april 29, 2024, 20:44:21 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Er det flaut med original bil?  (Lest 13667 ganger)
Boblehue
Supermedlem
*****
Innlegg: 899
Bosted: Drammen


Mr. Comfy......


Vis profil
« på: april 28, 2008, 22:47:41 pm »

Lager en egen tråd på diskusjonen fra denne tråden: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,3978.0.html

Jeg blåser i hva folk gjør med egne biler, stuk og senk er tøft, og det er gøy med motorer som går fælt, på noen biler(ikke min).
Da er det avklart.

Diskusjonen går på:

Hvorfor må alle komentarer på originale biler gå på hva man må gjøre for å gjøre den "kul"? Og hvorfor har det aldri med originalitet å gjøre?

Hva kommer det av at vi aldri ser noen komentre hvor original den bør forbli?
« Siste redigering: april 29, 2008, 19:30:22 pm av Boblehue » Loggført

1968 VW T1

12 Volt og stolt! ©
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6108
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #1 på: april 28, 2008, 22:55:06 pm »

Det er jo tross alt relativt mange som liker og setter pris på originalbiler her også...

For min del hadde jeg for over tyve år siden mest sans for ombygde biler.

I dag liker jeg "alt". En urørt oval kan i mine øyne være like flott som en strøken restaurert callooker...
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #2 på: april 28, 2008, 23:01:01 pm »

Tror ikke du skal ta kommentarene så alvorlig Boblehue. Poster man bilde av en bil med original-høyde, så er det som du sier gjerne raskt en kommentar om at den må senkes.

Men jeg har inntrykk av at det er et fåtall veldig ihuga senkefans som er veldig aktive på forumet, flertallet godtar nok bilen din som du selv liker den, og senkekommentarene er jo ikke vondt ment - det er nok heller gått litt "sport" i å foreslå senking på alle mulige biler.

Vi som liker originalhøyde får heller passe på å slenge litt kommentarer når vi ser bilene til senkegutta på treff til sommeren. "Den bilen din kunne vært kul den, hvis du bare heva den litt og kvitta deg med de wannabe repro-felgene" Blunker Fight fire with fire!  Gliser
Loggført

1969 Militær-buss
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #3 på: april 28, 2008, 23:03:58 pm »

Det er mange her som liker bilene i sin originale utførelse, men det er kanskje ikke de som skriker ut når det snakkes om en originalbil :-)
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6108
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #4 på: april 28, 2008, 23:17:19 pm »

Og noen av oss har kjørt mye bil...Det er en tålmodighetsprøve å kjøre mye med svært lavvvvvvvvvvvvvv bil...

Og komforten er litt bob bob...
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
FreddyB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane


Toidi - men omvendt.


Vis profil
« Svar #5 på: april 28, 2008, 23:29:32 pm »

Skal ha ein ass up - nose down og ein original no, gitt.. Det er lov å kombinere.

Og på veteranbilutstillinga eg var innom i helga, var det ein 65 som skapte mest åtgaum. Og den var original, den.. Original US-utgåve. Og patinert til tusen!
Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
Atmobil
Supermedlem
*****
Innlegg: 937
Bosted: Litt over alt, men mest vanlig i Trøndelag....



Vis profil
« Svar #6 på: april 29, 2008, 00:27:07 am »

Bobla mi forblir orginal og får beholde sin orginale lakke samt lakk som er lagt på senere. Hu får også beholde felger og motor.
Vil jeg ha senka boble med stor motor så kjøper jeg vel ei boble til da Gliser
Loggført

TomR
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #7 på: april 29, 2008, 00:34:09 am »

Her må man respektere at smaken er som baken - det er IKKE flaut å kjøre original Glad
Loggført

- The devil is in the detalis!
- Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #8 på: april 29, 2008, 05:54:17 am »

Det er lettere å restaurere en bil som man kan gjøre forandringer på. Det vanskeligste av alt er å restaurere biler generelt tilbake til original stand. Mye å huske på og vanskeligere å få tak i de riktige delene. RESPEKT for de som restaurerer til originalstand og til de som kjører originalt.
Men det skal sies at jeg liker alle stiler, mer eller mindre...
Loggført

1960 T-1
1965 T-1
1988 Opel Omega (Til salgs)
1993 Honda CBR600F
1998 BMW 520iAT
2001 Chrysler PT Cruiser

Sulten og tørst, bil først!

