mars 29, 2024, 15:09:30 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: letting av svinghjul  (Lest 6148 ganger)
Hiandblue
Nybegynner
*
Innlegg: 38
Bosted: Lier



Vis profil
« på: desember 06, 2007, 10:03:47 am »

Hvor mye kan  et svinghjul lettes?
Har et 1700 svinghjul jeg tenkte jeg skulle lette litt
Loggført
Hiandblue
Nybegynner
*
Innlegg: 38
Bosted: Lier



Vis profil
« Svar #1 på: desember 17, 2007, 15:09:20 pm »

 ???Ingen her som har gjort dette Hæ
Er det bare a få av mest mulig??
Loggført
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #2 på: desember 17, 2007, 17:24:59 pm »

Akkurat hvor mye du kan lette det vet jeg ikke, men.. Hvorfor skal du lette det? Kjører du rally?  Til gatebruk er det ikke nevneverdig nytte du får av det.. Det å lette et svinghjul er vel en av de tingene angående motor-trimming som har flere bakdeler enn fordeler. Eneste fordelen jeg kan nevne er : LITT raskere aks på første og kanskje andre gir (ikke mye) og at motoren HØRES kvikkere ut når du ruser motoren..  Tvilende  Bakdeler er : Økt slitasje på motor,ujevn tomgang,større tendens til å miste fart ved små hindringer eller i motbakke,mere vibrasjoner i motor (ikke nødvendigvis) og mer tendens til ujevn gange på lavt pådrag/lav fart..

Skal du feks. kjøre rally der du jager mye opp og ned kjapt  på turtall kan du hente noen få tiendeler med ett lettere svinghjul..

Leste en artikkel for noen år siden der dem testet 0-100 (eller det var 0-60 mph da men..) og joda dem fant ut at bilen var drøyt 0,1 sek kjappere 0-60 mpg etter snitt av flere aks-tester.. Men etter å ha regnet på det fant de ut at antaglig hovedgrunnen var ikke i seg selv at svinghjulet var lettere men at faktisk bilen var 2-3 kg lettere (etter regning). Dette eksperimentet ble utført på en Morris Mini av gamle typen som ble brukt til rally-bruk..
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Hiandblue
Nybegynner
*
Innlegg: 38
Bosted: Lier



Vis profil
« Svar #3 på: desember 17, 2007, 21:09:16 pm »

takk for svartet. fikk vite det jeg trengte .Og da blir svinghjulet som det er..
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #4 på: desember 17, 2007, 23:31:47 pm »

Vekten på svinghjulet har EN viktig oppgave, det er å holde motoren snurrende under "brukerfeil" dvs. kvelning. En annen oppgave er å være "frekvens-endrer" (ikke svingnings demper).
Lavere vekt på roterende masse frigjør effekt og jo lettere bilen er jo mindre vekt trenger du.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Anders Peder
Supermedlem
*****
Innlegg: 1276
Bosted: Brumunddal



Vis profil WWW
« Svar #5 på: desember 21, 2007, 11:51:44 am »

et lite spørsmål ang svinghjul .. ved demontering av motor heter d seg at man skal merke enden på veiva mot ene kanten på svinghjulet siden disse to delene er balansert mot hverandre, men hva hvis man glemte dette?   hvis jeg bytter veiv så må jeg balaansere svinghjul opp på nytt. noe DIY rundt dette?
Loggført

Vw Boble type 1 1965
Opel Vectra 1.9 CDTI Opc Line 2007

tlf: 90738323
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #6 på: desember 21, 2007, 12:10:11 pm »

et lite spørsmål ang svinghjul .. ved demontering av motor heter d seg at man skal merke enden på veiva mot ene kanten på svinghjulet siden disse to delene er balansert mot hverandre, men hva hvis man glemte dette?   hvis jeg bytter veiv så må jeg balaansere svinghjul opp på nytt. noe DIY rundt dette?

