april 30, 2024, 14:12:00 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2 3
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Medgiften-en sliten ex-Ålenning!  (Lest 30886 ganger)
Simen Englund
Seniormedlem
****
Innlegg: 369
Bosted: Mogreina, Ullensaker


Vis profil

« på: november 30, 2011, 21:45:36 pm »

'Abend! Osteaktig
Tar skrittet og skriver litt om mitt/ vårt prosjekt (jeg restaurerer og Fruen skal kjøre!) Tvilende
Bilen har vært "sommerbil" på Åland siden rett før hun fikk lappen (ca 16 år i familiens eie). Den ble kjørt hjem til Norge i 2009 for å få den fixet litt. Den passerte ikke EU-kontrollen lenger pga slitne bremser bl.a. Men de funka fint de 55 mila fra fergeleie nordøst av Stockholm og hjem til Romerike. Vi delte på et par med ørepropper og dura avgårde!  Gliser  Men jeg brukte ca 5 liter olje på turen!
I løpet av et par uker kom jeg hit


* 149.jpg (142.31 KB, 775x581 - vist 493 ganger.)
Loggført

Land Rover Serie II -70 (Julie)
VW 1300 -73 (Medgiften) endelig ferdig
Vespa 125 Super VNC1T -68 (straks klar)
XC 90 (konebilen)
Audi 80 Cab -93
Simen Englund
Seniormedlem
****
Innlegg: 369
Bosted: Mogreina, Ullensaker


Vis profil

« Svar #1 på: november 30, 2011, 22:01:29 pm »

Så det ble litt mer enn bare en bremsefix. Fikk med 2 nye gulv fra svigerfar som havna på taketgrinda på veien hjem. Og de fikk jeg god bruk for. Tråkka gjennom gulvet under batteriet når jeg demonterte, og bilen hadde nok blitt "fixa" litt før den ble kjøpt den gangen. Mye lapping med pinneapparat under der. Og kanalene var bare møl. Så det ble 2 uker byttejobb med en kompis som har fint gårdsverksted og nydelig Kempi-apparat. 2 mann 9-15 i to uker (Takk Herren for turnus-jobbing!) Gulvene forsvant, sammen med ca 1 meter på hver side av tunnelen. Napoleonshatten ble byttet også, samt forsterkningsprofilene under hatten.
 Kjente meg veldig god igjen i tråden til Tislo her inne om kanal-bytte. Vi hadde mulighet til å senke hele karosseriet fra taktalje ned på flyndra, og med dørene i funka det fint. Så en del smålapping av fremre innerskjermer, ny reservehjulsbrønn, mye av nedkanten av "torpedoveggen" som ligger an mot flyndra.   


* bilder 040.jpg (101.45 KB, 775x517 - vist 472 ganger.)
Loggført

Land Rover Serie II -70 (Julie)
VW 1300 -73 (Medgiften) endelig ferdig
Vespa 125 Super VNC1T -68 (straks klar)
XC 90 (konebilen)
Audi 80 Cab -93
Simen Englund
Seniormedlem
****
Innlegg: 369
Bosted: Mogreina, Ullensaker


Vis profil

« Svar #2 på: desember 01, 2011, 22:37:52 pm »

Bilen er en 1300 fra -71, registrert første gang i -72. Den kommer til å bli temmelig original. Tar meg noen friheter med interiøret, som jeg er i gang med å sy selv. Det blir beige, og bilen kommer til å bli rød (for det har den alltid vært, og noe annet kommer ikke på tale sier eieren!)  Øyerulling  Også pepitamønstret taktrekk!  Gliser
Slik så motoren ut før den ble plukket ut. Den gode nyheten var at det var lite rust bakenfor motoren  Glad
Motoren ble overhalt av Reierstad. Jeg kjøpte inn bundle kit fra Machine7 og Reierstad synes kvaliteten var helt ok. Det meste kom fra Mexico. Og den ble bygd opp til 1600. Det var vel bare blokka, veiva, støtstenger og råder som ble beholdt. Resten var nok rubbish! Linjeborret og veiva ble slipt ned til oversize bærelagere. Og innsugsmanifolden var rustet av på varmerøret, så den ble byttet også. Så fikk jeg tak i en 34PICT gasser som jeg har overhalt nå. Så det kommer seg. 