Kjør fort, ta sjanser.
manics
Seniormedlem
****
Innlegg: 470
Bosted: Bjerke, Oslo



Vis profil
« Svar #9 på: april 29, 2008, 06:22:33 am »

Jeg kommer til tyrigrava med høy og original sliten bil. Og tar jeg ikke mye feil så blir det sånn denne sommeren. Syntes min originale 1302 er bare deilig. At hun skal få senkefjærer har ikke noe med at jeg vil ha henne i bakken å gjøre, men jeg vil ha fronten nogelunde i samme høyde som stumpen.
En ting jeg merker meg, i tillegg til det nevnte, er at det er kun biler fra 67 og eldre som er KULE. Men hver sin smak. Jeg koser meg med 1302n min. Garasjejekken går under uten problem, tilogmed med kloss på. Enkelte ting blir rimelig mye enklere med original høyde... Osteaktig
Loggført

LateBugLover;
1968 VW 1300
1974 VW 1303S Big
RuneL
Supermedlem
*****
Innlegg: 560
Bosted: Hamar / Trondheim



Vis profil
« Svar #10 på: april 29, 2008, 06:41:35 am »

Når jeg kjører rundt i min orginale bil føler jeg meg nesten litt stolt. Absolutt ikke flaut.
Responsen en får fra folk langs vegen er uansett veldig positiv, kanskje mer positiv enn om jeg hadde kommet i noe "ødelagt".
Loggført

.LP
Supermedlem
*****
Innlegg: 523
Bosted: Ranheim, Trondheim



Vis profil WWW
« Svar #11 på: april 29, 2008, 06:44:58 am »

Jeg satser på mest mulig orginalt utseende på min 65 (når den blir ferdig)
men noen forbedringer blir det, 2-krets bremsesystem, 3-punkts belter, og div støff for bedre vegholdning
Kanskje skivebremser og "bittelitt" mer motor (orginal delene skal lagres)

På det viset får man en fin og orginal bil med mer trygghet og kjøreglede

Men jeg synes man må se på om det er en gammal og/eller sjelden bil før man drar fem vinkelsliperen og custom-ideene, enkelte bør bevares.

Hvis du skulle komme over en bil i garsjen, ville du heler ha funnet en strøken orginalbil, eller en som har blitt jassa-opp?

.LP
Loggført

-65 T1 Panama beige
http://tvwk.tripod.com/
-------------------------------------------------------------
Jeremy Clarkson:
 “A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster.”
Tarjei
Seniormedlem
****
Innlegg: 379
Bosted: Oslo


Vis profil

« Svar #12 på: april 29, 2008, 07:19:12 am »

syens du startet tråden veldig greit: FOlk gjør som de vil med bilene sine. Selv foretrekker jeg original-look. Nå er det ikke akkurat sjeldene biler vi driver med heller, så noe tap når folk bygger om bilene sine, kan man vel heller ikke snakke om.
Loggført

Tarjei
1303 S "Gullsnute"
1303 S Big  "Grünet" Solgt til herren fra Asker med skjegg
1303 S "Rødhette" Solgt til en hyggelig fyr som skal ta godt hånd om henne.
1972 T2 Westfalia camper "Nadolek"
1984 Brenderup "Lille-Grün"

tholtest@yahoo.com

Senking suger!
Dr. Ing. Brezelfürsten
Supermedlem
*****
Innlegg: 1358
Bosted: Ski



Vis profil WWW
« Svar #13 på: april 29, 2008, 07:34:28 am »

Artig tema!

Jeg har observert akkurat det samme som tråd-starter i årevis.
Det populært å senke, óg det er ukult å kjøre originalt - generelt sett.

