april 28, 2024, 07:11:20 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: OldBug 1302. German.  (Lest 6979 ganger)
OldBug
Seniormedlem
****
Innlegg: 386
Bosted: Bergen


74mod 1303s


Vis profil
« på: september 16, 2011, 17:46:46 pm »

Hei.  Gliser
Har lenge hatt lyst på en boble og i går dro jeg å kjøpte en!

Har visst om denne en stund men har hatt nok å gjøre og tenke på, denne har stått i kjelleren på et nedlagt fjøs siden 91, og er etter min mening et godt utgangspunkt for å få oppfylt drømmen om boble!
Det er en 1302 og jeg har fått veldig sansen for germanlookere så dette er nok veien jeg tar!

Har drevet å skrudd en del tidligere men mest på nyere biler og mest ford! Derfor tror jeg at jeg kommer til å bruke dette forumet ganske hyppig når problemene dukker opp!

Her er den

* 16092011385.jpg (115.63 KB. 640x480 - vist 187 ganger.)

Det er veldig mye overflaterust da forrige eier slipte den ned her og der for å begynne å restaurere den, men satt den bort istedet...

Har ennå ikke funnet rust av alvorlige typen! fulgte rustguiden som jeg fant her på forumet men virker rustfritt! Men så har jeg ikke revet ut alt enda heller...

* 16092011389.jpg (76.49 KB. 640x360 - vist 188 ganger.)


* 16092011390.jpg (63.97 KB. 640x360 - vist 171 ganger.)


* 16092011396.jpg (75.05 KB. 640x360 - vist 176 ganger.)


* 16092011395.jpg (92.31 KB. 640x360 - vist 171 ganger.)

Gleder meg stoort til å begynne!!

« Siste redigering: oktober 03, 2011, 18:09:58 pm av OldBug » Loggført
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #1 på: september 16, 2011, 17:51:31 pm »

lykke til og velkommen.  http://www.vwnorge.no/index.php/topic,16.0.html
Loggført
OldBug
Seniormedlem
****
Innlegg: 386
Bosted: Bergen


74mod 1303s


Vis profil
« Svar #2 på: september 16, 2011, 18:09:43 pm »

Tusen takk! Blunker
Hentet den i natt og i dag skiftet jeg olje,bensin,plugger,stift,rotor og fordelerlokk! Da startet den på første forsøk! Glad
Kan noen fortelle meg hva dette er?

Tingen oppe til venstre! Har sett en boblemotor før men ikke denne!!

Også disse tankene under skjerm?
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #3 på: september 16, 2011, 18:13:22 pm »

Det er ei boble med halvautomat, dette hører til gearskiftesystemet.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
OldBug
Seniormedlem
****
Innlegg: 386
Bosted: Bergen


74mod 1303s


Vis profil
« Svar #4 på: september 16, 2011, 18:16:08 pm »

ååå Ok! har aldri sett slikt før! Tanken på høyre side har et påfyllingslokk inni motorrom skal det girolje oppi der?
Loggført
SveinØ
Supermedlem
*****
Innlegg: 840
Bosted: Molde



Vis profil
« Svar #5 på: september 16, 2011, 18:38:47 pm »


Har ennå ikke funnet rust av alvorlige typen! fulgte rustguiden som jeg fant her på forumet men virker rustfritt!


Tipper du finner noe under den plata med popnaglene der...  Tvilende
Loggført

Member of the Vintage VW Club of Møre & Romsdal
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #6 på: september 16, 2011, 19:30:55 pm »

1302 er kongebil. Jeg liker den fordi den har de beste kjøreegenskapene boble noensinne har hatt, og du kan forbedre den ytterligere lett.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

OldBug
Seniormedlem
****
Innlegg: 386
Bosted: Bergen


74mod 1303s


Vis profil
« Svar #7 på: september 16, 2011, 19:46:30 pm »

Liker godt det "gamle" utseende med flat frontrute! Samtidig med "nytt" hjuloppheng! Osteaktig

Har ikke kjørt så mye enda! Gliser men jeg er Sikker på at kjøreegenskapene er gode nok!!
Loggført
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #8 på: september 16, 2011, 20:02:14 pm »

Gratulerer, ser ikke så ille ut den! Sjekk også http://www.vwacb.no
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #9 på: september 16, 2011, 20:35:02 pm »

Liker godt det "gamle" utseende med flat frontrute! Samtidig med "nytt" hjuloppheng! Osteaktig

Har ikke kjørt så mye enda! Gliser men jeg er Sikker på at kjøreegenskapene er gode nok!!

