mars 29, 2024, 14:44:53 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
avstemning
Spørsmål: Hva blir bestetiden på Puttemotor v3?
14.00
13.80
13,60
13,40
13.20
13.00
12.80
12.60
12.40
12.20
12.00

Sider: 1 ... 5 6 [7] 8 9 ... 109
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 1302 RSL  (Lest 714304 ganger)
GeirJB
Seniormedlem
****
Innlegg: 299
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #180 på: januar 31, 2012, 18:36:41 pm »

Da skal uten tvil veiva måles neste gang motoren er utav bilen og er den bøyd seg så kommer amerikaneren som solgte den til å få noe støpt metall opp i rompa... Øyerulling
Forsiktig... du kan jo bli nekta adgang til USA med sånne trusler... he he...
Loggført

-61 VW 1200 (Beryl green),-69 VW 1600 Variant,-74 BMW 1602,-82 VW Polo G40
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #181 på: januar 31, 2012, 18:40:43 pm »

Selv om det er fullstendig off-topic så har vel ikke USA noe særlig markedsføringslover du kan forholde deg til heller.

Tilbake til motor Osteaktig
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

sandvik996tt
Gjest
« Svar #182 på: januar 31, 2012, 18:52:45 pm »

Det stod en skeiv Kina veiv i min motor også . Den ble erstattet av en scat veiv . Fikk aldri sett den men ifølge JEE var den meget bra .
Loggført
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #183 på: januar 31, 2012, 19:20:50 pm »

Kinaveiven min var enten skeiv fra fødsel eller etter 80-90 mil.
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #184 på: januar 31, 2012, 19:31:53 pm »

Kinaveiven min var enten skeiv fra fødsel eller etter 80-90 mil.


Så når du testet med en god veiv så kneip det ikke lenger på lagerbanen?
Loggført

Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #185 på: januar 31, 2012, 19:40:47 pm »

Kinaveiven min var enten skeiv fra fødsel eller etter 80-90 mil.


Så når du testet med en god veiv så kneip det ikke lenger på lagerbanen?

Har ikke fått testet med en rett veiv i blokka.
Skal levere den nye Scat veiva til Jee i morgen.
Loggført
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #186 på: januar 31, 2012, 21:43:18 pm »

Det stod en skeiv Kina veiv i min motor også . Den ble erstattet av en scat veiv . Fikk aldri sett den men ifølge JEE var den meget bra .

Kina eller scatveiven?
Loggført
Gaffel
Supermedlem
*****
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad


That's what she said..


Vis profil
« Svar #187 på: januar 31, 2012, 22:44:51 pm »

hmm blir rædd når jeg leser om alle som selger motordeler som nesten er B-vare. Noen spesielle merker som er helt fyfy?

sorry OT Blunker
Loggført

Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #188 på: januar 31, 2012, 22:49:07 pm »

Billig kinadeler er vel fy fy og EMPI er vel heller ikke som det en gang var.
Regelen er vel at kvalitet koster penger.
Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #189 på: januar 31, 2012, 23:05:04 pm »

Det meste det står "made in Taiwan" på er vel ganske greit å styre unna.
For en snasen veiv du har fått deg, Eivind Gliser Skulle tatt et par bilder til av den Blunker
Sitter å snakker med "the hawaiian man" hos vwparts nå. Han skal sende et sett T4 løftere til SLR treatment for meg en av de nærmeste dagene. Gliser Da får jeg startet å bygge motor snart også Gliser
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #190 på: januar 31, 2012, 23:14:34 pm »

Du må i så fall raske på Anders. Veiva reiser nordover i morgen rundt lunsjtiden.
Hils Ralph the Hawaiian Man fra meg.
Loggført
Gaffel
Supermedlem
*****
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad


That's what she said..


Vis profil
« Svar #191 på: januar 31, 2012, 23:16:49 pm »

Billig kinadeler er vel fy fy og EMPI er vel heller ikke som det en gang var.
Regelen er vel at kvalitet koster penger.

joa er med på den.. "if something is to good to be true, it usualy is" er det vel noe som heter Blunker
Loggført

Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #192 på: januar 31, 2012, 23:21:34 pm »

Billig kinadeler er vel fy fy og EMPI er vel heller ikke som det en gang var.
Regelen er vel at kvalitet koster penger.

joa er med på den.. "if something is to good to be true, it usualy is" er det vel noe som heter Blunker

Å forhøre seg med folk som har har kunnskap om luftkjølt vw og motorbygging er heller ikke så dumt. 
Men styr unna de som "bare bygger" på nettet.
Loggført
erikaa
Supermedlem
*****
Innlegg: 854
Bosted: Bergen



Vis profil WWW
« Svar #193 på: februar 01, 2012, 01:15:40 am »

Er det noen som tror Scat veiven ikke også er Kina veiv?
Loggført
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #194 på: februar 01, 2012, 06:48:49 am »

Er det noen som tror Scat veiven ikke også er Kina veiv?