Jeg har vært ukul siden 1993  Blunker
Loggført

15A 1951
Det skal være ekte sorg når jeg dauer! Ikke ei krone igjen..
http://www.azurbrezel.blogspot.com
Oval57
Supermedlem
*****
Innlegg: 3011
Bosted: Lier


Kjenner snart mange Porsche-folk her inne.


Vis profil WWW
« Svar #14 på: april 29, 2008, 07:40:05 am »

Artig tema!

Jeg har observert akkurat det samme som tråd-starter i årevis.
Det populært å senke, óg det er ukult å kjøre originalt - generelt sett.

Jeg har vært ukul siden 1993  Blunker

Jeg har aldri vært kul jeg!

Loggført

*Paradise road*
Min blogg: http://ambasadeur.blogspot.com
Tlf. 900 13 764
Søker NOS-deler til Oval57. Chrome, gummi med mer.
Søker også originale tepper, skjermskruer, seterygger i rødt skai. Ta kontakt om du har
noe du vil selge.
Dr. Ing. Brezelfürsten
Supermedlem
*****
Innlegg: 1358
Bosted: Ski



Vis profil WWW
« Svar #15 på: april 29, 2008, 07:42:55 am »

Artig tema!

Jeg har observert akkurat det samme som tråd-starter i årevis.
Det populært å senke, óg det er ukult å kjøre originalt - generelt sett.

Jeg har vært ukul siden 1993  Blunker

Jeg har aldri vært kul jeg!



Helt frem til i sommer ja!
Surrer ikke du med en senkeforstilling om dagen da?HæHæ??   Blunker Blunker Blunker
Loggført

15A 1951
Det skal være ekte sorg når jeg dauer! Ikke ei krone igjen..
http://www.azurbrezel.blogspot.com
Bj?rn
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum


- 1303 -


Vis profil
« Svar #16 på: april 29, 2008, 07:48:49 am »

Jeg vil ikke si det er flaut med orginal bil, men heller stikk motsatt!

Selv liker jeg orginale splitt/ovaler og 1303/02 Osteaktig

Men tidlig 60tallerene, liker jeg litt ommbygd Osteaktig


Spørs jo litt hvilken bil det er, bruksbil, treffbil eller bare en solskinnsbil!
Syns det er fint at det er igjen litt orginalt!
Loggført

Keep it cool, keep it oldschool!
Oval57
Supermedlem
*****
Innlegg: 3011
Bosted: Lier


Kjenner snart mange Porsche-folk her inne.


Vis profil WWW
« Svar #17 på: april 29, 2008, 08:12:47 am »

Artig tema!

Jeg har observert akkurat det samme som tråd-starter i årevis.
Det populært å senke, óg det er ukult å kjøre originalt - generelt sett.

Jeg har vært ukul siden 1993  Blunker

Jeg har aldri vært kul jeg!



Helt frem til i sommer ja!
Surrer ikke du med en senkeforstilling om dagen da?HæHæ??   Blunker Blunker Blunker

(Og det kommer fra en som satte inn en stor motor i ovalen sin i fjor sommer:)

Surrer og surrer, jeg har en "klar" som kan brukes. Men den er ikke satt på ennå.
Jeg har kjørt det som betegnes som originalbil i over 14 år nå. Jeg fikset på en svart oval i 1994, og hadde ikke noe annet mål enn å ha den original. Den ble original med de delene som var tilgjengelig den gangen. Jeg kjøpte oval fordi jeg synes det var en flott bil, og hadde aldri noen planer om hverken senking, felger/dekk eller stor motor. Denne bilen hadde både felger, dekk og motor. Alt er i god stand, ettersom bilen kun har gått 70.000 km nå. (51.000 km/2-eiers bil). Det var ikke mange 18-åringer i 1994 som restaurerte originalt. Men så fikk jeg ikke noe cred for det heller, ikke annet enn på bensinstasjoner av menn med sølvgrått hår. Det er ikke kult med originalbil - sånn er det bare? Jeg gjorde dette for min egen del, og er svært fornøyd med bilen.