Sett en 1302/03 ved siden av en (ur)Porsche 924, og du vil bli forundret over hvor mye som er likt, både av detaljer og hjuloppheng/fjæring.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
OldBug
Seniormedlem
****
Innlegg: 386
Bosted: Bergen


74mod 1303s


Vis profil
« Svar #10 på: september 16, 2011, 23:03:57 pm »

Det er jo igrunn litt stilig å tenke på! er det fra de folk henter bremser? el er det lign på 911?

Kan noen gi et tips på hva man kan legge over når man har fjernet overflaterust og brukt rustomdanner, for å forsikre seg om at rusten holder seg borte?

Kan man ta overflaterust med flapdisk el stålbørste på vinkelsliper? har hørt at man bare polerer rusten da!? Eller er det best å sandblåse? Rekker tunge
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #11 på: september 17, 2011, 08:48:27 am »

eg pleier ofta å ta laus overflaterust med stålbørste på vinkelsliparen og so gå over med flapdisk for å opna porene. men JA sandblåsing er tingen. du bur jo på askøy og har ikkje lang veg til bergen bygg og overflateteknikk. dei sandbles veldig billig og bra.
trur eg betalte 3000 for eit heilt boblekarosseri + masse lause deler. inkl 2komp sinkgrunning.
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
OldBug
Seniormedlem
****
Innlegg: 386
Bosted: Bergen


74mod 1303s


Vis profil
« Svar #12 på: september 17, 2011, 12:59:41 pm »

Takk!! Men tror jeg går for å gjøre alt selv! Gliser
Trenger noe å gjøre gjennom vinteren også er det litt kjekt å ha gjort alt selv!
Men hva legger du over etterpå? har tidligere prøvd rustgrunning fra wurth på boks, har litt blandete erfaringer med den! Vil ha tak i skikkelig rustgift!  Har sett på forumet at du har litt deler!? Du har ikke tilfeldigvis drer med hele vinduer uten lufting?
ser ut som om tidligere eier har løftet bilen med stropp gjennom vinduene! skikkelige bulker oppe i dørene på begge sider! sikkert mulig å rette dette men da jeg skal ha andre vinduer tenkte jeg at det var like greit å jakte på nytt!
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #13 på: september 17, 2011, 19:45:53 pm »

Hvis du liker å fjerne rust selv, er det ikke så viktig hvordan du gjør det, da kan du jo.bare gjøre det på ny når den dukker opp igjen.
Jeg liker hverken rust eller å fjerne den, så jeg fikk sandblåst alt og brukte 2k system beregnet for offshore over hele bilen. (søk turboroadzter her inne)
Jeg tror det er udiskuterbart at sandblåsing er best, men det vil nok holde lenge med flapdisc og 2k grunning med en tett og god maling oppå.
« Siste redigering: september 17, 2011, 19:48:45 pm av Formula Vee » Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

OldBug
Seniormedlem
****
Innlegg: 386
Bosted: Bergen


74mod 1303s


Vis profil
« Svar #14 på: september 17, 2011, 22:44:21 pm »

Fikk startet med demontering og litt sånt i dag!
Slik så taket ut til å begynne med:

* 2 (12).jpg (63.75 KB. 640x360 - vist 183 ganger.)

Så etter blåsing,sliping og rustomdanner slik:

* 2 (13).jpg (58.33 KB. 640x360 - vist 194 ganger.)

Fikk fjernet plater i bunn som var et he%&#€e!!

* 2 (15).jpg (90.67 KB. 640x360 - vist 230 ganger.)


* 2 (16).jpg (88.96 KB. 640x360 - vist 209 ganger.)

Fant litt overraskelser totalt tre hull rundt om som var poppet over! (grrrrrr) Sint
Det fine er at ingen av de var store! fingerstørrelse ca...

* 2 (7).jpg (68.28 KB. 640x360 - vist 222 ganger.)


* 2 (8).jpg (71.15 KB. 640x360 - vist 223 ganger.)


Kjekt å komme i gang!

