Jærva
|
|
« på: april 26, 2008, 16:01:41 pm » |
|
http://www1.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=531950Sitat : "Vi må stikke kjepper i hjulene for bensinbilene og sørge for at produsenter og forhandlere får en forutsigbarhet" og : "Thorkildsen, som sitter i energi- og miljøkomiteen på Stortinget, ser for seg at et forbud mot bensinbiler kan tre i kraft fra 2015" Snart er det vel forbudt med gamle bensinbiler i Norge tipper jeg, i hvertfall hvis politikerne får det som de vil... , så bruk bilene deres mens dere kan.. Elbil blir det neste og den er det ikke mye IDA-gassere på Sikkert mange på forumet her som stemmer SV eller ? Så dragfolket får studere videoen under her med en Porsche 914 utstyrt med El-motor som kjører drag på drøyt 13 sek... Så dette er nok alternativet for SCC 2015 Bare å kaste IDA-gasserne og investere i el-motor og batterier
|
|
« Siste redigering: april 28, 2008, 19:44:04 pm av Jærva »
|
Loggført
|
Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!
Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
|
|
|
Terje79
Medlem
Innlegg: 142
Bosted: Oslo
|
|
« Svar #1 på: april 26, 2008, 17:22:22 pm » |
|
Ey.. Konge:) Dette kitet vil jeg lese mer om! EDIT: Jeg fant.. kult:) http://www.electroauto.com/index.html
|
|
« Siste redigering: april 26, 2008, 17:46:16 pm av Terje79 »
|
Loggført
|
|
|
|
FreddyB
Supermedlem
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane
Toidi - men omvendt.
|
|
« Svar #2 på: april 26, 2008, 18:19:04 pm » |
|
Inga Marthe er vel litt sånn "pen - men litt dum", og dette forslaget går ikkje igjennom innan 2015 samma kor blond ho framstår..
|
|
|
Loggført
|
Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
|
|
|
Karmann
Supermedlem
Innlegg: 1057
Bosted: Kongsberg
|
|
« Svar #3 på: april 26, 2008, 19:36:51 pm » |
|
Nå var det vel snakk om å forby salg av nye bensinbiler. Kjepper i hjula for bilisme generellt har de holdt på med så lenge jeg kan huske så det er intet nytt.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
|
« Svar #4 på: april 26, 2008, 20:47:34 pm » |
|
Sitat: Omleggingen av bilparken vil imidlertid kreve avgiftsendringer Håpar verkeleg ikkje att detta går fram, for det siste me treng her i norge er fleire avgifter
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Squareback
Supermedlem
Innlegg: 6233
Bosted: Ski i AKERSHUS
Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!
|
|
« Svar #5 på: april 26, 2008, 21:47:53 pm » |
|
Noen vil jo ha kun tråsykler og busser....Heia Mao!
|
|
|
Loggført
|
Type 2 og 3 entusiast! Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben Liker alt som Brummer!!!!!
|
|
|
Pan
Supermedlem
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim
|
|
« Svar #6 på: april 27, 2008, 11:33:40 am » |
|
Noen ganger lurer jeg virkelig på hva politikerne har mellom øra. Er det virkelig noen som tror at verdens bilprodusenter kommer til å legge om produksjonen sin fordi Norge - ett av de minste og minst lønnsomme markedene de har - innfører sære, norske regler?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Odd Erik (odder)
Folkevognklubben
Medlem
Innlegg: 186
Bosted: Fredrikstad
|
|
« Svar #7 på: april 27, 2008, 11:42:23 am » |
|
California ligger vel langt foran oss når det gjelder "sære"/"strenge" regler... så dette er nok ikke et særnorsk fenomen. Så lenge vi kan skaffe oss etanol så får de styrende styre og stelle
|
|
|
Loggført
|
" Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark, professionals built the Titanic."
|
|
|
Boblehue
Supermedlem
Innlegg: 899
Bosted: Drammen
Mr. Comfy......
|
|
« Svar #8 på: april 27, 2008, 11:48:57 am » |
|
Trodde det var diesel biler dem ville til livs og ikke bensin...(ref årsavgift)
Thorkildsen tilhører vel den delen av politiken der man er misunnelige på folk som har bil og iallefall de som har det GØY med bil...
