april 29, 2024, 13:58:28 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 2 [3]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Medgiften-en sliten ex-Ålenning!  (Lest 30879 ganger)
Simen Englund
Seniormedlem
****
Innlegg: 369
Bosted: Mogreina, Ullensaker


Vis profil

« Svar #60 på: mars 12, 2015, 12:37:15 pm »

Da er alle maler klar. Kutte opp en hel hud er alltid litt "spennende". Hva om malene er feil? Har jeg nok til å lage nye biter hvis jeg bommer? 2-3 tusen for en ny.  Rekker tunge


* image.jpg (32.48 KB, 600x600 - vist 246 ganger.)
Loggført

Land Rover Serie II -70 (Julie)
VW 1300 -73 (Medgiften) endelig ferdig
Vespa 125 Super VNC1T -68 (straks klar)
XC 90 (konebilen)
Audi 80 Cab -93
Simen Englund
Seniormedlem
****
Innlegg: 369
Bosted: Mogreina, Ullensaker


Vis profil

« Svar #61 på: mars 17, 2015, 12:51:05 pm »

Kua er partert! Det er 8 skinn biter pluss stoffputa i midten på hvert sete pluss 11 skinn pluss stoff på hver rygg. Pga svak bøtteform og litt sidestøtte i korsryggen har det blitt flere biter enn originalt

* image.jpg (52.9 KB. 600x600 - vist 233 ganger.)


Har 3 dager fri, og håper å komme i mål med seteputene ila torsdag. Får se hvor langt jeg kommer. Bruker fransk søm, som det kalles, når jeg føyer sammen setet. Syr i hop, bretter det ned flatt og syr langs sømmen på begge sider. Det er ganske pent (og velkjent på bilseter), men det påfører ganske mye belastning på stingene i midten. Ett rift i tråden, og alt revner ganske fort. Ikke ukjent på nyere biler, heller. Tråden er som regel det første som går. Derfor legger jeg under en remse med sterk vinyl når jeg syr det ned flatt. Så sprer strekket seg over flere sømmer, og sømmen i midten "spriker" ikke så mye heller som det ellers lett gjør når alt henger i midtsømmen.

Her er sidefeltene oppå seteputa, samt skjørtet rundt (fremkant og sidene)ferdig.

* image.jpg (37.93 KB. 600x600 - vist 227 ganger.)

Loggført

Land Rover Serie II -70 (Julie)
VW 1300 -73 (Medgiften) endelig ferdig
Vespa 125 Super VNC1T -68 (straks klar)
XC 90 (konebilen)
Audi 80 Cab -93
boble54
Seniormedlem
****
Innlegg: 376
Bosted: Skjetten


Vis profil

« Svar #62 på: mars 17, 2015, 13:29:57 pm »

Kua er partert! Det er 8 skinn biter pluss stoffputa i midten på hvert sete pluss 11 skinn pluss stoff på hver rygg. Pga svak bøtteform og litt sidestøtte i korsryggen har det blitt flere biter enn originalt
[ Vedlegg ]

Har 3 dager fri, og håper å komme i mål med seteputene ila torsdag. Får se hvor langt jeg kommer. Bruker fransk søm, som det kalles, når jeg føyer sammen setet. Syr i hop, bretter det ned flatt og syr langs sømmen på begge sider. Det er ganske pent (og velkjent på bilseter), men det påfører ganske mye belastning på stingene i midten. Ett rift i tråden, og alt revner ganske fort. Ikke ukjent på nyere biler, heller. Tråden er som regel det første som går. Derfor legger jeg under en remse med sterk vinyl når jeg syr det ned flatt. Så sprer strekket seg over flere sømmer, og sømmen i midten "spriker" ikke så mye heller som det ellers lett gjør når alt henger i midtsømmen.

Her er sidefeltene oppå seteputa, samt skjørtet rundt (fremkant og sidene)ferdig.

Rett og slett imponerende!!
Loggført

-54 1200
-74 1303 Big
-76 1303 Cab
-76 T-2 Westfalia Camper
-87 T-3 Reimo Camper
 
Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
Simen Englund
Seniormedlem
****
Innlegg: 369
Bosted: Mogreina, Ullensaker


Vis profil

« Svar #63 på: mars 17, 2015, 13:53:25 pm »

Da har sidefeltene og stoffputa fusjonert. Her brettes begge delene som syes i samme retning, slik at man syr gjennom tre lag. Slipper da forsterkning, for de to delene får to sømmer å dra i. Kalles halv fransk.