hvis du bytter veiv så lønner det seg å avbalansere på ny uansett siden den nye veiven ikke har samme gometri
som den gamle
Loggført

V-111
Medlem
***
Innlegg: 123
Bosted: Grong



Vis profil
« Svar #7 på: desember 21, 2007, 13:50:50 pm »

Vekten på svinghjulet har EN viktig oppgave, det er å holde motoren snurrende under "brukerfeil" dvs. kvelning. En annen oppgave er å være "frekvens-endrer" (ikke svingnings demper).
Lavere vekt på roterende masse frigjør effekt og jo lettere bilen er jo mindre vekt trenger du.

Hvor mye?
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #8 på: desember 22, 2007, 11:25:05 am »

Vekten på svinghjulet har EN viktig oppgave, det er å holde motoren snurrende under "brukerfeil" dvs. kvelning. En annen oppgave er å være "frekvens-endrer" (ikke svingnings demper).
Lavere vekt på roterende masse frigjør effekt og jo lettere bilen er jo mindre vekt trenger du.

Hvor mye?

Seks kilo pleier å være "vanlig" vekt etter leting.
Utrolig mye "mystikk" og myter om hva svinghjulet "gjør", som du sikkert har sett. Det er et moment"batteri" ingen ting annet. Det suger til seg kraft som det gir fra seg om motoren skulle få problemer med å holde seg i gang (Dvs du holder på å kvele motoren). Et tungt svinghjul vil da holde motoren snurende til den tenner igjen.
Det er rett å slett en inrettning som hjelper folk med å få i gang bilen uten å kvele den (bestemødre og slikt:-) )
Svinghjulet er også dimensjonert etter vekten på bilen det sitter på, så en Type4 motor har nok et tyngre svinghjul fra VW´s side enn det de hadde satt på om den skulle i en type 1.

Selv har jeg kjørt med 4,5 kilo i noen år helt uten problemer.
Loggført

Speed is no substitute for direction
V-111
Medlem
***
Innlegg: 123
Bosted: Grong



Vis profil
« Svar #9 på: desember 22, 2007, 12:46:13 pm »

Vekten på svinghjulet har EN viktig oppgave, det er å holde motoren snurrende under "brukerfeil" dvs. kvelning. En annen oppgave er å være "frekvens-endrer" (ikke svingnings demper).
Lavere vekt på roterende masse frigjør effekt og jo lettere bilen er jo mindre vekt trenger du.

Hvor mye?

Seks kilo pleier å være "vanlig" vekt etter leting.
Utrolig mye "mystikk" og myter om hva svinghjulet "gjør", som du sikkert har sett. Det er et moment"batteri" ingen ting annet. Det suger til seg kraft som det gir fra seg om motoren skulle få problemer med å holde seg i gang (Dvs du holder på å kvele motoren). Et tungt svinghjul vil da holde motoren snurende til den tenner igjen.
Det er rett å slett en inrettning som hjelper folk med å få i gang bilen uten å kvele den (bestemødre og slikt:-) )
Svinghjulet er også dimensjonert etter vekten på bilen det sitter på, så en Type4 motor har nok et tyngre svinghjul fra VW´s side enn det de hadde satt på om den skulle i en type 1.

Selv har jeg kjørt med 4,5 kilo i noen år helt uten problemer.

Mente "Hvor mye større effekt"?

Om du f.eks måler i bremsebenk på konstant turtall kontra om du måler på rullende landevei...
Loggført
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #10 på: desember 22, 2007, 13:10:57 pm »

Om du f.eks måler i bremsebenk på konstant turtall kontra om du måler på rullende landevei...
[/quote]

Hva mener du? Du måler vel normalt ikke effekt på konstant turtall Hæ
Loggført
Bjørnar
Supermedlem
*****
Innlegg: 693
Bosted: Byåsen Trondheim



Vis profil WWW
« Svar #11 på: desember 22, 2007, 13:43:27 pm »

og om man hadde målt effekten på konstant turtall, så har vel ikke vekta på svinghjulet den største betydning når det alikevell er kommet opp i turtall.
Loggført

KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #12 på: desember 22, 2007, 17:08:26 pm »

er vel ikke noe i veien for å måle effekt på konstant turtall.
meningen med å måle fra f.eks 1000-6500 O/min  er jo for å få frem en kurve.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #13 på: desember 22, 2007, 21:11:04 pm »

Jeg trodde det du var ute etter var kurven for så å lese ut av den hvor mye makseffekt motoren yter ved forskjellige turtall.
At en motor bruker f.eks 20hk for å holde konstant 3000rpm er sikkert fint, men hvorfor vil du vite det?
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #14 på: desember 24, 2007, 01:05:47 am »

og om man hadde målt effekten på konstant turtall, så har vel ikke vekta på svinghjulet den største betydning når det alikevell er kommet opp i turtall.

Det har du rett i, den store forskjellen ligger i hvor fort den klatrer i turtall.
Loggført

Speed is no substitute for direction
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #15 på: desember 24, 2007, 01:13:04 am »

hvor fort den går opp i turtall har vel ikke noe med hvor mye effekten en motor avgir??
Har du bilen i "fri" altså ikke i gir kan man vel merke forskjell..men under belastning er det jo avgitt effekt på ett visst turtall som  teller

dessuten "bruker" ikke en motor Hk.. ..den Avgir  HK ..på ett visst turtall avhengig av pådrag/belatsning.

Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #16 på: desember 24, 2007, 12:52:44 pm »

Du har selvfølgelig rett i at en motor ikke "bruker" hk. Jeg ordla meg litt dårlig.
Det jeg ville frem til er at man har en konstant belastning i benken eller rullene og "drar" motoren gjennom turtallsregisteret med fullt pådrag for å se hvor mange hk den yter. Hvis du måler ved å f.eks kjøre motoren opp til 3000rpm og holder den der, vil du jo ikke få det tallet du er ute etter siden du ikke engang har halvt pådrag ift. maks.
Jeg tror vi er veldig enige men bare snakker forbi hverandre. Blunker
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #17 på: desember 24, 2007, 14:16:52 pm »

til en hvis grad.
man kan vel legge på belastning på rullene?
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #18 på: desember 28, 2007, 22:15:01 pm »

Sef  du øker motstanden , derav "bremsebenk " Dreiemoment du kjenner som akselerasjon  !! .. herlig ...
Mvh
Loggført
V-111
Medlem
***
Innlegg: 123
Bosted: Grong



Vis profil
« Svar #19 på: desember 29, 2007, 10:27:37 am »

Satte opp et lite regnestykke ut fra hukommelsen(lenge siden jeg har regnet mekanikk nå)


* Effektberegning.JPG (48.05 KB, 426x583 - vist 275 ganger.)
Loggført
Vilhelm
Nybegynner
*
Innlegg: 20
Bosted:


Vis profil

« Svar #20 på: desember 30, 2007, 23:23:59 pm »

Greit det med teori og regnestykker, men i følge DIN normen bremser man motoren på på de forskjellige turtallene med full gass og avleser avgitt MOMENT, moment ganger turtall er HK. I praksis gjøres det også på samme måte, men regnestykket er litt mere komplisert, Moment oppgis som Nm eller KGM, dvs momentet målt på en arm som er 1 meter i lengde. Men de fleste bremsebenkene har en arm som er 0.716m eller 71.60cm lang for så gange dette med turtallet og legge inn korrigering for innsugsluft-temperatur og luft-trykk. DVS at om du er tilskuer til en bremsing eller ser bilder av en så vil viseren vise et høyere moment en det virkelige fordi armen er kortere en 1 meter ( 0.716m). Ikke så stort problem i dag siden de fleste benker har datastyring av utskriften og sa er det bare å studere  dataskjermen. Såkalt bremsing hvor du drar motoren gjennom et gitt turtall fra eks.visss 3000 til 8000 er også nyttig, men er ikke i henhold til DIN normen som krever at motoren skal stå stille i 1 minutt på hvert målt turtall, mange ganger faller da effekten med alt fra 5-30% og på godt bygde motorer stiger den med 2-10% under det minuttet det hele varer. Svinghjulet har mange funksjoner, som mange har belyst her, bare det at det tyngste svinghjulet finner du på en 1200-1300motor og det letteste finner du på en 2 liter, grunnet clutchdiameteren. Vekten påvirker først og fremst belastningen på innfestninger til veiv og veivas levetid. Har aldri funnet at biler med ekstremt lette svinghjul/veivaksler går bedre en andre, men alt til sitt bruk. kan være at det spiller rolle om du vinner eller taper på en 1/4mile.
Loggført
V-111
Medlem
***
Innlegg: 123
Bosted: Grong



