april 27, 2024, 05:37:43 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
avstemning
Spørsmål: Hva blir bestetiden på Puttemotor v3?
14.00
13.80
13,60
13,40
13.20
13.00
12.80
12.60
12.40
12.20
12.00

Sider: 1 ... 43 44 [45] 46 47 ... 109
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 1302 RSL  (Lest 725742 ganger)
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #1320 på: november 08, 2012, 21:29:23 pm »

Nå er jeg litt usikker.
Ser vi på klokka/instrumentet til johannes så står det: 0,01x10mm
Er ikke det tiendedel.

* 1.jpg (134.77 KB. 1000x750 - vist 233 ganger.)

Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #1321 på: november 08, 2012, 21:30:43 pm »

Nei kalle, men jeg tror de jevner seg ut.

Sjekket f.eks Johannes diameter på sylindrene på mange steder?

Måler du og får 94mm 2 steder, og 93,98mm 2 andre steder tror jeg at det jevner seg ut ved torquing.
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #1322 på: november 08, 2012, 21:33:22 pm »

Nei kalle, men jeg tror de jevner seg ut.

Sjekket f.eks Johannes diameter på sylindrene på mange steder?

Måler du og får 94mm 2 steder, og 93,98mm 2 andre steder tror jeg at det jevner seg ut ved torquing.

Det tror jeg.
Men jeg er vel ikke den som skal betvile hans kunnskaper.
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #1323 på: november 08, 2012, 21:35:06 pm »

22,2 hundredeler? Det er mye..
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #1324 på: november 08, 2012, 21:36:04 pm »

22,2 hundredeler? Det er mye..

Da er vi enige.
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #1325 på: november 08, 2012, 21:38:09 pm »

Tja.. Måleren står på litt over 22, og ser ut til å gå til 100 (1ekstra runde)

Who knows  Gliser
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #1326 på: november 08, 2012, 21:39:14 pm »

Tja.. Måleren står på litt over 22, og ser ut til å gå til 100 (1ekstra runde)

Who knows  Gliser

Google måleren. tror den er produsert av limit Blunker
Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #1327 på: november 08, 2012, 21:44:23 pm »

Har litt ymse målestæsj på jobben, Eivind. Vi kan sikkert måle en runde til Blunker

Normalt sett blir en sylinder eggeformet når man setter på toppen og trekker til.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #1328 på: november 08, 2012, 21:46:00 pm »

Har litt ymse målestæsj på jobben, Eivind. Vi kan sikkert måle en runde til Blunker

Normalt sett blir en sylinder eggeformet når man setter på toppen og trekker til.

Skal til Erik i morgen. Så det blir minst en måling ekstra.
Mahle/Cima Sylinderen (94 mm) blir i følge Johannes firkantet når man setter på toppene å trekker til
Loggført
rl
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 635
Bosted: kodal


Vis profil

« Svar #1329 på: november 08, 2012, 21:50:10 pm »

ja kansje sylynderene har krympet på hjem turen?
Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #1330 på: november 08, 2012, 21:58:12 pm »

Man vet aldri, de har jo tross alt vært på lang reise. Jeg hadde nok hatt litt dårlig klaring etter 450km jeg også Gliser
Evt kan man justere skjørtene på stemplene om det er der klaringen er feil.
Jeg hadde sikkert ikke målt de engang xD
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Lars Bratteng
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1156
Bosted: Son -Oslo Fjorden Perle


Senkepøbel


Vis profil
« Svar #1331 på: november 08, 2012, 22:23:39 pm »

Nei kalle, men jeg tror de jevner seg ut.

Sjekket f.eks Johannes diameter på sylindrene på mange steder?

Måler du og får 94mm 2 steder, og 93,98mm 2 andre steder tror jeg at det jevner seg ut ved torquing.


Johannes målte i "bunnen" av sylinderen, der stempelet ville ligge å gnikke. og en 1/2" opp på stempelet fra skjørtekanten. Dette var stedet man skal måle da stemplet var konisk. Han mente på at man mistet ca 20HK ved bruk av disse stemplene. Da jeg ikke er noen motorbygger skal jeg ikke si at dette er rett eller feil men etter å ha sett hva han har i sin bil så har jeg ingen grunn til å ikke tro på han.

Takk for turen til deg også Eivind.
Loggført

Kjør Hardt Kjørt Stil, Kjør Turbo Boble Bil

79  - T2 Ratlooker Doka -Solgt
93 -  T4 Ratlooker Multivan - Solgt
68 -  T1 RatLooker med snurre
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #1332 på: november 08, 2012, 22:37:56 pm »

Det stemmer, Lars. Man kødder ikke med en som lever av å bygge motorer Gliser
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #1333 på: november 08, 2012, 23:12:09 pm »

Da har jeg brukt en time på å måle  Gliser

4 målepunkter per sylinder og stempel.

Tok gjennomsnittet av hvert mål:


1: 1,6 hundredel
2: 1,6 hundredel
3: 1,8 hundredel
4: 1,7 hundredel

I don't care  Blunker

Men nå har jeg iallefall målt, og hadde ikke planlagt å gjøre det Øyerulling
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1334 på: november 08, 2012, 23:20:55 pm »

Ble litt rot for hodet mitt nå. Glad
Oppsummert:

Klaringen skal være 0.01 mm men er 0.22 mm.
Dette gjør at du taper 20 hk selv om stempelringene er gode.

Høres mye ut med så stort tap, men så er også det veldig mye slark i forhold til ønsket..

Blir dyrt dette Eivind... Gliser
Loggført

Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #1335 på: november 08, 2012, 23:23:31 pm »

Da har jeg brukt en time på å måle  Gliser

4 målepunkter per sylinder og stempel.