« Siste redigering: september 22, 2011, 19:48:12 pm av OldBug » Loggført
JonB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2392
Bosted: Vestfold


Vis profil

« Svar #15 på: september 17, 2011, 23:09:05 pm »

Gratulerer med et morsomt prosjekt! Jeg gleder meg til å se fremdriften.
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #16 på: september 18, 2011, 11:21:34 am »

trur ikkje du treng å verta sur for den rusta på bilen din, for den er jo faktisk veeldig lite rust på ser da ut som Glad

desse kontaktar du når,om du vil ha billig sandblåsing. http://www.bergenbygg-overflateteknikk.com/ dei tar og på seg metallisering. får du sandblåst og metallisert bilen under og deretter får på noko skikkeleg maling so kan eg garantera at den ikkje rustar på leeeeeeeenge.

den sprayboksen frå wurth er vel mest pårekna for bruk direkte på rust,og som ikkje skal malast over etterpå(har eg erfart) eg har slutta å bruka sprayboks grunning og har gått ovr til industrimaling som eg har fått tak i på jobben. mykje bedre.
lurar på om eg ikkje har nokon dører med sånne one piece ruter vist da e da du meinte?
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
OldBug
Seniormedlem
****
Innlegg: 386
Bosted: Bergen


74mod 1303s


Vis profil
« Svar #17 på: september 18, 2011, 15:41:29 pm »

ok takker... Ja er vel one piece jeg mente! Gliser
Ble ikke sur for rusten, men skjønner ikke hvorfor noen bare popper plater over!? Greit at han gjerne ikke kunne sveise men man kunne jo kuttet bort rusten i det minste! Blunker

Har dere mye av den malingen på jobben kansje? Blunker hvis jeg allikevel skal kjøpe dører av deg kan jeg jo kansje få kjøpe litt sånn også?

Skjønner godt om det ikke går altså! (lov å prøve seg)

Har koblet av og fjernet det meste av ledninger i dag! Ble et par diagram/tegninger over hvordan ting var! Også merket jeg alle ledningene med navn og nummer fra tegningen! gruer meg til å sette det sammen igjen!
« Siste redigering: september 18, 2011, 15:48:14 pm av OldBug » Loggført
Bj?rn
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum


- 1303 -


Vis profil
« Svar #18 på: september 18, 2011, 18:11:26 pm »

Er det overflaterust, pleier jeg som regel å sandblåse stedet, eller slipe den med negerkuse eller lignede før jeg tar på Würth sin rustomdanner eller hva den heter. En hvit melk man pensler på og etter noen minutter blir den svart hvis det er rust der. Matter ned området før man påfører PE, syre, epoxy eller hva det når måtte være.

Lykke til med prosjektet  Glad
« Siste redigering: september 18, 2011, 20:58:59 pm av Bj?rn » Loggført

Keep it cool, keep it oldschool!
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #19 på: september 18, 2011, 19:04:20 pm »

den beste av dei dårlige måtane å fiksa rust er popnagler og alu,,,,,,,,,for då er det lettast å ta da igjen seinare. dei kunne lika tilig ha smellt på tilsaman 10kg sparkel og tectyl i og over rusta..

eg kan sikkert skaffa deg noko maling på jobben ja, kjem anpå kva du skal ha og kor mykje.
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
OldBug
Seniormedlem
****
Innlegg: 386
Bosted: Bergen


74mod 1303s


Vis profil
« Svar #20 på: september 18, 2011, 23:34:35 pm »

vet ikke hvor mye jeg trenger?
hele karosseriet er slipt ned i flekker slik som taket på bildene! også tenkte jeg å strippe og male bunnplaten helt! Blunker
Loggført
OldBug
Seniormedlem
****
Innlegg: 386
Bosted: Bergen


74mod 1303s


Vis profil
« Svar #21 på: september 21, 2011, 18:30:10 pm »

Fått gjort litt i dag Gliser
Fjernet de poppete platene rundtom!
Skjært ut rusthull! Gjorde hullene noen cm for store da jeg skimtet brunfarge bak! (heldigvis ikke alvorlig!) Fjernet jekkfester samtidig...

* hull1.jpg (26.73 KB. 400x225 - vist 175 ganger.)

Behandlet hulrommet med rustomdanner og rustgrunning, og sveiset igjen.
Er ikke noen proff sveiser men det er sikkert godt nok!

* lappet.jpg (29.47 KB. 400x225 - vist 185 ganger.)

Da jeg sveiset igjen hullet kom det snikende en lukt som ikke luktet sveis(giftig).
Det viste seg at jeg hadde glemt å flytte spannet med rustgrunning, og en sveiseperle hadde selvfølgelig hoppet oppi!