*  (112.95 KB, 640x427 - vist 465 ganger.)
Loggført

Land Rover Serie II -70 (Julie)
VW 1300 -73 (Medgiften) endelig ferdig
Vespa 125 Super VNC1T -68 (straks klar)
XC 90 (konebilen)
Audi 80 Cab -93
Simen Englund
Seniormedlem
****
Innlegg: 369
Bosted: Mogreina, Ullensaker


Vis profil

« Svar #3 på: desember 01, 2011, 22:46:01 pm »

Slik ser motoren ut i dag. Nærmer seg oppstart. Fant et lite hull i venstre varmepotte, rett før muffa til eksosanlegget. Så jeg må plukke ned litt igjen. Kom også på at jeg glemte paknings-stoff under foten til dynamoen. Så da plukker jeg nok ned uansett Tvilende



* 280.jpg (126.86 KB, 640x480 - vist 434 ganger.)
Loggført

Land Rover Serie II -70 (Julie)
VW 1300 -73 (Medgiften) endelig ferdig
Vespa 125 Super VNC1T -68 (straks klar)
XC 90 (konebilen)
Audi 80 Cab -93
Simen Englund
Seniormedlem
****
Innlegg: 369
Bosted: Mogreina, Ullensaker


Vis profil

« Svar #4 på: juni 29, 2013, 12:31:02 pm »

Tiden flyr!
Har ikke vært helt passiv under tiden. Karossen er ferdig lakkert og tilbake på chassis. Motoren går, mye av det elektriske er på plass og masse nyoverhalt finner vei fra hyllene og inn i bilen igjen. Leverte fra meg et karosseri ferdig i epoxygrunning, og han la fyller og lakk.

Bilen blir temmelig original, og sikkert for høy for mange. Men, smak og behag! Originalfargen ble litt for skarp for oss, så det ble en annen VW farge fra et annet årstall. Men den ble hvertfall veldig rød, som var et krav fra eieren!


* IMG_0118.JPG (113.21 KB, 800x600 - vist 552 ganger.)
Loggført

Land Rover Serie II -70 (Julie)
VW 1300 -73 (Medgiften) endelig ferdig
Vespa 125 Super VNC1T -68 (straks klar)
XC 90 (konebilen)
Audi 80 Cab -93
Simen Englund
Seniormedlem
****
Innlegg: 369
Bosted: Mogreina, Ullensaker


Vis profil

« Svar #5 på: juni 29, 2013, 12:49:21 pm »

Slik ser motoren ut i dag. Nærmer seg oppstart. Fant et lite hull i venstre varmepotte, rett før muffa til eksosanlegget.


Den potta var kjørt, men jeg dro opp til en kompis som dreiv med luftkjølt i mange år og har loftet fullt av deler. Der fant jeg to varmepotter som fortsatt hadde pairlappen fra VAG på, så de var veldig pent brukt!
Loggført

Land Rover Serie II -70 (Julie)
VW 1300 -73 (Medgiften) endelig ferdig
Vespa 125 Super VNC1T -68 (straks klar)
XC 90 (konebilen)
Audi 80 Cab -93
Simen Englund
Seniormedlem
****
Innlegg: 369
Bosted: Mogreina, Ullensaker


Vis profil

« Svar #6 på: juni 29, 2013, 13:10:43 pm »

Selv om bilen blir original i høyden, har jeg tatt meg visse andre friheter. Interiøret var ødelagt, med hullete og møkkete taktrekk. Dørpaneler var buklete og sprekt.
Setene hadde masse ødelagte fjærer og selvsagt revner. Og de er fra en senere bil. Ikke originalt med høy seterygg på en -73 1300 antar jeg!?
Dette syr jeg sjøl, siden jeg synes det er gøy. Taktrekket blir i samme trekk som dørpaneler, men jeg setter skinn på dørpanelene fra lomma og ned. Sko og tekstil er en dårlig match, der stoffet som regel taper!
Kjøpte inn en hud fra Skinnlåven, og har nok til setene også. Der blir det brunt stoff i midten og skinn ytterst, på bakryggen og sidene. Baksetet er ferdig i nevnte brune møbelstoff, uten skinn.

Resultatet blir litt annerledes, antar jeg. Selv om det ikke er et mål i seg selv. Men Fruen trives i det virker det som. Lyst og trivelig mot det knall-røde. En med Rat-Look-interesser vil sikkert være mindre imponert  Gliser


* 1taktrekk.jpg (144.92 KB, 800x600 - vist 359 ganger.)
Loggført

Land Rover Serie II -70 (Julie)
VW 1300 -73 (Medgiften) endelig ferdig
Vespa 125 Super VNC1T -68 (straks klar)
XC 90 (konebilen)
Audi 80 Cab -93
Simen Englund
Seniormedlem
****
Innlegg: 369
Bosted: Mogreina, Ullensaker


Vis profil

« Svar #7 på: juni 29, 2013, 13:28:44 pm »

Alle svarte deler, inkludert flyndra, lakkerte jeg hjemme i garasjen eller på tunet (når det var varmt nok). Dårlig timing når flyndra ble lakka! Da var det -20 ute, og det gikk noen kWh for å få opp varmen! Selv om det er isolert der jeg lakkerer og skrur. Men da hadde jeg så mye ferdig at jeg måtte ha noe å feste alt på, så jeg fikk tømt hyllene og få motoren bort fra gulvet! Og det tørket jo...

