april 30, 2024, 19:58:47 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 [2] 3
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Medgiften-en sliten ex-Ålenning!  (Lest 30887 ganger)
Simen Englund
Seniormedlem
****
Innlegg: 369
Bosted: Mogreina, Ullensaker


Vis profil

« Svar #30 på: januar 17, 2014, 10:06:32 am »

Her er bilde av opplegget.

* 1bagasjeplata.JPG (121.81 KB. 800x533 - vist 274 ganger.)


Så da skal den ligge med teppesiden opp.Og kroken kroken skal sikre last  Hæ  Hvor festes kroken da? Burde vært en bøyle den burde jobbe mot, da!?
Stroppen går gjennom plata, og den plata vil vel bli ødelagt ved første utfordring. Hvor festes denne enden?


* 1brakett.JPG (86.95 KB. 800x533 - vist 270 ganger.)

Loggført

Land Rover Serie II -70 (Julie)
VW 1300 -73 (Medgiften) endelig ferdig
Vespa 125 Super VNC1T -68 (straks klar)
XC 90 (konebilen)
Audi 80 Cab -93
Simen Englund
Seniormedlem
****
Innlegg: 369
Bosted: Mogreina, Ullensaker


Vis profil

« Svar #31 på: januar 21, 2014, 21:24:02 pm »

Jaja, får vel finne det ut selv, da  Tvilende

Anyway. Forsetter med sying fortsatt. Snart ferdig frem til B-posten nå. Mye ekstra mas for å få sydd hattehylla i samme look'en. Særlig logo'en var lei. Det vrei seg og holdt på. Så måtte plukke opp en gang og begynne forfra. Til slutt ble den temmelig rund og med riktige proporsjoner. Litt kilent å få ting i riktig rekkefølge, da jeg skulle ha gitter til høytalere under stoffet og avstiving av tre under, samt sy inn kraftig vinyl under stoffet der plata festes til seteryggen. Vanskelig å få plata gjennom maskin med trevirke under  Gliser

* 1hattehylle ferdig.jpg (90.93 KB. 800x533 - vist 392 ganger.)


Fikk inn asfalt plate under pax-vinduet, og klipsa på sidepanelet for siste gang. Kjøpte krampepistol på luft sist gang jeg var over Dammen, så gikk litt bananas. Det trekket blir nok sittende! Inn med setet og prøvesitte. Begynner å bli ferdig. Må bare feste alt matta på hylla og hjulbuene. Samt trekke den siste plata som var nevnt i forrige innlegg.

* 1baksete ferdig.jpg (53.51 KB. 800x533 - vist 335 ganger.)


Blir jo lei av nål og tråd, selv om Pfaffen går bare bedre og bedre. Kan vel hende jeg får banka av litt rust på egen rutine siden forrige gang jeg brukte den oxå  Øyerulling   
Så det blir litt mekanisk også. Fikk ny foring til giroverføringa (inni tunnelen) fra Unnerberg på fredag, og fikk inn røret før jeg stakk på hytta før helga. Da hadde stanga fått seg en runde med div. slipemidler, samt et lag med zink før han glei inn igjen. Har ikke lakka girstanga enda, så vet ikke resultatet. Men det ble tight og fint selve røret hvertfall. 

Loggført

Land Rover Serie II -70 (Julie)
VW 1300 -73 (Medgiften) endelig ferdig
Vespa 125 Super VNC1T -68 (straks klar)
XC 90 (konebilen)
Audi 80 Cab -93
Simen Englund
Seniormedlem
****
Innlegg: 369
Bosted: Mogreina, Ullensaker


Vis profil

« Svar #32 på: januar 21, 2014, 21:34:19 pm »

Oooops. Blei rare de bildene   Flau  Annen pc! Prøver igjen!


* 1baksete ferdig.jpg (113.54 KB. 800x533 - vist 310 ganger.)



* 1hatthylla ferdig.jpg (149.53 KB. 800x533 - vist 302 ganger.)

Loggført

Land Rover Serie II -70 (Julie)
VW 1300 -73 (Medgiften) endelig ferdig
Vespa 125 Super VNC1T -68 (straks klar)
XC 90 (konebilen)
Audi 80 Cab -93
Simen Englund
Seniormedlem
****
Innlegg: 369
Bosted: Mogreina, Ullensaker


Vis profil

« Svar #33 på: januar 22, 2014, 18:28:08 pm »

Har slitt litt med kabelstokken ved A-posten (og luftet problemet i en annen tråd). Problemet er at de kanalene jeg fikk tak i (og byttet, altså) er av den gamle sorten, med gulvvarmen fremme. Min -73 har de lenger bak og kabelstokken føres gjennom kanalen. Burde selvsagt tenkt på dette før lakkering  Sint
Så et bilde i tråden til MadsBL hvor kabelen går gjennom kanalen også med outlet fremme ved føttene. Så i stedet for å bygge om masse nå på kanalene for å få det slik det var i -73, borret/ freste jeg ut to hull i dag. MEN- disse reprokanalene har varmerør som er sveiset sammen av en under- og overdel, med en langsgående flens. umulig å komme til med verktøy! Det var veldig trangt mellom kanten av flensen på varmerøret og kanalen, så det ble å trekke en og en kabel med låsetråd mellom hullene! De største stikkerene gikk ikke fordi på tvers! Satt fast lillefingeren big time tidlig i freseprosessen, og sleit for å komme løs  Øyerulling Litt flaut å ringe brannvesenet skulle jeg tro !? Hadde vel klippet av leddet før det!  Gliser

