april 27, 2024, 20:30:35 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Splittbuss m/IRS - Clutch-problem  (Lest 1487 ganger)
Solan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1236
Bosted: Bergen


Tar bussen (eller Bybanen) til jobb...


Vis profil
« på: oktober 13, 2011, 13:14:43 pm »

Hei

Jeg har en '65 mikrobuss med Creative Engineering sitt IRS-kit, 1303S girkasse, Kennedy stage 1 clutch, 1915 motor, early bay nav og bremser bak.

Jeg får ikke fridd clutchen når jeg trykker pedalen i bunn. Hvis jeg justerer clutchen lenger inn, så slurer bilen på 3. og 4. gir ved gasspådrag. Noen som har vært borti noe liknende problem?

Har kjørt en god del mil nå uten clutch, og begynner å bli litt lei av akkurat det...

Takknemlig for konstruktive svar!

Mvh
Svein Lysø,
Bergen
« Siste redigering: oktober 13, 2011, 13:33:57 pm av Solan » Loggført

'52 Typ 11c Boble ragtop
'65 Typ 221 Mikrobuss 11W

RZR - Aircooled cars with attitude - Vi sponser Knasten!
Medlem av Prosjekt SambOen og Dugnadsgjeng Hel Ved

Jeg har brukt mye penger på øl og gamle folkevogner. Resten har jeg sløst bort...
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #1 på: oktober 14, 2011, 05:37:22 am »

Ble clutchwiren skiftet, Svein? Om ikke, kan den være strekt?
Loggført
Rolf T. Kastenwagen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1043
Bosted: Skien


Rolf T. Kastenwagen


Vis profil
« Svar #2 på: oktober 14, 2011, 07:30:19 am »

Høres ut som clutchwiren er for lang. Bytt den hvis den er gammel. Hvis den er ny og er for lang kan du skru av vingemutteren og tre på en eller flere muttere på wiren. Pass på å ha 1,5 til 2 cm klaring på clutcpedalen.
Loggført

VW 211 panel van (15. mars 1961) restaureringsobjekt
VW 11 C, De luxe sedan (1.august 1952) sliten bruksstand
Solan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1236
Bosted: Bergen


Tar bussen (eller Bybanen) til jobb...


Vis profil
« Svar #3 på: oktober 14, 2011, 08:04:48 am »

Hei gutter. Clutcwiren er selvsagt ny, og jeg tviler på at den er strukket. Problemet er at jeg må velge mellom at jeg ikke får fridd den ved bunn pedal og at den slurer. Det er ikke mulig å få stilt den slik at den hverken slurer eller ikke frir. Så da er den nok ikke for lang.  Tvilende

Noen som kjenner til om det finnes ulike lengder på clutcharmer?

Har spurt på TheSamba og ssvc om dette, men fått lite hjelp. Noen snakker om et "LUK rep. kit.", noen som kjenner til det?
Loggført

'52 Typ 11c Boble ragtop
'65 Typ 221 Mikrobuss 11W

RZR - Aircooled cars with attitude - Vi sponser Knasten!
Medlem av Prosjekt SambOen og Dugnadsgjeng Hel Ved

Jeg har brukt mye penger på øl og gamle folkevogner. Resten har jeg sløst bort...
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #4 på: oktober 14, 2011, 10:10:09 am »

mener det er forskjell på lengder på armene.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #5 på: oktober 14, 2011, 11:45:00 am »

Ja det er forskjellige armer, BeetleBug holdt på med det for noen år siden.
Loggført

Speed is no substitute for direction
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #6 på: oktober 14, 2011, 12:36:25 pm »

Mål den originale splittbuss armen og sammenlign med -03 armen
Sikkert et forhold mellom armen/clutchpedalen og armen på kassa som må stemme
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Notch67
Supermedlem
*****
Innlegg: 551
Bosted: Bergen


Vis profil

« Svar #7 på: oktober 15, 2011, 20:22:54 pm »

Er det solfjær eller ring på trykkplaten? Hadde samme problem den gang jeg kjørte med T4 i notchen. Fikk ikke løst ut Clutchen pga for lang avstand mellom trustlager og trykkplate. Når jeg justerte clutchwire til maks ble vinkelen på armen feil. Løsningen min ble å dreie en spacer til lageret og montere ring på trykkplaten.
Loggført

Patina er for fattigfolk.
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #8 på: oktober 23, 2011, 14:38:39 pm »

Litt arrtig at du spør, for da vi ikke fikk inn motoren ved første forsøk var det fordi vi hadde glemt å ta av ringen på KEP 1-clutchen (trolig litt for mye kaffi). Da dette var gjort var alt i boks og den gled på plass Øyerulling
Her er det i alle høve 1303 kasse... skulle ville mene at det måtte være noe i retning av det K&K nevner her, men kommer til kort når det gjelder å skjønne logikken siden det er "Type1"-deler overalt med unntak av selve wiren? Hmmm...  maskinen trenger vel å komme ut og lufte seg litt i vinter uansett?
Loggført
Solan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1236
Bosted: Bergen


Tar bussen (eller Bybanen) til jobb...


Vis profil
« Svar #9 på: oktober 23, 2011, 17:37:49 pm »

Jeg mener at det ikke kan ha noe med solfjær eller "skive" å gjøre, siden 1303 ikke håndterer annet enn solfjær (tror jeg?) Jeg trur mest på lengden på clutch-armen, kanskje i kombinasjon med endring/bytting av "bowden tube", altså bakre strømpe til clutchwiren. Motoren skal nok ut og lufte seg, ja. Den er ikke 100% tett, så jeg trur Kåre skal få "pakke den om" igjen i vinter.
Loggført

'52 Typ 11c Boble ragtop
'65 Typ 221 Mikrobuss 11W

RZR - Aircooled cars with attitude - Vi sponser Knasten!
Medlem av Prosjekt SambOen og Dugnadsgjeng Hel Ved

Jeg har brukt mye penger på øl og gamle folkevogner. Resten har jeg sløst bort...
Solan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1236
Bosted: Bergen


Tar bussen (eller Bybanen) til jobb...


Vis profil
« Svar #10 på: oktober 24, 2011, 22:23:23 pm »

Har nå fått tips på ssvc-forumet om at det kan være "clutch-gaffelen", altså den som skyver på truste-lageret. Sveisene på disse gir visstnok ofte etter på sterke Kennedyclutchfjærer... Får åpne og se hva som har skjedd der inne.

Takk for bidrag og kommentarer, kommer tilbake når årsak/løsning er funnet.

Mvh
Svein
Loggført

'52 Typ 11c Boble ragtop
'65 Typ 221 Mikrobuss 11W

RZR - Aircooled cars with attitude - Vi sponser Knasten!
Medlem av Prosjekt SambOen og Dugnadsgjeng Hel Ved

Jeg har brukt mye penger på øl og gamle folkevogner. Resten har jeg sløst bort...
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!