Tok gjennomsnittet av hvert mål:


1: 1,6 hundredel
2: 1,6 hundredel
3: 1,8 hundredel
4: 1,7 hundredel

I don't care  Blunker

Men nå har jeg iallefall målt, og hadde ikke planlagt å gjøre det Øyerulling

Hva har du målt med?
Loggført

Speed is no substitute for direction
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #1336 på: november 08, 2012, 23:24:18 pm »

Godt å få det unnagjort Gliser
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #1337 på: november 08, 2012, 23:37:08 pm »

Digitalt mikrometer (innvendig) og digitalt skyvelær.

Vet ikke hvorfor jeg gjorde det egentlig. Det gir jo bare ett tall når stempler og sylindre er kalde og ligger på benken..
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #1338 på: november 08, 2012, 23:50:15 pm »

For mer "diy fun" hva med å varme de og se hvor mye de utvider seg ved arbeidstemperatur?
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #1339 på: november 09, 2012, 00:00:13 am »

og ikke minst måle på toppen for å se hvor mye mindre de som regel er der (smidde er vel ganske mye mindre enn cylinderborringen)
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #1340 på: november 09, 2012, 00:30:49 am »

og ikke minst måle på toppen for å se hvor mye mindre de som regel er der (smidde er vel ganske mye mindre enn cylinderborringen)

På mine mahle skiller det endel ja
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #1341 på: november 09, 2012, 00:32:55 am »

Er du sikker på at veiven ligger 100% sentrert i blokken? Kammen likeså..
Er veiven skeiv? Altså høyere/lavere foran enn bak? er alle delene som roterer eksakt like tunge? Har du helt likt løft på alle 8 ventilene? Flower alle innsug og eksosporter helt likt? Flower alle eksosdelene helt likt? Har du like mye gnist i alle tennplugger?

Jada. Seff litt tull, men allikevel.

Mahlestempel er vel 93,95 i diameter mens sylinderen er 94mm. Det er 5 hundredeler det..

Jeg forstår hva du vil formidle men du kan ikke nekte for at det er en fordel med tette sylinderne. Basic knowlegde. Måtte sjekke instruksjonene til JE og Wiseco og begge anbefaler 0,04" klaring.

Mine wiseco sier 0,002 til 0,004".. Mangler du en "0"?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #1342 på: november 09, 2012, 07:05:15 am »

Er du sikker på at veiven ligger 100% sentrert i blokken? Kammen likeså..
Er veiven skeiv? Altså høyere/lavere foran enn bak? er alle delene som roterer eksakt like tunge? Har du helt likt løft på alle 8 ventilene? Flower alle innsug og eksosporter helt likt? Flower alle eksosdelene helt likt? Har du like mye gnist i alle tennplugger?

Jada. Seff litt tull, men allikevel.

Mahlestempel er vel 93,95 i diameter mens sylinderen er 94mm. Det er 5 hundredeler det..

Jeg forstår hva du vil formidle men du kan ikke nekte for at det er en fordel med tette sylinderne. Basic knowlegde. Måtte sjekke instruksjonene til JE og Wiseco og begge anbefaler 0,04" klaring.

Mine wiseco sier 0,002 til 0,004".. Mangler du en "0"?

Inch ikke mm.
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #1343 på: november 09, 2012, 08:08:02 am »

og ikke minst måle på toppen for å se hvor mye mindre de som regel er der (smidde er vel ganske mye mindre enn cylinderborringen)

I toppen av stempelet er det mye mer Alu som blir varmt og utvider seg enn lenger ned, det blir og varmere der. Derfor måler vi de koniske kalde. Under drift er nok forskjellen borte.
Regner med at de fleste vet dette, men det er greit å ha med likevel.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #1344 på: november 09, 2012, 08:21:12 am »

Digitalt mikrometer (innvendig) og digitalt skyvelær.

Vet ikke hvorfor jeg gjorde det egentlig. Det gir jo bare ett tall når stempler og sylindre er kalde og ligger på benken..

Uten ur og vuggefunksjon tror jeg ikke jeg ville satt min lit til hundredelsmåling av borr.
Du ser riktig verktøy liggende på benken i innlegg 1305. Det er det samme som brukes til måling av lagrene i blokka når du har prøvemontert den.
Tools har de ikke i katalogen men de kan skaffe, tips: polakkene på Ekeberg.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #1345 på: november 09, 2012, 14:59:37 pm »

Da har Jee sett på delene.
Fasiten er at de ikke har krympet eller vokst på veien hjem fra JPM. Men at det fortsatt er for stor klaring mellom sylinder og stempel.



* 01.jpg (86.8 KB, 900x675 - vist 262 ganger.)
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #1346 på: november 09, 2012, 15:04:59 pm »

0,22 eller 0,022mm?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #1347 på: november 09, 2012, 15:05:55 pm »

0,22 eller 0,022mm?

0,22 mm
Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #1348 på: november 09, 2012, 15:07:40 pm »

Da har Jee sett på delene.
Fasiten er at de ikke har krympet eller vokst på veien hjem fra JPM. Men at det fortsatt er for stor klaring mellom sylinder og stempel.
Se på han du Gliser Han er så rå at han tar det på gehfylen Gliser
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #1349 på: november 09, 2012, 15:08:46 pm »

Da har Jee sett på delene.
Fasiten er at de ikke har krympet eller vokst på veien hjem fra JPM. Men at det fortsatt er for stor klaring mellom sylinder og stempel.
Se på han du Gliser Han er så rå at han tar det på gehfylen Gliser

Jee The Jedi Master!
Loggført
Sider: 1 ... 43 44 [45] 46 47 ... 109
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!