mars 29, 2024, 11:41:21 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 2 [3] 4
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: D90 Porsche felg  (Lest 70131 ganger)
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #60 på: februar 02, 2012, 12:18:20 pm »

Det du skriver, Pål, er dimensjoner på 5.60x15 diagonale dekk eller?

Det er det som tilsvarer. 155/80-15
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #61 på: februar 10, 2012, 09:52:22 am »

Så var felgene "back in house" Kult

Legger mange bilder siden fargen er ikke så lett å ta foto av...

















Er veldig fornøyd med fargevalg så lenge  Glad
Fargen er Anthrazit Metallic matt (fargekoden V7D)- fra VW fargekart.
« Siste redigering: januar 23, 2013, 10:46:43 am av scardeep » Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
Svein.
Supermedlem
*****
Innlegg: 2423
Bosted: Lørenskog


Vis profil

« Svar #62 på: februar 10, 2012, 13:13:44 pm »

Grattis Saulius.
Dette blir en 10 i fra meg, dette var helt riktigt fargevalg. Kommer til å bli meget bra i combo med den hvite bilen.

Mvh Svein.
Loggført

201m  8,063 sek. 136,42km/t
402m 12,708 sek.176,81km/t...
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #63 på: februar 10, 2012, 13:44:54 pm »

Gun-metal gray eller noe?

NICE! Osteaktig
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #64 på: februar 10, 2012, 13:58:08 pm »

Takk Svein! Dette var litt gambling men det ser ut at antatt bilde i hodet mitt var ikke feil Blunker Må bare friske opp bilen med ny lakk i original farge ( med litt metallic og matt-klarlakk) så blir dette bra...

Bug66 - jeg ønsket meg GunMetal men fant ikke kode så jeg valgte farge fra VW fargekart og den heter Anthrazit Metallic som ligger under matt klarlakk.

Nå er det på tiden å handle andre deler - spacere, dekk og bolter...
Jeg har håp om å få disse hjul i godkjent format, dvs. omkrets innen 5% og sporvidde innen 15mm avvik.

Hva er utgangspunkt for meg å ta for å regne omkrets??? (155/80-15 som gir ca 198cm i omkrets Hæ)
Må kanskje avklare dette med BT slik at vi begge tar samme utgangspunkt og har samme tall som maks avvik...

Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #65 på: februar 10, 2012, 14:42:22 pm »

http://www.rimsntires.com/specs.jsp
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #66 på: februar 10, 2012, 15:00:08 pm »

Leker litt med dekkstørelser:

http://www.rimsntires.com/specs.jsp?item=Wheel-Tire%20size%20comparer&sw1=185&ar1=65&bd1=15&rw1=4.5&et1=41&sw2=205&ar2=55&bd2=16&rw2=6.0&et2=53&text1=&text2=

om jeg tar riktig så blir dette opsette nesten 18% større i omkrets i fht sommer dekk jeg har nå. Går jeg ned til 50 i høyden på dekke så blir omkrest mindre en sommer dekk...  Tvilende Kanksje like interesant siden jeg vet ikke enda hva er virkelig høyden på dekk som står innskrevet i vignkort.

Så hva tilsvarer diagonale 5.60 x15 dekk i radial dekkdim? (det er høyden på dekk som er mest etterlyst Glad )

Jeg har brukt kalkulator før, Bug66, det jeg er etter nå er hva skal jeg bruke som utgangspunkt som de 5% ekstra i omkrets skal finnes!?
Har sendt inn søknad for skivebrems og coilovers godkjenning. Med en gang jeg får svar av en eller annen saksbehandler så kan jeg ta kontakt å avtale det med han sikkert. Har ikke lyst å kjøpe dekk som blir for store for BT.
Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #67 på: februar 10, 2012, 15:21:36 pm »

Hvis du feks bruker denne....

www.motormann.no


.... så får du opp prosent avviket om du sammenligner orginal med den dimensjonen du plotter inn. Hvis du skal senke bilen (om så bare litt) ville jeg nok valgt dekk som er så lave som mulig innenfor det tillatte prosent avviket. Ville nok også valgt smalest mulige dekk til felgene foran. Er jo ikke flust med klaring på bobler.
Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #68 på: februar 10, 2012, 16:17:48 pm »

Ahh. Misforsto jeg :-P
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #69 på: mars 19, 2012, 10:23:49 am »

Hvis du feks bruker denne....

www.motormann.no


.... så får du opp prosent avviket om du sammenligner orginal med den dimensjonen du plotter inn. Hvis du skal senke bilen (om så bare litt) ville jeg nok valgt dekk som er så lave som mulig innenfor det tillatte prosent avviket. Ville nok også valgt smalest mulige dekk til felgene foran. Er jo ikke flust med klaring på bobler.

Veldig fin kalkulater detter her! Kan sitte å forske til jeg blir fornøyd Glad Har fått svar fra BT om at kerscher skiver og senkesett (Coilovers kit) blir OK med fremlagt TUV dok. Så her er det egentlig bare å få ting på plass...
Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #70 på: mars 22, 2012, 14:16:22 pm »

Har søkt litt på internet og fant ut at det går å få tak i stålfelger som kunne erstatte de originale bare at de er med 5 bolter (porsche).... disse er i 4,5 og 5,5 x15 og ET 42 - perfect!