 Så det ble å fjerne den tykke grå pølsa, samle i to bunter i stedet med nymotens isolering som ble dyttet inn i hullet etter at ledningene var på plass. Mye knot!!! Måtte trekke av det grå pølsa for å få gjort dette og tredde kablene tilbake i denne når alt var på plass. Gikk mange meter med låsetråd og mye silikonspray. 


* 1hull til kabel.jpg (119.53 KB. 800x533 - vist 330 ganger.)


Må bare få på all kabling til sikringene igjen da! Sykt hvor fort man glemmer plasseringen. Godt jeg har noen gamle notater fra jeg plukka ned første gang. Da fortsetter jeg med luftkanalene. Mer fresing i morgen (større hull bak teppet nederst mot kanalen) for å komme bedre til nederst i A-posten. Det var plast originalt til den midtre de-frost spjeldet. Disse var temmelig kjørt, så fikk tak i nye i papp i stedet. Men må bare få på plass røra fra kanalen, så kan jeg få på en hel haug under dashen. Har vært montert en gang, men plukka ned litt igjen da jeg fikk tak i nye rør. 



* 1hanskerom.jpg (99.22 KB, 800x533 - vist 324 ganger.)
Loggført

Land Rover Serie II -70 (Julie)
VW 1300 -73 (Medgiften) endelig ferdig
Vespa 125 Super VNC1T -68 (straks klar)
XC 90 (konebilen)
Audi 80 Cab -93
boble54
Seniormedlem
****
Innlegg: 376
Bosted: Skjetten


Vis profil

« Svar #34 på: januar 24, 2014, 12:19:37 pm »

Meget imponert hva du får til !!!

Dette blir veldig bra. Stå på Blunker Blunker
Loggført

-54 1200
-74 1303 Big
-76 1303 Cab
-76 T-2 Westfalia Camper
-87 T-3 Reimo Camper
 
Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
Simen Englund
Seniormedlem
****
Innlegg: 369
Bosted: Mogreina, Ullensaker


Vis profil

« Svar #35 på: januar 24, 2014, 14:17:07 pm »

Takk for det.  Gliser
Fikk på de hersens røra ned på kanalen i går. Det var for trangt mellom flensen på varmerøret og A-posten. Pappen bygde for mye. Så det ble å leke litt Reodor. Hva hadde man i verkstedet i samme dim? Patroner til vinduskitt! Skar av et par 10 cm'ere og prøvde de ned på flensen- trangt og fint. Gikk faktisk å få ned armen fra oversiden, og angret på at tynn-stoffet allerede var sprøytet på (klissete til albuen!). Så da kortet jeg inn papp-røret, plaststussen på med litt alu på utsiden som forsterking, og så duct-tape for å binde det sammen. Samme innvendig diameter, men mye tynnere vegger!

* 1duct.jpg (92.19 KB. 800x533 - vist 337 ganger.)


Må holde meg inne med spyende barn, men henta inn litt pusleri på kjøkkenet. Kjøpte nye Clips til alu-pynten på stigtrinnene. Hva er det jeg ikke skjønner  Hæ  Får ikke clipset inn. Satt plastklips der originalt, men de var kass. så jeg bestilte nye som skulle være til riktig årsmod, men fikk noe i stål  Hæ

* 1clips.jpg (98.57 KB. 800x533 - vist 298 ganger.)

Loggført

Land Rover Serie II -70 (Julie)
VW 1300 -73 (Medgiften) endelig ferdig
Vespa 125 Super VNC1T -68 (straks klar)
XC 90 (konebilen)
Audi 80 Cab -93
Hetland
Juniormedlem
**
Innlegg: 81
Bosted: STAVANGER



Vis profil
« Svar #36 på: januar 24, 2014, 23:09:22 pm »

Mener de klipsa bare skal slides inn fra den ene enden av lista.
Loggført
Simen Englund
Seniormedlem
****
Innlegg: 369
Bosted: Mogreina, Ullensaker


Vis profil

« Svar #37 på: januar 25, 2014, 10:52:39 am »

Mener de klipsa bare skal slides inn fra den ene enden av lista.

