JFP
Supermedlem
Innlegg: 967
Bosted: Bærum
|
|
« på: september 17, 2011, 00:24:25 am » |
|
Har fått Eberspächeren montert i 1302en. Overhalte den, og den virket helt fint før jeg installerte den i bilen. Under testingen brukte jeg løs flaske med bensin med pumpen plassert med kort slange til varmeren. Nå er det mye lyd og lys, men ikke noe varme.
Her er symptomene etter at installasjonsjobben var ferdig:
- Den startet på andre, eller var det tredje forsøket. Etter en testkjøring, prøvde jeg igjen. Startet fint da.
- To dager senere: Ingen varme. Slik har det vært siden.
- Viften blåser
- Pumpen går (løs bensinpumpe plassert under tanken): Tikk-tikk-tikk-tikk-tikk...
- Har re-satt vippesikringen, det hjelper ikke
- Glødepluggen er varm og den virker
- Tok av bensinslangen oppe ved brenneren: Det kommer ikke noe bensin ut, selv om pumpen altså tikker.
Vel, da skulle det vel ikke så veldig originalt å mene at pumpen ikke fungerer. Det burde jo være bensin der....
Men er det så enkelt? Med "tørr" bensinledning har den alltid trengt et par kjøringen før den starter. Deretter har den startet greit. Kan det være en teori at membranen ikke er helt tett, og bensinen "sklir" tilbake til pumpen etter en tid? Eller er pumpen feiljustert? (har ikke villet justere på den siden det tilsynelatende har riktig blanding som den er - den gikk jo bra under testingen). Eller er det andre ting som gjør at den ikke fyrer opp?
Noen som har erfaring med dette her?
|
|
« Siste redigering: september 23, 2011, 22:14:28 pm av JFP »
|
Loggført
|
|
|
|
SveinT
Supermedlem
Innlegg: 1956
Bosted: Vennesla
Agder VW Klubb
|
|
« Svar #1 på: september 18, 2011, 14:31:45 pm » |
|
Jeg tenkte mer på om stillingen er riktig på bensinpumpen. De er vist litt nøye på at utløpet til brenneren vender loddrett oppover. Viss ikke vil jeg tro at tilbakeslagsventilen lar bensinen renne tilbake.
|
|
|
Loggført
|
Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass. Hilsen Svein Terje 91647950
|
|
|
JFP
Supermedlem
Innlegg: 967
Bosted: Bærum
|
|
« Svar #2 på: september 18, 2011, 15:08:07 pm » |
|
Har den andre typen pumpe, den som sitter for seg selv. Men jeg tror du er inne på noe med plassering av pumpen. Kanskje ikke den står riktig slik den er nå. Noen som kan gi meg feedback på monteringen min?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
1303SS
Supermedlem
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen
|
|
« Svar #3 på: september 18, 2011, 16:23:18 pm » |
|
Sjekk att det ikke er kommt noe i slangen som blokkerer mellom pumpa og brenneren.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JFP
Supermedlem
Innlegg: 967
Bosted: Bærum
|
|
« Svar #4 på: september 18, 2011, 19:07:48 pm » |
|
Sjekk att det ikke er kommt noe i slangen som blokkerer mellom pumpa og brenneren.
Skal sjekke bensinslangen! Det er en helt ny slange, så det virker litt rart. Men ser det ut som om pumpen er riktig plassert?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Einic
Supermedlem
Innlegg: 773
Bosted: Røyken
|
|
« Svar #5 på: september 18, 2011, 19:22:48 pm » |
|
"metering pump" er følsomme for trykk. Jeg prøvde å koble til rett før bensinfilteret på bussen min (wasserboxer, BN4), fungerte bare noen ganger. Tror det ble undertrykk når motoren gikk. Flyttet tilkoblingen til returslangen fra motoren, da fungerte den fint hver gang. Mener det står i montasjeanvisningen at pumpen skal stå lavere enn nivået på tanken. Hadde også problemer med stiften som styrer pumpa.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
rl
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Innlegg: 635
Bosted: kodal
|
|
« Svar #6 på: september 18, 2011, 19:25:41 pm » |
|
og er pumpe rettningen riktig?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
SveinT
Supermedlem
Innlegg: 1956
Bosted: Vennesla
Agder VW Klubb
|
|
« Svar #7 på: september 18, 2011, 19:31:05 pm » |
|
Fant dette på doseringspumpe:
|
|
|
Loggført
|
Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass. Hilsen Svein Terje 91647950
|
|
|
JFP
Supermedlem
Innlegg: 967
Bosted: Bærum
|
|
« Svar #8 på: september 18, 2011, 22:44:57 pm » |
|
A ha! 20 grader.
Svein T - takk!!!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JFP
Supermedlem
Innlegg: 967
Bosted: Bærum
|
|
« Svar #9 på: september 18, 2011, 22:56:43 pm » |
|
Fikk også dette svaret fra Pawel i Polen - han kom jeg i kontakt med via theSamba, og har kjøpt delene jeg manglet fra ham ( http://www.thesamba.com/vw/classifieds/detail.php?id=867175) "Remove the black fuel hose on the outlet side of the pump and see if the fuel is coming out. I guess that this black hose has too big diametere and pump is not strong enough to pump the fuel all the way to the heater. Originally the hose is special kind of plastic hose with area of 1,5 mm2 You can buy this hose from the eberspacher repair shop. You need no more than 2 meter and it will cost you max 70 NOK."Selvfølgelig! Volumet i slangen er dramatisk mye mer enn det skal være med 1.5 mm rør. Jeg har brukt en slange med innvendig diameter 4 mm. Dermed har ikke pumpen klart å fylle opp slangen helt opp til brenneren.
|
|
« Siste redigering: september 18, 2011, 22:59:46 pm av JFP »
|
Loggført
|
|
|
|
JFP
Supermedlem
Innlegg: 967
Bosted: Bærum
|
|
« Svar #10 på: september 18, 2011, 22:57:46 pm » |
|
Da skal jeg gjøre to ting: Dreie pumpen til 20 grader, og skaffe rør fra Eberspächer.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JFP
Supermedlem
Innlegg: 967
Bosted: Bærum
|
|
« Svar #11 på: september 23, 2011, 22:16:50 pm » |
|
Da skal jeg gjøre to ting: Dreie pumpen til 20 grader, og skaffe rør fra Eberspächer.
Og det var det som skulle til. Et 1.5 mm 2 plastrør spesialbestilt fra Eberspächer til 21 kroner. Nå funker den perfekt!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
1303SS
Supermedlem
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen
|
|
« Svar #12 på: september 24, 2011, 11:44:54 am » |
|
Det var bra du fikk den til igjenn,sånn rør har eg en hel kveil av visst det er flere som trenger til vinteren.Ser på plassen pumpa skal monteres på min 1302 att det blir ca 20grader vridd det festet sånn att når pumpa sitter i holderen sitter den i rett posisjon.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|