Her er tanken, tatt nå i juni-sola. Svarte deler blir jo gode og varme i sola, selv om luft-temp'en kanskje ikke har vært så høy i år


* 1tank.jpg (99.49 KB, 800x600 - vist 365 ganger.)
Loggført

Land Rover Serie II -70 (Julie)
VW 1300 -73 (Medgiften) endelig ferdig
Vespa 125 Super VNC1T -68 (straks klar)
XC 90 (konebilen)
Audi 80 Cab -93
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #8 på: juni 29, 2013, 15:28:59 pm »

imponerande innsats og evner! ser jammen bra ut!!
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Simen Englund
Seniormedlem
****
Innlegg: 369
Bosted: Mogreina, Ullensaker


Vis profil

« Svar #9 på: juni 29, 2013, 20:22:15 pm »

Takk for det.
Har prøvd å ta vare på det som kan brukes. Bilen har blitt fixa opp en gang for lenge siden, tydeligvis før maskeringstape ble oppfunnet. Mye lakkstøv der det ikke skulle være når jeg startet. Listene var helt fine, men trengte litt TLC. Zalo, varmt vann og forsiktig skraping med skarpe gjenstander!


* 1doorpost.jpg (149.36 KB, 800x600 - vist 379 ganger.)
Loggført

Land Rover Serie II -70 (Julie)
VW 1300 -73 (Medgiften) endelig ferdig
Vespa 125 Super VNC1T -68 (straks klar)
XC 90 (konebilen)
Audi 80 Cab -93
Simen Englund
Seniormedlem
****
Innlegg: 369
Bosted: Mogreina, Ullensaker


Vis profil

« Svar #10 på: juli 02, 2013, 20:45:17 pm »

Jeg lager nye dørtrekk for tida. Har en bekjent i nabolaget som er salmaker (proffesjonelt), og han er litt guru i AmCar-miljøet. Alltid noe langt og bredt, gjerne i metallic pastellfarge, i "systua" hans. Så jeg snapper ofte opp hans metoder ved at jeg handler en del materialer der. Når jeg trakk Land Roveren min var det et plastmateriale som var siste skrik for dørpaneler. De lot seg skjære med Stanley-kniv og bukler seg selvsagt ikke. Men selv om man rubbet opp overflaten med 40-papir, så sleit kontaktlimet med å få feste. Og det ble litt for spinkelt. Så det er ut igjen, tydeligvis. Nå er det tynneste sutak-plater som er i vinden. Jepp, undertak, for de som er snekkerkyndige. Og det koster nada! Ei plate holder både til bobla og en 356 som jeg skal ta for en kompis (lakkereren til fruens boble). Platene er litt tykkere enn de originale platene, men ikke verre enn at jeg kan bruke de originale klipsene. Mener plata er 6mm tykk. Sutak er impregnert for å tåle jobben som undertak, men kan også slå seg hvis det blir vått. Så plast i mellom dør og trekk er nok fortsatt smart. Lett å skjære med vippesag. Smart å borre med ei treplate under, ellers fliser det litt når borret går gjennom. Pusses lett med sandpapir, og kan "høvles" med trerasp. Stivere enn karosseripapp hvertfall (som jeg også har prøvd ut).
Tenkte å legge supertynn skumgummi før jeg trekker de. Jeg skal bruke tekstil på platene, men skal kopiere stripene som er i de originale trekkene ved å sy sømmer i samme mønster. Og da kommer sømmene mer frem hvis det er litt backing. Er på jobb for tiden, og får vel ikke noe ferdig før til uka desverre.



* 1quarterpanel.jpg (144.51 KB, 448x600 - vist 362 ganger.)
Loggført

Land Rover Serie II -70 (Julie)
VW 1300 -73 (Medgiften) endelig ferdig
Vespa 125 Super VNC1T -68 (straks klar)
XC 90 (konebilen)
Audi 80 Cab -93
VW-HS
Juniormedlem
**
Innlegg: 89
Bosted: Ørsta



Vis profil
« Svar #11 på: juli 02, 2013, 20:55:46 pm »

Dette ser jo meget bra ut, sutak som dørpane var ikke dumt! Om jeg ikke missforstod, så kan det være et tips å bruke et tynt"nettingstoff" bak skummgummien og så syr du sømmene gjennom skummgummien, da kommer sømene veldig bra fram da du trykker samme skummgummien der:)
Loggført
Simen Englund
Seniormedlem
****
Innlegg: 369
Bosted: Mogreina, Ullensaker


Vis profil

« Svar #12 på: juli 02, 2013, 21:24:05 pm »

Dette ser jo meget bra ut, sutak som dørpane var ikke dumt! Om jeg ikke missforstod, så kan det være et tips å bruke et tynt"nettingstoff" bak skummgummien og så syr du sømmene gjennom skummgummien, da kommer sømene veldig bra fram da du trykker samme skummgummien der:)
Jupp. Symaskinfoten er ikke glad i skummgummi. Det kjører seg fast i mekanikken som trekker frem materialer. Så man legger et tynt stoff på baksiden av skumgummien  Glad
Loggført

