april 19, 2024, 03:11:25 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: "Banesår" ved nålelagre, balljoint  (Lest 1891 ganger)
Solan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1236
Bosted: Bergen


Tar bussen (eller Bybanen) til jobb...


Vis profil
« på: februar 07, 2012, 16:14:16 pm »

Hei

Jeg skal skifte fra nålelagre til urethanforinger i forstillinga til en 66 boble. Jeg forsøkte å få ut de gamle nålelagrene med en glidehammer, med det resulat at jeg skadet godset der nålelageret satt, på det første jeg forsøkte meg på (jeg fikk senere et spesialverktøy, produsert av Tistlo for dette formålet, og da gikk det som smurt). Så en av fire "lagerbaner" har altså nå et par stygge sår.

Mine spørsmål blir da:

1. Jeg har antatt at det er bærearmen som glir mot urethanen, ikke urethanen som glir mot forstillinga, er dette riktig?
2. Hvor mye rolle spiller dette for framtidig funksjon av urethanforinger og fjæring?
3. Hvis dette har stor betydning, må jeg da brotsje opp for å få en glatt overflate som urethanforingen ligger i?
4. Hvis det må brotsjes, vil diameteren da bli for stor, og er i prinsippet da forstillingen "kjørt"...?

Takker for svar!
 Glad
Mvh
Svein
« Siste redigering: februar 07, 2012, 16:36:15 pm av Solan » Loggført

'52 Typ 11c Boble ragtop
'65 Typ 221 Mikrobuss 11W

RZR - Aircooled cars with attitude - Vi sponser Knasten!
Medlem av Prosjekt SambOen og Dugnadsgjeng Hel Ved

Jeg har brukt mye penger på øl og gamle folkevogner. Resten har jeg sløst bort...
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #1 på: februar 07, 2012, 22:48:42 pm »

Da spør jeg (som Lydia Nalen sikkert også ville gjort)... HVORFOR bytte ut noe som er bra mot noe ordentlig møl?

Polyuretan er et materiale som er uegnet som glidelager. Nålene er nok det beste, men bakelitt som det var før nålene kom fungerer også bra. På min forstilling kjører jeg med bakelitt inne og hjemmedreide nylonforinger ute. Dette virker svært godt. Hadde det vært mulig å sette inn nålelager i 58 forstillinga mi hadde jeg utvilsomt gjort det, men jeg oppdaget ikke før etter at alt var sveiset sammen at forstillingene som orginalt har nålelager er dreid opp i endene for å få inn lagerene. Det er eneste årsaken til at jeg har nylon/bakelittforinger.

Siden du spør så kan det nevnes at bærearmen skal gli mot lageret, IKKE lageret mot forstillingsrøret.
Hvis bærearmene er trange å få inn i en foring bør (må) det brotsjes slik at de beveger seg lett. Disse foringene kan teoretisk bli så trange at bilen ikke får fjæring. Sårene du refererer til bør spille ca ingen rolle.

NB: Vær så snill å ligg LANGT unna disse polyuretanforingene!!!
Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #2 på: februar 07, 2012, 22:53:39 pm »

Da spør jeg (som Lydia Nalen sikkert også ville gjort)... HVORFOR bytte ut noe som er bra mot noe ordentlig møl?

Polyuretan er et materiale som er uegnet som glidelager. Nålene er nok det beste, men bakelitt som det var før nålene kom fungerer også bra. På min forstilling kjører jeg med bakelitt inne og hjemmedreide nylonforinger ute. Dette virker svært godt. Hadde det vært mulig å sette inn nålelager i 58 forstillinga mi hadde jeg utvilsomt gjort det, men jeg oppdaget ikke før etter at alt var sveiset sammen at forstillingene som orginalt har nålelager er dreid opp i endene for å få inn lagerene. Det er eneste årsaken til at jeg har nylon/bakelittforinger.

Siden du spør så kan det nevnes at bærearmen skal gli mot lageret, IKKE lageret mot forstillingsrøret.
Hvis bærearmene er trange å få inn i en foring bør (må) det brotsjes slik at de beveger seg lett. Disse foringene kan teoretisk bli så trange at bilen ikke får fjæring. Sårene du refererer til bør spille ca ingen rolle.

NB: Vær så snill å ligg LANGT unna disse polyuretanforingene!!!

+1

Loggført
Solan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1236
Bosted: Bergen


Tar bussen (eller Bybanen) til jobb...


Vis profil
« Svar #3 på: februar 08, 2012, 01:09:02 am »

Mulig at urethan er møl, men det er jammen nålelager også! De som sto på Pumaen (var nye da den ble montert i 2008) slutta å bevege seg i 2010, til tross for fetting og smøring så det holdt.
Loggført

'52 Typ 11c Boble ragtop
'65 Typ 221 Mikrobuss 11W

RZR - Aircooled cars with attitude - Vi sponser Knasten!
Medlem av Prosjekt SambOen og Dugnadsgjeng Hel Ved

Jeg har brukt mye penger på øl og gamle folkevogner. Resten har jeg sløst bort...
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #4 på: februar 08, 2012, 07:01:51 am »

Mulig at urethan er møl, men det er jammen nålelager også! De som sto på Pumaen (var nye da den ble montert i 2008) slutta å bevege seg i 2010, til tross for fetting og smøring så det holdt.

Da hadde jeg heller kjøpt nye bakelittforinger og brotsjet disse etter montering. Men er usikker på om de man får kjøpt nye (jeg kjøpte via Unneberg i sin tid) vil sitte ordentlig i en forstilling som er boret ut for nålelagre.
Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #5 på: februar 08, 2012, 10:39:01 am »

...det er helt rett at Pumaen hadde problemer .. I dag er dette borte mye takket være CSP som reiste
ned og "fikset" problemet i produksjonen .. Grunnen til at rød urethan ikke er brukbart er det ikke tåler å stå under press over tid ...det deformeres og synker sammen .. Nitrix , sorte , fungerer bedre ..
(Svein; ellers må jeg si dere gjør en kjempeflott jobb med 65 èn )

Mvh
Erich
« Siste redigering: februar 08, 2012, 10:44:23 am av Sonic » Loggført
Solan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1236
Bosted: Bergen


Tar bussen (eller Bybanen) til jobb...


Vis profil
« Svar #6 på: februar 08, 2012, 13:21:36 pm »

Ja, hva anbefaler dere da, gutter? Nye nålelagre? Eller svarte Nitrix? Og hvor får man i så fall tak i sakene (nålelagre og/eller Nitrix)?  Tvilende

EDIT: Nå har jeg bestilt nye bakelitter og nye nålelagre fra Unneberg. Så får dere det som dere vil... Rekker tunge
« Siste redigering: februar 08, 2012, 13:49:20 pm av Solan » Loggført

'52 Typ 11c Boble ragtop
'65 Typ 221 Mikrobuss 11W

RZR - Aircooled cars with attitude - Vi sponser Knasten!
Medlem av Prosjekt SambOen og Dugnadsgjeng Hel Ved

Jeg har brukt mye penger på øl og gamle folkevogner. Resten har jeg sløst bort...
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #7 på: februar 08, 2012, 14:07:52 pm »

Ja, hva anbefaler dere da, gutter? Nye nålelagre? Eller svarte Nitrix? Og hvor får man i så fall tak i sakene (nålelagre og/eller Nitrix)?  Tvilende

EDIT: Nå har jeg bestilt nye bakelitter og nye nålelagre fra Unneberg. Så får dere det som dere vil... Rekker tunge

Godt. Da blir både jeg og du fornøyde tenker jeg Glad
Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!