mars 29, 2024, 00:37:26 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2 3 ... 14
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: scarbug - 1303s '74  (Lest 136622 ganger)
scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« på: oktober 10, 2011, 17:06:43 pm »



Boble er bygd seint i '73 og regnes som '74mod. Levd sit liv i Hedmarks tørre og saltfrie veier... Tektylert siden ny og så å si rustfri Kjøpt fra en familie som har hatt bilen siden ny. Alle originale dok. var med på kjøp. Eneste som var uoriginalt var høyryggseter. Eier mente det var tryggere med høyseter og har tatt de fra en annen boble. Til og med komplett bensinvarmer satt i bilen.

 Har hatt bilen siden 2008 og har brukt den til alle mulige turer i og utenfor Norge. Mange fine opplevelser!

Har lest en god del info om bobler og har hatt variable og ikke minst ambisiøse planer for den. Det har gått noen år nå og tror jeg at jeg har klart å falle på noe retningslinjer som jeg skal prøve å holde meg vedr. boble-stil.

Siden boble er så pass original og er ønskelig å bruke den mest mulig så går jeg for minimal synlig inngrep på karosseri og brukbar oppdatering inne Blunker dette blir "sleeper" utvendig for å starte med og kanskje Euro/German look etter hvert. Innvendig skal den være god å sitte i med brukbar stereo anlegg og noen andre gode biter...

Men først noen bilder fra historien...
« Siste redigering: februar 11, 2016, 14:04:21 pm av scardeep » Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #1 på: oktober 10, 2011, 17:15:08 pm »

Songsvann har vært ofte parkeringsplass da mosjon i Nordmarka var aktuelt. En dag sto det X5 enslig midt i parkering så måtte jeg bare parkere rett ved siden. Det kom noen smil ut i fra passerende Glad Likestilling heter det vel Osteaktig



For nærmere titt så legger jeg ut bilder som ble tatt for å få veteranforsikring. Måtte vise at den er original...



















Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #2 på: oktober 10, 2011, 17:21:56 pm »

Så er alle de fine turer vi har hatt med boble tvars Norge Glad Her er noen bilder fra tur til Rena i Hedmark. Var litt seint høst og det var da jeg lærte at vinter kan komme litt tidlig. Jett om jeg hadde vinter dekk på...















Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #3 på: oktober 10, 2011, 17:25:59 pm »

Har en kamerat som bor i Telemark. tok første EU der i min eie, Gikk gjennom med 0 feil!









Da var bobla fortsatt på original coilovers og parkeringen på fjelle var ikke noe problem Glad
Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #4 på: oktober 10, 2011, 17:34:16 pm »

Så var det tur til Litauen, der gifta vi oss med kona mi. Boble var selfølgelig bryllupsbil med saupelsinnredning og fører med hvitehansker  Osteaktig  Kult





Bilde tatt fra hotelvindu ved Østersjøen, der var det alt mulig rart med luksus biler, så jeg stilte meg i rad like så med de andre!  Rekker tunge



All pynt håldte helt til Norge og vi faktisk hadde en tur til Geilo med alle blomstene på...




« Siste redigering: oktober 28, 2011, 08:05:30 am av scardeep » Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
OldBug
Seniormedlem
****
Innlegg: 386
Bosted: Bergen


74mod 1303s


Vis profil
« Svar #5 på: oktober 10, 2011, 19:20:51 pm »

Skikkelig fiin bil!! Gliser
Stilige bryllupsbilder! Morsomt at dere giftet dere med kona! Det er vel det som kalles Familiebil/familiemedlem!
Loggført
scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #6 på: oktober 10, 2011, 19:30:43 pm »

Boble er min første bil og mekking var noe uprøvd fra før selv om ønske var stor. Så en av argumentene var jo å ha en bil som jeg kunne gjøre det meste selv.
Første år da jeg kjøpte "scarbug" bodde vi i leilighetmed felles garasje anlegg. Der skjedde første olje skift, første gang ble motor tatt ut og det meste gjennomgått.









Fikk lakke bunnplate





midt kanal ser utrolig fin...



Så har vi flytett ut av Oslo til Nesodden. Det ble for mye verktøy etter hvert å styre i feller garasje at hus med dobbel garasje sto på ønske list. Og med litt flaks, dårlig marked for eiendomsselgere gikk drømmen til oppfyllelse og scarbug fikk nytt "hjem" Garasjen er uisolert så det er en vis begresnig om vinters arbeid men deilig med egen garasje!!! Blunker













ok, slik var scarbug presentasjon  Glad og en del bakliggende histori... fra nå går vi til dagens arbeid Blunker

Selv personlig kjenner jeg ingen fra foromet, men det er bare tidsspørsmål håper jeg Glad
Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #7 på: oktober 10, 2011, 19:36:27 pm »

Skikkelig fiin bil!! Gliser
Stilige bryllupsbilder! Morsomt at dere giftet dere med kona! Det er vel det som kalles Familiebil/familiemedlem!