* image.jpg (71.53 KB, 600x600 - vist 223 ganger.)
Loggført

Land Rover Serie II -70 (Julie)
VW 1300 -73 (Medgiften) endelig ferdig
Vespa 125 Super VNC1T -68 (straks klar)
XC 90 (konebilen)
Audi 80 Cab -93
Simen Englund
Seniormedlem
****
Innlegg: 369
Bosted: Mogreina, Ullensaker


Vis profil

« Svar #64 på: mars 17, 2015, 18:40:41 pm »

Takk for oppmuntring, boble54!  Blunker
Loggført

Land Rover Serie II -70 (Julie)
VW 1300 -73 (Medgiften) endelig ferdig
Vespa 125 Super VNC1T -68 (straks klar)
XC 90 (konebilen)
Audi 80 Cab -93
Simen Englund
Seniormedlem
****
Innlegg: 369
Bosted: Mogreina, Ullensaker


Vis profil

« Svar #65 på: mars 18, 2015, 13:04:24 pm »

Siden jeg har lagd litt skålform, må jeg holde trekket ned i skåla. Syr inn enn vinylkanal under puta. Med en metallstang gjennom.

* image.jpg (62.01 KB. 600x600 - vist 239 ganger.)

Skjærer et spor, på rett plass, i skumgummien

* image.jpg (22.49 KB. 600x600 - vist 228 ganger.)

Drar seisegang tvers gjennom skumgummien (3 lisser for metallstanga er ikke tykk)

* image.jpg (51.79 KB. 600x600 - vist 221 ganger.)

og trekker puta ned på plass og binder rundt ei fjær

* image.jpg (60.34 KB. 600x600 - vist 234 ganger.)

Loggført

Land Rover Serie II -70 (Julie)
VW 1300 -73 (Medgiften) endelig ferdig
Vespa 125 Super VNC1T -68 (straks klar)
XC 90 (konebilen)
Audi 80 Cab -93
Simen Englund
Seniormedlem
****
Innlegg: 369
Bosted: Mogreina, Ullensaker


Vis profil

« Svar #66 på: mars 18, 2015, 13:24:18 pm »

Når trekket er surra fast nedi skåla, er det bare å slenge ræva i plysjen. Skjørtene skal stå litt i spenn mot fjærene, så de må komprimeres. Og hvis man begynner å dra i et hjørne vrir gjerne trekket seg mot skumgummien og det blir skjevt. Skumgummi suger seg ganske godt fast, så skjevheter er litt leie å rette opp etterpå. Begynte foran, for siden skjørtet er "mindre" nede en oppe ved puta er det værst der fremme. Trekket er jo nå surra fast, så det var bitchy å få vrengt det over. Fikk hvertfall testet sømmene, for å si det sånn  Gliser
Så da er puta ferdig. Nå blir det å gjennta det hele for nummer to.



* image.jpg (57.75 KB, 600x600 - vist 224 ganger.)

* image.jpg (55.25 KB, 600x600 - vist 226 ganger.)

* image.jpg (45.67 KB, 600x600 - vist 225 ganger.)

* image.jpg (38.06 KB, 600x600 - vist 212 ganger.)
Loggført

Land Rover Serie II -70 (Julie)
VW 1300 -73 (Medgiften) endelig ferdig
Vespa 125 Super VNC1T -68 (straks klar)
XC 90 (konebilen)
Audi 80 Cab -93
Tuffer'n
Medlem
***
Innlegg: 122
Bosted: Gran



Vis profil
« Svar #67 på: mars 18, 2015, 14:48:29 pm »

Pent Arbeid! Glad
Loggført

"Just because you saw it onec on the internet dosen't mean it's a good idea"

71mod 1302
Simen Englund
Seniormedlem
****
Innlegg: 369
Bosted: Mogreina, Ullensaker


Vis profil

« Svar #68 på: mars 18, 2015, 15:01:19 pm »