Vis profil
« Svar #21 på: januar 01, 2008, 15:05:08 pm »

Greit det med teori og regnestykker, men i følge DIN normen bremser man motoren på på de forskjellige turtallene med full gass og avleser avgitt MOMENT, moment ganger turtall er HK. I praksis gjøres det også på samme måte, men regnestykket er litt mere komplisert, Moment oppgis som Nm eller KGM, dvs momentet målt på en arm som er 1 meter i lengde. Men de fleste bremsebenkene har en arm som er 0.716m eller 71.60cm lang for så gange dette med turtallet og legge inn korrigering for innsugsluft-temperatur og luft-trykk. DVS at om du er tilskuer til en bremsing eller ser bilder av en så vil viseren vise et høyere moment en det virkelige fordi armen er kortere en 1 meter ( 0.716m). Ikke så stort problem i dag siden de fleste benker har datastyring av utskriften og sa er det bare å studere  dataskjermen. Såkalt bremsing hvor du drar motoren gjennom et gitt turtall fra eks.visss 3000 til 8000 er også nyttig, men er ikke i henhold til DIN normen som krever at motoren skal stå stille i 1 minutt på hvert målt turtall, mange ganger faller da effekten med alt fra 5-30% og på godt bygde motorer stiger den med 2-10% under det minuttet det hele varer. Svinghjulet har mange funksjoner, som mange har belyst her, bare det at det tyngste svinghjulet finner du på en 1200-1300motor og det letteste finner du på en 2 liter, grunnet clutchdiameteren. Vekten påvirker først og fremst belastningen på innfestninger til veiv og veivas levetid. Har aldri funnet at biler med ekstremt lette svinghjul/veivaksler går bedre en andre, men alt til sitt bruk. kan være at det spiller rolle om du vinner eller taper på en 1/4mile.

1. Hele poenget med dreiemoment er at du ikke avleser forskjellige verdier etter lengden på armen. I praksis så måler du ikke moment, du måler en kraft i en gitt avstand. Da vil du få forskjellige målinger, dreiemomentet blir det samme uansett hvor du måler!
2. Mitt regnestykke var en grov forenkling på hvor mange kW 3 kg letting av svinghjul kunne bety i praksis i en akselerasjonssekvens som tar 2 sekunder fra 3000-5000 rpm
Loggført
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #22 på: januar 04, 2008, 12:05:46 pm »

kjører selv med en 1600 som har letta svinghjul det er ikke letta så mye.mags har dreid det for meg.Har engle 110 kam modifiserte topper hardere ventil fjærer allt er avballansert.den snurrer lettere opp på turtall enn med en motor med standard svinghjul.Det har vel alltid vert noe av det første motortrimmere gjør er å lette og avballansere.En kolega på jobben har en audi quattro m alusvinghjul den er/høres utrolig sinna ut men han er jo bremsa til 813hk da
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #23 på: januar 04, 2008, 23:55:43 pm »

....men han er jo bremsa til 813hk da

hehe, bra poeng....
Loggført

1961 T1 - Custom
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!