Når det gjelder splittprosjektet er målet å gjøre den helt "original", men det frister litt med en senkeforstilling for å kunne få den til å "sitte" litt penere enn det ovalen gjør. Noen av de store premiesankere i "originalklassen" senker bilene sine nettopp for å få de til å bli penere. F.eks. Ulf Kaiser sin tilbehørsoveropphengtejålebil.
Selv om det evt. blir sittende en senkeforstilling på den, så vil den være mulig å heve og senke så mye som 16" diagonaler i 5.00/5.25 tillater. Jeg har ingen tro på at jeg blir kulere med denne bilen, men jeg har tro på at bilen kan bli litt kul.

Det har vært en lang vei å gå selv med gutta i verkstdet som pusher litt mye noen ganger i retning i at;

"du skal vel ikke BRUKE 25 HK-motoren"?
"Du har jo en senkeforstilling!"
"Du har jo en nyere kasse og større motor!"

Spørsmålet er: vil de som heveder dette heller slippe å møte en splitt på veien i sommer enn å møte en original splitt?

Jeg satt på med "Boblehue" i går kveld med hans originale 1968-modell beige Type 1. Den går fint og gav oss store smil om munnen. Selv i norges fremste bilcrossobjekt!
« Siste redigering: april 29, 2008, 08:17:07 am av Oval57/Håkon » Loggført

*Paradise road*
Min blogg: http://ambasadeur.blogspot.com
Tlf. 900 13 764
Søker NOS-deler til Oval57. Chrome, gummi med mer.
Søker også originale tepper, skjermskruer, seterygger i rødt skai. Ta kontakt om du har
noe du vil selge.
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #18 på: april 29, 2008, 08:32:12 am »

En utfordring til sommerens arrangører av treff: Lag en egen original-premie i show'n'shine-konkurransen! Så kan de som har jobba i årevis med å bygge opp en originalbil få litt heder. Ut fra premieringen jeg så på treffene jeg var på ifjor, kan jeg i farta ikke huske en eneste originalbil som vant noe faktisk.
Loggført

1969 Militær-buss
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #19 på: april 29, 2008, 08:54:39 am »

En utfordring til sommerens arrangører av treff: Lag en egen original-premie i show'n'shine-konkurransen! Så kan de som har jobba i årevis med å bygge opp en originalbil få litt heder. Ut fra premieringen jeg så på treffene jeg var på ifjor, kan jeg i farta ikke huske en eneste originalbil som vant noe faktisk.

Der er vi noen hestehoder foran deg Espen, selvfølgelig finnes det originalpremie på SCC! Og de værste bråkmakerne oppigjennom her er jury medlemmer... Så dette skal nok ikke bli noe problem. Det finnes jo til og med en originalklasse på stripa, med 1000,- til den raskeste!? (før noen spør, ja den må være HELT original)
Loggført

Speed is no substitute for direction
Espen S. Andresen
Supermedlem
*****
Innlegg: 654
Bosted: Ellingsrudåsen, Oslo

tlf 94 38 27 88


Vis profil

« Svar #20 på: april 29, 2008, 08:57:05 am »

En utfordring til sommerens arrangører av treff: Lag en egen original-premie i show'n'shine-konkurransen! Så kan de som har jobba i årevis med å bygge opp en originalbil få litt heder. Ut fra premieringen jeg så på treffene jeg var på ifjor, kan jeg i farta ikke huske en eneste originalbil som vant noe faktisk.

Mener å huske originalklasse både i Fredrikstad, Helgøya og Volksfest?
VW Internationals i Fredrikstad hadde definitivt premie til beste original.
Loggført

Oval57
Supermedlem
*****
Innlegg: 3011
Bosted: Lier


Kjenner snart mange Porsche-folk her inne.