Kjenner at jeg ikke bekymrer meg når utspillet kommer fra henne
|
|
|
Loggført
|
1968 VW T1
12 Volt og stolt! ©
|
|
|
RuneL
Supermedlem
Innlegg: 560
Bosted: Hamar / Trondheim
|
|
« Svar #9 på: april 27, 2008, 21:30:39 pm » |
|
Selv om jeg absolutt liker bil så må jeg si at det er mye fornuftig i ideen bak dette. Vi kan ikke gå rundt å klage på at ingenting blir gjort men når det skjer noe som påvirker oss så er det plutselig helt ille.
Om vi skal få gjort noe med utslippene våres er det MYE som må gjøres, selvfølgelig vil da ikke "noen gamle bobler" ha mye å si men om en klarer å få de fleste som kjøper ny bil til å velge noe smart (da snakker jeg ikke om bioetanol, diesel eller annet "luremiljøvennlig")
Jeg håper regner med at om denne ideen hadde blitt noe mer ville den påvirket nysalget av bil og ikke påvirket veteranbilene. men jeg tror nå heller ikke denne ideen blir noe mere enn den er nå. vi får sjå
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
EspenX
Supermedlem
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo
Praise the raised
|
|
« Svar #10 på: april 27, 2008, 21:52:38 pm » |
|
Vi får enten fortelle hva vi mener med regjeringspartiets forslag ved neste valg, eller ta endringene som de kommer.
Når det gjelder bilkjøring og miljøvern, så vit at du betaler langt mer i miljøavgifter på bensin/diesel enn f.eks. norsk industri gjør. Personlig føler jeg ikke at det er så veldig mange gode grunner til at jeg skal betale mer for å slippe ut co2 med mine biler enn f.eks. et oljeselskap - som tjener milliarder - betaler for å slippe ut samme mengde co2.
La oss få kjøpe avgiftsfri bensin og istedet kjøpe co2-kvoter!
|
|
|
Loggført
|
1969 Militær-buss
|
|
|
Pan
Supermedlem
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim
|
|
« Svar #11 på: april 28, 2008, 11:24:07 am » |
|
California ligger vel langt foran oss når det gjelder "sære"/"strenge" regler... så dette er nok ikke et særnorsk fenomen. Så lenge vi kan skaffe oss etanol så får de styrende styre og stelle California er et litt større bilmarked enn lille Norge, og de setter gjerne standarden for mange av de andre statene i USA. Norge setter ikke standarden for noe som helst.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
|
« Svar #12 på: april 28, 2008, 12:46:45 pm » |
|
Ville de virkelig ha gjort noe med forurensningen i verden så er det bare å se på utslippene i shipping bransjen. Klart, redere er værre å "ta" enn privatbilistene....
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
|
« Svar #13 på: april 28, 2008, 19:00:25 pm » |
|
Og fly-bransjen
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
svenole
VSN
Supermedlem
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg
|
|
« Svar #14 på: april 28, 2008, 19:46:00 pm » |
|
Politikk. (Nå river de et nesten ferdigbygd nytt pasietbygg på radiumhospitalet også. Det er vel på tide at velgerne begynner å tenke litt, det er jo valg snart.) Teknoligien som løser dette bil problemet er ikke kommet ennå, kankje den er rundt hjørnet? I alle fall fyrer de godt med brendsel på motorveiene der ute i Europa, ogå i andre land som vi skal belære. Og de følger sikkert etter den Norske bil politikken fra regjeringa kan vi vel tro. Når det gjelder veteranbil kan en ikke selge til Sverige uten søknad, ei heller legre opphold. Lov om kulturminner, dette mens kjøretøyene blir avgiftsbelagt med økende gebyr, bare se på årets.
