april 26, 2024, 14:07:40 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 2 [3] 4 5 6
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hjemmelagde 17" stål smoothie's ala Airkewld.  (Lest 51383 ganger)
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #60 på: mars 09, 2012, 20:55:13 pm »

Har du dreibenk stor nok til å klyve banen for smaling av felgene? Jeg skull ha smala forfelgene mine 1,5" ca. Bak skal jeg bare flytte senteret endel innover.
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #61 på: mars 09, 2012, 20:56:12 pm »

Jeg sparklet opp noen hjemmebreddede stålfelger for noen år siden. Ble opp mot 5mm med sparkel da valsingen ikke var helt på nett. Men det funket. Sprakk ikke på noen måte.
Loggført

Rocket-Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold



Vis profil
« Svar #62 på: mars 09, 2012, 21:05:15 pm »

Har du dreibenk stor nok til å klyve banen for smaling av felgene? Jeg skull ha smala forfelgene mine 1,5" ca. Bak skal jeg bare flytte senteret endel innover.

Du trenger ikke dreiebenk til sånt  Blunker (men det anbefales)


* Felgbredding 003.JPG (120.9 KB, 1000x751 - vist 476 ganger.)
Loggført

If it ain't broke... sell it & buy one that is

SCREWDRIVER #6

www.screwdriversnorway.blogspot.com
riskyer
Supermedlem
*****
Innlegg: 824
Bosted: Skien


76 bay


Vis profil WWW
« Svar #63 på: mars 09, 2012, 21:20:28 pm »

Tinn funker fint, men det må vaskes etterpå sånn at grunninga sitter. tinnet "svetter" litt, så den bør vaskes med grønnsåpe.
Det er vel mindre jobb å bruke glassfiber sparkel.
Loggført

Alt MÅ ned!!
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #64 på: mars 09, 2012, 21:35:02 pm »

Har du dreibenk stor nok til å klyve banen for smaling av felgene? Jeg skull ha smala forfelgene mine 1,5" ca. Bak skal jeg bare flytte senteret endel innover.


Kommer til å dele mine med horisontalt montert fres og rundmatingsbord. Bør bli like bra som i dreiebenken Glad Kan muligens hjelpe med dette hvis du ønsker, men må nesten se felgene først.
Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #65 på: mars 09, 2012, 21:44:25 pm »

Bra jobba!
Jeg TROR også det vil gå bra med sparkel, men ville ikke tatt sjansen. En stålfelg jobber mye mer enn man tror. Selvfølgelig er det som nevnt over banen som flekser mest, men det er bevegelse i senteret også. Har sett mangt et eksempel på pulverlakk som har sprukket/krakelert pga bevegelse i stålfelger.
Jeg ville gått for tinn for å være sikker, også mye pga magefølelsen som THT nevner. Ikkeno juks  Blunker
Men.. For å tinne må du nok ha sentrene løse, blir ikke greit å få bearbeidet det ellers. Litt skeptisk til hvordan tinnet da takler varmen av at du sveiser dem inn i banene etterpå..

Om du sparkler så bruk ihvertfall en fleksibel sparkel av god kvalitet (selv kan jeg anbefale Würth på den fronten)

Du som allikevel er ute etter ny girkasse. Hva med en '67 1300 kasse? De har lengre aksler men fremdeles korte splines og fembolt. Altså økt sporvidde og mindre behov for spacer.. Funker med nyere kasse også, må bare konvertere den til fembolt (lengre splines osv)


God ide, men jeg har litt for mange felger som er laget til bilen slik den er nå med korte aksler Glad Derfor blir det en "liten" spacer på ca 25mm bak. Har allerede vannskjærte emner av 25 mm alu som jeg egentlig skulle lage bredere Hot Owl's kopier av. Disse er i grove trekk bare å spenne i fresen og bore huller i.
Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #66 på: mars 09, 2012, 21:47:26 pm »

Har du dreibenk stor nok til å klyve banen for smaling av felgene? Jeg skull ha smala forfelgene mine 1,5" ca. Bak skal jeg bare flytte senteret endel innover.


Kommer til å dele mine med horisontalt montert fres og rundmatingsbord. Bør bli like bra som i dreiebenken Glad Kan muligens hjelpe med dette hvis du ønsker, men må nesten se felgene først.

Du har nok sett felgen før. 17" fra T5b 180TDi 4M Glad
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #67 på: mars 09, 2012, 21:49:10 pm »

Stål?
Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #68 på: mars 09, 2012, 21:52:16 pm »

jeg vil bare si att dette er ett  kuult prosjekt
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #69 på: mars 09, 2012, 21:59:01 pm »

jeg vil bare si att dette er ett  kuult prosjekt


Etter å ha sett den oppblåste stålfelgen som vokste frem på verkstedsgulvet i dag må jeg si meg helt enig Glad
Skal bli moro å se den side om side med en orginal 4x15" felg.

