svar #2 på: september 04, 2011, 16:10:02 pm »

Hvorfor har du planer om å bruke en orginal 1600 når resten av oppsettet ditt er såpass gromt og kostbart?
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #3 på: september 04, 2011, 16:34:38 pm »

Det minste jeg hadde gjort var å splittet blokken, sjekket innmat og lager. Smidd 1641 sett funker bra det og!!
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

jalokoey
Supermedlem
*****
Innlegg: 1993
Bosted: Jæren- podlest


low and slow...


Vis profil
« Svar #4 på: september 04, 2011, 18:34:08 pm »

På std motor må du ha liten. Da de ikke er noge turtalls motor.  Har hatt flere 1600 med turbo. He du for stor turbo vil den lade på høgt turtall . Og ikke kjekt de. Kæ turbo he du te å bruke?   Mexico efi deler er gode og bruke. Glad sammen med megasquirt. Og Wbx tenking.
Loggført
larsstea
Medlem
***
Innlegg: 167
Bosted: Arendal


Turboprosjekt


Vis profil
« Svar #5 på: september 04, 2011, 22:40:46 pm »

Jeg hadde lyst til å bruke original motor da jeg synes det hadde vært gøy å se hva man kan få ut av et sånt oppsett. Jeg merker at jeg nok ikke har helt taket på hva som bestemmer turtallet i en motor. Hvis jeg må bytte kam i motoren for å få mere turtall for å spinne en større turbo, så forsvinner litt av hensikten. Jeg har en turbo fra en 1.6 td liggende (KKK K14?), så det er kanskje like lurt at jeg putter på den, dropper intercooler og heller satser på å få en motor til å virke med turbo/efi først.
Loggført
jalokoey
Supermedlem
*****
Innlegg: 1993
Bosted: Jæren- podlest


low and slow...


Vis profil
« Svar #6 på: september 04, 2011, 22:47:17 pm »

Holder på med samme selv. Sanket deler så begynne montering i vinter.   Sett på den lille der du. Har fått 117 hk ut av std 1600 urørt alt. Kun satt på turbo og blåst gjennom orginal gasser. Med godt lodda Wbx henning.   

Satser på 150 med efi og e 85 og godt lade trykk på min neste motor. Glad
Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #7 på: september 05, 2011, 12:02:33 pm »

Denne tråden er verdt en titt http://www.vwnorge.no/index.php/topic,17456.0.html
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #8 på: september 05, 2011, 14:04:14 pm »

Her er turbotråden over alle turbotråder når det kommer til cheap`o trimming av 1600:

http://cal-look.no/lounge/index.php/topic,13628.0.html

dynoutskrifter, specs.. alt sammen. Erfaringene hans tilsier at originale stemper sier stopp ved ca 180hk.
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
larsstea
Medlem
***
Innlegg: 167
Bosted: Arendal


Turboprosjekt


Vis profil
« Svar #9 på: september 05, 2011, 17:34:32 pm »

Mange god tråder og råd her:)

Har lest KnastenradUndKnotenblechs sin tråd og det sentermonterte spjelhuset så ut som en god og enklere løsning enn å begynne å styre med gsxr spjelhus, så der skifter jeg retning igjen.. Har da et spørsmål: Er det ikke så viktig med plenumkammer når man har turbo?

Ift Fredrik Grönlund sin bil så har den sånn dyse/turbo løsning som jeg tenkte på i utgangspunktet. Men ser også at den drar over 7000 o/min. Er det kun kammen som gjør dette mulig?
Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #10 på: september 05, 2011, 20:57:18 pm »

Et sentermontert spjeld er nok det enkleste å gå for.
Mange faktorer som gjør at en motor ikke klarer å varve mer enn 7000 rpm. Kamaksel, størrelse på ventiler, styrken på ventilfjærer, portene inn og ut av motoren osv osv...
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
larsstea
Medlem
***
Innlegg: 167
Bosted: Arendal


Turboprosjekt


Vis profil
« Svar #11 på: september 06, 2011, 21:26:32 pm »

Har lest noen el-cheapo turbo-forumtråder nå og jeg ser at det er to ting de fleste plages med og det er lekkasjer og slitne motorer. Jeg fikk beskjed om at den jeg hadde kjøpt var overhalt med nye stempelringer og sjekket kompresjon, men jeg kommer til å ta motoren fra hverandre i vinter og rengjøre skikkelig og kontrollere alt. Har fått mange gode svar nå, men lurer fortsatt på hva som vil være lurt i forhold til oljekjøling. Og hvor tar jeg ut oljen til turboen?
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #12 på: september 06, 2011, 22:59:38 pm »