Da har jeg feil clips, for de kommer ikke inn uten mye vold. Kanskje profilen/åpningen på baksiden endret seg litt rundt -72? Bilen er prod høsten -72, og er en -73. På siden til WolfsburgWest står det 68-72 for disse clipsa, mener jeg.
Spørs om det ikke blir litt forsiktig boring og treskruer med hode på de originale plastclipsene/ brikkene i stedet. De smetter lett inn nemlig, men de holder ikke fast i stigtrinnet lenger....
Loggført

Land Rover Serie II -70 (Julie)
VW 1300 -73 (Medgiften) endelig ferdig
Vespa 125 Super VNC1T -68 (straks klar)
XC 90 (konebilen)
Audi 80 Cab -93
hauganfoto
Seniormedlem
****
Innlegg: 428
Bosted: Drevsjø


Jørn Kristensen


Vis profil
« Svar #38 på: januar 26, 2014, 09:39:53 am »

Vanvittig solid arbeid. Dette blir kanonbra! At det nesten bare er Tistlo som kommer med svar skyldes nok nivået du holder her. Du kan ikke få så mye hjelp når det er du som er best  Gliser. Sikkert mer tips å få når du kommer til motoren. 
Loggført

1954 Tempo Handy
1954 Ferguson gråtass
1973 1303s
Og to bruksbiler...
Simen Englund
Seniormedlem
****
Innlegg: 369
Bosted: Mogreina, Ullensaker


Vis profil

« Svar #39 på: januar 26, 2014, 12:48:56 pm »

Vanvittig solid arbeid. Dette blir kanonbra! At det nesten bare er Tistlo som kommer med svar skyldes nok nivået du holder her. Du kan ikke få så mye hjelp når det er du som er best  Gliser. Sikkert mer tips å få når du kommer til motoren. 

Takk for voldsomme ord!
Synd at motoren er klar, da!  Øyerulling Og du tar veldig feil! (Sagt i all vennskapelighet!)  Gliser

At jeg er vw-jomfru har gitt meg flere problemer! Dårlig research og forberedelser! Og skulle gjerne vært i stand til å beregne hva som trengs for å bygge fete motorer, betjene dreibenk og fresebord, ha nok rutine og øye for å hellakkere en bil, forstå elektronikk og kunne sveise alt jeg ser inni hue, være god med engelsk hjul etc. etc! Så det er mye jeg skulle ønske jeg kunne! Men pirkete er jeg, tar meg ofte vann over hodet for å lære noe nytt, og har gitt opp å sette tilbake deler som ikke er overhalt og lakket. (Det stikker i øya, og jeg plukker det bare av igjen). Skulle gjerne hatt tid til å bli en komplett restaurerer! Skulle gjerne doblet antall hester, på egen hånd!!  Gliser   Kanskje en dag.... Øyerulling

Jeg er nesegrus beundrer av mange som har disse egenskapene jeg selv skulle ønske jeg hadde. Flere er på dette Forumet. Selv om jeg ikke kjenner de personlig, ser jeg hva de får til. Og det er sykt!!! Bygge fete motorer, girkasser, sveiser alt de kommer over, freser seg noen biter de mangler!! Min største mekaniske bragd er å hive ihop noen original-motorer etter overhaling. Og overhale en hydraulisk overdrive! (Ikke jeg som freste!) Ikke mye å bringe til torgs!  Osteaktig
Er stor beundrer av alle som kan ett håndverk eller fler, og også av alle som prøver iherdig. For mange som slår seg til ro med at de "ikke kan" (når sannheten er at sofaen og fjernkontrollen virker mer forlokkende). Det var sånn jeg begynte å sy interiører. Det var et behov, og ville prøve. Det var sånn jeg bygde min første svingte tretrapp osv. Nød lærer naken kvinne..... Ha'kke nok spenn til å realisere allt jeg vil ved hjelp av fagfolk, så da får man knote litt sjøl. Tar alltid lenger tid, men når man jobber i egen interesse gir man seg sjelden før det er bra (er min erfaring....)

Men alle, uansett nivå, trenger vel hjelp/feedback til å komme videre, enten faglig eller bare for å holde humøret og draiven oppe?!!  Blunker
Loggført

Land Rover Serie II -70 (Julie)
VW 1300 -73 (Medgiften) endelig ferdig
Vespa 125 Super VNC1T -68 (straks klar)
XC 90 (konebilen)
Audi 80 Cab -93
Simen Englund
Seniormedlem
****
Innlegg: 369
Bosted: Mogreina, Ullensaker


Vis profil

« Svar #40 på: februar 03, 2014, 21:21:22 pm »

Fortsetter med seter..
En fra Forumet jeg snakket med mente de stolene jeg har må være det veikeste VW noensinne har produsert.  Osteaktig
Har ikke peil nok til å uttale meg om stolene opp gjennom tidene, men dette er noe kleint ja!!  Sjokkert   Enten har det vært noen ekstremt feite finner som hadde denne i børjan, eller så har de gått inn for å ødelegge....

Har byttet en spiralfjær i det ene setet. Har lett etter ny fjørpakke til den ene ryggen, for der var det meste brukket. Den ene ryggen hadde knekt "avstiving" midt i ryggen, i tillegg til at den andre hadde mye sprekker rundt det fete røret nederst mellom innfestinga til nedre del.

Så det har vært litt tenking, ikke minst pga den manglende fjørpakka til ryggen. Tenkte først jeg skulle lage noe som dette

* 1seterygg356.jpg (87.89 KB. 800x533 - vist 273 ganger.)