Pent Arbeid! Glad
Takk for det  Glad
Loggført

Land Rover Serie II -70 (Julie)
VW 1300 -73 (Medgiften) endelig ferdig
Vespa 125 Super VNC1T -68 (straks klar)
XC 90 (konebilen)
Audi 80 Cab -93
Simen Englund
Seniormedlem
****
Innlegg: 369
Bosted: Mogreina, Ullensaker


Vis profil

« Svar #69 på: mars 23, 2015, 10:30:20 am »

Da er putene klare, og jeg går løs på ryggene. Det blir verre (tror jeg)  Hemmelig


* image.jpg (61.25 KB, 600x600 - vist 236 ganger.)
Loggført

Land Rover Serie II -70 (Julie)
VW 1300 -73 (Medgiften) endelig ferdig
Vespa 125 Super VNC1T -68 (straks klar)
XC 90 (konebilen)
Audi 80 Cab -93
Korfitts
Medlem
***
Innlegg: 238
Bosted: Re, Vestfold


Åsså koser vi vors..


Vis profil
« Svar #70 på: mars 26, 2015, 01:20:45 am »

Fantastisk håndarbeid Glad
Loggført

56 Oval - Olivia- Solgt
76 Polo - Solgt
72 T1 - Solgt
75 T1 - Solgt
58 cab T1 - Pågående prosjekt
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #71 på: mars 26, 2015, 15:46:36 pm »

Imponerende jobb!
Loggført

Speed is no substitute for direction
Odd-Arne
Seniormedlem
****
Innlegg: 486
Bosted: Follo



Vis profil
« Svar #72 på: mars 26, 2015, 20:53:54 pm »

Ble jo fantastisk resultat, bra jobba
Loggført

Follo VW klubb

T2 Westfalia 72mod - Nadolek    ---    1303 75mod - Onkel Oskar

http://www.odd-arne.com
Simen Englund
Seniormedlem
****
Innlegg: 369
Bosted: Mogreina, Ullensaker


Vis profil

« Svar #73 på: mars 27, 2015, 08:53:11 am »

Takk for ros, karer!
Etter ca 15 timer med sying, prøving og ikke minst tenking er den ene ryggtrekket klart til montering. Får se om det blir noe ferdig før det bærer til fjells. Nakkeputa er bitchy! Og siden jeg har sidestøtte i korsryggen må trekket festes inn i skumgummien. Så vanlig vrenging nedover (som originalt) er ikke mulig. Håndsøm ned begge sider for å forene front og bakside blir løsningen. Bilder kommer...

Tidvis mye som skal gjennom maskinen...4 paneler skal fusjonere øverst i nakkeputa

* image.jpg (66.28 KB. 600x600 - vist 238 ganger.)

Loggført

Land Rover Serie II -70 (Julie)
VW 1300 -73 (Medgiften) endelig ferdig
Vespa 125 Super VNC1T -68 (straks klar)
XC 90 (konebilen)
Audi 80 Cab -93
Simen Englund
Seniormedlem
****
Innlegg: 369
Bosted: Mogreina, Ullensaker


Vis profil

« Svar #74 på: mars 27, 2015, 21:37:53 pm »

Puta må holdes på plass mot skumgummien, siden det er blitt sidestøtte

* image.jpg (34.12 KB. 600x600 - vist 221 ganger.)

Så da snittet jeg gjennom skumgummien, slik at lommene med stålstenger i "forsvinner. Disse løper langs sidene av stoffputa

* image.jpg (37.07 KB. 600x600 - vist 218 ganger.)

* image.jpg (55.31 KB. 600x600 - vist 198 ganger.)

Så drar jeg seisegarn gjennom og sikrer på baksiden av sisalteppet jeg brukte i bunn. En liten scavenge hunt i Fruens sysaker etter noen store knapper som sprer lasta, for å komprimerere skumgummi krever sitt.

* image.jpg (63.91 KB. 800x598 - vist 186 ganger.)

