mars 29, 2024, 15:50:05 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Horn på Kübel  (Lest 7269 ganger)
Linden
Nybegynner
*
Innlegg: 7
Bosted:


Vis profil

« på: september 19, 2011, 15:03:00 pm »

Dette har jeg problemer med å få til å fungere.

Dersom jeg kobler jord rett fra dashbordet og til senter i rattet (direkte på ledningen) så fungerer det.

Men ser ikke ut til å jeg får jord der hvor det skal være innunder hornknappen....

noen som har noen tips ??
Loggført
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #1 på: september 19, 2011, 16:09:58 pm »

Er det en slik "slepekontakt" på rattstammen din slik som det er på de litt eldre boblene?
Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
joncb
VSN
Juniormedlem
*****
Innlegg: 61
Bosted:


Vis profil

« Svar #2 på: september 19, 2011, 21:37:37 pm »

Fløyta er tilkoblet to ledninger:

- én ledning direkte fra plussen på dashbordet til fløyta
og
- én ledning koblet fra fløyta til jord via fløyteknappen!

Det spesielle på kübelen er at jord-koblingen fra fløyteknappen til fløyta går gjennom hele rattstammen og ut gjennom et hull i rattstammen like ved det koblingsleddet som sitter nede på rattstammen! Siden rattstammen dreier seg rundt er det en fordel å benytte en myk ledning i dette området med tilstrekkelig slakke slik at ledningen ikke brekker (for ofte)!

Kübelhilsen fra
Jon Chr.
Loggført
Linden
Nybegynner
*
Innlegg: 7
Bosted:


Vis profil

« Svar #3 på: september 20, 2011, 08:56:06 am »

hornet virker nå jeg kobler jord rett på den ledning som kommer opp gjennom rattstammen.

Men det virker ikke som det er jord rundt der hvor "tute-knappen" trykkes ned.  Har prøvd å pusse vekk litt men ingen endring og ingen lyd.
Loggført
svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #4 på: september 20, 2011, 14:54:59 pm »

Jording av rattstamme skjer via krysset over snekka, der skal det gå en kobberledning med øyer i begge ender over gummi-ringen. Dårlig kontakt?

To typer jording videre opp til hornknapp der ledningen føres opp innvendig i rattstammen.

1. De eldste kub. Ledningen fra hornet viklet rundt rattstamme ovenfor krysset og snekka, videre opp til hornknapp, altså minus fra hornet.
2. Senere utgaver. Kobber slepering på rattstamme med ledning til hornknapp. Denne mates med minus fra en kullstift. Den skal vanligvis sitte i en hylse på høyre side av forings-røret for rattstammen.

Pluss+ går til hornet direkte via dasjbord og sikringsboks.

Sven Ole. VSN.
« Siste redigering: september 20, 2011, 15:13:21 pm av svenole » Loggført
Linden
Nybegynner
*
Innlegg: 7
Bosted:


Vis profil

« Svar #5 på: september 21, 2011, 08:12:16 am »

hmmm jeg får prøve det Glad
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!