Land Rover Serie II -70 (Julie)
VW 1300 -73 (Medgiften) endelig ferdig
Vespa 125 Super VNC1T -68 (straks klar)
XC 90 (konebilen)
Audi 80 Cab -93
Simen Englund
Seniormedlem
****
Innlegg: 369
Bosted: Mogreina, Ullensaker


Vis profil

« Svar #13 på: desember 03, 2013, 22:39:36 pm »

Tida går!
Har blitt litt skruing i høst, men d går seint  Tvilende
Jobb og hytte-fiksing har fått pri, men litt har skjedd. Sliter litt med bremsene (som jeg har fått mye tips om i en tråd som en annen med samme problem startet). Driver mest med området under tanken for tida. Fikk gått over rattstammen og montert den i dag (pakka lageret med nytt fett, lakka huset til hendlene, renset og smurt opp med grease på alt som rører seg og byttet tenningslåsen). Fikk kjøpt et nytt T-stykke (som skal inn på gummiskiva mot styresnekka) av Tistlo for noen mnd siden, for det gamle forsvant med snekka jeg kasserte!  Øyerulling
I morgen blir det på med ratt igjen!

Noen som har noen triks på metode/måling for ca oppsett av spissing på hjula (med enkle verktøy)? Haynes sier 0.5 grader; hva blir det i mm?

Og hva er egentlig dim på alle rør til friskluft fremme? Virker som det en 3-4 forskjellige tykkelser? Og noe var i plast og noe i papp? De til røra i motorrommet virker for stort, hvertfall! (Har mye av det) Hæ

Tips mottaes med takk!
Loggført

Land Rover Serie II -70 (Julie)
VW 1300 -73 (Medgiften) endelig ferdig
Vespa 125 Super VNC1T -68 (straks klar)
XC 90 (konebilen)
Audi 80 Cab -93
boble54
Seniormedlem
****
Innlegg: 376
Bosted: Skjetten


Vis profil

« Svar #14 på: desember 05, 2013, 11:30:55 am »

Ser ut som du fixer det meste.... Dett blir bra! Godt å se at det er noen som vil ha original høyde på bilen!! Glad Glad
Stå på så fruen kan kjøre boble til våren! (og kanskje du....)
Loggført

-54 1200
-74 1303 Big
-76 1303 Cab
-76 T-2 Westfalia Camper
-87 T-3 Reimo Camper
 
Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
Simen Englund
Seniormedlem
****
Innlegg: 369
Bosted: Mogreina, Ullensaker


Vis profil

« Svar #15 på: desember 06, 2013, 06:48:44 am »

Takk for det! Blir nok klart, ja. Fortsatt god tid  Øyerulling
Så langt i "karrieren" har originalitet vært litt mani. Kanskje fordi det medfører en del detektivarbeid, med dypdykk i arkivene på hvordan ting så ut fra fabrikken! (Før internett, nå går alt så meget bedre!)
Føler meg nesten litt "utro" med dette interiøret  Osteaktig. Og så boosta'n opp fra 1300 til 1600! Må jo gi minst 5 hester mer?! Så da nærmer det seg 50! Hoho! Men en dag blir det nok senking på meg og. Men ikke på denne kanskje!
Boble er fett! Få deler (selv om jeg klarer å somle bort noen for det), virkelig genial konstruksjon og ikon-status. Hvis jeg skulle utvide samlinga utover Land Rover'n, Vespa'n og Bobla, må det bli Mini og Fiat 500. Da er ikon-samlinga mi ganske komplett ( i de lavere prisklasser) Det er mye annet jeg også har lyst på;  T2 Splitt f.eks  Gliser
Sitter hornet mitt i hjulspruten på venstre side? Braketten passer knall med boltene på støtfangerfestet! Tok besynderlig få bilder når jeg reiv det ned  Sint Uvanlig!
Loggført

Land Rover Serie II -70 (Julie)
VW 1300 -73 (Medgiften) endelig ferdig
Vespa 125 Super VNC1T -68 (straks klar)
XC 90 (konebilen)
Audi 80 Cab -93
Simen Englund
Seniormedlem
****
Innlegg: 369
Bosted: Mogreina, Ullensaker


Vis profil

« Svar #16 på: januar 09, 2014, 12:52:44 pm »

Ting skjer! Er mellom to jobber og benytter pausen max før det tar av igjen. Så det blir noen timer hver dag. Var innom tidligere kollegaer og fant et par kvadrat med tepper som lå til overs. Nok til Medgiften. Litt annen farge enn planlagt, kanskje. Men prisen var upåklagelig!!  Gliser
Så da er paletten klar. Har begynnt å sy deler til setene også; såkalte flutes (engelskmenna synes vel det så ut som panfløyte, da?!) Det går greit med husmormaskin, men nå må jeg få skikk på Pfaff'en her. Det blir snart tepper og lagvis med skinn, og da nytter det ikke å låne Fruens. Monsteret sliter av tråden, så noe er galt!  Sint (og da mener jeg selvsagt ikke Frua!)  Blunker