Har Scat også begynt å lage veiver i kina?
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #195 på: februar 01, 2012, 08:15:34 am »

Er det noen som tror Scat veiven ikke også er Kina veiv?

Har Scat også begynt å lage veiver i kina?

For leeeeeenge siden.
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #196 på: februar 01, 2012, 08:25:20 am »

Scat veiva mi er fra mars 2004. Det er jo noen år siden.
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #197 på: februar 01, 2012, 08:25:57 am »

Billig kinadeler er vel fy fy og EMPI er vel heller ikke som det en gang var.
Regelen er vel at kvalitet koster penger.

joa er med på den.. "if something is to good to be true, it usualy is" er det vel noe som heter Blunker

Å forhøre seg med folk som har har kunnskap om luftkjølt vw og motorbygging er heller ikke så dumt. 
Men styr unna de som "bare bygger" på nettet.

Det er også noen som sier det er uklokt å ha alle eggene i en kurv...
Loggført

Speed is no substitute for direction
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #198 på: februar 01, 2012, 08:31:43 am »

Et mindre kjent ordtak sier: Det er bedre med to egg i kurven enn ti høns på taket Glad
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #199 på: februar 01, 2012, 08:50:57 am »

Et mindre kjent ordtak sier: Det er bedre med to egg i kurven enn ti høns på taket Glad

Alt jeg sier er caveat emptor
Loggført

Speed is no substitute for direction
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #200 på: februar 01, 2012, 08:53:54 am »

Er enige deg.


ca·ve·at emp·tor/ˈempˌtôr/
Noun:   
The principle that the buyer alone is responsible for checking the quality and suitability of goods before a purchase is made.
Loggført
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #201 på: februar 01, 2012, 17:17:53 pm »

Er det noen som tror Scat veiven ikke også er Kina veiv?

Har Scat også begynt å lage veiver i kina?

For leeeeeenge siden.

De lager da fortsatt noe i usa? De har jo en ganske respektabel maskinpark, kanskje den største i vw-bransjen?
Loggført
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #202 på: februar 01, 2012, 21:18:37 pm »

Etter hva jeg har hørt, og etter hva jeg kan fysisk se på de veivene jeg har hatt innom. Er det kun de støpte som er China made. De fra 370 dollar og opp er av en helt annen design. Og jeg har ikke sett noen andre veiver lik disse.

Hadde de vært lagd i Kina ville også andre ha tilbydt samme design. Da Kinerserne bryr seg lite om opphavsrett og Copyright.

Men når det er sagt blir også Flensveivene til Bugpack lagd i Kina.. og de er det heller ingen andre som selger.
Loggført

Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #203 på: februar 02, 2012, 12:09:59 pm »

Den nye Scat veiva ble levert sammen med nedre reimhjul, svinghjul, trykkplate, kamgir og fordelergir. Alt sammen skal kontrollmåles og balanseres. Fikk også tatt en titt på topper og innsug som Erik jobber med. Jeg er utrolig imponert over hvor dyktig Erik er!! Han er en sann perfeksjonist!
Skulle gjerne lagt ut en laaaang bildeserie. Men for en gangs skyld glemte jeg å ta bilder...
Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #204 på: februar 02, 2012, 23:08:42 pm »

Sånn var det når vi var hos JPM også, Eivind Gliser Man blir lett ivrig og facinert i nærheten av herlige motordeler. Da glemmer man vesentlige ting Blunker
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #205 på: februar 05, 2012, 01:47:36 am »

Sitter her å leser om stifttenning og stiftflyt. Ser at turtall over 6.500 vil gi stiftflyt. Har aldri testet dette selv på min Bosch 010 fordeler. Har en Pertronix 1844 modul liggende (stiftløs). Men er usikker på om dette er den beste løsningen slik motorbygget er blitt nå  Blunker. Noen som vet hvordan Pertronix 1844 modulen vil oppføre seg på høyt turtall? Kammen som skal bruke er god for rundt 8000 rpm. (JPM00206, 280°)
« Siste redigering: februar 05, 2012, 08:29:28 am av Eivind (Putte) » Loggført
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #206 på: februar 05, 2012, 08:33:42 am »

Fant litt info her på www.cal-look.com/forum

I've never used a MSD so I have no comments, but i know a few things about the 009.

First off the larger cap of the MSD and Mallory will prevent crossfire better than the 009.

Many brand new 009s have a number of quality control issues like poor bearings and they don't fully advance. I've seen a number of them that would only advance 10 or so degrees. Also because of the poorly made cast aluminum body they are not stable at high rpm. The cast iron bodies of the 010 and 019 are stable well past 8000rpm. MSG and Mallory have billet bodies and are probibly stable past 10,000rpm.