Vis profil WWW
« Svar #21 på: april 29, 2008, 09:06:53 am »

En utfordring til sommerens arrangører av treff: Lag en egen original-premie i show'n'shine-konkurransen! Så kan de som har jobba i årevis med å bygge opp en originalbil få litt heder. Ut fra premieringen jeg så på treffene jeg var på ifjor, kan jeg i farta ikke huske en eneste originalbil som vant noe faktisk.

Mener å huske originalklasse både i Fredrikstad, Helgøya og Volksfest?
VW Internationals i Fredrikstad hadde definitivt premie til beste original.


Dette er en litt annen diskusjon. Kanskje han mener at det var vanskelig å se hvem som vant originalklassen? Det er som JHU sier, det er juryen som er problemet. De går kun etter blank bil med to farger og hvite dekksider. Evt. en farge og skyvetak/ikke tak i det hele tatt.

Men på SCC så er det noen reale VW-originalnuts m. flere som plukker ut den mest originale bilen, og hver KAMAX-bolt blir nøye studert:) (SCC har fått besøk av et ekte hardcore treff i treffet). http://nordiskvw.blogspot.com
 
Loggført

*Paradise road*
Min blogg: http://ambasadeur.blogspot.com
Tlf. 900 13 764
Søker NOS-deler til Oval57. Chrome, gummi med mer.
Søker også originale tepper, skjermskruer, seterygger i rødt skai. Ta kontakt om du har
noe du vil selge.
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #22 på: april 29, 2008, 09:21:16 am »

Boblehue, om det er flaut å kjøre original bil vet jeg ikke, siden jeg aldri har kjørt en. Men jeg regner med at du, som har en fin en, ikke føler noe "skam" over å kjøre den? Min 64 kommer jo på mange måter til å bli original nyrestaurert, men jeg vet alt jeg ikke vil få noen anerkjennelse for jobben som er gjort av de "original bilens venner", selv om det var fult mulig å kjøpe bilen fra fabrikk listeløs. Grunnen er selvfølgelig at det er lett for den vanlige mann å se at det er gjort noe med den... tilogmed nybegynnere kan da fremstå som en kritikere. "I don't know much about art, but I know what I like!"
Samme er det med disse senke kommentarene som fyres av i alle retninger, om man ikke egentlig har så mye å melde om bilen på bilde så er det bare å komme med forslag til bil eieren.. og da blir det gjerne "endringer".
Det er ikke lett å gi en kjapp kommentar til et bilde av en original bil som går på å få den MER original... Da må man ha så innHel**** peil... Alle ombyggde biler er et resultat av SMAKEN til eieren... dvs det er fult mulig å diskutere resultatet, og synse i øst og vest... ergo det blir diskusjon ut av det.

Med en originalbil er et resultat av FAKTA, dvs, den er slik fabrikken skrudde den sammen, og de er nesten alle like... Det gir diskusjon på hva fabrikken gjorde og når de sluttet eller begynte med noe... det blir også diskusjon, men den er lit mer snever... og bare de som VET noe kan være med...

Å få til et levende originalbil miljø her inne er det bare de med originalbiler som kan gjøre... trist men sant
Loggført

Speed is no substitute for direction
Espen S. Andresen
Supermedlem
*****
Innlegg: 654
Bosted: Ellingsrudåsen, Oslo

tlf 94 38 27 88


Vis profil

« Svar #23 på: april 29, 2008, 09:30:44 am »

Lager en egen tråd på diskusjonen fra denne tråden: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,3978.0.html

Jeg blåser i hva folk gjør med egne biler, stuk og senk er tøft, og det er gøy med motorer som går fælt, på noen biler(ikke min).
Da er det avklart.

Diskusjonen går på:

Hvorfor må alle komentarer på originale biler gå på hva man må gjøre for å gjøre den "kul"? Og hvorfor har det aldri med originalitet å gjøre?

Hva kommer det av at vi aldri ser noen komentre hvor origianal den bør forbli?