....som er originalt på en 356 som jeg skal ta når bobla er klar. Skitbra gummi i den 356'n! Like mjuk som da det var nytt!. Men den type kvalitet er ikke så lett å finne lenger...

Men så leita jeg litt på ebay etter litt nyere Porsche-stoler. Og da fant jeg et som var så slitent at fjærene viste igjennom stoppen. Og da var det brukt fjærstål som man finner i sofabunner. Så jeg dro på dynga på fredag, og nappa opp en kandidat av containeren. Fikk låne brekkjern av gutta og gode greier. I dag ble det svieset litt (etter en liten runde med blåsing for å fjerne litt grunning igjen)
Da ble det slik

* 1seterygger.jpg (145.98 KB. 800x533 - vist 242 ganger.)


Strammet inn litt ekstra på de nærmest korsryggen. Det som er spennende er om det holder! Fjærstål er ganske sprøtt, så jeg skal rive og slite litt i de før jeg begynner å trekke setene. Liten vits i å bygge videre hvis det ikke holder lenger enn at siste sømmen er sydd!! Så litt riv og slit kommer. Går det galt, så får jeg bygge noe som på 356'n.

Fikk forsterket den veike "forsterkningen" midt i ryggen også.

* 1seterygg lask.jpg (147.02 KB. 800x533 - vist 230 ganger.)


Nå passer ikke den originale hair-paden selvsagt (stolen blir litt smalere uten fjørpakka i ryggen). Så det blir å bygge opp med litt skumgummi først. (Og litt svak bøtteform, tenker jeg).  Så har jeg en brukt overmadrass med hestehår som kommer ytterst. Så blir det ikke så svett!

Må bare få lakka delene nå (hvis sveisen holder mishandlinga!) Har hopa seg opp med litt småplukk som skal bli svart, så får ta unna litt i morgen!

Loggført

Land Rover Serie II -70 (Julie)
VW 1300 -73 (Medgiften) endelig ferdig
Vespa 125 Super VNC1T -68 (straks klar)
XC 90 (konebilen)
Audi 80 Cab -93
MadsBL
Medlem
***
Innlegg: 224
Bosted: Hamar


Vis profil

« Svar #41 på: februar 04, 2014, 15:08:29 pm »

Her går det framover med stil! Liker virkelig interiørenjobben du har gjort, er ikke mange som gyver på en slik jobb å får det resultatet der, strøkent Glad
Loggført
hauganfoto
Seniormedlem
****
Innlegg: 428
Bosted: Drevsjø


Jørn Kristensen


Vis profil
« Svar #42 på: februar 04, 2014, 18:09:08 pm »

Spennende å høre hvordan det går med setefjærløsningen din. Tålte de misshandling?
Loggført

1954 Tempo Handy
1954 Ferguson gråtass
1973 1303s
Og to bruksbiler...
Simen Englund
Seniormedlem
****
Innlegg: 369
Bosted: Mogreina, Ullensaker


Vis profil

« Svar #43 på: februar 04, 2014, 19:37:13 pm »

Her går det framover med stil! Liker virkelig interiørenjobben du har gjort, er ikke mange som gyver på en slik jobb å får det resultatet der, strøkent Glad

Takk. Men nå har jeg fått overdose med mine myke sider!  Blunker   Lei søm og lim. Limte fast hjulbuene og matta under hattehylla i dag, så nå får det holde til jeg begynner på setene til uka.
Måtte ty til litt skruing i stedet, så jeg hengte på en grunna skjerm, og ser jeg nok på krympe/ strekke litt for å få det til å følge profilen på karossen bedre. Eller er det løft og press mens man skrur som er standarden?! Virker sabla stive de skjermene, så da blir det nok litt voldsbruk, i så fall   Hæ
Loggført

Land Rover Serie II -70 (Julie)
VW 1300 -73 (Medgiften) endelig ferdig
Vespa 125 Super VNC1T -68 (straks klar)
XC 90 (konebilen)
Audi 80 Cab -93
Simen Englund
Seniormedlem
****
Innlegg: 369
Bosted: Mogreina, Ullensaker


Vis profil

« Svar #44 på: februar 04, 2014, 19:42:08 pm »

Spennende å høre hvordan det går med setefjærløsningen din. Tålte de misshandling?

Joa. de holder. virker det som.  Så jeg blåste over sveisinga og leverte de med lakk til en som lever av det (nok en kompis, ja). Siden "lakkboksen" er opptatt med bilen, og været ute ikke akkurat innbyr til lakkering, får jeg spandere på meg litt svart-jobb (blank, svart altså!)  Gliser
Loggført

Land Rover Serie II -70 (Julie)
VW 1300 -73 (Medgiften) endelig ferdig
Vespa 125 Super VNC1T -68 (straks klar)
XC 90 (konebilen)
Audi 80 Cab -93
Simen Englund
Seniormedlem
****
Innlegg: 369
Bosted: Mogreina, Ullensaker


Vis profil

« Svar #45 på: februar 04, 2014, 21:18:12 pm »

Dørene kommer vel snart hjem, så jeg tok en overhaling på luftevinduene og satt det i hop i dag. Måtte splitte alt, for gummien var kass. Har sett en del spm rundt dette på Forumet, så jeg kan jo lage en liten how-to!?