I alle fall unskyld for en liten avsporing på forumet, skal slette det om det ønskes.
|
|
« Siste redigering: april 28, 2008, 19:48:49 pm av svenole »
|
Loggført
|
|
|
|
Atmobil
Supermedlem
Innlegg: 937
Bosted: Litt over alt, men mest vanlig i Trøndelag....
|
|
« Svar #15 på: april 28, 2008, 20:07:13 pm » |
|
Blond og dum er nok en god beskrivelse. Det virker som disse folka tror at det kun er bensin og diesel bilene våre kan gå på. Men det er jo ingen hemmelighet at en lett kan få en bensinmotor til å gå på etanol og at en dieselmotor går på f.eks frityrolje (noe jeg selv har prøvd ut) Å forby bensinbilsalg i Norge betyr bare at produsenter trekker seg fra dette markedet, vi er rett og slett for små.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Odd Erik (odder)
Folkevognklubben
Medlem
Innlegg: 186
Bosted: Fredrikstad
|
|
« Svar #16 på: april 28, 2008, 20:07:57 pm » |
|
California ligger vel langt foran oss når det gjelder "sære"/"strenge" regler... så dette er nok ikke et særnorsk fenomen. Så lenge vi kan skaffe oss etanol så får de styrende styre og stelle California er et litt større bilmarked enn lille Norge, og de setter gjerne standarden for mange av de andre statene i USA. Norge setter ikke standarden for noe som helst. Det er nå så... men lovene er likefullt strengere enn noe vi får med det første...
|
|
|
Loggført
|
" Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark, professionals built the Titanic."
|
|
|
RuneL
Supermedlem
Innlegg: 560
Bosted: Hamar / Trondheim
|
|
« Svar #17 på: april 28, 2008, 21:03:00 pm » |
|
Ville de virkelig ha gjort noe med forurensningen i verden så er det bare å se på utslippene i shipping bransjen. Klart, redere er værre å "ta" enn privatbilistene....
Jeg ser ingen grunn til å ikke gjøre begge deler. Alt henger sammen med privat forbruk, en kan ikke forvente at en skal få ned bruken av transport uten å først få ned forbruket til folk flest.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
HaraldL
Seniormedlem
Innlegg: 250
Bosted:
|
|
« Svar #18 på: april 28, 2008, 22:34:45 pm » |
|
California ligger vel langt foran oss når det gjelder "sære"/"strenge" regler... så dette er nok ikke et særnorsk fenomen. Så lenge vi kan skaffe oss etanol så får de styrende styre og stelle California er et litt større bilmarked enn lille Norge, og de setter gjerne standarden for mange av de andre statene i USA. Norge setter ikke standarden for noe som helst. Som verdens rikeste land burde vel Norge sette standarden for miljø? Hvorfor skal mennesker med langt mindre kjøpekraft enn den gjennomsnittlige nordmann ofre noe for miljøet, hvis ikke en gang vi gidder?
|
|
|
Loggført
|
x 1961 Type 1 Gulf Blue 'Hard Drop Bugs' x 1984 Type 2 (T3) 1,6 TD
|
|
|
EspenX
Supermedlem
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo
Praise the raised
|
|
« Svar #19 på: april 28, 2008, 22:55:49 pm » |
|
Som verdens rikeste land burde vel Norge sette standarden for miljø? Hvorfor skal mennesker med langt mindre kjøpekraft enn den gjennomsnittlige nordmann ofre noe for miljøet, hvis ikke en gang vi gidder?
Setter vi ikke standard? Hvor mange andre land kan matche våre avgifter på biler og drivstoff?
|
|
|
Loggført
|
1969 Militær-buss
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
|
« Svar #20 på: april 29, 2008, 00:52:10 am » |
|
Ville de virkelig ha gjort noe med forurensningen i verden så er det bare å se på utslippene i shipping bransjen. Klart, redere er værre å "ta" enn privatbilistene....
Jeg ser ingen grunn til å ikke gjøre begge deler. Alt henger sammen med privat forbruk, en kan ikke forvente at en skal få ned bruken av transport uten å først få ned forbruket til folk flest. Trykk på rederne millionutgifter pr båt, og vips så koster den dårlige gule drillen fra Kina 325,- i stedet for 49,90. Hvilket resultat det ville gitt på miljøet aner jeg ikke...