Under tråden med dumme tekniske komentarer kan man jo nå fortelle om idioten som skrøt på seg å ha breddet sine 3x16" felger opp til 7x17" Gliser
Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1779
Bosted: Kragerø.....Norway.....


59 T1,64 T1og 65mod 215


Vis profil
« Svar #70 på: mars 09, 2012, 22:28:47 pm »

jeg vil bare si att dette er ett  kuult prosjekt


Etter å ha sett den oppblåste stålfelgen som vokste frem på verkstedsgulvet i dag må jeg si meg helt enig Glad
Skal bli moro å se den side om side med en orginal 4x15" felg.

Under tråden med dumme tekniske komentarer kan man jo nå fortelle om idioten som skrøt på seg å ha breddet sine 3x16" felger opp til 7x17" Gliser
Ja pokker der har du et poeng  Gliser
Loggført

Seaside VW Klubb
AndersM
Juniormedlem
**
Innlegg: 95
Bosted: Skien



Vis profil
« Svar #71 på: mars 09, 2012, 23:19:11 pm »

Angående dekk så ville jeg nok prøvd 195/45 bak.. evt 205/40 (gir ca 5.5mm lavere bakkeklaring) om du får plass i bredden..

ikke vurdert 165/45 forran da? De gir ca 15mm mere klaring under kontra 165/35..
Kun 13.5mm som skiller høyden mellom 165/45 og 195/45.. kontra 30mm med 165/35 og 195/45..

med 205/40 blir det 8mm forskjell til 165/45..

+ (personlig) så synes jeg det ser bedre ut med ca like mye gummihøyde forran og bak..

Bedre å kunne tre den GODT nedover hjula + pen høyde(nesten nedpå) under kontra ha "wheel gap" og at den ligger nedpå..

Ble mye dekkstr her nå, men snadder for meg det Blunker
« Siste redigering: mars 10, 2012, 00:15:13 am av AndersM » Loggført
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #72 på: mars 09, 2012, 23:27:51 pm »

Stål?

seff Glad
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #73 på: mars 12, 2012, 10:57:39 am »

Har nå vært hos en lokal betrodd biloppretter og lakkerer og han kunne tinne opp senterene for meg, men han mente jeg heller burde gå for glassfibersparkel og med et tynt lag sparkel før lakk. Det hele endte med at jeg nå har levert de to senterene til sandblåsing og etterpå havner de hos oppretteren og han "bygger de opp" for meg før jeg til slutt sveiser senterene tilbake i banen. Er jo ikke snakk om mye varmgang når senteret sveises til banen, men det blir alikevell spennende å se hvordan sparkelen fikser det Glad
Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #74 på: mars 12, 2012, 11:48:50 am »

De andre peugot felga har andre huller, du har sett de? de med hull mer alla 4 bolt boble felger?

Uansett detta blir tøft.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #75 på: mars 12, 2012, 11:54:50 am »

De andre peugot felga har andre huller, du har sett de? de med hull mer alla 4 bolt boble felger?

Uansett detta blir tøft.

Har jeg ikke sett. Har funnet noen andre også som har gitt noen fine ideer i det volkswageniske episenteret i knotten min Glad
Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #76 på: mars 13, 2012, 20:12:40 pm »

Til mine 17" Har jeg valgt 185/35-17. Da får man et lite hjul på omtrent samme dim som 155/55-15
Bak kan man gå for 195/205 som AndersM nevner. Det er kult å få pakket hjula oppunder Gliser

Vurdert hellaflush? Gliser
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #77 på: mars 13, 2012, 20:25:06 pm »

Dette blir fett bodenkratzer Gliser
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #78 på: mars 13, 2012, 22:51:31 pm »

Siden forhjula mine skal bli 5,5x17" tenker jeg det passer bra å benytte de to 165/35-17 dekka jeg allerede har. bak blir det 7" og 195/45-17.
Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #79 på: mars 13, 2012, 23:26:01 pm »

ahh, hakke fått med meg at det blir så smale felger foran. Trodde det ble jevnt over 7" Gliser

Kan passe fint det da. Du kunne vel strengt tatt kjørt på én runde med elektroteip foran Gliser

« Siste redigering: mars 13, 2012, 23:28:40 pm av Dewil » Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #80 på: mars 14, 2012, 11:04:18 am »

Spikret fremgangen idag! For aller siste gang Gliser
Peugeot benene legges til siden til fordel for 7x17" Transporterbaner. Disse har perfekt form til mitt formål og Peugeot senteret passer akkurat oppi. Da slipper jeg spacer bak på de korte akslene mine og kanten på bakfelgen blir 25mm dypere (totalt 130mm).
Backspace blir som på orginale 4x15" felger.
Samme backspace foran (siden det fungerer fint med den kortede forstillinga slik bilen er nå) men her smalner jeg banene til 1,5" på fremsiden. slik at 165 dekka sitter penere og jeg får trillebårlooken som jeg liker.
« Siste redigering: mars 14, 2012, 11:06:27 am av Bablefish. » Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #81 på: mars 14, 2012, 11:07:48 am »

Blir også tinn på senterene isteden for glassfibersparkel. Mr oppretter hadde funnet ut at dette ble best etter å ha snakket med seg selv i natt Gliser
Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #82 på: mars 14, 2012, 11:13:54 am »


Kjempeartig prosjekt og fint håndtverk!