Det begynte med at jeg borra ut de to naglene som holder glasset i toppen. Det blanke ble polert, ramma ble glassblåst før grunning og lakk, og ny gummi handlet hos WolfsburgWest i sommer. Da har vi disse delene

* 1luftevindu.jpg (100.46 KB. 800x533 - vist 267 ganger.)


Sett inn gummien og pass på at plastforinga passer korrekt over hullet og opp i sporet i gummien.

* 1luftevindu1.jpg (97.93 KB. 400x600 - vist 224 ganger.)


Tre vinduet ned i bunnen og tre gummien rundt hengslet i toppen. Gummien henger og slenger foreløpig, bortsett fra i bunn rundt pinnen. Brett gummien til side og tre inn begge naglene. Nå blir det knot! Ring en venn eller få fatt i en kone/barn! Naglene skal kappes slik at det stikker gjennom noen mm (egentlig ca 2/3 av naglens diameter)

* 1luftevindu2.jpg (131.92 KB. 800x533 - vist 217 ganger.)


Legg an baksiden av nagla mot ambolt e.l. og få nevnte venn/kone/barn til å holde skiten slik at naglehode ligger plant an mot flata. Viktig; ellers vil ikke hodet presse mot ramma. Da vil man fylle hullet med komprimeringen og hode sitter for langt ut. Blir litt slarkete gjerne, da! (Nagler skal egentlig hamres fra hodesiden, men her er det knapt med plass for mothold!) Dor i sirkelmønster for å komprimere nagla og lage en liten hatt. Litt skeivt pga ramma som kommer midt  veien, men jobb fra begge sider så kommer hatten etter hvert. Fordelen med disse kontra pop er at de fyller hullet. Blir mye stivere siden det ikke er et hull i senter. Er nagla kappet for lang bøyes den som regel, i stedet for å "svelle" slik at hullet fylles.

* 1luftevindu3.jpg (95.34 KB. 800x533 - vist 216 ganger.)

* 1luftevindu5.jpg (116.12 KB. 800x533 - vist 238 ganger.)


Nå må gummien på langsiden av vinduet inn, siden den vi har jobbet med så langt legger seg rundt denne. Trangt og langt inn til profilen som skal holde. Litt Zalo/silikonspray hjelper. Og en butt flat-trekker..(De har jeg egentlig alt for mange av....)

* 1luftevindu6.jpg (91.17 KB. 800x533 - vist 244 ganger.)


Så er det bare å presse inn resten av gummien. Gummien fra WolfsburgWest var ganske bra, men litt for liten plass nede i hjørnet. Jeg sammenlignet med den gamle pakningen, og den hadde mye dypere spor til den stålprofilen som holder pakningen som ligger an mot vinduet å innsiden. Siden det ikke er så smart å skjære i gummien, ble det å fjerne litt metall i stedet.

* 1luftevindu7.jpg (146.65 KB. 800x533 - vist 246 ganger.)

* 1luftevindu8.jpg (138.33 KB. 800x533 - vist 232 ganger.)


Naglene jeg brukte var et par tiendeler for tynne (tommer!) men de svella nok likevel. Flynagler er ganske harde, så man skal ikke være redd for å slå! De har senkehode og ble flush med ramma på utsiden. Er det noen som trenger, så har jeg nok et par hundre liggende. Og jeg har ingen stor klinkejobb på beddingen, så trenger noen for å fikse vinduer er det bare å ta kontakt  Gliser

Loggført

Land Rover Serie II -70 (Julie)
VW 1300 -73 (Medgiften) endelig ferdig
Vespa 125 Super VNC1T -68 (straks klar)
XC 90 (konebilen)
Audi 80 Cab -93
MadsBL
Medlem
***
Innlegg: 224
Bosted: Hamar


Vis profil

« Svar #46 på: februar 05, 2014, 14:22:36 pm »

Her går det framover med stil! Liker virkelig interiørenjobben du har gjort, er ikke mange som gyver på en slik jobb å får det resultatet der, strøkent Glad

Takk. Men nå har jeg fått overdose med mine myke sider!  Blunker   Lei søm og lim. Limte fast hjulbuene og matta under hattehylla i dag, så nå får det holde til jeg begynner på setene til uka.
Måtte ty til litt skruing i stedet, så jeg hengte på en grunna skjerm, og ser jeg nok på krympe/ strekke litt for å få det til å følge profilen på karossen bedre. Eller er det løft og press mens man skrur som er standarden?! Virker sabla stive de skjermene, så da blir det nok litt voldsbruk, i så fall   Hæ