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
HaraldL
Seniormedlem
Innlegg: 250
Bosted:
|
|
« Svar #21 på: april 29, 2008, 22:44:25 pm » |
|
Som verdens rikeste land burde vel Norge sette standarden for miljø? Hvorfor skal mennesker med langt mindre kjøpekraft enn den gjennomsnittlige nordmann ofre noe for miljøet, hvis ikke en gang vi gidder?
Setter vi ikke standard? Hvor mange andre land kan matche våre avgifter på biler og drivstoff? Mulig vi avgiftsbelegger drivstoffet mer enn de fleste. Likevel er det jaggu ikke nevneverdig rimeligere å fylle tanken i f.eks. England, Tyskland. Lønnsnivået i Norge er vesentlig høyere enn f.eks. i Sverige, hvilket vi må huske å ta med i sammenlikningen. (det er en grunn til at det vrimler av svenske bartendere i Oslo.....) Så, hvor mange arbeidstimer koster det deg egentlig å fylle opp tanken? Hvor mange kostet det for 10 år siden? Og hvordan ser dette ut i diverse EU-land. Om Norge skulle satt standarden, burde vi vært verdensledende innen forskning på alternative energikilder. Det er vi naturligvis ikke, ettersom ingen ønsker redusert levestandard, og Nordsjøoljen bidrar litt i kassa
|
|
|
Loggført
|
x 1961 Type 1 Gulf Blue 'Hard Drop Bugs' x 1984 Type 2 (T3) 1,6 TD
|
|
|
EspenX
Supermedlem
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo
Praise the raised
|
|
« Svar #22 på: april 29, 2008, 23:40:56 pm » |
|
Jeg har aldri skjønt relevansen med motargumentet at lønnsnivået i Norge gjør at en ting ikke er dyrt. Det er gjerne favorittargumentet til bondeorganisasjonene hver gang en prissammenligning viser at Norge har verdens dyreste grønnsaker. Men en ting blir ikke billigere av at du har mer penger. Når vi kjøper nøyaktig den samme bensinen i Rotterdam som alle andre i Europa gjør, men vi betaler mest for den her hjemme, så er bensinen dyr. Det samme når vi kjøper nøyaktig den samme bilen fra samme fabrikken som alle andre i Europa gjør, men her hjemme koster bilen dobbelt så mye. Da er den dyr. For å sette det på spissen: Å hevde at ting er billig pga lønnsnivået blir som å si at 1000 kroner for én eneste tomat ikke er dyrt hvis du er millionær. Jo, 1000 kroner for en tomat ER dyrt, uansett om du tjener 100.000 eller 10.000.000. Du har råd til flere tomater hvis du har mye penger, men du kommer ikke forbi at 1000 kroner for en enslig tomat er dritdyrt. Når det gjelder å sette standarden for miljø, så har Norge verdens reneste oljeproduksjon, det finnes ikke et eneste land som produserer olje og gass på en mer miljøvennlig måte. Og Norge har verdens reneste kraftproduksjon med så godt som null klimautslipp siden 99 prosent av vår strømproduksjon kommer fra fornybar vannkraft. Så helt gærnt er det jo ikke Men dette blir veeeeldig OT. Tror jeg skal snurpe igjen smella mi nå ja...
|
|
|
Loggført
|
1969 Militær-buss
|
|
|
|
SAS
Medlem
Innlegg: 125
Bosted: Horten
|
|
« Svar #24 på: april 30, 2008, 09:21:32 am » |
|
Jeg har aldri skjønt relevansen med motargumentet at lønnsnivået i Norge gjør at en ting ikke er dyrt. Det er gjerne favorittargumentet til bondeorganisasjonene hver gang en prissammenligning viser at Norge har verdens dyreste grønnsaker. Men en ting blir ikke billigere av at du har mer penger.
Når vi kjøper nøyaktig den samme bensinen i Rotterdam som alle andre i Europa gjør, men vi betaler mest for den her hjemme, så er bensinen dyr. Det samme når vi kjøper nøyaktig den samme bilen fra samme fabrikken som alle andre i Europa gjør, men her hjemme koster bilen dobbelt så mye. Da er den dyr.
