Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
|
« Svar #2010 på: mars 04, 2013, 23:08:55 pm » |
|
Hva med nålegreia?
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #2011 på: mars 04, 2013, 23:11:56 pm » |
|
Hva med nålegreia?
At nålventilen er for liten? Sitter i 2.0 nå. Har 3.0 og 3.2 i weber dysekittet hos Erik.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
|
« Svar #2012 på: mars 04, 2013, 23:22:42 pm » |
|
Nei. men siden det feiter ut.. Kan den sitte fast og ikke lukke?
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #2013 på: mars 04, 2013, 23:23:46 pm » |
|
Nei. men siden det feiter ut.. Kan den sitte fast og ikke lukke?
Mulig. Men den lukker når jeg blåser i ventilen og dytter tappen opp.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
|
« Svar #2014 på: mars 04, 2013, 23:25:37 pm » |
|
hmm..
Dine gassere er feite på toppen, mine er leane.. skal vi ta 1 hver?
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #2015 på: mars 04, 2013, 23:26:30 pm » |
|
hmm..
Dine gassere er feite på toppen, mine er leane.. skal vi ta 1 hver?
Dette kan i grunn kompenseres med andre emulsjonsrør.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
|
« Svar #2016 på: mars 04, 2013, 23:27:42 pm » |
|
hmm..
Dine gassere er feite på toppen, mine er leane.. skal vi ta 1 hver?
Dette kan i grunn kompenseres med andre emulsjonsrør. Ikke at det funket hos meg men..
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart
|
|
|
BERGER
|
|
« Svar #2017 på: mars 04, 2013, 23:32:48 pm » |
|
Erik, mener å huske at du har skrevet om en annen motor du bremset hvor du måtte endel ned på dyser for å få effekt. Eller husker jeg feil? Var det ånding det hadde innvirkning på? Tenker at det kunne vært greit å gått endel ned på både bensin og luft dysene for å se hvordan den oppfører seg da.
|
|
|
Loggført
|
This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #2018 på: mars 04, 2013, 23:34:43 pm » |
|
Erik, mener å huske at du har skrevet om en annen motor du bremset hvor du måtte endel ned på dyser for å få effekt. Eller husker jeg feil? Var det ånding det hadde innvirkning på? Tenker at det kunne vært greit å gått endel ned på både bensin og luft dysene for å se hvordan den oppfører seg da.
God idé I følge JPM så skal 40 mm halsringene ha følgende dyser Air: 170-180 Main: 150-170
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jærva
|
|
« Svar #2019 på: mars 05, 2013, 00:03:01 am » |
|
Erik, mener å huske at du har skrevet om en annen motor du bremset hvor du måtte endel ned på dyser for å få effekt. Eller husker jeg feil? Var det ånding det hadde innvirkning på? Tenker at det kunne vært greit å gått endel ned på både bensin og luft dysene for å se hvordan den oppfører seg da.
God idé I følge JPM så skal 40 mm halsringene ha følgende dyser Air: 170-180 Main: 150-170 Jeg synes 170 main høres mye ut. Er bra forskjell på 150 dyse i forhold til 170 da.. Jeg ville kanskje ha prøvd mere rundt 150-155..
|
|
|
Loggført
|
Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!
Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
|
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #2021 på: mars 05, 2013, 00:20:50 am » |
|
Helt sikkert rommet som er så luft tett at det blir undertrykk og derav feit blanding... Er nok mer luft i dynorommet enn noe annet rom på denne jord. Men godt forsøk Dalland.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jee
|
|
« Svar #2022 på: mars 05, 2013, 02:05:51 am » |
|
Angånde blanding og dyser så er det opp til hver enkelt motor om det er effekten en er ute etter. Normal lambda verdi skal ligge rundt 0,9 ved god forbrenning. Men har opplevd maks effekt på 0,95 på en motor. Og 0,8 på en annen. Vil ikke leane ut noe mer her foreløpig da den er for mager mellom 3300 og opp til 4300. Babysteps! Først må jeg finne ut hva som er feilen. For problemet nå er ikke dyserelatert.