Hehe, kan fort bli lei da ja Glad Hva slags lim bruker du på f.eks teppesett osv inni bilen? Skal snart montere nytt teppesett i min, å er interessert i å bruke noe som holder bra og ikke løsner etter kort tid.
Ang skjermene dine, er disse uoriginale? Kan i såfall være greit å få på alle boltene først (entre dem), og deretter dra inn til litt og litt rundt hele buen og justere skjermen underveis (med å løfte/flytte) til den flukter bra. På uoriginale skjermer kan det hende at man må ty til litt modifiseringer for å få den til å flukte greit, men alt går som regel eller litt tid og justeringer, og det ser det ut til at du er god på Blunker
Loggført
Simen Englund
Seniormedlem
****
Innlegg: 369
Bosted: Mogreina, Ullensaker


Vis profil

« Svar #47 på: februar 05, 2014, 14:50:19 pm »

Hei,
Bruker 3M sitt spraylim (strength 90, av og til heter den 8090). Har ikke luftsprøyte til lim, og pensel har jeg slutta med! Faktisk viktig å rense dysa av og til, så du får et bredt sprøytemønster. Maskeringstape så det ikke søler, for det er lettere å få på enn av  Gliser

Den venstre skjermen er nok feil (postet ett spm i Problemløseren i stad). Skivebom nede mot stigbrettet- stor, skeiv glipe (det fant jeg selvsagt ut etter to timer med strekk og krymp til skjermen passet bilen)  Sint  For ikke å snakke om alle timene med sliping, blåsing, retting og grunning. Skjermen har vært bytta når bilen ble lakka opp en gang og var nok ikke noe fruktfat i utgangspunktet. Minst en kilo sparkel, så det ble mange timer med hammer og dolly. Men greit å trene litt slikt av og til også  Gliser
Uansett, BP73 har flere å velge blandt, så det er håp...
Loggført

Land Rover Serie II -70 (Julie)
VW 1300 -73 (Medgiften) endelig ferdig
Vespa 125 Super VNC1T -68 (straks klar)
XC 90 (konebilen)
Audi 80 Cab -93
Simen Englund
Seniormedlem
****
Innlegg: 369
Bosted: Mogreina, Ullensaker


Vis profil

« Svar #48 på: november 13, 2014, 21:02:07 pm »

God kveld!
Lenge siden forrige innlegg! Jobbytte med kursing og mer jobbing enn jeg har vært velsignet med før! Men, men.... Får jo gjort litt innimellom. Satte saksa i teppet for noen uker siden. Og nå nærmer det seg klart. Veldig fornøyd med kvaliteten. 100% ull i loop-pile, gummiert bakside som kan både klippes og trimmes med kniv. Tenkte å kantsy med skinn, men siden jeg ikke har fått skåret opp skinnet til seter og dørtrekkene ennå, tok jeg noe bomullskanting fra den sisalmatta som skal inn som "slitematter" oppå gulvteppene. (En IKEA-matte som ble pensjonert for noen år siden, og har ligget på lager siden). En kraftig vask av båndet, så ble det som nytt.
Teppet er såpass stivt at det står ganske bra av seg selv. Men det må festes. Tror jeg syr på borrelås, for jeg har ikke lyst til å lime. Kan være greit å ta ut i fall det skal skrus på noe pedaler eller bremser i fremtiden.


* image.jpg (73.52 KB, 512x383 - vist 251 ganger.)
Loggført

Land Rover Serie II -70 (Julie)
VW 1300 -73 (Medgiften) endelig ferdig
Vespa 125 Super VNC1T -68 (straks klar)
XC 90 (konebilen)
Audi 80 Cab -93
Simen Englund
Seniormedlem
****
Innlegg: 369
Bosted: Mogreina, Ullensaker


Vis profil

« Svar #49 på: november 13, 2014, 21:12:44 pm »

Står bra uten festing, men syr vel borrelås langs a-posten. Og øverst på "torpedoveggen" buler det litt uten festing


* image.jpg (84.5 KB, 648x484 - vist 254 ganger.)
Loggført

Land Rover Serie II -70 (Julie)
VW 1300 -73 (Medgiften) endelig ferdig
Vespa 125 Super VNC1T -68 (straks klar)
XC 90 (konebilen)
Audi 80 Cab -93
Simen Englund
Seniormedlem
****
Innlegg: 369
Bosted: Mogreina, Ullensaker


Vis profil

« Svar #50 på: november 13, 2014, 21:26:41 pm »

Har fått gjort litt mer også. Bakskjermene er på, mens forskjermene er til lakkering. Fikk selvsagt feil gummi til støtfanger-hullene, så de nye fangerene må vente litt til. Dørene er ferdig montert, men ikke hengt på i påvente av å bli ferdig med interiøret.