Ellers har jeg omsider fått gode bremser  Glad fikk overhalt master mens jeg leita etter feil, men det viste seg at et par av de originale stålrørene ikke ville tette skikkelig, så det ble å flense nye av kobber. Suksess

Sliter med å få papprøra ned på kanalen inne i a-posten på plass  Trist Fant riktig dim. i England. Synes det er sabla trangt mellom røret som kommer opp av kanalen og ankerplata til nedre dørhengsel. Så jeg mistenker at det ikke kommer helt nedpå rund baut. Ikke lett å se noe med speil heller. Som mange ganger før, savner jeg et slikt supertynt inspeksjonskamera man kan sende inn.  Øyerulling

Hadde sloppy girstang, så fant at nylon foringa inne i tunnelen var borte. Tok ut girstanga i stad, og fikk polert opp stanga der den glir i foringen, med 2000-papir. Men foringa må inn før stanga trees tilbake, sant? Så da bør jeg få vekk rust/lakk/tynnstoff etc så ikke den nye foringa blir rufsete før jeg i det hele tatt har brukt den?

Skal prøve å få taktrekket helt ferdig i morgen. Er festet forbi passasjervinduene nå. Men det verste gjenstår. For å få det pent ned mot hjulbuen, bør man være blekksprut. Eller ha sterke nok klemmer. Sistnevnte var lettest å fikse, så da er det bare å manne seg opp. Blir sur hvis jeg ikke får det til, for fremover ser det bra ut. Har hatt med småting på vakt og kledd de med skinn (dørhåndtak, håndtaket i taket og løkkene på b-posten). De er vant til at jeg finner frem nål og tråd. (Nei, jeg strikker ikke også!) Gliser
Men det er sånn pusleri som jeg ikke har tid til hjemme. Så da får man utnytte tida.

Måtte bare prøve baksetet med to små som gleder seg til å kjøre. Har stått ferdig sydd snart to år sikkert, så det var på høy tid. Satt inn panelet på høyre siden også (minus trekket), og vips så alt så mye mer ferdig ut.

Dørene kommer vel snart fra lakkereren, så da ryker det inn en haug med ventende deler. Blir bare tommere og tommere i hyller, og finner ikke noe å polere snart.. Må bare finne riktig rekkefølge på å få inn glass og lister igjen! Anyone?

Også har jeg fått tilpasset nye "kanaler" til feste av gummi for panser og bakluke. Lånte krympe-strekker'n samme sted som ga meg teppene, for særlig under frontruta er det mye svinger. Lakkes i bilens farge før de limes på med super-lurium. Punkting har jeg allerede sett hvor bra er!!! Osteaktig

Lunsjen er over, ut igjen!
Loggført

Land Rover Serie II -70 (Julie)
VW 1300 -73 (Medgiften) endelig ferdig
Vespa 125 Super VNC1T -68 (straks klar)
XC 90 (konebilen)
Audi 80 Cab -93
Simen Englund
Seniormedlem
****
Innlegg: 369
Bosted: Mogreina, Ullensaker


Vis profil

« Svar #17 på: januar 09, 2014, 17:20:17 pm »

Dette er fargene i hop


*  (101.66 KB, 800x533 - vist 288 ganger.)
Loggført

Land Rover Serie II -70 (Julie)
VW 1300 -73 (Medgiften) endelig ferdig
Vespa 125 Super VNC1T -68 (straks klar)
XC 90 (konebilen)
Audi 80 Cab -93
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #18 på: januar 10, 2014, 19:37:40 pm »

Slangen i A stolpen er tilnerma lik umulig å få på utan tilgang nede. på nyare bobler frå 70 talet har dei ein liten opning på innsida(blir bak teppet) der du får tilgang inn i bunn av a-stolpen. du kan skjera deg eit sånt hol og hekta den innpå og festa med ei slangeklemma. rette slangar får du av unneberg bil.

du setter innpå foringen før du trer inn giroverføringen igjen ja. lønnar seg å pussa den heilt rein og mala/lakka den + smøra den inn med noko grease.
og skinnene til panserpakninger kan fint sveisast, men då må du har skikkelig sveisegrunning:) personlig føretrekker eg å bruka dei nyare mexicopakningane rundt, bortsett frå oppe mot frontruta
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Simen Englund
Seniormedlem
****
Innlegg: 369
Bosted: Mogreina, Ullensaker


Vis profil

« Svar #19 på: januar 10, 2014, 21:18:47 pm »

Har hullet, ja (-73). Får inn en finger, men lite man får gjort utav det. Annet å se at rillene på papprøret ikke er ca. vannrett; ergo er ikke røret helt i bånn!  Sint
Fikk faktisk lånt et kamera, men selv det er det dårlig plass til. Slangeklemme tror jeg ikke det blir plass til på min, for det er knapt nok plass til papprøret mellom stålstussen og ankerplata til dørhengslet. Men det blir ganske bra press nedover av det litt tynnere røret som forsyner nedre hjørnet av frontruta, så det sitter nok fast hvis det først kommer på! Kappe litt for lange rør, så står det litt med press! Det blir mest sommerbil dette, mest pissed over å ikke få det til  Øyerulling Rart de ikke lagde et stort høl på innsiden foran a-posten?! Nok av andre luker på disse bilene...