Tror jeg fant en feil til nå. Og det var flottørhøyde. Berg instruksene henger ikke helt på greip. Men får svaret på det i morgen.. Vi får krysse fingrene.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #2023 på: mars 05, 2013, 02:31:27 am » |
|
problem med dyser/flottøhøyde/ ville vel gitt utslag på Lambda??
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Jee
|
|
« Svar #2024 på: mars 05, 2013, 10:22:42 am » |
|
Såklart. Skjønte ikke helt hva du sikter til nå
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
|
« Svar #2025 på: mars 05, 2013, 10:26:41 am » |
|
Kan være det er spurt om tidligere men..
Er den kresen på dysebytte eller bryr den seg ikke særlig om småbytte?
Har dere gjort som på min, å smelle inn enten veldig stor eller veldig liten combo av dyser for å se?
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart
|
|
|
Jee
|
|
« Svar #2026 på: mars 05, 2013, 10:34:42 am » |
|
Bryr seg ikke nevneverdig nei. Når den bestemmer seg for å slå seg vrang gjør den dette uavhenging av dyser. 120 luftdysene mine har ikke vært inni disse gasserne ennå nei... Men problemet her er jo motsatt. Men mener vi var helt nede på 150 bensin på ett tidlig pull
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
|
« Svar #2027 på: mars 05, 2013, 10:37:08 am » |
|
Bryr seg ikke nevneverdig nei. Når den bestemmer seg for å slå seg vrang gjør den dette uavhenging av dyser. 120 luftdysene mine har ikke vært inni disse gasserne ennå nei... Men problemet her er jo motsatt. Men mener vi var helt nede på 150 bensin på ett tidlig pull
Tenning da?
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #2028 på: mars 05, 2013, 10:43:11 am » |
|
Såklart. Skjønte ikke helt hva du sikter til nå om lamda er stabil når problemet kommer/effekten synker.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
|
« Svar #2029 på: mars 05, 2013, 10:46:47 am » |
|
Blir den feit før eller ved effekttap?
Altså.. Blir den feit fordi den tenner dårlig, eller blir den dårlig fordi den blir feit?
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart
|
|
|
Jee
|
|
« Svar #2030 på: mars 05, 2013, 11:01:01 am » |
|
Lambda verdien synker etterhvert som den feter seg opp og effekten forsvinner. Hadde det vært en efi motor kunne enkelt ha kompensert med mindre fuel. Men gasser gir fra main jet'n allerede fra 3000-3500 og før 4000 er den way to lean. Oppe på 1,6,, Mao den får ikke suppe.
Når den blir for feit er allid resultatet at den tenner dårlig. Skjønner ikke helt hvor du vil. Om du sikter til tenningskutt er det ikke snakk om det. Går rent uten missfire.
Fikk den til å gi bensin på lavt nå. Instruksene om flottørhøyde fra Berg sier at gasseren skal stå på hode ved justering. Så da at flottøren var for tung og komprimerte avlastningsfjæra i nålventilen. Med andre ord flottørhøyden var alt for lav. Vet ikke om det er ettermarkeds plastflottør som er tyngre enn orginal. Men på hode funket ikke i dette tilfelle. legge den på siden så flottøren akkurat vipper var mer fasit.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
|
« Svar #2031 på: mars 05, 2013, 11:48:54 am » |
|
Nåleventilen sitter i lokket på gasseren, som ligger på benken når du stiller flottørhøyden med berg platene. Flottøren skal stoppe mot skruen mens du stiller høyden. Eller skjønner jeg bare ikke hva du sier?