The 009 was a "cheap" one size fits all option dating back to the 70's. But a high performance engine needs a high performance distirbutor.
Loggført
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #207 på: februar 05, 2012, 17:43:19 pm »

En originalveiv som er sveiset ordentlig er nok bedre enn dette kina-rælet. De dyrere scat-veivene er vel bra samt pauter sine er også brukbare, men ellers hadde jeg nok brukt en oettinger-veiv da disse er laget på samme fabrikk som originalveivene til vw, men disse vokser ikke akkurat på trær..  Øyerulling  Jeg vet om ei som ligger på hylla et sted i Bergens-området  Blunker  Riktignok bare 74mm, men skikkelig vare da!

Utrolig at det fortsatt er så mange folk som enda i det hele tatt VURDERER å bruke 009-fordeler. Jeg har prøvd 2 forkjellige 009-fordelere,050-fordeler,010-fordeler,original-fordeler,wbx-fordeler og electromotive-tenning. Uten sammenligning fungerte 009 helt elendig i forhold til de andre.

WBX funka fint på enkelgasser, 050 funka greit på dobbel-gasser, men ingen av dem fungerte i nærheten så bra som electromotive HPV / HPX -anleggene med justerbare tenningskurve som drar ned tenning på lavt turtall. Å få dradd ned tenninga på lavere turtall er fint hvis du har en "krevende" kam, da får du plutselig brukbart drag på lavere turtall også. 009 har jo kun vekter som forskyver tenning på høyere turtall, men regulerer alt for lite. Har prøvd meg fram litt med vekter på 009 og den ble litt bedre, men alikevel er det en fordeler som helst burde ha vært smelta om til noe annet.
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #208 på: februar 05, 2012, 19:06:39 pm »

En originalveiv som er sveiset ordentlig er nok bedre enn dette kina-rælet. De dyrere scat-veivene er vel bra samt pauter sine er også brukbare, men ellers hadde jeg nok brukt en oettinger-veiv da disse er laget på samme fabrikk som originalveivene til vw, men disse vokser ikke akkurat på trær..  Øyerulling  Jeg vet om ei som ligger på hylla et sted i Bergens-området  Blunker  Riktignok bare 74mm, men skikkelig vare da!

Utrolig at det fortsatt er så mange folk som enda i det hele tatt VURDERER å bruke 009-fordeler. Jeg har prøvd 2 forkjellige 009-fordelere,050-fordeler,010-fordeler,original-fordeler,wbx-fordeler og electromotive-tenning. Uten sammenligning fungerte 009 helt elendig i forhold til de andre.

WBX funka fint på enkelgasser, 050 funka greit på dobbel-gasser, men ingen av dem fungerte i nærheten så bra som electromotive HPV / HPX -anleggene med justerbare tenningskurve som drar ned tenning på lavt turtall. Å få dradd ned tenninga på lavere turtall er fint hvis du har en "krevende" kam, da får du plutselig brukbart drag på lavere turtall også. 009 har jo kun vekter som forskyver tenning på høyere turtall, men regulerer alt for lite. Har prøvd meg fram litt med vekter på 009 og den ble litt bedre, men alikevel er det en fordeler som helst burde ha vært smelta om til noe annet.

Enig med deg Jærva at oettinger veiv er bedre enn det aller meste. Men når man har dårlig tid så har man ikke så mange alternativer. Så jeg er happy som fikk tak i en Scat Volksracer veiv. Denne er jo også smidd.

Vedr. fordeler så er det en Orginal Bosch 010 fordeler jeg har. ( "009" Pertronix fordeleren har jeg forlengst solgt)
Svaret fra Glenn Ring var sakset fra en tråd vedr. MSD vs. 009 compufire
http://www.cal-look.com/forum/cal-look-high-performance/msd-versus-009-compufireadvantages-and-disadvantages/
Grunnen til at jeg også kjøpte denne, foruten anbefaling av flere ink. Glenn Ring er "orginal/vintage" look´n.
Men jeg vil selvfølgelig at ting skal spille sammen, og best mulig performance. Så utdyp svaret ditt gjerne Jærva vedr. valg av fordeler/tenning.
Loggført
Ketil S.
Supermedlem
*****
Innlegg: 1710
Bosted: Bryne


Vis profil

« Svar #209 på: februar 05, 2012, 20:00:02 pm »

Synes det er kjekt å sitte å lese om folk som har peiling på motor, innmat osv. Selv kan jeg såpass at motor i min boble sviver som en klokke, men særlig utover det, ja da sitter jeg som et spørsmålstegn. Lærer mer og mer av slike tråder som dette, BRA!
Det jeg derimot kan spare meg for er tåpelige innlegg om hvor jæ..... en veiv ser ut. Dersom stålet er bra og håndverket står til gull, ja da er det vel det som teller. Kan såpass metallurgi at jeg vet kvalitetsforksjell på støpt og smidd.
Noen bør vel holde seg til skolebenken og ikke komme med tåpelige kommentarer til folk som vet hva de handler og driver med!
Loggført

T1 1963
T1 1974 -03
Sider: 1 ... 5 6 [7] 8 9 ... 109
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!