Tanken er på plass, men har ikke fylt opp for å fyre motoren før jeg har koblet opp nok til å se på oljetrykkslampa. Kan jo ohme, men jeg hr ventet så lenge at jeg kan vente litt til. Prøvde litt i stad, men når jeg turna'n brant pærene til oljetrykket opp tvert. Hm?! 2 nye pærer led samme skjebne, så jeg får ta med koblingsskjema som sengelektyre. Hvordan kan de shorte ut, da? Ja-det var 12v pærer  Blunker


* image.jpg (84.36 KB, 648x484 - vist 283 ganger.)
Loggført

Land Rover Serie II -70 (Julie)
VW 1300 -73 (Medgiften) endelig ferdig
Vespa 125 Super VNC1T -68 (straks klar)
XC 90 (konebilen)
Audi 80 Cab -93
Jb68
Supermedlem
*****
Innlegg: 648
Bosted: Narvik



Vis profil
« Svar #51 på: november 13, 2014, 21:32:12 pm »

Dette blir veldig bra ,stå på vi følger med
Loggført

1977 t2 lateby aut (konebil)
1973 1303 s big
1966 t1 prosjekt
1973 Teardrop
Simen Englund
Seniormedlem
****
Innlegg: 369
Bosted: Mogreina, Ullensaker


Vis profil

« Svar #52 på: november 20, 2014, 22:53:17 pm »

Da har jeg henta de to siste skjermene hos lakkereren  Gliser Til uka blir nok bilen hel igjen?! 4 dager på jobb nå, så har jeg fri ei uke! Da bør det skje litt.  Rekker tunge.   Også har jeg kjøpt noen lekre sko til'a. Blir bra å komme ned fra bukkene igjen.
De siste dagene har gått med til å lete etter jordfeil, for det var mye rart i hele anlegget. Første gang jeg har opplevd så mye tull med el under bygging. Og jeg har jobbet mye med Lucas  Gliser Men, men-sikkert ikke første mann som roter seg inn i et koblingsskjema pga dårlig jord. Men ting begynner å komme seg. Litt kjipt å ikke ha akkurat det skjemaet som er riktig, men jeg har et par som er sånn cirka, og gjetter meg til resten. De pærene som brant opp på oljelampa var nok bare dårlige pærer, for jeg fant ingen feil og det funka som det skulle med 3. pæra. Og jeg har trykk! Bare å rulle avgårde snart, da. På ei bruskasse, for stolene er ikke klare ennå. Men en liten kjøretur for å kjenne litt på bremser, giring osv blir ikke helt feil. Drøyt fire år på en bil er det seineste jeg har prestert, så det skal bli godt å komme på veien igjen.

Kommer noen bilder når jeg kan rulle ut på tunet !  Gliser
Loggført

Land Rover Serie II -70 (Julie)
VW 1300 -73 (Medgiften) endelig ferdig
Vespa 125 Super VNC1T -68 (straks klar)
XC 90 (konebilen)
Audi 80 Cab -93
Simen Englund
Seniormedlem
****
Innlegg: 369
Bosted: Mogreina, Ullensaker


Vis profil

« Svar #53 på: november 27, 2014, 15:40:27 pm »

Da er fremskjermene på plass. Hjula jeg kjøpte passet ikke helt, så da blir det nok originalfelger med Vredestein Sprint i stedet. Sund, for det var et lekkert sett jeg hadde funnet! Lakkereren legger på sølv på utsiden nå. På innsiden la jeg på svart to-komp. Så da må jeg utsette prøvetur  Tvilende Hadde blitt litt luftig og kaldt, for dørene er ikke hengt på ennå.


* image.jpg (140.67 KB, 800x598 - vist 243 ganger.)
Loggført

Land Rover Serie II -70 (Julie)
VW 1300 -73 (Medgiften) endelig ferdig
Vespa 125 Super VNC1T -68 (straks klar)
XC 90 (konebilen)
Audi 80 Cab -93
Simen Englund
Seniormedlem
****
Innlegg: 369
Bosted: Mogreina, Ullensaker


Vis profil

« Svar #54 på: november 27, 2014, 16:14:11 pm »

Innsiden lakkerte jeg med svart to-komp, for det begynte å bli litt lite rødt igjen. Blir ikke synlig! Jeg har laget innerskjermer av takmembran. Mye snitting og sveising butt-i-butt for å følge kurvene, og det er det jo mye av! De kurvene gjør samtidig at menbranen står fint. Festet i boltene og står ned mot flensen i hjulbuen. Lamper og braketter hjelper også til. Jeg jobber heller noen dager ekstra for å kjøre i øs-pøs med god samvittighet. Sveisingen anbefales ikke med lakk på skjermene!!


* image.jpg (111.04 KB, 800x598 - vist 236 ganger.)

* image.jpg (140.16 KB, 800x598 - vist 247 ganger.)

* image.jpg (106.78 KB, 600x600 - vist 243 ganger.)
Loggført

Land Rover Serie II -70 (Julie)
VW 1300 -73 (Medgiften) endelig ferdig
Vespa 125 Super VNC1T -68 (straks klar)
XC 90 (konebilen)
Audi 80 Cab -93
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #55 på: november 27, 2014, 17:39:58 pm »

snedig patent! ligger membranen klin inntil stålet eller er da luft bakom? tenkte på fuckt problematikk. men vist da er avtagbart er jo ikkje da noko problem forsovidt:) strøken blir den ivertfall!
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Simen Englund
Seniormedlem
****
Innlegg: 369
Bosted: Mogreina, Ullensaker


Vis profil

« Svar #56 på: november 27, 2014, 18:37:36 pm »