Ja, bilen er veldig fin, selv om den er litt demontert akurat nå og går gjennom "oppdatering"Glad
Og bilen kom i familien før vi ble familie egentlig...  Osteaktig så vi ble virkelig familie sammen:)
Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #8 på: oktober 10, 2011, 19:49:11 pm »

Så kom det første dagens inngrep i scarbug kjøreegenskaper...







Slik ser det med maks senk. Kjører du slik så skrubber dekk i skjermer ved full sving (og med original dekk). Jeg kjørte med nesten vanlig høyde, men koste meg med litt camber, det hjalp i svingete Nesoddenveier... Blunker


Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #9 på: oktober 11, 2011, 08:21:58 am »

Har montert Bug-Tech girvelger. Tema er tiskutert i en annen tråd: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,27530.0.html



Har kjørt lite etter montering men det som ble veldig fint var at spakken er så pass høy at jeg kan lene meg bak mot sete i det jeg girer. Men giringen er kort, veldig kort...

Det var det som er byttet så lenge. Videre har jeg sett med to Porsche seter som jeg vil gjerne bruke i boble. De må trekkes om men det er planen å bytte/trekke om alt innvendig så fargen er ikke så viktig nå... Seter er halv elektriske. Jeg har prøvd å finne visuel eksempel om hvordan setter du slike stoler inn i en 1303 boble men har ikke lykkes til nå. Ser ut at alle bruker hver sinn løsning.

Jeg har ikke lyst å kappe mye av original bunn og skinner til originalseter men noe må forandres for å få Porsche seter inn... Noen som har bilder fra festing av uoriginale seter i 1303 boble???
Blir dette akseptert av BT ved fremvisning? Krav er vel bare 4 bolter ellernoe mer?









Så utfordring her er å få de inn og på en pen måte...
Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
OldBug
Seniormedlem
****
Innlegg: 386
Bosted: Bergen


74mod 1303s


Vis profil
« Svar #10 på: oktober 11, 2011, 08:31:20 am »

Likte setene! De er vel eletriske om jeg ikke tar feil? Hvordan fungerer det? Er det bare å gi dem strøm så virker de? eller må du ha "styring" utenom?
Loggført
scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #11 på: oktober 11, 2011, 08:53:41 am »

Det fins styring på siden av sete. Jeg tror de kan betegnes som halvelektriske. om jeg ikke tar feil så skal de ha varme også... Jeg har ikke prøvd å koble de på men det stikker kabler med påkoblingsstikk på enden. Det som skaper forvirring for meg er at jeg kan ikke se noe slags motor i de... Bare styring på siden. Ingen motor under sete, og om det er en motor i ryggstøte så må den være veldig liten... Hm må ta litt nærmere titt på de Glad
Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #12 på: oktober 28, 2011, 08:12:54 am »

Setene kjøpte jeg fra en Boxster som sklei inn i en belysning mast så ble den "bulka" midt i terskel og en av setene fikk litt av deformasjon i skinner. Det fikste jeg i uka. Var litt demontering først så banking litt på blikk og noen stag så ble alt rett igjen.
Ryggstøte justeres elektronisk, men vippes manuelt for å få komme i bakseten. Fram og tilbake justeres manuelt samt "sittebiten" har en slags hydraulisk demper som justeres ved å trykke den ned med vekt samt få den opp ved å vri på "bryter".

Videre jobb blir å få lage (sveise) ei ramme som lar meg montere seter uten å forandre mye på original karoseri (håper jeg).

Fant et gammelt bilde til...


* Fly on the wings of bug....jpg (36.34 KB. 640x480 - vist 516 ganger.)

Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
Espen/VW54
Supermedlem
*****
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)



Vis profil
« Svar #13 på: oktober 28, 2011, 08:39:46 am »

Gøy å se en bil som blir brukt. Glad
Loggført
scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #14 på: oktober 28, 2011, 09:03:45 am »

Ja, og det er gøy å bruke boble til mer en søndagsturer! Bilen kommer seg over det meste, bare vinduene skulle duge litt mindre og jeg virkelig trenger å bytte varmepåtter siden de gamle har fått litt olje på seg som har trengt inn og varmtluft lukter en god del brent olje...Glad
Boble var min første bil og i to første år hadde jeg ikke andre transport midler (bortsett fra tråsykkel)... Gliser
Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #15 på: oktober 29, 2011, 09:58:39 am »

Fine bilder og fin bil, ser skikkelig bra ut.

Fine seter også, blir spennende å se hvordan du løser monteringen.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
taigagreen
Juniormedlem
**
Innlegg: 72
Bosted: Hemnesberget



Vis profil WWW
« Svar #16 på: oktober 31, 2011, 09:52:44 am »

Herlig bil! Gleder meg til å følge denne tråden, har en 03S med 911-seter på gang sjøl Osteaktig
Loggført

For mange T3...
scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #17 på: januar 09, 2012, 15:26:01 pm »

Har inngrepet bobla i nok for mange vinkler:

Hjul... http://www.vwnorge.no/index.php/topic,40070.0.html
Seter... http://www.vwnorge.no/index.php/topic,40090.0.html
Forstiling...