* brann.jpg (28.18 KB. 400x225 - vist 186 ganger.)

Så fant jeg nye overraskelser under glassfiber og masse tectyl forran!
Slik som dette var det på begge sider!

* hull.jpg (41.07 KB. 400x225 - vist 233 ganger.)

Har skjært bort all rusten og bestillt rep plate.
Kan noen svare meg på om jeg har bestillt riktig?

Inner wing repair front 1302/3 with bumper mount, LHS,RHS

* s.jpg (6.47 KB. 320x240 - vist 123 ganger.)

Beklager dårlig bilde men det var slik på siden!

Håper bilen kan se ca slik ut når jeg er ferdig!

* bil.jpg (13.17 KB. 400x177 - vist 165 ganger.)

« Siste redigering: september 22, 2011, 19:47:13 pm av OldBug » Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #22 på: september 21, 2011, 21:37:57 pm »

Eg har liggande rustfri front som passar bilen din Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
OldBug
Seniormedlem
****
Innlegg: 386
Bosted: Bergen


74mod 1303s


Vis profil
« Svar #23 på: september 21, 2011, 23:19:34 pm »

pm
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #24 på: september 22, 2011, 14:17:28 pm »

Takk!! Men tror jeg går for å gjøre alt selv! Gliser
Trenger noe å gjøre gjennom vinteren også er det litt kjekt å ha gjort alt selv!
Mulig jeg kommer til å minne deg på utsagnet etter du har funnet all rusta  Gliser (På seg selv kjenner man andre)
Men synes du er flink til å holde fremdriften.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

OldBug
Seniormedlem
****
Innlegg: 386
Bosted: Bergen


74mod 1303s


Vis profil
« Svar #25 på: september 22, 2011, 18:49:50 pm »

He he ja det dukker opp mer og mer! men skal fjerne alt 100%! Blunker
Ble rimelig oppgitt da jeg fant hull etter hull og hele frontplaten + sideplatene forran viste seg å være oppbygd med rust og glassfiber! (Så virkelig bra ut før jeg begynte å grave!)
Men man lærer så lenge man lever, en ting som er helt sikker er at alt skal finnes!
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #26 på: september 23, 2011, 09:54:07 am »

Min var montert 60% når en "dårlig" kompis overtalte meg til å rive, og sandblåse alt.
Da jeg skulle fjerne de "strøkne asfaltplatene" som var smeltet ned i gulvet, satte jeg hoggjernet i plastisolplater som var limt med fugemasse...
Men slik så det ut under bilen når ferdig:


* inspeksjon.jpg (54.25 KB, 1000x625 - vist 250 ganger.)
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

OldBug
Seniormedlem
****
Innlegg: 386
Bosted: Bergen


74mod 1303s


Vis profil
« Svar #27 på: september 23, 2011, 12:15:30 pm »

Min var montert 60% når en "dårlig" kompis overtalte meg til å rive, og sandblåse alt.
Da jeg skulle fjerne de "strøkne asfaltplatene" som var smeltet ned i gulvet, satte jeg hoggjernet i plastisolplater som var limt med fugemasse...
Men slik så det ut under bilen når ferdig:

Ja slike var det i min bil også, Dette bildet motiverer  jo litt!! Vet jeg har mye arbeid forran meg! kjøpte ny sandblåsepistol i dag og har polstret hele garasjen, Så håper min ser slik ut etterhvert også! De extra bjelkene du har under der, er det forsterkning pga cab?
Vanskelig å holde motivasjonen oppe når man finner mer og mer, men når det er som værst bare bytter jeg litt på oppgavene! Variert arbeid er jo litt kjekkere!
Det hullet du har på panelet over jekkfestet? Hva er det?
Er endelig ferdig med rustfjerning på selve bilen, skal bytte fronten fra demperene og fram på mandag!
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #28 på: september 23, 2011, 21:24:30 pm »

Forsterkning pga. Roadster ja. Sjekk gjerne tråden  min: Turboroadzter.
Hullet er på hver side, 2stk 100mm kanalvifter for å kjøle turbomotor.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

OldBug
Seniormedlem
****
Innlegg: 386
Bosted: Bergen


74mod 1303s


Vis profil
« Svar #29 på: september 24, 2011, 17:39:06 pm »

Takk til "Tistlo" for en hyggelig handel og kjekt besøk på voss! Dette er gutten som har delelager! Gliser

Loggført
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!