Jo, takk!
Det ligger inntil, ja. Men sausa inn med tynnstoff både på kaross og skjermer før jeg hang på skjermene. Noe kondens vil det nok bli, men alt er sveisa tett i overgangen/skjøten ved boltene, så hjulspruten vil ikke fylle opp med vann hvertfall.
Loggført

Land Rover Serie II -70 (Julie)
VW 1300 -73 (Medgiften) endelig ferdig
Vespa 125 Super VNC1T -68 (straks klar)
XC 90 (konebilen)
Audi 80 Cab -93
Simen Englund
Seniormedlem
****
Innlegg: 369
Bosted: Mogreina, Ullensaker


Vis profil

« Svar #57 på: desember 11, 2014, 12:34:07 pm »

Da er jeg i gang med å lime fast klemmelistene rundt omkring. Det meste var rustet vekk. Nå er det hvertfall ikke bart metall i mellom. Limet holder jo også vann vekk fra glipene. Krympa og strakk de før lakkering, så de følger karroseriet bra.


* image.jpg (67.26 KB, 600x600 - vist 224 ganger.)
Loggført

Land Rover Serie II -70 (Julie)
VW 1300 -73 (Medgiften) endelig ferdig
Vespa 125 Super VNC1T -68 (straks klar)
XC 90 (konebilen)
Audi 80 Cab -93
Simen Englund
Seniormedlem
****
Innlegg: 369
Bosted: Mogreina, Ullensaker


Vis profil

« Svar #58 på: mars 04, 2015, 14:31:12 pm »

Da er bilen på hjul igjen! 185 bak og 165 foran. Fyllte ut ganske bra. Vredestein Sprint


* image.jpg (102.96 KB. 800x450 - vist 214 ganger.)


Fangere er på, og det meste ellers også. Har ikke gjort meg helt ferdig foran dashbordet, da jeg fortsatt har håp om en gammel Blaupunkt og litt mer moderne løsning i tillegg, gjerne med en sjalter mellom to kilder til lyd. Litt research på det. Innspill mottas med takk!
Dørene er ennå ikke på, da jeg vil gjøre ferdig interiøret først.


* image.jpg (79.38 KB. 800x450 - vist 219 ganger.)


Motoren snurrer velvillig i gang hver gang jeg prøver, og lengter etter bare veier.
Setene fremme er på gang. Rutemønsteret fra bakerst i bilen kommer i midten av sits og rygg, med skinn ellers. Fjærsenga hadde gnagd hull på de originale trekkene, så for å unnga det syr jeg skjørt på kantene. Og limer litt vinyl for å gjøre stålkanten litt mer skadelig. Bruker et tykt materiale ned mot spiralfjærerne for å pusse ut overgangene mellom fjærene.


* image.jpg (105.4 KB. 600x600 - vist 196 ganger.)


Noen av spiralfjærene stikker opp på steder de burde ligge flush med de andre. Særlig der jeg vil ha litt bøtteform. Så da binder jeg de ned med kraftig tråd (seisegarn fra Roblon til spleising av tau). Tåler utrolig mye. Så da kjenner jeg ikke fjærene gjennom skumgummien.


* image.jpg (102.83 KB. 600x600 - vist 211 ganger.)

Loggført

Land Rover Serie II -70 (Julie)
VW 1300 -73 (Medgiften) endelig ferdig
Vespa 125 Super VNC1T -68 (straks klar)
XC 90 (konebilen)
Audi 80 Cab -93
Simen Englund
Seniormedlem
****
Innlegg: 369
Bosted: Mogreina, Ullensaker


Vis profil

« Svar #59 på: mars 10, 2015, 13:39:28 pm »

Over på seteryggen. Må få lagd skumgummi ferdig på begge to. Lagd kiler så man får litt mer sidestøtte i korsryggen. Så åpner d seg mer opp mot toppen. Skummet limer jeg til noen gulvtepper av sisal, som igjen er festet til fjærene med hog-rings

* image.jpg (34.12 KB. 600x600 - vist 193 ganger.)


Nakkeputa er som originalt, så jeg trer på den og spenner det gamle trekket stram ned på undersiden. Nå kan jeg klippe/legge til på gammel vinyl så jeg får maler som passer formen. Neste blir å sprette fra hverandre trekket og sette saksa i kua.

* image.jpg (43.45 KB. 600x600 - vist 187 ganger.)


De gamle plastdekslene rundt sitteputa var temmelig ødelagt. Så med knekke, strekk/krymp, sandsekk og køller lagde jeg 4 nye. Disse blir kledd med skinn de óg. Mangler noen hull foreløpig.

* image.jpg (47.35 KB. 600x600 - vist 206 ganger.)

* image.jpg (43.34 KB. 600x600 - vist 194 ganger.)

Loggført

Land Rover Serie II -70 (Julie)
VW 1300 -73 (Medgiften) endelig ferdig
Vespa 125 Super VNC1T -68 (straks klar)
XC 90 (konebilen)
Audi 80 Cab -93
Sider: 1 [2] 3
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!