mai 02, 2024, 10:03:40 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 [2]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Ønskes lånt: BBS RS senter  (Lest 6337 ganger)
A.Hole
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted: Fredrikstad


Vis profil

« Svar #30 på: februar 28, 2012, 09:47:47 am »

Om du kan frese mdf, så kan du levere "pluggen" til Østlandske lettmetall på/i Elverum.
Så lager de sandform og støper ett i alu til deg... du må selvfølgelig spenne den opp i en dreibenk og justere alle anleggsflater, men du vil uansett komme billigere ut av det.

Har dette felg senteret slipp-vinkler innebygget, eller må man ty til lost wax? (Elementær info. ang. alu støping.....)


Mulig hukommelsen spiller meg et puss nå, men slippvinkler i sandstøping? Her har man mye friere muligheter siden formen engang knuses i stykker, mens i kokillestøping så må en passe på å at delen kan dyttes ut av formen.




Sandstøping krever at man har et hulrom man heller smelten i. Hvordan skapes hulrommet er essensen her? Man må fjerne orginalen ut av sanden på et vis, for å skape et hulrom. Med slippvinkler på orginalen kan man plukke den ut av en delt sandform, har man ikke slippvinkler må man destruere orginalen inne i sanden. Dvs. rent teknisk må man bruke lost wax / lost foam.
Loggført
Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1779
Bosted: Kragerø.....Norway.....


59 T1,64 T1og 65mod 215


Vis profil
« Svar #31 på: februar 28, 2012, 09:59:43 am »

Ved sandstøping er det vel slik at man ødelegger sandformen for få bettan ut. Husk å lage innføringsløp som muliggjør etterfylling når smelten størkner.
Loggført

Seaside VW Klubb
A.Hole
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted: Fredrikstad


Vis profil

« Svar #32 på: februar 28, 2012, 10:20:04 am »

Ved sandstøping er det vel slik at man ødelegger sandformen for få bettan ut. Husk å lage innføringsløp som muliggjør etterfylling når smelten størkner.

Joda komprimert sand blir sef. destruert til vanlig sand igjen etter bruk. Poenget er at hulrommet man skaper i sanden, blir delen man støper.  Men man etterfyller ikke smeltet metall. Der er det alt på en gang som gjelder. Mulig du tenker på store nok innføringsløp som kompanserer for krymp?
Loggført
ww2
Supermedlem
*****
Innlegg: 708
Bosted: Karmøy



Vis profil
« Svar #33 på: februar 28, 2012, 10:46:41 am »

Jeg sendte deg pm ikke int?
Loggført

Den gode, den onde,den grusomme og meg ;-)
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #34 på: februar 28, 2012, 12:46:18 pm »

Jeg sendte deg pm ikke int?

Jo! Glemt å sjekke innboksen. Besvart Blunker
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #35 på: februar 28, 2012, 12:49:18 pm »

THT, du har rett i det. Sandstøp vil muligens begrense mulighetene litt dersom jeg skal gjøre det selv på skolen mht. slippvinkler. Sandformen destrueres seff, men hulrommet må lages av en form som må ut av sanden før jeg kan helle i metallet som du sier Blunker
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #36 på: februar 28, 2012, 13:27:33 pm »

Om du kan frese mdf, så kan du levere "pluggen" til Østlandske lettmetall på/i Elverum.
Så lager de sandform og støper ett i alu til deg... du må selvfølgelig spenne den opp i en dreibenk og justere alle anleggsflater, men du vil uansett komme billigere ut av det.

Har dette felg senteret slipp-vinkler innebygget, eller må man ty til lost wax? (Elementær info. ang. alu støping.....)


