april 29, 2024, 12:29:59 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 1969mod Boble, 1300. Tenningstrøbbel..  (Lest 2059 ganger)
Wollert
Nybegynner
*
Innlegg: 46
Bosted:


Vis profil

« på: desember 01, 2011, 15:18:14 pm »

Hei

Jeg kjøpte i sommer bilen jeg lenge har hatt lyst på, nemlig en Boble. Bilen er nylig EU-godkjent, og har gått (..og startet) som en klokke de siste 5 månedene.

Plutselig, for en uke siden, så merket jeg at bilen fusket litt, og at den dro litt dårlig(ere). Jeg dro innom butikken på vei hjem, og når jeg startet den opp etter handling så var det ikke noe problem med å få den igang..... så, 400meter etter butikken, så dør motoren (mens jeg ligger i 30-40km/t).

Jeg får den tauet hjem, og har nå begynt prosessen med å finne ut hva som er skjedd....

Pr nå, så starter bilen, men det virker som om den kun går på tre syl. Jeg må ha maks utslag på gasspedalen for at jeg skal få den til å gå på ca 700-900rpm. Sålangt har jeg byttet alle plugger, samt byttet fordelerlokk og rotor. Motoren går bedre nå, men fremdeles må jeg ha fullt gasspåslag for å få motoren til å gå.
Alle pluggledninger er skikkerlig festet (jeg bytter ledninger til helgen). . . .

Er det noen som har tips her ? Det kan selvfølgelig hende at det bare er tenning som skal justeres pr nå.... Jeg har akkurat bestilt meg Haynes manual, men om det er noen her som kan komme med tips, eller videre fremgangsmåte for feilsøking, så hadde jeg satt pris på det.

Vedlagt er motorrommet FØR bytte av deler.
 

PS: Jeg er i startgropen hva angår skruing på bil


* motor1.jpg (120.43 KB, 1002x552 - vist 159 ganger.)
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #1 på: desember 02, 2011, 20:13:07 pm »

Høyrest nesten ut som den ikkej får bensin!? ta av slangen frå pumpa til gassar og putt nedi ei flaska. kinn nokon rundar på startaren, og då skal da komma eindel bensin ut. om det feks berre er i botn so er jo da problemet. feilen kan og ligga i ein gassar som har tetta seg til i dyser.
evt tett bensinfilter. sitter ogso ein sil i bensinpumpo på den pluggen på sida der.
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Wollert
Nybegynner
*
Innlegg: 46
Bosted:


Vis profil

« Svar #2 på: desember 02, 2011, 20:20:53 pm »

Takk for tilbakemelding, jeg skal prøve å justere "mixture" (bensin/luft) i morgen.... jeg synes den gikk høyt på tomgang her for 3-4 uker siden, og justerte den litt ned, slik at den fikk mindre fuel.... om dette er hele feilen, blir jeg flau..... og spanderer en sixpack pils på deg, Tistlo.

Hvor finner jeg bensinfilteret ? ... jeg har hatt litt problemer med en auto-choke som innimellom henger seg opp...

-Thomas
Loggført
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #3 på: desember 02, 2011, 21:15:03 pm »

Ser forøvrig at du kjører uten forvarming på forgasseren. Det skal gå en slange fra luftinntaket på oljefilteret og ned på kjøleblekket (henter varmluft fra motoren). Få orden på tenning/bensintilførsel også, men forvarminga må være på plass for at motoren skal trives i kaldt vær.
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #4 på: desember 02, 2011, 22:13:45 pm »

Faktisk so manglar wollert det bakerste blekket. da er einsbetydande med at motoren ikkje får kald luft til kjøling, ergo går den ikkje under rette "arbeidsforhold.

sånn ville eg gått fram:


1. få på plass alle manglande kjøleblekk og pakninger rundt motoren
2. få på røyrstumpen som går frå eksosen og bort til blekket som slangen frå filteret går ned på (forvarminga som pan nevner)
3. leit etter bensinfilter. ser ikkje da i motorrommet(skal heller ikkje vera der) sjå mellom motor og ramme under bilen, eller mellom tank og ramme. sjekk samtidig etter dårlige bensinslangar/manglande klemmer.
4. sjekk leveringa frå bensinpumpa som nevnt, og samtidig ta ut silen i pumpa og rens den.
5. få orden på gassaren din. her har du litt prøblem høyrest da ut som. ta av filteret og sjå ned på choke spjeldet. skru laus 3 skruer på sida ved choke elementet. vri til spjeldet akkuratt nesten er stengt og stram til skruene igjen (gjer dette i den utetempen bilen opplever til daglig)
6. trykk gassarmen på gassaren brått ned og sjå oppi gassaren. da skal komma ein konsentrert stråle bensin ut av den kjøkkenkran forma dysa. dersom det kun kjem dråper eller ingenting må du ta av toppen på gassar,plukka ut dyso. blåsa gjennom frå begge sider med trykkluft. sjekk samtidig om det er mykje drit i bunn av flottørkammeret, og sjekk at flottøren faktisk flyter. isofall bør du eigentlig ta ein liten overhaling på heile gassaren.
7. før du sett på igjen luftilteret so renser du da og har ny olja på.
8. ta ut tennplugger og sjå tilstanden. er dei sota so er det ikkje rart den er kødden. børst rein eller byt pluggane. 0.6mm opning på pluggen, evt 0.5 om det er kaldt ute..
9. sjekk etter dårlige kontakter i pluggledningar. byt om nødvendig
10. kontroller stiften, er den brent so filer/pusser du den nok, og justerar til rett opning på 0.4mm. er den veldig brent byt stift og kondensator(du har vel skifta da mesta av tenning)
11. kontroler rotor og låk.
12. stil inn tenninga statisk. er vel 7.5grader fortenning(utan att du har nevnt noko om motortype, så sjekk med innstruksjonbok etc)
13. still inn grunningstilling på forgassar. normalt heilt inn og 2.5runder ut på begge skruer.
14. sveiv igang motoren og still tenninga korrekt med tenningslampe, (på hakket som du lagar i reimhjulet på 30grader fortenning)
juster inn forgassar når motoren er varm.(google har framgangsmåten på detta,alt etter gassartype)

15. ferdig arbeid tut å kjøyr. huks skifting av motorolje. kvar 3000km eller mindre
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #5 på: desember 02, 2011, 22:19:06 pm »

Og veldig viktig når du skrur justeringsskruene på forgasseren helt inn - ikke skru hardt til. Godset i forgasseren er mykt, og nåleventilen her tåler ikke makt.

Oljeskift hver 3000 km er i overkant hyppig, synes jeg. Hver 5000 km var det fabrikken anbefalte i sin tid under mer eller mindre normale driftsforhold.
Loggført
Wollert
Nybegynner
*
Innlegg: 46
Bosted:


Vis profil

« Svar #6 på: desember 14, 2011, 12:44:24 pm »

Hei folkens

Takk for mange gode tips.... jeg har nå fått den til å gå på alle 4, men får ikke turtallet opp i mer enn ca1000-1500 rpm. Jeg har skrudd ut forgasseren, og fant ut at spjeldet til choke var stengt hele tiden, grunnet at den "vannkrana" som Thistlo nevnte, var løs....( den sto helt ut mot siden, og jeg antar at denne skal peke midt ned i senter av gasseren.....  "vannkrana" hindrer spjeldet til choke`n i å bevege seg skikkerlig.

Jeg har nå plassert "vannkrana " fast, slik at den peker mot senter av forgasseren.  (noen kakk med en liten hammer, med en skiftenøkkel mellom hammer og "vannkran") Alle spjeld beveger seg nå slik jeg mener de skal.

.... etter jobb blir det å montere herligheten, og satse på at jeg får den opp på turtall. Rens av forgasser (i diesel) tar vi til sommeren. Blir spennende å se om jeg får den igang i kveld Glad

-W
Loggført
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #7 på: desember 14, 2011, 18:06:04 pm »

"Vannkrana" du snakker om, er akselerasjonsdysa. Pass på at denne sitter skikkelig. Løsner den, havner den ned i innsuget og deretter ned i en sylinder. Noe som gir artige problemer.
Loggført
Wollert
Nybegynner
*
Innlegg: 46
Bosted:


Vis profil

« Svar #8 på: desember 15, 2011, 09:59:07 am »

Okei, takk.... akselerasjonsdysa Glad

Denne var løs, og sto vendt helt ut mot siden av forgasseren... uannsett, den er nå montert skikkerlig fast - pekende mot sentrum av forgasseren. Alt ble skrudd sammen igår, og den går nå nydelig igjen.....

.... mitt eneste problem nå, er at den "bolten" som sitter på gasswire`n (som drar armen som åpner spjeldet i forgasseren) er borte. Altså, motoren går som en klokke, MEN jeg får kun justert turtallet ved å sitte bak motoren å dra i denne armen. Jeg får saumfare sykkelverksteder og bildelelagre her i Tromsø for å se om jeg finner en ny en. .

Problemene med at den kun gikk på tre sylindere, og forgasserproblemene er iallefall løst.

Takk for alle forslag, og hjelp fra dere på forumet.

-W
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!