Angående girstanga, så fant jeg en fin billedserie på nettet om emnet http://www.huelsmann.us/bugman/ShifterTech.html
Det bekrefter det du sier, Christer

Og mange takk for respons!!!
Loggført

Land Rover Serie II -70 (Julie)
VW 1300 -73 (Medgiften) endelig ferdig
Vespa 125 Super VNC1T -68 (straks klar)
XC 90 (konebilen)
Audi 80 Cab -93
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #20 på: januar 11, 2014, 00:08:26 am »

ein finger seier du, ja da er vel eit LITE rundt hol på dei litt eldre bilane, mens nyare moderne bobler har fått eit større meir firkanta-ish hol. men eg kan ha blitt lurt av hukommelsen min igjen, isofall beklagar eg. men da er jo ingenting i vegen for å frisera opp eit større hol der. kjem jo bak teppet + at da ikkje skader i da heile tatt. men burde jo gå fint som du seier med presspassning vist du får røyret til å entra på stussen. ps: folk flest pleier å festa fast røyret på den nye kanalen før dei sveiser den inn Gliser

vist du ikkje får noko varme opp på ruto kjem du til å bli sur når du oppdagar at den norske sommaren ikje står i stil med forventningane:)
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Simen Englund
Seniormedlem
****
Innlegg: 369
Bosted: Mogreina, Ullensaker


Vis profil

« Svar #21 på: januar 11, 2014, 07:09:27 am »

ps: folk flest pleier å festa fast røyret på den nye kanalen før dei sveiser den inn Gliser

vist du ikkje får noko varme opp på ruto kjem du til å bli sur når du oppdagar at den norske sommaren ikje står i stil med forventningane:)

Litt seint for det, ja  Øyerulling
Får nok finne frem fresen og øke hullet betydelig!! Så skal det gå. Så får jeg inn kameraet i første omgang, og arbeidsplass om det behøves.

Kjører Landy til daglig, året rundt. Og defrost-vifta på den klarer ikke lage trekk engang! (En liten propell som ville vært for liten på et modellfly, som i tillegg knapt roterer). Så jeg er meeeeget erfaren med skrape og microklut på innsida. Har alltid nyvaska frontrute inni, hvertfall  Gliser
Men, ting skal ihop og det skal funke. En del av moroa mi å få det slik det var ut fra samlebåndet!
Loggført

Land Rover Serie II -70 (Julie)
VW 1300 -73 (Medgiften) endelig ferdig
Vespa 125 Super VNC1T -68 (straks klar)
XC 90 (konebilen)
Audi 80 Cab -93
Simen Englund
Seniormedlem
****
Innlegg: 369
Bosted: Mogreina, Ullensaker


Vis profil

« Svar #22 på: januar 11, 2014, 19:52:30 pm »


Noen som har noen triks på metode/måling for ca oppsett av spissing på hjula (med enkle verktøy)? Haynes sier 0.5 grader; hva blir det i mm?

Prøver meg på denne igjen?
Loggført

Land Rover Serie II -70 (Julie)
VW 1300 -73 (Medgiften) endelig ferdig
Vespa 125 Super VNC1T -68 (straks klar)
XC 90 (konebilen)
Audi 80 Cab -93
Simen Englund
Seniormedlem
****
Innlegg: 369
Bosted: Mogreina, Ullensaker


Vis profil

« Svar #23 på: januar 12, 2014, 16:08:47 pm »

Fredda'n gikk med til storrydding i verkstedet. Fikk omsider selskap av Pamela Anderson fra H&M-reklamen igjen. Hun har ligget rullet sammen i mange år, men nå fikk'a ei ramme, gitt  Gliser

Men i dag ble det taktrekk. Mangler bare litt på høyre side nå. Har grua litt for bakre hjørne, men det gikk vel greit egentlig. Endte opp med å følge stålet og ikke legge inn den myke paddingen. Mye kurver som krever både litt strekk og litt komprimering av stoffet. Så nå gleder jeg til å få inn rutene.


