april 24, 2024, 05:45:32 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Kamakselopplagring - 1200, rett i blokka  (Lest 512 ganger)
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« på: desember 17, 2011, 15:15:36 pm »

Vurderer å skaffe meg en trimkam til 30 hestern, og på 30 hk og tidlige 34 hk er kammen lagret direkte i blokka, uten lager.
For meg som har jobbet med mc i noen år, er dette en helt kurant løsning, så lenge olja er bra nok. Helt vanlig konstruksjon på heftige kammer/sykler.
Men så hører jeg at noen mener man må sette inn kamlager, for at det skal gå bra med trimkam, ellers vil kamopplagringen i blokka bli fort slitt. Noen som har erfaring her?

Min erfaring er at slitasje i opplagringa generelt kommer av for dårlig oljefilm og/eller partikler i olja (sliten olje), og da burde det gå bra med hardere kam så lenge olja er bra. Eller er metallet i blokka så mykt at det ikke tålere høyere trykk? Er magnesium mykere og tåler mindre enn aluminium?
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!