Solan
Supermedlem
    
Innlegg: 1237
Bosted: Bergen
Tar bussen (eller Bybanen) til jobb...
|
 |
« på: oktober 13, 2011, 14:14:43 pm » |
|
Hei
Jeg har en '65 mikrobuss med Creative Engineering sitt IRS-kit, 1303S girkasse, Kennedy stage 1 clutch, 1915 motor, early bay nav og bremser bak.
Jeg får ikke fridd clutchen når jeg trykker pedalen i bunn. Hvis jeg justerer clutchen lenger inn, så slurer bilen på 3. og 4. gir ved gasspådrag. Noen som har vært borti noe liknende problem?
Har kjørt en god del mil nå uten clutch, og begynner å bli litt lei av akkurat det...
Takknemlig for konstruktive svar!
Mvh Svein Lysø, Bergen
|
|
« Siste redigering: oktober 13, 2011, 14:33:57 pm av Solan »
|
Loggført
|
'52 Typ 11c Boble ragtop '65 Typ 221 Mikrobuss 11W
RZR - Aircooled cars with attitude - Vi sponser Knasten! Medlem av Prosjekt SambOen og Dugnadsgjeng Hel Ved
Jeg har brukt mye penger på øl og gamle folkevogner. Resten har jeg sløst bort...
|
|
|
RZR-Andy
Supermedlem
    
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen
www.regenstadt.com
|
 |
« Svar #1 på: oktober 14, 2011, 06:37:22 am » |
|
Ble clutchwiren skiftet, Svein? Om ikke, kan den være strekt?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Rolf T. Kastenwagen
Supermedlem
    
Innlegg: 1043
Bosted: Skien
Rolf T. Kastenwagen
|
 |
« Svar #2 på: oktober 14, 2011, 08:30:19 am » |
|
Høres ut som clutchwiren er for lang. Bytt den hvis den er gammel. Hvis den er ny og er for lang kan du skru av vingemutteren og tre på en eller flere muttere på wiren. Pass på å ha 1,5 til 2 cm klaring på clutcpedalen.
|
|
|
Loggført
|
VW 211 panel van (15. mars 1961) restaureringsobjekt VW 11 C, De luxe sedan (1.august 1952) sliten bruksstand
|
|
|
Solan
Supermedlem
    
Innlegg: 1237
Bosted: Bergen
Tar bussen (eller Bybanen) til jobb...
|
 |
« Svar #3 på: oktober 14, 2011, 09:04:48 am » |
|
Hei gutter. Clutcwiren er selvsagt ny, og jeg tviler på at den er strukket. Problemet er at jeg må velge mellom at jeg ikke får fridd den ved bunn pedal og at den slurer. Det er ikke mulig å få stilt den slik at den hverken slurer eller ikke frir. Så da er den nok ikke for lang.  Noen som kjenner til om det finnes ulike lengder på clutcharmer? Har spurt på TheSamba og ssvc om dette, men fått lite hjelp. Noen snakker om et "LUK rep. kit.", noen som kjenner til det?
|
|
|
Loggført
|
'52 Typ 11c Boble ragtop '65 Typ 221 Mikrobuss 11W
RZR - Aircooled cars with attitude - Vi sponser Knasten! Medlem av Prosjekt SambOen og Dugnadsgjeng Hel Ved
Jeg har brukt mye penger på øl og gamle folkevogner. Resten har jeg sløst bort...
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #4 på: oktober 14, 2011, 11:10:09 am » |
|
mener det er forskjell på lengder på armene.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #5 på: oktober 14, 2011, 12:45:00 pm » |
|
Ja det er forskjellige armer, BeetleBug holdt på med det for noen år siden.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #6 på: oktober 14, 2011, 13:36:25 pm » |
|
Mål den originale splittbuss armen og sammenlign med -03 armen Sikkert et forhold mellom armen/clutchpedalen og armen på kassa som må stemme
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Notch67
Supermedlem
    
Innlegg: 551
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #7 på: oktober 15, 2011, 21:22:54 pm » |
|
Er det solfjær eller ring på trykkplaten? Hadde samme problem den gang jeg kjørte med T4 i notchen. Fikk ikke løst ut Clutchen pga for lang avstand mellom trustlager og trykkplate. Når jeg justerte clutchwire til maks ble vinkelen på armen feil. Løsningen min ble å dreie en spacer til lageret og montere ring på trykkplaten.
|
|
|
Loggført
|
Patina er for fattigfolk.
|
|
|
RZR-Andy
Supermedlem
    
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen
www.regenstadt.com
|
 |
« Svar #8 på: oktober 23, 2011, 15:38:39 pm » |
|
Litt arrtig at du spør, for da vi ikke fikk inn motoren ved første forsøk var det fordi vi hadde glemt å ta av ringen på KEP 1-clutchen (trolig litt for mye kaffi). Da dette var gjort var alt i boks og den gled på plass  Her er det i alle høve 1303 kasse... skulle ville mene at det måtte være noe i retning av det K&K nevner her, men kommer til kort når det gjelder å skjønne logikken siden det er "Type1"-deler overalt med unntak av selve wiren? Hmmm... maskinen trenger vel å komme ut og lufte seg litt i vinter uansett?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Solan
Supermedlem
    
Innlegg: 1237
Bosted: Bergen
Tar bussen (eller Bybanen) til jobb...
|
 |
« Svar #9 på: oktober 23, 2011, 18:37:49 pm » |
|
Jeg mener at det ikke kan ha noe med solfjær eller "skive" å gjøre, siden 1303 ikke håndterer annet enn solfjær (tror jeg?) Jeg trur mest på lengden på clutch-armen, kanskje i kombinasjon med endring/bytting av "bowden tube", altså bakre strømpe til clutchwiren. Motoren skal nok ut og lufte seg, ja. Den er ikke 100% tett, så jeg trur Kåre skal få "pakke den om" igjen i vinter.
|
|
|
Loggført
|
'52 Typ 11c Boble ragtop '65 Typ 221 Mikrobuss 11W
RZR - Aircooled cars with attitude - Vi sponser Knasten! Medlem av Prosjekt SambOen og Dugnadsgjeng Hel Ved
Jeg har brukt mye penger på øl og gamle folkevogner. Resten har jeg sløst bort...
|
|
|
Solan
Supermedlem
    
Innlegg: 1237
Bosted: Bergen
Tar bussen (eller Bybanen) til jobb...
|
 |
« Svar #10 på: oktober 24, 2011, 23:23:23 pm » |
|
Har nå fått tips på ssvc-forumet om at det kan være "clutch-gaffelen", altså den som skyver på truste-lageret. Sveisene på disse gir visstnok ofte etter på sterke Kennedyclutchfjærer... Får åpne og se hva som har skjedd der inne.
Takk for bidrag og kommentarer, kommer tilbake når årsak/løsning er funnet.
Mvh Svein
|
|
|
Loggført
|
'52 Typ 11c Boble ragtop '65 Typ 221 Mikrobuss 11W
RZR - Aircooled cars with attitude - Vi sponser Knasten! Medlem av Prosjekt SambOen og Dugnadsgjeng Hel Ved
Jeg har brukt mye penger på øl og gamle folkevogner. Resten har jeg sløst bort...
|
|
|
|