Jeg tar ut olje fra oljetrykkbryter. Jeg har fjernet min bryter, men du kan sette på en T.
Kjøling har jeg løst med stor kjøler med vifte og termostat over girkassen. I tillegg stikker forgasser og turbo over luka, og jeg har svære luftinntak foran bakskjermene med 2stk 100mm kanalvifter med kapasitet på 250 kubikkfot i minuttet.
Videre har jeg oljevarmet innsug som også kjøler oljen, 6,5liter olje ekstra oljepanne og eksternt filter...
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #13 på: september 06, 2011, 23:03:09 pm »

Ja, og ikke glem riktig blanding og tenning.
For å overvåke temp, har jeg bredbåndslambda, eksostempføler, oljetempmåler, og bensintrykkmåler...
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #14 på: september 07, 2011, 07:53:55 am »

hvis du først skal bygge nytt, så er det vel generelt holdningen at EDIS er enkelt og greit, og funker, men COP er nå blitt like enkelt, og mange har etterhvert fått erfaringer, slik at de fleste anbefaler å gå den veien. Bonusen er at du får sekvensiell tenning, og coilene får tid til å lade seg opp før neste innsats, spesielt hvis du skal opp i 7-8000 rpm. Du får også bedre  mulighet til turtallssperre.

Ang single TB og plenum vs gsxr TB, så har jeg kjørt med single TB og plenum i en sesong nå, og med mindre du kjøper relativt dyre biter fra en tysk eller mexikansk efi-bil, er i alle fall min erfaring at det blir fort mye kål med lekkasjer etc. Skal du ha turbo, er som du sier plenum mindre viktig, og mange kjører et enkelt t-stykke på midten og CB sine end castings, da blir det nok både enklere og billigere.

Ang gsxr TBs så er det mye knoting for å få dette til, men dersom du er fingernem og har tilgang p ålitt utstyr, kan man komme unna med et ganske billig og enkelt system. Jeg har samlet deler til å konvertere min 1835 til gsxr TBs og COP nå i sommer/høst, så bare jeg får hodet over vann, kommer det en prosjekttråd på dette også Glad

Å sette turbo på en sentermontert TB er også mye enklere enn på doble TBer
Loggført
larsstea
Medlem
***
Innlegg: 167
Bosted: Arendal


Turboprosjekt


Vis profil
« Svar #15 på: desember 03, 2011, 22:23:49 pm »

Da er motorbygginga offisielt i gang:)




Har vært hos faren min og testet sandblåsekabinettet. Det funket veldig bra, så det blir nok et par timer der. Ellers er jeg i gang med demontering, vasking og deleliste. Jeg har kommet frem til at motoren skal være original pluss turbo, intercooler og eksternt oljefilter. Jeg tar i fra hverandre alt, vasker, sandblåser,  kontrollmåler og bytter lager og pakninger. Jeg kommer til å porte originaltoppene lett. Det eneste jeg tenker å bytte ut på motoren er ventilene. Der vurderer jeg stålventiler, noen innspill? I tillegg lurer jeg på nødvendigheten av lufting (ventildeksler osv) og gjennomføring av dette.

Ellers vil jeg prøve å lage en så "bolt on" løsning som mulig. Det eneste jeg kommer til å lage selv er plenum og turbofeste på cb-turboheaderen. Dette fordi jeg ikke gidder å prøve å få tak i "german plenum" eller kjøpe turbo som passer til den headeren. Når jeg først bestiller fra CB Performance så kjøper jeg også "EFI-endcastings med fuelrails derfra. Disse blir montert med et lite plenum i midten og en kompakt vannkjølt intercooler til venstre for denne. Fordeleren og bensinpumpa fjerner jeg.

Ligger så mange gode motorbyggetråder her, så jeg kommer vel ikke til å fokusere på det, men kommer til å dokumentere bolt-on løsningene.
Loggført
larsstea
Medlem
***
Innlegg: 167
Bosted: Arendal


Turboprosjekt


Vis profil
« Svar #16 på: desember 20, 2011, 14:31:12 pm »

Da har jeg laget en deleliste over det jeg føler jeg trenger av deler til å overhale motoren pluss oppgradere til turbo/EFI/Full flow/Intercooler
Det ble en del..  Med frakt og litt slanger osv kommer dette på ca 20.000. Egentlig ikke så dyrt, men da jeg overskred budsjettet for å få den på veien med ca 100% og i tillegg skal kjøpe skivebremser rundt hele til sommeren, så må dette gjøres billigere;)

Det vil si at jeg kommer til å lage så mye av delene selv + kjøpe så mye brukt som mulig. F.eks blir det ikke turboheader og endcastings fra CB. Dermed trenger jeg heller ikke bestille delene derfra for å få samlet frakten.
Hvis noen har noe av dette på listen og skal kvitte seg med det billig tar jeg gjerne dette på PM og beskriver det i byggetråden senere. Hvis noen også har tips til hvordan de har laget noe av dette selv eller hvilken bil de har plukket det fra er det flott. Det som ikke er i listen er sensorer og TB. Jeg regner med å bruke et ca 50mm sentermontert spjellhus og et lite plenum jeg bygger selv. Tips tas i mot med takk.   