For å sette det på spissen: Å hevde at ting er billig pga lønnsnivået blir som å si at 1000 kroner for én eneste tomat ikke er dyrt hvis du er millionær. Jo, 1000 kroner for en tomat ER dyrt, uansett om du tjener 100.000 eller 10.000.000. Du har råd til flere tomater hvis du har mye penger, men du kommer ikke forbi at 1000 kroner for en enslig tomat er dritdyrt.
-Siden lønnsnivået er så høyt i norge, må bøndene ta betalt for varene sine, slik at de kan kjøpe seg litt smør å ha på skiva og litt salt til å ha i maten. -Dersom man omformulerer og sier at: "ja ting er dyrt i norge, men det er ikke for dyrt, for folk kjøper det likevel!" er det bedre? vi har det bedre enn noensinne, større og større del av din inntekt går til luksusgoder og mindre og mindre til klær og mat. Når det gjelder å sette standarden for miljø, så har Norge verdens reneste oljeproduksjon, det finnes ikke et eneste land som produserer olje og gass på en mer miljøvennlig måte. Og Norge har verdens reneste kraftproduksjon med så godt som null klimautslipp siden 99 prosent av vår strømproduksjon kommer fra fornybar vannkraft. Så helt gærnt er det jo ikke Men dette blir veeeeldig OT. Tror jeg skal snurpe igjen smella mi nå ja... Det at Norge har verdens reneste oljeproduksjon sier vel mer om andre oljeprodusenter enn Norge.. Andre produsenter er araberland, Kazaksthan, Mexico, USA etc som ikke akkurat har en veldig aggresiv miljøpolitikk... Og: Norges kraftproduksjon er kanskje miljøvennlig, men siden strøm også er handelsvare, er det kanskje Olga og Viktor som må hive inn mer kull når man guffer opp panelovnen vinterstid. forøvrig: no offence og OT er en fin bil
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
EspenX
Supermedlem
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo
Praise the raised
|
|
« Svar #25 på: april 30, 2008, 13:42:13 pm » |
|
-Siden lønnsnivået er så høyt i norge, må bøndene ta betalt for varene sine, slik at de kan kjøpe seg litt smør å ha på skiva og litt salt til å ha i maten. -Dersom man omformulerer og sier at: "ja ting er dyrt i norge, men det er ikke for dyrt, for folk kjøper det likevel!" er det bedre? vi har det bedre enn noensinne, større og større del av din inntekt går til luksusgoder og mindre og mindre til klær og mat.
Enig Mye er dritdyrt her i Norge, men vi lider ikke akkurat noen nød nei. Det at Norge har verdens reneste oljeproduksjon sier vel mer om andre oljeprodusenter enn Norge.. Andre produsenter er araberland, Kazaksthan, Mexico, USA etc som ikke akkurat har en veldig aggresiv miljøpolitikk...
Enig i det også. ergo - Norge med sine strenge miljøregler har satt standard Og: Norges kraftproduksjon er kanskje miljøvennlig, men siden strøm også er handelsvare, er det kanskje Olga og Viktor som må hive inn mer kull når man guffer opp panelovnen vinterstid.
Jepp, enig i det også Mer miljøvennlige europeiske kullkraftverk ville gjort verden til et renere sted. De kunne f.eks. fulgt den norske miljøstandarden
|
|
|
Loggført
|
1969 Militær-buss
|
|
|
Pan
Supermedlem
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim
|
|
« Svar #26 på: april 30, 2008, 14:28:37 pm » |
|
Norge setter ikke standarden fordi vi er et pyttelite land med 4,5 millioner innbyggere og et avgiftssystem som ikke akkurat gjør bilsalg spesielt attraktivt. Verdens bilprodusenter vil bry seg filla om Norge alene innfører forbud mot nybiler med bensinmotor, all den tid resten av verdensmarkedet ikke gjør det samme. Jeg ser ikke akkurat for meg at f.eks Kina skal innføre noe slikt forbud, og det markedet er i sterk vekst for tida - mye penger å hente.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|