Tenker du å kjøre med originalkapsel?
Loggført

SCREWDRIVER #2
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #83 på: mars 14, 2012, 17:15:37 pm »


Kjempeartig prosjekt og fint håndtverk!

Tenker du å kjøre med originalkapsel?

Orginal kapsel er planen ja. Noe sier meg at 16" senterene jeg har benyttet ikke er VW men Opel?? Og da har jeg igjen hørt rykter om at VW kapselen ikke passer like godt.... Blir det trøbbel har jeg hammere i flere størelser Glad
Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #84 på: mars 14, 2012, 18:12:00 pm »

Senterne dine er Opel (takk og pris). Det er bare klipsene som er forskjellig, og de må du vel bytte likevel. Kjøp deg nye fra Wolfsburg West - de er kjempefine med bra nagler og alt.

Kan jo bli kult med helt smoothe kapsler også, ala 356. Kjøp fra www.stoddard.com
Loggført

SCREWDRIVER #2
Rolf T. Kastenwagen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1043
Bosted: Skien


Rolf T. Kastenwagen


Vis profil
« Svar #85 på: mars 14, 2012, 18:27:11 pm »

Viktig melding fra Danmark til lillebror.
VW hjuklapsler passer ikke. Selvølgelig fikk han ikke lov til å bruke 16" originalfelger til dette.
Det er deilig å være norsk i Danmark (dansk mesterskap i billakkering og bilskade).
Loggført

VW 211 panel van (15. mars 1961) restaureringsobjekt
VW 11 C, De luxe sedan (1.august 1952) sliten bruksstand
Kjetil
Supermedlem
*****
Innlegg: 1459
Bosted: Toten



Vis profil
« Svar #86 på: mars 14, 2012, 19:17:30 pm »

Jeg fant et par sånne opelfelger, men slengte de på dynga igjen da jeg ikke fikk på vw senterkoppen. Men det blir vel den minste utfordringen her. Kult prosjekt!  Glad
Loggført
-Marius-
Supermedlem
*****
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal



Vis profil
« Svar #87 på: mars 14, 2012, 19:28:30 pm »

Du er en dyktig mann som tør der andre bare prater:). Blir veldig bra!
Loggført

Mvh

Marius
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #88 på: mars 14, 2012, 21:51:59 pm »

Smalnet inn felgbanene til forhjula i kveld Glad Satte Transporterfelgene på rundmatingsbordet i fresen og delte felgene før jeg etterpå tok en runde til å freste ut totalt 38mm (ca 1,5") så nå er banene 5,5". I morgen skal disse slipes rene for lakk og heftes sammen før jeg leverer de til en jeg kjenner som er flink med TIG aparatet.





På det siste bildet ser man "splitten" i banen. Etter sveiserens ønske kommer jeg til å hefte sammen banene med 1mm spalte Glad
Selve fresejobben var en suksess og banene passer utrolig fint sammen og bredden er lik rundt hele felgen når jeg måler med de to delene på hverandre. 5,5x17" = rart dimensjonert felg for nerder Glad
Senteret lar jeg stå i til banen er ferdig sveiset. Tror ikke det er nødvendig, men lar det stå for sikkerhets skyld.





2 delt stålfelg.....
« Siste redigering: mars 14, 2012, 22:14:41 pm av Bablefish. » Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #89 på: mars 14, 2012, 21:56:51 pm »

Viktig melding fra Danmark til lillebror.
VW hjuklapsler passer ikke. Selvølgelig fikk han ikke lov til å bruke 16" originalfelger til dette.
Det er deilig å være norsk i Danmark (dansk mesterskap i billakkering og bilskade).


Må komme deg hjem nå så jeg får den siste felgen...... Hvis ikke stopper snart denne tråden opp. Forøvrig skal jeg finne frem mine gammle kapsler i løpet av kvelden slik at jeg kan finne ut hva som gjør at disse ikke passer slik du påstår... Jeg har jo tilgang på dreibenk, fresemaskin og hammer og kan derfor ikke se hvorfor disse ikke skal smette rett på etter litt "finbearbeiding" av enten felg eller kapsel Rekker tunge
« Siste redigering: mars 14, 2012, 22:14:22 pm av Bablefish. » Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
Sider: 1 2 [3] 4 5 6
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!