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Jee
|
|
« Svar #2032 på: mars 05, 2013, 12:48:09 pm » |
|
Nålventilen sitter i platen som følger med Berg kit'et den . Måler 24,3mm til lukket stilling når jeg setter flotørhøyden. Skal måle 25mm med pakning når montert i gasser. Alt der stemmer. Selve ventilen er bygd opp med en avlastningsfjær inne i selve nålen. De fleste gassere er slik. I praksis så lukker nålventilen ved første anlegg. Deretter er det kun fjæren inne i nålen som har 1-2mm yttligere bevegelse. Sikkert en funksjon for ikke å slite unødvendig på nålen ved vibrasjon. Disse gasserne har flottører i plast. Som kan være tyngre enn orginale i kobber/messing. Når gasseren da blir snudd opp ned blir også denne fjæren inni nålen også komprimert. Og avlesningen blir feil. Om det blir yttligere problemer med dette får jeg heller fylle gasseren til nålen lukker. Istedenfor å snu den på hodet. Muligheten for at flyteevnene til denne flottøren er anderledes enn orginal. Og etter mitt hodet vil vel da også flottørhøyden endres. Fikk ett pull nå med vettu lambda verdier 0,84-0,87 fra 4000 og opp til 6800rpm. Men effekten avtar ved samme turtall som tidligere. 166hk og 206nm som toppverdier. Hvor mye 1-2 grader feil på kammen utgjør har jeg ikke peiling på.. null erfaring.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
|
« Svar #2033 på: mars 05, 2013, 13:18:10 pm » |
|
Nålventilen sitter i platen som følger med Berg kit'et den . Måler 24,3mm til lukket stilling når jeg setter flotørhøyden. Skal måle 25mm med pakning når montert i gasser. Alt der stemmer. Selve ventilen er bygd opp med en avlastningsfjær inne i selve nålen. De fleste gassere er slik. I praksis så lukker nålventilen ved første anlegg. Deretter er det kun fjæren inne i nålen som har 1-2mm yttligere bevegelse. Sikkert en funksjon for ikke å slite unødvendig på nålen ved vibrasjon. Disse gasserne har flottører i plast. Som kan være tyngre enn orginale i kobber/messing. Når gasseren da blir snudd opp ned blir også denne fjæren inni nålen også komprimert. Og avlesningen blir feil. Om det blir yttligere problemer med dette får jeg heller fylle gasseren til nålen lukker. Istedenfor å snu den på hodet. Muligheten for at flyteevnene til denne flottøren er anderledes enn orginal. Og etter mitt hodet vil vel da også flottørhøyden endres. Fikk ett pull nå med vettu lambda verdier 0,84-0,87 fra 4000 og opp til 6800rpm. Men effekten avtar ved samme turtall som tidligere. 166hk og 206nm som toppverdier. Hvor mye 1-2 grader feil på kammen utgjør har jeg ikke peiling på.. null erfaring. Virker som du gjør det litt for avansert, sånn bruker jeg kittet: http://www.piercemanifolds.com/category_s/316.htmMen når alt annet feiler så er det bare å ta det på gefylen med gasserne i bilen (benken). Stopp den med bensin i gasserne og kikk på nivået.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
geir F
Seniormedlem
Innlegg: 397
Bosted: lyngdal
|
|
« Svar #2034 på: mars 05, 2013, 13:30:38 pm » |
|
Hva med gradene på reimskiven, kan de være feil slik at du har alt for lite fortenning? JPM reimhjulet kommer vel med et klister for gradene som må Limes på.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jee
|
|
« Svar #2035 på: mars 05, 2013, 14:34:11 pm » |
|
Nålventilen sitter i platen som følger med Berg kit'et den . Måler 24,3mm til lukket stilling når jeg setter flotørhøyden. Skal måle 25mm med pakning når montert i gasser. Alt der stemmer. Selve ventilen er bygd opp med en avlastningsfjær inne i selve nålen. De fleste gassere er slik. I praksis så lukker nålventilen ved første anlegg. Deretter er det kun fjæren inne i nålen som har 1-2mm yttligere bevegelse. Sikkert en funksjon for ikke å slite unødvendig på nålen ved vibrasjon. Disse gasserne har flottører i plast. Som kan være tyngre enn orginale i kobber/messing. Når gasseren da blir snudd opp ned blir også denne fjæren inni nålen også komprimert. Og avlesningen blir feil. Om det blir yttligere problemer med dette får jeg heller fylle gasseren til nålen lukker. Istedenfor å snu den på hodet. Muligheten for at flyteevnene til denne flottøren er anderledes enn orginal. Og etter mitt hodet vil vel da også flottørhøyden endres. Fikk ett pull nå med vettu lambda verdier 0,84-0,87 fra 4000 og opp til 6800rpm. Men effekten avtar ved samme turtall som tidligere. 