*  (99.99 KB, 800x533 - vist 359 ganger.)
Loggført

Land Rover Serie II -70 (Julie)
VW 1300 -73 (Medgiften) endelig ferdig
Vespa 125 Super VNC1T -68 (straks klar)
XC 90 (konebilen)
Audi 80 Cab -93
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #24 på: januar 12, 2014, 20:49:52 pm »

ikkje mangen som har ballar nok til å laga sitt eige taktrekk! kult blir da og!

ang spissing og sånt, so ligg da div filmar på jutub om du søker på toe in vw beetle elle noko sånt. har ikkje noko verkstadhåndbok for hånd no men du burde hatt ein bentley manual for der står da alt:) du kan bruka to pinnar til å måla med feks
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Simen Englund
Seniormedlem
****
Innlegg: 369
Bosted: Mogreina, Ullensaker


Vis profil

« Svar #25 på: januar 13, 2014, 21:16:27 pm »

ikkje mangen som har ballar nok til å laga sitt eige taktrekk!

Egentlig ikke så vanskelig (men ikke si det til noen!)  Gliser

Her er det bare rette sømmer, men det er litt innsnevring mot ytterkantene siden det er litt paraplyform på bobletaket. Starter der lommene til stengene slutter, men sømmene er rette derfra og ut også. Men har man et originalt trekk er det bare å kopiere alle mål pinlig nøyaktig, sy og finne frem limet. Hvis man er redd for å få litt knekk i håndleddet hvis man kommer for nærme en symaskin, spør mor/frue/datter e.l.  Blunker   Sjøl driter jeg i det, og syr det jeg trenger. Til biler, sofaer og slikt. Har noen båter på cv'en åsså...

Da er trekket klart. Hadde ikke noe myk nok padding (det mjuke twist-lignende som fyller ut og mjuker opp overgangene på baksida av vinylen) når jeg begynte i sommer, så det ble litt skarpe kanter over dørene under metalllista som klemmer fast. Det som satt der var crap (og fullt av blåsesand!). Blitzlys er ganske brutalt på å vise feil og mangler- det synes nesten ikke når man sitter inni. Så det duger. Men nå har jeg funnet fluffy-stuff i metervis. Selvsagt når jobben var for langt kommen!  Tvilende

Fått ferdig et sidepanel baki der også, men går løs på hjulbuene og hylla i morra før den festes. Skal det gummipropper til clipsa på disse også, eller er det bare på dørene? (var ingen baki der når jeg plukka ned, nemlig)



* 1taktrekk ferdig.jpg (91.92 KB, 800x533 - vist 312 ganger.)

* 1sidepanel.jpg (100.2 KB, 800x533 - vist 318 ganger.)
Loggført

Land Rover Serie II -70 (Julie)
VW 1300 -73 (Medgiften) endelig ferdig
Vespa 125 Super VNC1T -68 (straks klar)
XC 90 (konebilen)
Audi 80 Cab -93
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #26 på: januar 13, 2014, 21:30:32 pm »

skal vera gommiproppar til alle sånne panelklips

må sei du har fått taktrekket bra til, stramt å fint:) har sett verre..
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Simen Englund
Seniormedlem
****
Innlegg: 369
Bosted: Mogreina, Ullensaker


Vis profil

« Svar #27 på: januar 14, 2014, 12:34:52 pm »

I natt fant 3-åring ut at senga mi var bedre (heldigvis skjelden!). Etter et par spark der det gjør mest vondt, gikk jeg ut i verkstedet. Da var kl halv tre. Får mye ut av da'n på den måten. Så jeg rakk fire timer før resten av huset våkna. Putrer på med hjulbuer og hylla baki. For ikke å introdusere enda en farge, bruker jeg møbelstoffet som på setene (har ikke nok gulvteppe til alt, pluss at det er temmelig tjukt). Brukte litt tid med å formsy den tjukke felt'en som ligger under (kjøpt "ferdig"). ikke lett å få noe på rull til å følge en hjulbue. Så jeg skar ut små og store "eiffeltårn" som jeg snurpet igjen, og da fulgte det ganske bra. Snart ferdig med begge to, så tar jeg hylla bak setet. Undermatta er ferdig tilpasset.
Pfaff'en har vært litt lunefull, men nå går den på et vis. Kjører sakte, så syr den riktig så bra.
Har tidligere skrytt av at den syr sponplater. Har hvertfall prøvd sutak-plater i dag, og det gikk fint. Trenger det når hattehylla skal taes. 

Spm!! Har forstått hvor hattehylla og den andre plata skal festes (tror jeg). Begge i seteryggen, sant? Men hvordan er stroppen rigget? Og hva gjør den? Lå bare baki der, så jeg har aldri sett det operativt.


* 1hjulbue.jpg (89.76 KB, 800x533 - vist 332 ganger.)

* 1pfaff.jpg (127.2 KB, 800x533 - vist 316 ganger.)

* 1pfaff2.jpg (88.48 KB, 800x533 - vist 295 ganger.)
Loggført

Land Rover Serie II -70 (Julie)
VW 1300 -73 (Medgiften) endelig ferdig
Vespa 125 Super VNC1T -68 (straks klar)
XC 90 (konebilen)
Audi 80 Cab -93
Simen Englund
Seniormedlem
****
Innlegg: 369
Bosted: Mogreina, Ullensaker


Vis profil

« Svar #28 på: januar 16, 2014, 21:00:13 pm »


Spm!! Har forstått hvor hattehylla og den andre plata skal festes (tror jeg). Begge i seteryggen, sant? Men hvordan er stroppen rigget? Og hva gjør den? Lå bare baki der, så jeg har aldri sett det operativt.