* wheels.jpg (123.92 KB. 600x800 - vist 906 ganger.)


Om noen har et slikt sett så vil jeg gjerne kjøpe det Glad

Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
Ketil S.
Supermedlem
*****
Innlegg: 1710
Bosted: Bryne


Vis profil

« Svar #71 på: mars 22, 2012, 14:25:59 pm »

Felgene ble knalltøffe etter ny lakk!
Loggført

T1 1963
T1 1974 -03
scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #72 på: mars 22, 2012, 14:27:39 pm »

Takk Ketil, nå er det "bare" å få de under skjermer...  Gliser
Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #73 på: mars 22, 2012, 16:24:33 pm »

Jeg skjønner ikke hvorfor du ikke får bilen godkjent med D90 felgene? Så lenge du holder deg innenfor +-5% rulleomkrets så burde det vel ikke by på problem?

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #74 på: mars 24, 2012, 19:37:23 pm »

5% regelen er den letteste å ivareta. Hva om spacere som jeg må bruke for å få hjul på og for å beholde samme sporvidde, er det lov med de? Hva med forskjellig bredde på felg/dekk forranog bak, blir det godtat?

Jeg har ikke spurt BT enda om det så jeg sier ikke at det er umulig. Vet ikke om jeg tørr å spørre engang  Tvilende Kanskje jeg bare passer på å ha dekk innen for 5% og møter opp på kontroll Glad

Stålfelger har jeg lyst å ha bare for å beholde mest mulig original utseende...
Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #75 på: mars 25, 2012, 20:25:30 pm »

Har prøvd å sette nye felg på mot originale trumler for å se hvor mye plass har jeg...

Noen bilder:



Oversakende men et så ikke så ille... Jeg får felg på og den kan rotere uten å treffe noe. Men det blir vel noe annet etter at dekk blir montert på. De jeg fant ut er at jeg bør ha smale dekk bak på de 7 toms felg.



Så tok jeg en pinne for å se hva jeg treffer dersom jeg "strekker" felgkant ut...







Det går fint med karoserifestepunkt. Men bumpstopper bør der i mot tas vekk eller trimmer mye.
Jeg har lekt med kalkulator og fant ut at jeg må ha 14mm spacer bak for å komme i samme sporvidde som originalt. Så det blir enda bedre da. Dersom jeg får lov å bruke spacere...

Forran sjekket jeg ikke, men for å komme i riktig sporvidde må jeg ha 11mm spacere. Men det er jo tillat med 15mm avvik i sporvidde totalt så jeg håper det er nok rom for å finne spacere i passende størelse.

Skal ringe til BT og høre på hvordan skal jeg gå vedrørende hjuloppbygging og godkjenning.
Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #76 på: mars 26, 2012, 08:48:32 am »

Kjør på med stål spacer som du får tigget/loddet fast i trommel, så lakker du hele greiene sort. Og bruk en 97 model Audi A4 som trekkvogn, så viser du frem bremseskivene på den samtidig (de er løse). 
Loggført

Speed is no substitute for direction
tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #77 på: mai 13, 2012, 14:38:08 pm »

http://www.h-r.com/gb/f_spurverbreiterung.php

H&R Product Facts:
•High strength, light weight aluminum/magnesium alloy
•CNC machined
•Anodized for optimum corrosion protection
•Available for most domestic and imported automobiles
•For use with original or aftermarket wheels
•Compatible with all suspension designs
•TUV approved

TUV approved er vel nøkkelen om du ska på tilsynet..
Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #78 på: mai 14, 2012, 06:53:25 am »

Takk for linken!
Jeg har ringt og snakket med saksbehandler. BT tillater TUV godkjente spacere. Det som var mer vanskelig er hele hjuloppsett. Mine felger er 6 tom foran og 7 bak. Det er det som blir vanskeligst tror jeg. Men siden bremseskiver er med Porsche boltsirkel så blir det ikke noe bedre enn å bruke originale Porsche felg. Kombinasjon skal være original så jeg håper på det beste.  5% regel ivaretar jeg uten problem. Samme gjelder sporvidde siden spacere med TUV er tillat. Må bare finne på riktig tykkelse.
Saksbehandler mente at de ønsker ikke å gi oppskrift på hva som blir godkjent på forhånd siden deres jobb er å kontrollere mens vi må sørge selv på at ting svarer med lovverk. Dvs. de kan ikke sitte å finne fasit for oss. Vi må velge oppsett så skal de si om det er ok. Men han var ikke noe i mot å hjelpe å finne på hva som skal gå... Jeg skal skrive en email med tenkt hjuloppsett så skal jeg ringe ham for å gå gjennom.
Det jeg begynte å lure på nå er om jeg har nok plass til 6x16tom hjul foran ift sving… Men det er lite å diskutere før jeg rett og slett prøver å få hjul på…
Venter på TUV papirer på bremseskiver fra Kerscher sammen med ny Kerscher master sylinder fra og nye bremseslanger. Blir mye Kerscher hos meg, håper delene skal fungere like bra som servicen deres  Blunker
Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #79 på: mai 24, 2012, 11:45:31 am »