Stk   Del                                                       Delenummer            Pris i $          Nkr/inkl/mva   Leverandør
   TURBO / EFI            
1   Hideaway Sedan Turbo Header                7301T                    244,95          1 763,64           CB Performance
1   CB Injection End Pieces (pair) - innsug    7360                    118,95          856,44           CB Performance
1   Fuel Rails (1 pair)                                   7361                    61,95          446,04           CB Performance
2   Fuel Injector Securing Clip                       7058                    5,95                  85,68                   CB Performance
2   6 x 10mm Bracket Allen Bolt               5023                    0,65                  9,36                   CB Performance
2   Fuel Injector Securing Bracket               5022                    6,95                  100,08           CB Performance
2   6mm Flat Washer                               5016                    0,16                  2,30                   CB Performance
1   Blow off Valve med frakt   -                                            50                 360,00                  Ebay
1   intercooler vann/luft   -                                                    220                 1 584,00           Ebay/siliconintakes
1   Boostcontroller   -                                                            25                 180,00                  Ebay
1   Vannpumpe/frakt                               Bosch                   130                 936,00                  Ebay
1   Bensinpumpe/frakt                                                      100                 720,00                  Ebay
1   Bensintrykkregulator                                                      50                 360,00                  Ebay
               
1   MOTOROVERHALING            
1   Lifters                                               1512                   22,95         165,24           CB Performance
1   End play shim kit                               1362                   7,95                  57,24           CB Performance
1   Racing Camshaft bearing set               1849                   17,95         129,24           CB Performance
1   Main bearings - kontrollmål   ?                                           39,95         287,64           CB Performance
1   Rod Bearings - kontrollmål   ?                                             9,95         71,64           CB Performance
1   Gasket set                                        1973                   11,95         86,04           CB Performance
1   Flywheel seal    113-105-245/FS                                      3,95         28,44           CB Performance
1   Piston Rings - 85.5mm 1600cc '66-'76       1060                   12,95         93,24           CB Performance
1   Teflon Buttons - 85.5mm pistons               1083                   10,95         78,84           CB Performance
4   32mm - Ultra Stainless Steel Valves       1476                     7,95         228,96           CB Performance
4   35.5mm - Ultra Stainless Steel Valves       1477                     7,95         228,96           CB Performance
1   Hardened valve caps                               1522                    12,95         93,24           CB Performance
               
   FULL FLOW         0,00   
1   Breather Box - Crankcase                       1754                    34,95         251,64           CB Performance
1   Remote oil filter adapter                       1732                    12,95         93,24           CB Performance
1   Fram HP1 filter                                       1801                    12,95         93,24           CB Performance
1   Maxi pump 5 - full flow pumpe               1778                    49,95         359,64           CB Performance
1   Fuel pump block off plate                       3179                     4,95         35,64           CB Performance
1   VDO Oil Pressure Sender - Dual Pole       2350                   32,95         237,24           CB Performance
1   VDO Electric Oil Temperature Sender       2351                   11,95         86,04           CB Performance
1   VDO Multiple Adapter                            2355                     6,95          50,04           CB Performance


1   German Clutch Release Bearing             1342                    29,95         215,64   



1   MATERIALER         
1   Syregrunning      -                                                                         150,00            KSH
1            
1   TENNING            
1   EDIS-kit/frakt                                                                 100         720,00            Ebay
1   Megasquirt MS 2                                                          250           1 800,00            Ebay
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #17 på: desember 22, 2011, 18:13:43 pm »

Fornuftig å tenke litt fleksibelt med tanke på kostnader ja.. jeg fikk montert oljeslanger for rundt 16.000.- denne uka.. definitivt overkill, men det ble veldig bra..  Hemmelig
Jeg bestilte bare det beste og avtalte ingen pris på forhånd.. men spennende prosjekt dette. Jeg skal igang med modding av wbx fordeler for å styre nedtrekk ved trykk.
« Siste redigering: desember 22, 2011, 18:16:09 pm av Formula Vee 8ball » Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #18 på: desember 22, 2011, 22:25:30 pm »

bla deg laaaaaaaangt bakover i Grelland's ghia tråden, så ser du hvordan jeg bygde plenum og innsug med 50mm TB fra en WBX.

kosta i praksis ingenting men knota en del med vakuumlekkasjer... kjøpte TPS fra DIYAutotune
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!