Tror dette har litt å gjøre med at luftkjølt VW - og spesielt t1 - alltid har vært et yndet objekt for modifisering. Verdens mest solgte bil 
fra 60-tallet og langt inn på 90-tallet, og et billig utgangspunkt pga. tilgangen.  Ligger i folkesjela å ønske å sette sitt eget særpreg på ting. Og å holde bilen original tilfredsstiller vel kanskje ikke det behovet for flertallet?  Men; dette føler jeg begynner å snu litt nå. Det er blitt mindre populært å utføre modifikasjoner som ikke enkelt lar seg tilbakeføre.
Etterhvert som bestanden minker og det store flertall finner glede i å modifisere, blir kanskje originalbiler mer spennende? 

Jeg tror også dette har noe med økonomi å gjøre. Den enkleste og rimeligste måten å gjøre en litt sliten original "kul" på - merk anførselstegn - er å hive på et sett fete felger og senke. En originalrestaurering utført etter boka er dyrt, komplisert og tidkrevende.

Personlig finner jeg biler jeg liker (som i "kunne godt tenkt meg å ha") i alle leire, originalbiler intet unntak. Det er mangfoldet som gjør hobbyen spennende for meg. Stikkordet er "gjennomført".
For det er da vitterlig mangfold og variasjon nok originalt og? Splitt, 1303, standardmodeller, US-modeller, fargevalg, fabrikkmontert tilbehør osv. Ikke noe mindre variasjon enn blant de patina-senk-felger-uniformerte iallfall.

Det som ikke fenger meg så mye er en møkkete, sliten originalbil av nyere dato.  Men en "lågmilare" som er dullet og stelt med siden ny? Gjerne. Eller hva med en totalrestaurert, original standardmodell uten tilbehør eller dill? Enkelheten selv, selve essensen av hva boble dreier seg om.

Så slapp av, det er mange som digger originalbiler (også) her - men de har kanskje litt mindre oppmerksomhetsbehov. Ligger kanskje i sakens natur?  Jeg lar meg til tider irritere over "denne må ned i møkka" (som om det er en slags lov?) type kommentarer jeg også, men det er heldigvis et fåtall som er så bastante, og det er tross alt bare et utslag av at folk har forskjellig smak.
Ser oftere kommentarer av typen "hva er planen for denne?" - det er helt greit for meg - folk er interessert og nysgjerrige, og det er bare positivt. 

My 2 cents.


 
Loggført

Espen S. Andresen
Supermedlem
*****
Innlegg: 654
Bosted: Ellingsrudåsen, Oslo

tlf 94 38 27 88


Vis profil

« Svar #24 på: april 29, 2008, 09:32:03 am »

En utfordring til sommerens arrangører av treff: Lag en egen original-premie i show'n'shine-konkurransen! Så kan de som har jobba i årevis med å bygge opp en originalbil få litt heder. Ut fra premieringen jeg så på treffene jeg var på ifjor, kan jeg i farta ikke huske en eneste originalbil som vant noe faktisk.

Mener å huske originalklasse både i Fredrikstad, Helgøya og Volksfest?
VW Internationals i Fredrikstad hadde definitivt premie til beste original.


Dette er en litt annen diskusjon. Kanskje han mener at det var vanskelig å se hvem som vant originalklassen? Det er som JHU sier, det er juryen som er problemet. De går kun etter blank bil med to farger og hvite dekksider. Evt. en farge og skyvetak/ikke tak i det hele tatt.
 

Ah, jeg misforsto. Helt annen diskusjon.
Loggført

Knechten
Supermedlem
*****
Innlegg: 763
Bosted: Røyken



Vis profil WWW
« Svar #25 på: april 29, 2008, 10:37:10 am »

Så er det vanskelig å komme unna diskusjonen med hva er "original" bil igjen. Er det greit å sage hull i hanskeromslokket for sette inn en klokke, eller hugge ut hele midten i dashbordet for å montere Motometer rallye instrumenter? Er dette originalt, mens å sette på en puma forstilling som kan byttes tilbake på en ettermiddag er feil? Å kappe seterammene på en splitt for å sette på liggestolbeslag, i stedet for å sette uoriginale stoler på et understell som kan skyves rett inn i bilen og byttes på 5 min? Etter min mening har ikke dette noe med flauhet eller stolthet å gjøre. Det som krever sin MANN er å forvalte bilen bilen slik at den er bedre når du forlater den enn når du fikk den. Dessverre har biler som lever tettere på asfalten en tendens til å gå den motsatte vei... Å herpe en bil klarer alle, om det er en 49 eller en 1303. Det er ikke flaut å kjøre en godt forvaltet bil, senket, saget eller "original".