Loggført

Land Rover Serie II -70 (Julie)
VW 1300 -73 (Medgiften) endelig ferdig
Vespa 125 Super VNC1T -68 (straks klar)
XC 90 (konebilen)
Audi 80 Cab -93
Simen Englund
Seniormedlem
****
Innlegg: 369
Bosted: Mogreina, Ullensaker


Vis profil

« Svar #75 på: mars 27, 2015, 21:55:16 pm »

Når trekket er festet ned under stanga nederst (midlertidig) kan jeg begynne å sy ihop front og bakstykke.

* image.jpg (38.38 KB. 448x600 - vist 201 ganger.)

Siden gummien til nakkeputa er bredere enn stålramma på setene (de originale fjærene er borte), må jeg fylle ut overgangen med skumgummi. I tillegg bruker jeg litt fluffy-stuff/twist/bolster for å pusse ut overganger. Rett og slett ei matte med spunnet tråd som er ganske myk (kjøpt på Stoff&Stil). Og så et tynt stoff under sømmen slik at det ikke skal tyte ut noe garn av sømmen.

* image.jpg (34.46 KB. 448x600 - vist 201 ganger.)

 Har man tredd lisser i et par Converse, så kjenner man igjen sømmen. Tidkrevende, men hobby har aldri vært timesbetalt!

* image.jpg (31.28 KB. 448x600 - vist 239 ganger.)

Kom ikke helt i mål. Nå er jeg på fjellet, og har nok godt av en pause. Litt sår i fingrene, og fortsetter til uka! Da må jeg starte på nr 2 også.

Loggført

Land Rover Serie II -70 (Julie)
VW 1300 -73 (Medgiften) endelig ferdig
Vespa 125 Super VNC1T -68 (straks klar)
XC 90 (konebilen)
Audi 80 Cab -93
Simen Englund
Seniormedlem
****
Innlegg: 369
Bosted: Mogreina, Ullensaker


Vis profil

« Svar #76 på: mars 31, 2015, 14:48:29 pm »

Da er et sete ferdig.

* image.jpg (72.4 KB. 800x598 - vist 233 ganger.)

* image.jpg (66.64 KB. 800x598 - vist 188 ganger.)

Loggført

Land Rover Serie II -70 (Julie)
VW 1300 -73 (Medgiften) endelig ferdig
Vespa 125 Super VNC1T -68 (straks klar)
XC 90 (konebilen)
Audi 80 Cab -93
Simen Englund
Seniormedlem
****
Innlegg: 369
Bosted: Mogreina, Ullensaker


Vis profil

« Svar #77 på: mars 31, 2015, 14:50:53 pm »

Og disse

* image.jpg (47.35 KB. 600x600 - vist 224 ganger.)

* image.jpg (43.34 KB. 600x600 - vist 214 ganger.)


Har blitt til disse

* image.jpg (34.61 KB. 448x600 - vist 233 ganger.)

* image.jpg (52.07 KB. 800x597 - vist 215 ganger.)

Loggført

Land Rover Serie II -70 (Julie)
VW 1300 -73 (Medgiften) endelig ferdig
Vespa 125 Super VNC1T -68 (straks klar)
XC 90 (konebilen)
Audi 80 Cab -93
Odd-Arne
Seniormedlem
****
Innlegg: 486
Bosted: Follo



Vis profil
« Svar #78 på: mars 31, 2015, 16:11:33 pm »

tommel opp, det ble jo veeeeeldig bra det der...  Har fått noen tips nå for hvordan jeg skal gjøre det når jeg skal trekke opp setene til westfaliaen min.
Loggført

Follo VW klubb

T2 Westfalia 72mod - Nadolek    ---    1303 75mod - Onkel Oskar

http://www.odd-arne.com
Simen Englund
Seniormedlem
****
Innlegg: 369
Bosted: Mogreina, Ullensaker


Vis profil

« Svar #79 på: mars 31, 2015, 17:37:07 pm »

tommel opp, det ble jo veeeeeldig bra det der...  Har fått noen tips nå for hvordan jeg skal gjøre det når jeg skal trekke opp setene til westfaliaen min.

