april 28, 2024, 19:00:06 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: EL. opplegg  (Lest 3118 ganger)
svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« på: juli 16, 2011, 09:19:19 am »

  Trist  Jeg har fått oplyst at dette lednings-oplegget som skal være bortimot originalt laget til boble/kubel/schwimm fra Polen leveres med ordinære ledninger trekt i plast strømpe til en fantasi pris på ca 4500,-nok. levert Norge.
Dette er ferdigkappet, tilkoblinger montert, så får en håpe lengdene ikke er for korte?

Til sammenligning, når det gjelder England så leverer de til veteran et tilnærmet orginalt oplegg også med flere ledninger, med korekt fargemerking på ledninger, trukket original type stoff strømpe til under denne prisen. Alle tilkoblinger montert. Dette gjelder blandt annet MG og andre engelske veteraner.

Kjøp ei strømpe å trekk opp et selv til en brøkdel av prisen, få biler har så enkelt oplegg med så få kurser som VW.
Forøvrig finnes det en trenger av el. på Biltema i god kvalitet.
« Siste redigering: september 20, 2011, 15:40:41 pm av svenole » Loggført
GeirH
Supermedlem
*****
Innlegg: 552
Bosted: Borgen, ca. 4 mil nord for Oslo.



Vis profil
« Svar #1 på: juli 16, 2011, 09:47:08 am »

Som du sier, ikke veldig avanserte el-anlegg på bilene "våre", og er har du "basic" kunnskap om dette så er el-anlegget en kurrant ting å få til selv. Problemet mitt er å få det til å se tidsriktig ut, med rett utseende på kabelsko/klemmer, fargemerking på ledninger og rett strømpe i stoff eller plast.
Loggført

Har laaang VW-pause.
svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #2 på: juli 16, 2011, 09:49:53 am »

Anlegget fra Polen er ikke mere tidsriktig en hva du lager selv i garagen men litt kunskap eller hjelp, nytt det også.

I en el. butikk av noe større format får du det du trenger av spesielle kabelsko osv. De er også på nett.

En kan dra til huggeren for å finne noe gammelt av festematriell hvis det er saken. Noe av dette kan også taes vare på å brukes.

(Inlegget gjelder krigsmodellene hvor ledningene er i dårlig kvalitet, de har også lite kobber i kjernen. Er brannfarlige ettter min mening.)

I alle fall synes jeg prisen er for høy. Men forsåvidt greit nok når pris ikke teller.
« Siste redigering: september 20, 2011, 15:29:23 pm av svenole » Loggført
svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #3 på: juli 28, 2011, 13:57:45 pm »

Jeg har nå motatt dette ledningsoplegget.
Det er fint laget og tilnærmet det originale. Det er utelatt noen ledninger i settet? foran og bak til blinklys h+v, noe som bør legges opp i tilegg.
Går ut i fra at på kubel er det heller ikke blinklys ledninger bakover og fremmover, men ledninger til retningslys på sidene er nok der.

På dette settet som jeg ser på til schw. så ser jeg at ledning til kolonelys foran og bak mangler, de må trekkes i tilegg til blinklys om dette lyset skal monteres. Gjelder det samme for kubel?

Dette settet anbefales og jeg ville nok velge det selv, men prisen synes jeg alikevel er svert drøy. Dyrt med take på produksjonsland, frakt og toll.

Det følger med koblings-skjema med tilsvarende merking på hver ledning for å gjøre det enklere. Allt nødvendig av tilkoblingsmateriell følger med. Har jeg noen bemerkninger etter montering så kommer de her, men jeg lurer på hva det skulle være?   Glad
« Siste redigering: september 20, 2011, 15:33:22 pm av svenole » Loggført
EspenN
Medlem
***
Innlegg: 119
Bosted: Lena



Vis profil
« Svar #4 på: juli 30, 2011, 21:55:31 pm »

Har ennå ikke fått mitt. Ba om å få ledninger til blinklys så får vi se om Tomasz har tatt hensyn til ønsket mitt.

EspenN
Loggført
DeMil
Medlem
***
Innlegg: 174
Bosted: Tønsberg


Tjøme 2016


Vis profil
« Svar #5 på: juli 31, 2011, 00:45:29 am »

Jeg har nettopp mottatt mitt ledningsnett til Schwimm.
Kr. 3500,- men pakken ble stoppet i tollen og jeg måtte betale 1117,- til Statskassen  Sint
Ellers er ledningsnettet meget godt laget og de tynne ledningen er trukket med stoff på utsiden, som på de originale.

Derek
Loggført
svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #6 på: september 20, 2011, 15:16:53 pm »

Hei Espen. Hører ledningsnettet er kommet, her er tips for hornet. Lykke til!

Jording av rattstamme skjer via krysset over snekka, der skal det gå en kobberledning med øyer i begge ender over gummi-ringen. Sjekk evetuell dårlig kontakt?

To typer jording videre opp til hornknapp der ledningen føres opp innvendig i rattstammen.

1. De eldste kub. Ledningen fra hornet viklet rundt rattstamme ovenfor krysset og snekka, videre opp til hornknapp, altså minus fra hornet.
2. Senere utgaver. Kobber slepering på rattstamme med ledning til hornknapp. Denne mates med minus fra en kullstift. Den skal vanligvis sitte i en hylse på høyre side av forings-røret for rattstammen.

Pluss+ går til hornet direkte via dasjbord og sikringsboks.

« Siste redigering: september 20, 2011, 15:23:26 pm av svenole » Loggført
EspenN
Medlem
***
Innlegg: 119
Bosted: Lena



Vis profil
« Svar #7 på: september 20, 2011, 19:48:35 pm »

Takk for info. Det blir spennende å se om jeg får til dette....
For øvrig var jeg heldigere enn Derek........... Glad

EspenN
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!