I 6V garasjen er du alltid velkommen til likesinnede Boblehue, selv om du kjører rundt i "Høyspenning livsfare" bil =)
Loggført
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #26 på: april 29, 2008, 12:13:51 pm »

For meg personlig, vil ihvertfall alltid en ca urørt originalbil være langt mer interessant enn en bil som er senka og modifisert opp og ned i mente. Jeg gråter nesten innvendig når jeg ser gamle splitter i god stand som har blitt bygd om så det holder. Slik er det bare.

Så ja - bilen min er en original bruksbil, og slik skal den forbli. 40 hester, standard høyde og dekk, en liten rest av en bulk er det i panseret etter et rådyrtreff, litt slitte seter, omlakkert (ikke av meg) til perlehvit utvendig men fremdeles chinchillagrå (tror jeg det er) innvendig... Den bærer rett og slett preg av å ha levd i 40 år, og det skal den få lov til.
Loggført
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #27 på: april 29, 2008, 18:22:08 pm »



Hvorfor må alle kommentarer på originale biler gå på hva man må gjøre for å gjøre den "kul"? Og hvorfor har det aldri med originalitet å gjøre?
Hva kommer det av at vi aldri ser noen komentre hvor origianal den bør forbli?

Er ikke svaret på dette trend og moter, da?

Jeg senket og breddet 1303en min på 80-tallet. Onepiece-ruter, feite felger, Porsche-look. Meget tøff bil. Dengang.

Skulle jeg vært motebevisst nå, burde jeg nok kjøpt puma, smale dekk foran, feite bak, hatt masse "patina", T-bars, Empi-ratt og felger, osv.

Synes det blir litt konformt og forutsigbart i miljøet, egentlig. Aktive VW-frelste vil ha cal-look (hvem vinner publikumsprisene på stevnene?). Mens folk utenfor miljøet ser nok etter hvor original og velholdt bilen er.

Som min lille retro-trip til 70/80-tallet har jeg to originale "late models".

De gir mye smiling, peking, vinking og positiv feedback ute på gaten. Tror flere blir mer betatt i dag av en strøken velholdt Amazon, en en blodsenket en med feite dekk. Sånn er det vel med bobler også?

Så da kan man velge publikum selv. 

En flott utført restaureringsjobb bli vel aldri feil, uansett felger og høyde på bilen.
Loggført
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #28 på: april 29, 2008, 18:32:23 pm »

En ting er sikkert: Når jeg bygger bil så driter jeg glatt i hva andre synes om bilen. Det er jeg som har betalt den og det er jeg som skal like den Blunker
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
Boblehue
Supermedlem
*****
Innlegg: 899
Bosted: Drammen


Mr. Comfy......


Vis profil
« Svar #29 på: april 29, 2008, 19:40:13 pm »

Fint med mange innspill.
Ser at diskusjonen sporer av lenger oppe her, og du Lobo sporer veldig av. Ref andre setning i første innlegg.

Spørsmålet gikk på, hvorfor må alle komentarer på fine originale biler være hvordan man kan gå vekk fra det originale.

Jeg tror konklusjonen på dette er så enkel som at noen komenterer for å komentere, og som JHU poengterer, skal man komentere korrekte ting så må man ha kunnskapen iorden.........
« Siste redigering: april 29, 2008, 20:03:40 pm av Boblehue » Loggført

1968 VW T1

12 Volt og stolt! ©
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!