Så bra! Deling er viktig!
Jeg syr ikke så ofte. Kun litt til eget bruk pluss noen kompiser. Så hver jobb blir litt forskjellig fra tidligere prosjekt. Men en del prinsipper er jo overførbare.
Loggført

Land Rover Serie II -70 (Julie)
VW 1300 -73 (Medgiften) endelig ferdig
Vespa 125 Super VNC1T -68 (straks klar)
XC 90 (konebilen)
Audi 80 Cab -93
Simen Englund
Seniormedlem
****
Innlegg: 369
Bosted: Mogreina, Ullensaker


Vis profil

« Svar #80 på: april 20, 2015, 21:31:44 pm »

Måtte kjøre ut på tunet i finværet. Temmelig støvete etter laaang tid i verkstedet. Men vask får vente. Litt for luftig til å finne frem vannslangen, foreløpig

* image.jpg (137.09 KB. 800x598 - vist 254 ganger.)

Fikk hengt på høyre dør i kveld. Var veldig nysjerrig om dekslene jeg har kjøpt til toppen av kanalen passer med døra på plass. Må vel si at den knekkejobben kunne vært bedre! Litt for mye plate fremme ved hengslet og litt for lite bakerst ved B-posten. Så de må jobbes litt med. Det tok i skjøten mellom dørskinn og dørramma lengst frem.

* image.jpg (77.83 KB. 800x598 - vist 248 ganger.)

* image.jpg (48.99 KB. 800x598 - vist 241 ganger.)

Med tanke på at kanalene er bytta, er passformen fortsatt grei  Glad

Loggført

Land Rover Serie II -70 (Julie)
VW 1300 -73 (Medgiften) endelig ferdig
Vespa 125 Super VNC1T -68 (straks klar)
XC 90 (konebilen)
Audi 80 Cab -93
Simen Englund
Seniormedlem
****
Innlegg: 369
Bosted: Mogreina, Ullensaker


Vis profil

« Svar #81 på: april 22, 2015, 15:40:42 pm »

Da er første dør-trekk ferdig. Stoff fra taktrekket, skinn fra setene og ei gammel skinnjakke donerte skinn til dørhåndtaket (for de så litt lurvete ut!)

* image.jpg (64.03 KB. 800x598 - vist 238 ganger.)


For da matcher håndtakene disse

* image.jpg (57.68 KB. 800x598 - vist 251 ganger.)

-som så virkelig innrøkte ut!

Loggført

Land Rover Serie II -70 (Julie)
VW 1300 -73 (Medgiften) endelig ferdig
Vespa 125 Super VNC1T -68 (straks klar)
XC 90 (konebilen)
Audi 80 Cab -93
Simen Englund
Seniormedlem
****
Innlegg: 369
Bosted: Mogreina, Ullensaker


Vis profil

« Svar #82 på: april 29, 2015, 11:12:30 am »

Da er dører og panser på plass. Sugen på å vaske av alt lager-støv! Guffa på med tynnstoff inni siste døra mens bilen er ute. Må nok bestille time hos Tilsynet nå. Kanskje det blir bil til 17. Mai! Jobber best under press! Gliser

Avsluttet radio- og annet ratt-prosjektet for å bli ferdig. Kan fortsette det til vinteren..


* image.jpg (129.61 KB, 800x598 - vist 244 ganger.)
Loggført

Land Rover Serie II -70 (Julie)
VW 1300 -73 (Medgiften) endelig ferdig
Vespa 125 Super VNC1T -68 (straks klar)
XC 90 (konebilen)
Audi 80 Cab -93
Simen Englund
Seniormedlem
****
Innlegg: 369
Bosted: Mogreina, Ullensaker


Vis profil

« Svar #83 på: mai 01, 2015, 20:50:02 pm »

Siden jeg har "oppgradert" til 1600 med større gasser ble det annet (og eldre?) luftfilter, uten det papp-røret ned for å hente varmluft. Det var det jeg fant! Følgelig hadde jeg et ganske stort hull for mye. For stort for noen grommet i mitt sortiment! Så jeg sydde en i lær. Det ble også en test i hvor mye Pfaff'en klarer.  To lag selvsagt ,til sammen 7.5 mm griselær (ganske gammel og tørr). Det gikk, selv om han protesterte litt

* image.jpg (56.69 KB. 800x598 - vist 230 ganger.)

Det ble et mønster de fleste burde kjenne igjen. Her har'n fått litt lærbalsam

* image.jpg (81.34 KB. 800x598 - vist 235 ganger.)