Prøver igjen! Er det virkelig ingen som har peiling på hvordan stroppen som går gjennom plata bak på seteryggen er rigget?  Sjokkert
Og om det er noen historisk interesserte som vil dele med seg; hvorfor fant gutta i Wolfsburg på denne løsningen med platene? Hattehylla er jo grei. Men skal den nedre plata dekke gapet mellom seteryggen og hylla bakerst når seteryggen er nedfelt? Som et større bagasjerom? Da ligger den jo opp ned, siden den er kledd med teppe på vranga for å gjøre den jobben. Samtidig, liten vits i å kle den med teppe på utsiden siden den er usynlig før du legger ned setet og hattehylla står bak framsetene. Når den nedre plata i tillegg er for lav til å dekke hele baksiden av seteryggen (stopper ca 10 cm fra toppen), så du ser rett inn på bolster og fjærer, forsvinner logikken for meg. Men- tyskerne har som regel tenkt seg om, så det er nok en forklaring! Så, hvis noen kan hjelpe!?  Øyerulling    Og tro meg, jeg har tråla webben!

Har sydd trekket til hylla ferdig. Siden jeg trakk den tykke lyd-matta med møbelstoff, måtte jeg feste det med søm. Kontaktlim ville gitt tapt i løpet av en sommer. Ikke fordi 3M 90-limet ikke duger (langt ifra), men fordi disse materialene lar seg vanskelig lime! Så det ble litt improvisering. Vet ikke hvor mange sømmer det ble for å lage det rutemønsteret, men det gikk mye tid og myyyye tråd. Når hele plata i tillegg er på ca 1 kvm, ble det mange rare stillinger for å holde-nå frem til pedalen-se-styre. Vondt i ryggen! Nå ligger'n der. Ikke noe er festa ennå, i fall det er noe jeg ikke har tenkt på. (venter til alle delene er ferdige).


* 1hylla ferdig.JPG (47.71 KB. 800x533 - vist 304 ganger.)


Hattehylla er nestemann ut. Tar igjen rutemønsteret, og en velkjent logo, pluss at to høytalere blir liggende skjult under stoffet. Relativt beskjedne saker, siden jeg har sett lyset og er mer opptatt av å bevare hørselen enn å ødelegge den! De blir usynlige under samme stoff. Sutaksplata er shapet, stoffet er merket der sømmen kommer, fluffy-stuff limt til stoffet (så mønsteret trer frem). I morgen blir det å sy disse j.... rette linjene igjen, så får jeg se om det dukker opp en logo der også! Stiver opp sutaket med litt slanke trespiler. Litt vekt i høytalerene, og det er ikke stillig når det begynner å henge ned på midten.


* 1hattehylle planlegges.JPG (14.78 KB. 400x600 - vist 271 ganger.)


Det korka er at det rutemønsteret ble litt tema her nå. Så jeg burde fortsette med setene i samme stuk! Forsetene er jo ikke ferdig (det jeg har gjort kan ditches, har fortsatt metervis av det brune), men baksetene er jo klare  Tvilende 
Så jeg har tenkt (jo, det skjer!) at jeg syr fremsetene ferdig med rutemønster der det blir stoff, så får jeg sy om baksetet til neste vinter.

Ser på bildene at blitzen får frem noen flekker på taktrekket. Det er lim som har trukket gjennom, men limet er egentlig gjennomsiktig og synes ikke i virkeligheten (heldigvis)   Øyerulling
 

Loggført

Land Rover Serie II -70 (Julie)
VW 1300 -73 (Medgiften) endelig ferdig
Vespa 125 Super VNC1T -68 (straks klar)
XC 90 (konebilen)
Audi 80 Cab -93
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #29 på: januar 16, 2014, 23:01:11 pm »

bakseteryggen har orginalt trekket gåande forbi ryggen og ned i ei skinna i "golvet" der. sånn for å dekka gapet. for å få eit fint stort oppegåande bagasjerom. stroppa er for å festa stresskofferten i Glad
men sjølve hattehylla bak var vel ikkje orginalt ut før utpå 70talet ein gong. mulig din hadde da orginalt,men trudda da var forbeholdt 1303 muligens 1302. det er ivertfall ei tynn plata trekt med stoff som henger i toppen av baksetet og kan foldast inn om du legger ned seten. ingen problem å mekka seg ei plata baki der, berre ta litt skikklige mål sånn at den faktisk passar. eg lager gjerne ein slags konsoll på undersida for å holda den fast med, evt skrur den fast i ei basskassa eller noko sånt.
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Sider: [1] 2 3
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!