Prøver å få gjort litt på alt. Kjøpte alle endeledd i dag. Jeg fikk ikke plastforinger som sitter på endene av midtstag (plastring som er delt et sted). Får nok kunn sammen med stag, men det er vel komisk å kjøpe hele staget, betale 1060kr for bare de to ringene... Hmm må finne noe lurt.
Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #18 på: januar 09, 2012, 20:32:01 pm »

Alt ut før alt skal inn igjen...







Hvor skal jeg få disse plastforinger???





Original lakk er så "sterk" at det går å skrape den med finger. Skal legge på et strøk med maling...



Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #19 på: januar 10, 2012, 15:58:44 pm »

Mener de plastforingene ikke leveres løse.Prøv å lime dem,det er bare for beskyttelse.
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #20 på: januar 10, 2012, 16:04:32 pm »

Det var nettopp det jeg fikk beskjed fra Unnaberg Bil :/ trist at en sånn liten plastikk kan kreve kjøp av hele stag som koster rundt 1000kr...
Heldigvis så har jeg bare en som har delt seg i to biten . den andre på bilde er som den skal.
Takk for tips, skal pørve å lime den ene Glad
Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #21 på: januar 10, 2012, 22:15:47 pm »

Nå prøver jeg å finne på hvor skal alle disse biter til:)



Som f.eks. her...



De var en venn av meg som tok disse foringer ut og jeg så ikke hvordan de så ut, kunne kanskje hjelpe det litt.
Her står det beskrevet litt mer på hva settet inneholder:

http://www.vwnorge.no/index.php/topic,29900.0.html
« Siste redigering: januar 10, 2012, 22:23:22 pm av scardeep » Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #22 på: januar 12, 2012, 10:13:44 am »

Fant en snill mann på youtube.com som har tatt sinn tid og lagt inn video om samme ting jeg drive rmed Glad





Så fikk jeg svar på det meste.

Ellers jobbes det videre med forstiling. Byttet alle 4 tie rod i går. Litt jobb å skru de ut etter 30 år i bruk...









Nå er det litt lakk og tilbakemontering som venter...

Samtidig kjøpte jeg styredemper. Den gamle er helt slitt.... Det ser ut at det blir nå jeg skal finne ut hva det er å kjøre en bil uten styreservo Glad

« Siste redigering: januar 12, 2012, 10:16:26 am av scardeep » Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
Ketil S.
Supermedlem
*****
Innlegg: 1710
Bosted: Bryne


Vis profil

« Svar #23 på: januar 13, 2012, 23:19:57 pm »

Ser good ut. Ny styredemper hjalp godt på min 03 også kan du si!
Hvor kjøpte du coil overs, Hot Shop?
Loggført

T1 1963
T1 1974 -03
scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #24 på: januar 14, 2012, 10:08:10 am »

Kjøpte de hos Kerscher.de
Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
Mort1
Medlem
***
Innlegg: 225
Bosted: Re Vestfold



Vis profil WWW
« Svar #25 på: januar 14, 2012, 11:11:50 am »

Kjøpte de hos Kerscher.de

Kom på, med moms og frakt inn til norge?
Loggført

Det er lov og kommentere Glad
https://www.facebook.com/#!/pages/Raunchy-The-Bug/247604521941290 klikk liker Blunker
scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #26 på: januar 15, 2012, 18:17:25 pm »

Kost for hele sett var 579.83+40= 619.83 EUR Hvor 40 euro var for frakt til Litauen ( jeg har familie i Litauen og sendte alt der siden mva er da 19%...) Så pris jeg fikk var 579.83 EUR (inkl. tysk mva som er 19%).
Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
Ketil S.
Supermedlem
*****
Innlegg: 1710
Bosted: Bryne


Vis profil

« Svar #27 på: januar 15, 2012, 20:03:16 pm »

X 9 sånn ca. så har du norsk pris!
Loggført

T1 1963
T1 1974 -03
scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #28 på: januar 15, 2012, 21:55:11 pm »

Du mener du får norsk prisi norske kroner da Glad

mva i Tyskland er 19% mens i Norge 25%. Så totalpris blir 6% dyrere dersom du skal betale norsk mva. Men så var frakt til Norge for en eller annen grunn billigere:) Men totalt sett så vant jeg noen kr.
Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #29 på: januar 17, 2012, 08:18:15 am »

I gå var det start av montering av biter tilbake. Bra følelse å få ting på plass igjen etter et års pause...
Fikk styreboks på plass (det var litt krøll å få den inn under igjen...) så kom styrdemper på plass og bremsesylinder. Koblet på bremserør til sylinder samtidig.
Må kjøpe nye bremseslanger mot bremsevæskebeholderen.



Så ble det et strøk med maling igjen...

Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
Sider: [1] 2 3 ... 14
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!