Den smatt på plass med litt overtalelse fra en trekker. Lær er "litt" stivere enn gummigrommets.

* image.jpg (49.21 KB. 800x598 - vist 255 ganger.)


Null hull!  Gliser

Loggført

Land Rover Serie II -70 (Julie)
VW 1300 -73 (Medgiften) endelig ferdig
Vespa 125 Super VNC1T -68 (straks klar)
XC 90 (konebilen)
Audi 80 Cab -93
Simen Englund
Seniormedlem
****
Innlegg: 369
Bosted: Mogreina, Ullensaker


Vis profil

« Svar #84 på: mai 05, 2015, 18:27:37 pm »

Endte opp med å klippe ut nye slitetepper, da jeg fant en rest med sisalteppe hos en teppehandler. Hadde ikke nok kantbånd fra ullteppene til disse. Leita Norge rundt (på nett, altså) etter kraftige kantbånd, og har ikke tid til å vente på noe fra England. Så jeg kantet de med det samme møbelstoffet jeg brukte i setene. Platene under baksetet passet dårlig, så jeg lagde de nye av sutak og trakk de med sisalteppet.
Skal til Tilsynet på mandag, så da blir det noen sene kvelder for å få ferdig siste seteryggen og dørpanelet.

Ellers er bilen ganske klar! Motoren er vel bare justert på øret, men går ganske fint og skal vel klare de få km til Jessheim 😜

Vindusspyleren vil ikke. Er det mangel? Usikker på om feilen sitter i ventilen i rattstammen..


* image.jpg (89.81 KB, 800x598 - vist 233 ganger.)
Loggført

Land Rover Serie II -70 (Julie)
VW 1300 -73 (Medgiften) endelig ferdig
Vespa 125 Super VNC1T -68 (straks klar)
XC 90 (konebilen)
Audi 80 Cab -93
Simen Englund
Seniormedlem
****
Innlegg: 369
Bosted: Mogreina, Ullensaker


Vis profil

« Svar #85 på: mai 11, 2015, 14:09:59 pm »

Sto opp halv fem for å sy det siste dørtrekket. BT idag, nemlig. De bryr seg neppe om litt interiør, men... Greit å bli ferdig uansett. Fikk inn stolene igår. Vindusheisen tok jeg på parkeringa utenfor mens jeg ventet. Rakk innom Jee for en liten tune-up på gasser og tenning. Mange takk, Erik! Har ikke prioritert det der. Har pokker meg sydd opp kvoten min for en stund, og ikke hatt tid til å pirke på viktige ting som forstilling og oppsett av motor. Justert på øye- og øre-mål. Litt greiere å få testa nå som skiltene kommer på.

Tilsynet, ja. No-heim klarte å vedlikeholde sitt renommé igjen. Skiver foran på en 1300 er jo helt feil! Da skulle det jo stått 1300S i papirene! Jeg spurte om heving av bremseeffekt var så dumt? De maste om papirer fra Møller osv. Møller tror jeg driter fullstendig i denne bobla. Men de tok til fornuft etter ytterligere 15 min i de indre gemakker (lurer på hvilket Orakel som sitter der inne, egentlig..), og det ble Godkjent. Selve bilen brukte han vel ca 2 minutter under. Prøvde'n aldri..

Må få jobba litt med oppsettet av forstilling. Smånervøs er ikke dekkende. Må gjetes nøye over 60 km/t!  Osteaktig
Får låne meg litt proffutstyr og få satt opp litt mer spissing. Sjekke caster også kanskje.
45 gamper høres jo ikke voldsomt ut, og det er jo heller ikke. Men det er moro!! Bra jeg sydde inn litt sidestøtte. Først fått opp farta, så er det jo dumt å bremse ned før svingene?! Gliser
Loggført

Land Rover Serie II -70 (Julie)
VW 1300 -73 (Medgiften) endelig ferdig
Vespa 125 Super VNC1T -68 (straks klar)
XC 90 (konebilen)
Audi 80 Cab -93
Simen Englund
Seniormedlem
****
Innlegg: 369
Bosted: Mogreina, Ullensaker


Vis profil

« Svar #86 på: mai 15, 2015, 22:13:10 pm »

