april 29, 2024, 09:11:53 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Spørsmål ang justering/tenning..+++ div.  (Lest 1365 ganger)
OldBug
Seniormedlem
****
Innlegg: 386
Bosted: Bergen


74mod 1303s


Vis profil
« på: oktober 28, 2011, 17:01:56 pm »

Hei. Stiller et spørsmål som sikkert er tatt opp før, men jeg finner ikke svar på det jeg lurer på så jeg spør her!
Dette er en 1600 AD motor.
1:Hvor skal denne? vakumslange fra siden av gasser, er nå blokkert...
2:Hvor skal denne? Slange fra luftfilter.
3:Her skal det vel være et rør! Hvor skal det?
4:Hva skal på her? en av vakumslangene kansje?

* ny motor.jpg (62.92 KB. 640x360 - vist 167 ganger.)

Det skal være stiftløs tenning her, skal jeg fremdeles justere 7,5grader før tdc?

Hvilken tykkelse skal det være på bladet jeg skal bruke ved justering av ventiler?

De to skruene som er på siden av forgasser,(stor øverst og mindre nederst) Fiinnes det noen form for grunninstillinger her?

Takknemlig for svar! Blunker

« Siste redigering: oktober 29, 2011, 10:27:33 am av OldBug » Loggført
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #1 på: oktober 28, 2011, 18:13:16 pm »

Vakumslange fra siden av forgasser skal til fordeler.
Vakumuttak foran på forgasser skal også til fordeler hvis det er dobbelvirkende vakumklokke på fordeler, ellers må uttaket blindes.
Rør fra luftfilter skal på stuss ved siden av peilepinne. (Varmluft fra sylindre, ser ut til å mangle.)
En slange skal gå fra manifold rett under forgasser, opp til termostat på luftfilter, videre fra termostat til vakumklaff på luftfilter. (Gir varm luft fra sylindre til luftfilteret.)

Luftkjølt VW er utsatt for ising i forgasser og innsug uten forvarming.

7,5 grader er ok.

Synes å huske 0,15 mm klaring på ventiler, kald motor.

Justerskruer skrues forsiktig helt inn, 2,5 tørn ut igjen, tror jeg.
Loggført
hovdingen
Seniormedlem
****
Innlegg: 411
Bosted: MELBU



Vis profil
« Svar #2 på: oktober 28, 2011, 21:14:23 pm »

Huh Tvilende
Etter min menig bør du få endret på plasseringa av bensinslangen. Det så mildt sagt ut som en brannfarlig måte gjøre det på. Bedre å plassere filteret under tanken, så har du redusert brannfaren på i allefall to slangeklemmer på drivstofflinja.
Loggført

Ola Steimoeggen
Villaveien 11
8445 MELBU
(o\_/o)
1961 T1
1965 T1
1974 1303S
Lillebror 1971 m/fortelt
OldBug
Seniormedlem
****
Innlegg: 386
Bosted: Bergen


74mod 1303s


Vis profil
« Svar #3 på: oktober 28, 2011, 23:56:44 pm »

Einic: Takk for svar. Da blir det justering i morgen!

Hovdingen: Ja har hørt at dette ikke er den beste løsningen! Var slik når jeg overtok bilen, men har tenkt å fjerne hele bensinpumpen og heller sette inn original da jeg har fått råd om at dette blir bedre! Flytter filteret samtidig... Takk Blunker

Noen som vet om det fremdeles er bakelitt under pumpen selv om den er elektrisk?
Har ikke vært borti elektrisk pumpe før! Ser at "stykket under selve pumpen er annerledes fra den andre motoren min!
« Siste redigering: oktober 28, 2011, 23:59:30 pm av OldBug » Loggført
OldBug
Seniormedlem
****
Innlegg: 386
Bosted: Bergen


74mod 1303s


Vis profil
« Svar #4 på: oktober 29, 2011, 10:31:45 am »

Det er også tull med lysene mine! Når jeg trekker ut lysbryteren på dashen må den helt ut (to hakk) for å fungere? Og da tror jeg at det er langlys ihvertfall på ene lykten! Noen som vet hva dette kan være?
Blinklys virker heller ikke! når jeg slår de på lyser bare blinklyset uten å "blinke"? er dette releet? hvilken av releene er dette isåfall? Er en 66mod forresten.
Loggført
Even
Medlem
***
Innlegg: 196
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #5 på: oktober 29, 2011, 15:17:43 pm »

Lysbryteren i dashen; et hakk ut er parklys, to ut er vanlig lys. Bryter for fjernlys sitter i hendelen på rattet.
Loggført

T1 1966 Seablau -            På veien
T1 1966 Seablau -  Bodil   SOLGT
OldBug
Seniormedlem
****
Innlegg: 386
Bosted: Bergen


74mod 1303s


Vis profil
« Svar #6 på: oktober 29, 2011, 18:28:48 pm »

Lysbryteren i dashen; et hakk ut er parklys, to ut er vanlig lys. Bryter for fjernlys sitter i hendelen på rattet.
Takk!
Prøvde å justere litt i dag, to omdreininger på skruene på forgasser og justert til 7,5grader før tdc. Men fremdeles går den altfor høyt! har skrudd justeringsskruen på gassarmen nesten helt ut.
Den går fint på tomgang på kald motor men når den blir varm ligger den altfor høyt?
Noen tips?
Loggført
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #7 på: oktober 29, 2011, 18:55:57 pm »

Har du to justeringsskruer på siden av gasseren og en på gassarmen, skal du være forsiktig med å skru for mye på den på gassarmen. Den skal ha en grunninnstilling, og ferdig med det. Google forgassernavnet, så finner du garantert en side som beskriver hvordan gasseren skal justeres.
Loggført
OldBug
Seniormedlem
****
Innlegg: 386
Bosted: Bergen


74mod 1303s


Vis profil
« Svar #8 på: oktober 29, 2011, 21:07:33 pm »

Takker. Fant instillingene som du viste til, men her kommer nok et dumt spørsmål!
Det stod at man skulle begynne å skru den minste skruen inn til turtallet fallt og så justere den store!

Dette virket for meg men det jeg lurer på er: Er det farlig for motoren om en av disse skruene blir justert for langt inn?
Måtte inn ca 1 omdreining på den minste skruen!
Har lest et sted at det kan være skadelig med feil blanding her!?
Men vet ikke om det menes at det er skadelig å justere for langt ut eller for langt inn?
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!