Så har jeg valgt dekk. Jeg tror det i hvert fall Osteaktig

Utgangspunkt: originale hjul  4,5J15 - ET41 felg med 5.60x15 dekk (jeg brukte 155/80 R15 dekk for omkretsberegning)

Med hjelp av www.motormann.no fant jeg ut at disse kombinasjoner skal gå (dvs. tilfredsstiller 5% regelen):

Foran - 195/55R16 dekk på 6J16 - ET52 felg
Bak - 205/55R16 dekk på 7J16 - ET55 felg.

Kunne velge litt høyere dekkprofil men da sleit jeg å finne dekk fra samme produsent.
Per i dag tenker jeg på Toyo Proxes T1-R dekk.

Ved dekkbeskrivelse står det "med felgbeskyttelseslist". Jeg ser at framdekk kunne jeg kjøpe uten den. Ser dekk uten og med denne listen veldig annerledes?

De som har erfaring med dekk og felger - kan dere si om bredden på valgte dekk er riktig ift felgbredden??? Vil ikke ha dekk som er "blåst" utenfor felgkant, men skal ikke være får slanke heller...


* PROXEST1-R.jpg (25.19 KB. 214x300 - vist 706 ganger.)

Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #80 på: juli 12, 2012, 21:08:21 pm »

Ferdig...













Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
Svein.
Supermedlem
*****
Innlegg: 2423
Bosted: Lørenskog


Vis profil

« Svar #81 på: juli 12, 2012, 21:36:08 pm »

Dette ble snasent Saulius Sjokkert Kult

Mvh Svein.
Loggført

201m  8,063 sek. 136,42km/t
402m 12,708 sek.176,81km/t...
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6083
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #82 på: juli 12, 2012, 22:33:11 pm »

Tøft!
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #83 på: juli 13, 2012, 07:57:31 am »

Takk er selv veldig fornøyd med resultat.

For å suplere så ble det montert Kerscher skivebremser med Porsche boltsirkel.
For å havne i tillat sporviddeavvik brukte jeg 7mm spacers foran og 18mm bak. Disse kjøpte jeg hos Autotuning. Bolter var med. Disse er i tillpasset lengde.
Dekk har jeg skrevet om.

Både foran og bak sitter hjul med bra klaring over alt. Bak har jeg senket med et hakk på ytre enden av torsjonsstag. Forran ha jeg senkbare coilovers fra kerscher fra før. Jeg prøvde å sette bilen i lik høyde foran og bak.

Flere bilder kommer...
Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6083
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #84 på: juli 13, 2012, 09:46:34 am »

Begynner å sitte fint på veien denne nå, Saulius? Er jo slik bil en må ha for i den hele tatt kunne kjører opp mot fartsgrensene på de mest svingete Follo-veiene...
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Lowlife
Supermedlem
*****
Innlegg: 3524
Bosted: Det lille møkkastedet Siggerud.



Vis profil
« Svar #85 på: juli 13, 2012, 09:57:01 am »

Applaus.
Loggført

LP kontaktperson:tlf. 90746649.
Æren deler jeg gjerne, men skylden er min alene.
Ingenting er umulig, det "umulige" tar bare lengre tid.
Freedom comes with a cool set of wheels.
Member of LP,NO,MDR and SIM.
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #86 på: juli 13, 2012, 13:50:54 pm »

kunne godt hatt sånne på bussen jeg altså.
Loggført
scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #87 på: juli 14, 2012, 21:22:15 pm »

Litt av det som ligger på baksiden...









Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #88 på: juli 14, 2012, 21:31:33 pm »

..så bak:





her har jeg gjort feil og montert caliper for langt ned. Skal rotere de motklokka et steg (bolt).









Kerscher leverer ingen visuel visning hvordan bremser skal monteres. Skriftlig veiledning sier følgende: demonter gamle calipre. Montere nye og stram bolter til 60Nm. Thats it... Glad så jeg gikk først på hhva blir bedre for håndbrekkvaier men da ble bremserør for korte. Jeg må fortsatt fine ut hvordan vaier kobles. Den er for lang som den er...
« Siste redigering: juli 14, 2012, 21:38:30 pm av scardeep » Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
scardeep
Supermedlem
*****
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen



Vis profil
« Svar #89 på: juli 14, 2012, 21:37:08 pm »

... og spacers:



Her er bak på 18mm







Klaring ble stor nok Glad





Så fik jeg bytte gummiforinger til polyurethan...



Her er originalsittehøyde bak. Som tidligere nevnt senket jeg per et hakk på ytre enden.


« Siste redigering: juli 14, 2012, 21:42:03 pm av scardeep » Loggført

"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
Sider: 1 2 [3] 4
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!