166hk og 206nm som toppverdier. Hvor mye 1-2 grader feil på kammen utgjør har jeg ikke peiling på.. null erfaring. Virker som du gjør det litt for avansert, sånn bruker jeg kittet: http://www.piercemanifolds.com/category_s/316.htmMen når alt annet feiler så er det bare å ta det på gefylen med gasserne i bilen (benken). Stopp den med bensin i gasserne og kikk på nivået. Er akkurat slik jeg bruker det Og målene stemmer. Men snus gasseren helt over på hodet vil ikke disse målingene blir riktig med plast flottøren. Tok en test med bensin. Og nålventilen lukker når flotøren er 5,7mm over gasserhuset. Hverken mer eller mindre. Det morsomme nå hadde vært om noen hadde målt hvor langt ned i huset bensinen lå på ett fungerende gassersett.. for sammenligning. Famler i blinde her nå. Så føler at alt må sjekkes. Bruker ikke JPM reimhjulet da det ikke har gradering hele rotasjon. Men ett normalt Santana som jeg har til formålet. Dette reimhjulet viser 1 grad feil på denne veiva. TDC er lokalisert på normal måte med stopper gjennom tennplugghull 0,2 mm fra øvre dødpunkt. Roterer motor til den stopper, leser av. Og roterer motsatt vei til det stopper, og leser av igjen. Midt mellom disse punktene er virkelig TDC. Takker for forslag. Men dette virker overhodet ikke tenningsrelatert. Overgangen mellom lavfart og main er også overaskende stor. Ett kjent problem på IDA. Men her ennå større. Den drar seg opp til 3200 med belastning. Deretter må jeg gå av bremsen for å få den til å øke. I overgangen går den rikt med ca 0,76 lambda. Før og etter 0,85. Men heller ikke dette forklarer mangelen på nm på høyt turtall. Ny lavtrykks bensinpumpe, den billige typen som brukes uten regulator ble også prøvd i dag, i desperasjon. Nøyaktig likt hendelsesforløp. Kan også prøve å bytte nålventilene. Selv om disse tetter når motoren står stille. Er det jo ikke sikkert de gjør det når den vibrerer. Men med over 20 timer feilsøking er jeg redd jeg begynner og overse det obligatoriske....
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
|
« Svar #2036 på: mars 05, 2013, 14:44:24 pm » |
|
Er det noe alt. å slenge inn en FK89 og se?
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #2037 på: mars 05, 2013, 15:39:58 pm » |
|
antar du har gitt mer og mer fortenning under pull til hk/nm stopper å øke?
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Jee
|
|
« Svar #2038 på: mars 05, 2013, 19:14:18 pm » |
|
Oh no.. tør ikke gå på med tenning ennå. Må ha kontroll på den først.
Og ut ifra tidligere bremsing med samme topper og forbrenningsrom var det ikke nødvendig med mer enn 30 grader fortenning. Økte ikke etter det.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jærva
|
|
« Svar #2039 på: mars 05, 2013, 21:34:26 pm » |
|
. Hvor mye 1-2 grader feil på kammen utgjør har jeg ikke peiling på.. null erfaring.
Blir en VELDIG dårlig sammenligning dette her, men for mangen år siden kjørte jeg en Opel Rekord 2,0i som det nettopp var skiftet regreim på og den gikk SKIKKELIG dårlig. Det var på "bilmekken" på skolen dette var gjort og jeg ble med for å se hva som var feil, og tannreimen var satt på EN tann feil. Normal effekt i denne motoren var 110 hk, men med kamreima EN tann feil tipper jeg effekt var maks 60-70hk! To TOTALT forskjellige motorer, men prinsippet er vel likt. Hvor mye en tann på kamreim utgjør vet jeg ikke, men veldig mange grader er det vel ikke.. Hadde det vært meg som dreiv med denne motoren så hadde jeg gått for en fk89 og et GODT tenningsanlegg, men det er meg
|
|
« Siste redigering: mars 06, 2013, 00:03:17 am av Jærva »
|
Loggført
|
Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!
Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
|
|
|
|