april 27, 2024, 07:13:55 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Kaldstartproblem 61 Boble 1200  (Lest 1278 ganger)
Erik Olsen
Nybegynner
*
Innlegg: 13
Bosted: Nordhordland


Vis profil

« på: februar 02, 2012, 01:56:10 am »

Har litt problemer med kaldstarten på min 61 Boble med 1200 motor, den vil ikkje starte når den er kald uten stargass. Motor sviver bra på starter. (12 V)
Som 100% amatør innen Luftkjølt Vw kommer eg her med nokre spørsmål som kanskje folk har svar på!

Dette er originalmotor ifrå 61, er det ein form for Automatchoke på forgasseren på disse?
Kva funksjonsprinsipp har denne Choken?
Finnes det nokre overhalingsdeler for å få denne til å fungere?

Erik
Loggført

61`T1 1200 DeLuxe
Luftkjølt Nybegynner Glad
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #1 på: februar 02, 2012, 09:13:22 am »

Sidan du er luftkjølt nybegynnar - du må bruka gasspedalen aktivt for å pumpa inn bensin mens du sviv igang motoren. detta varierar jo, eg har ivertfall 1 bobla som ikkje er sjangs å få start på med mindre eg pumpar litt på pedalen. vist du ikkje har prøvd detta, so prøv da.

er automat choke på den ja. er det øverste spjeldet på gassaren, rett under filteret. tar du av filteret so ser du den. når motoren er kald so skal choke spjeldet akkuratt stenga(dvs nett litt før det stenger heilt) du justerer ved å løysa 3 skruer på høgre sida og vrir heile sulamitten.

overhalingssett får du tak i på unneberg-bil.no
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #2 på: februar 02, 2012, 16:56:46 pm »

Du skal aldri behøve å pumpe på gassen for å få start på ei Boble, verken på kald, halvvarm eller varm motor.

Ved start i kaldt vær trykker man gasspedalen i bunn én gang, slipper pedalen, og så starter man. Da trenger jeg aldri røre gasspedalen for at motoren skal komme i gang.

Choken er elektrisk, dvs at et varmeelement gradvis varmes opp så snart du setter på tenningen. Choken skal da etter hvert gå av.

Ellers gjør du som Tistlo sier: Trykk gasspedalen én gang i bunn på kald motor, ta av luftfilteret og se om chokespjeldet lukker. Hvis det ikke gjør det, blir det fort særdeles vanskelig å få start på kald motor. Dette kan være en justeringssak, eller choken kan være gåen.
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #3 på: februar 02, 2012, 17:48:36 pm »

vist alt er i sin skjønnaste orden ja, og vist pluggane er reine for sot Osteaktig bruksboblo mi må jobbast" igang om den ikkje har vert kjøyrd varm skikkeleg (sota plugga) men om den har da, so treng eg ikkje tøtsja pedalen ein gong, vrommm med ein gong
og med pumping på pedalen so meinar eg eitpar lette trykk

Erik, korleis går bilen når du har fått start på den då? fint og reint? godt drag? tomgang?
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #4 på: februar 02, 2012, 20:34:53 pm »

Men ser også at du skriver 12V i første innlegg. Er den bygget om? For originalmotoren fra 61 er nok 6V. Tenkte på om noen kan ha bygget om litt uten å gjøre noe med choken?
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Erik Olsen
Nybegynner
*
Innlegg: 13
Bosted: Nordhordland


Vis profil

« Svar #5 på: februar 02, 2012, 23:22:40 pm »

Her var jo mangen svar allerede!

Får prøve å svare på de spm som kommer.

Dette med å trykke inn gasspedal merker eg med at når eg først har fått fyr på motoren så må den alltid ha ein 1 eller 2 pump for å gå på tomgang etterpå, i tillegg når den er kald så tåler den ingen røring av gasspedal når motor går på tomgang for då stopper den.
På meg virker det som Choke ikkje blir aktivert i det heile tatt!?

Plugger har eg ikkje sjekka, men de har eg planer om å bytte før våren, samt å få kaldstart funskjonen til å fungere skikkelig.

Den er bygga om ifrå 6v til 12 v ja! Er det då sånn at Choke kan ha blitt utelatt og fremdeles er 12V?!

For øvrig så går den greit på tomgang når den har fått varmen i seg, den er då også lettstartet.
Kor godt drag det er i den veit eg ikkje då eg kun har kjørt den nokre 100 meter foreløpig. (sommerbil og eg kjøpte den i desember Glad

Men blir Choken aktivert av å trykke pedalen i bunn 1 gong når den er kald eller blir den aktivert når tenninga blir satt på?
Dette varmeelementet, ligger det på utsida av forgasseren like ved choke spjeldet?

No skal det nevnes at eg ikkje er heime og får sjekka dette som dykk skriver, men det skal sjekkes når eg kommer ifrå jobb igjen.

Er også takknemlig for alle svar, sidan alle luftkjølt lærdom for meg blir ny lærdom Glad

Loggført

61`T1 1200 DeLuxe
Luftkjølt Nybegynner Glad
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #6 på: februar 03, 2012, 00:04:32 am »

Her kan du sjå for litt info: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,20100.0.html du har (heldigvis) langt mindre "avansert" forgassar, men choke oplegget er likt.

når du startar den og den går på tomgang ei lite stund, so vil du ved å tøtsja pedalen la plata med hakk i som sitt på choke spjeldet, hoppa vidare til neste trinn alt etter varmen i elementet, og ofta hoppar den for langt og tomgangen sviktar. høyrest ganske mykje ut som du bør ta ein kikk på justeringa uansett. elementet begynner å varma seg opp me samma du set på tenningen. sjå på elementet. står enten 12 eller 6 volt på det, og du må isofall ha 12 skal da funka med resten av bilen din.

er den likavel tung å starta so ville eg skrudd ut pluggane og kosta dei reine med ein stålbørste, tek utgangspunkt i at motoren din begynnar å få nokon km bak seg, som mange andre Blunker
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #7 på: februar 03, 2012, 09:02:25 am »

Men blir Choken aktivert av å trykke pedalen i bunn 1 gong når den er kald eller blir den aktivert når tenninga blir satt på?
Dette varmeelementet, ligger det på utsida av forgasseren like ved choke spjeldet?

Svaret på dette er ja takk, begge deler.

Iløpet av en kjøretur åpner choken. Så parkerer man bilen, motoren kjøler seg ned... Og choken får ikke lukka seg før du tråkker gassen én gang i bunn først, neste gang du skal starte på kald motor.

Det øyeblikket du setter på tenninga, begynner også varmeelementet til choken å bli varma opp, dvs at choken begynner å gå til åpen stilling, men dette tar selvsagt litt tid.

Sjekk at choken faktisk virker før du begynner å styre med plugger og diverse annet.
Loggført
Erik Olsen
Nybegynner
*
Innlegg: 13
Bosted: Nordhordland


Vis profil

« Svar #8 på: februar 04, 2012, 21:12:10 pm »

Takker for alle svar her, har blitt ein heil del klokere allerede:)

Skal ha ein generell service før våren, og bytter nok plugger samtidig. Men kan jo selfølgelig sjekke choke funksjonen først for å eventuelt utelukke den.

Erik

Loggført

61`T1 1200 DeLuxe
Luftkjølt Nybegynner Glad
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!