"Proffutstyret" ble to murersnorer spent opp på to metallrør foran og bak bobla som kunne skli på tvers. Samme avstand mellom snorene frem og bak-samme avstand fra snor til hvert av fremhjula og samme avstand fra snor til hvert av bakhjula. (Litt forskjellig sporvidde frem og bak). Her kom rørene som sklei i krokene til nytte. Ble mye finjustering før alle avstander stemte. Så måle fra snora inn til frem- og bakkant på felgene. Viste seg at min "justering" når jeg skrudde det i hop var litt ute  Gliser Ca 4 mm toe out!! på hver av bakhjula og 10 og 12 mm toe inn fremme. Dette resulterte i at bilen "småhoppet" litt på veien- antakelig pga toe out bak- og vima rundt som en hodeløs høne. Var veldig glad at Sakkyndige ikke ville prøve'n  Øyerulling
Satt opp med nøytral bak (sto vel 5 gradminutter positiv i boka, men det er så godt som itt'no). Foran sto det 30 gradminutter i boka (altså en halv grad). Felgdiam er 41 cm. Radius 20.5 ganger 2 ganger pi ble 128 cm. Delt på 360 grader er 3.57 mm. En halv grad blei derfor 1.79 mm. Skrudde til jeg hadde 1.5 mm på ene sida og 2 mm på den andre med rattet i senter, og så meg fornøyd med snittet. Resultatet var at jeg nå kan slippe rattet flere hundre meter, og småhoppinga er borte. Camber har jeg ikke sjekket ennå, men ble satt opp med merkene rett frem ihht boka når jeg monterte forstillinga for leeenge siden.
Ting faller på plass. Selv tankmåleren har kommet til seg selv. Litt dårlig jord pga ny lakk og gummilist mellom tank og kaross, så jeg lagde en ledning fra en av skruene til senderen og bort til jord for hovedlyset. Plutselig våkna'n.
 Merker at jeg stadig vil ut å kjøre. Guttungen i bursdag-bobla. En datter til skolen-bobla  Osteaktig Koser meg glugg ihjel. Sitter faktisk veldig godt i setene også. Blir en bra sommer uansett vær  Gliser


* image.jpg (83.27 KB, 800x598 - vist 206 ganger.)
Loggført

Land Rover Serie II -70 (Julie)
VW 1300 -73 (Medgiften) endelig ferdig
Vespa 125 Super VNC1T -68 (straks klar)
XC 90 (konebilen)
Audi 80 Cab -93
Simen Englund
Seniormedlem
****
Innlegg: 369
Bosted: Mogreina, Ullensaker


Vis profil

« Svar #87 på: november 06, 2015, 14:54:34 pm »

På tide å avslutte tråden. Prosjektet er ferdig!
 Har vært en fin sommer med masse småturer hit og dit. Bilen starter alltid, den går bra og kona elsker den "nye" bilen sin. Er vel ikke noe råskinn (bilen altså!), men det skulle det heller aldri bli.
Skal prøve å få liv i en gammel Blaupunkt i vinter. Noen som vet om en som har peil på transistorer og denslags?

Nå blir det trebåtbygging, og det passer nok ikke her, akkurat. Står på lista over ting som må gjøres før jeg legger henda på brystet. (Høres litt dystert ut, kanskje- er fortsatt i fin form, altså). Så skal jeg mure opp et nytt verksted med ett stort rom, så jeg får god plass rundt det neste prosjektet (som forøvrig også står på lista). Og det prosjektet er luftkjølt! Så da blir det nok prosjekt-tråd igjen...

Vi sees på veiene!


* image.jpg (133.27 KB, 800x598 - vist 194 ganger.)

* image.jpg (109.38 KB, 800x598 - vist 207 ganger.)

* image.jpg (83.27 KB, 800x598 - vist 192 ganger.)

* image.jpg (71.57 KB, 800x598 - vist 185 ganger.)
Loggført

Land Rover Serie II -70 (Julie)
VW 1300 -73 (Medgiften) endelig ferdig
Vespa 125 Super VNC1T -68 (straks klar)
XC 90 (konebilen)
Audi 80 Cab -93
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6107
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #88 på: november 06, 2015, 16:23:49 pm »

Flott tråd!

Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Sider: 1 2 [3]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!