Det må du nesten spørre designeren om, men dagens program har nok dette som et enkelt option.
Gleder meg uansett til til å få se designet. Tror nesten ikke jeg klarer å vente Kult
Loggført

Speed is no substitute for direction
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #37 på: februar 28, 2012, 14:13:29 pm »

Om du kan frese mdf, så kan du levere "pluggen" til Østlandske lettmetall på/i Elverum.
Så lager de sandform og støper ett i alu til deg... du må selvfølgelig spenne den opp i en dreibenk og justere alle anleggsflater, men du vil uansett komme billigere ut av det.

Har dette felg senteret slipp-vinkler innebygget, eller må man ty til lost wax? (Elementær info. ang. alu støping.....)


Det må du nesten spørre designeren om, men dagens program har nok dette som et enkelt option.
Gleder meg uansett til til å få se designet. Tror nesten ikke jeg klarer å vente Kult

Føler presset! Foreløbig har jeg ingen ide om hvordan felgen skal se ut engang Gliser
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #38 på: februar 28, 2012, 15:03:03 pm »

Men må sandformen være lukket?
Om man hadde kunnet lage en "bolle" hvor det innvedige av bollen så ut som felgens støpeform og kun heller flytende alu oppi? Da kunne man vel løftet ut tremalen etter at formen var laget? Går det?
Baksiden (det som ville blitt kremen på karamellpudingen i en bolle Gliser)  bør jo uansett maskineres etterpå.
Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #39 på: februar 28, 2012, 15:13:13 pm »

Men må sandformen være lukket?
Om man hadde kunnet lage en "bolle" hvor det innvedige av bollen så ut som felgens støpeform og kun heller flytende alu oppi? Da kunne man vel løftet ut tremalen etter at formen var laget? Går det?
Baksiden (det som ville blitt kremen på karamellpudingen i en bolle Gliser)  bør jo uansett maskineres etterpå.


Det går ja, men formen må jo fortsatt ha slipp, så det vil være mange profiler etc som ikke vil være mulige å få til. CNC vil nok være det beste, så om jeg får dette gjort "litt" billigere så blir det det. Hvis ikke kan jeg begynne å tenke på sandstøp. Men er noen mnd til jeg er der enda Blunker
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1779
Bosted: Kragerø.....Norway.....


59 T1,64 T1og 65mod 215


Vis profil
« Svar #40 på: februar 28, 2012, 15:15:42 pm »

Ved sandstøping er det vel slik at man ødelegger sandformen for få bettan ut. Husk å lage innføringsløp som muliggjør etterfylling når smelten størkner.

Joda komprimert sand blir sef. destruert til vanlig sand igjen etter bruk. Poenget er at hulrommet man skaper i sanden, blir delen man støper.  Men man etterfyller ikke smeltet metall. Der er det alt på en gang som gjelder. Mulig du tenker på store nok innføringsløp som kompanserer for krymp?
Ja at den "suger" fra inføringsrørene når materialet krymper ved størkning, ikke som i etterfylling av forma, hvis det var slik du forsto meg. Hvis man har en treplugg av delen som skal støpes, så er det fullt mulig å "prege" sanden i en over og underkasse ved riktig bruk av bindemiddel slik at det er et tomrom i den endelig sammensatte støpekassen tilsvarende det man har tenkt skal støpes. Da er man ikke avhengig av vokssmelting ut av formen før støping av alu
Loggført

Seaside VW Klubb
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #41 på: februar 29, 2012, 07:07:50 am »

Men må sandformen være lukket?
Om man hadde kunnet lage en "bolle" hvor det innvedige av bollen så ut som felgens støpeform og kun heller flytende alu oppi? Da kunne man vel løftet ut tremalen etter at formen var laget? Går det?
Baksiden (det som ville blitt kremen på karamellpudingen i en bolle Gliser)  bør jo uansett maskineres etterpå.


Det går ja, men formen må jo fortsatt ha slipp, så det vil være mange profiler etc som ikke vil være mulige å få til. CNC vil nok være det beste, så om jeg får dette gjort "litt" billigere så blir det det. Hvis ikke kan jeg begynne å tenke på sandstøp. Men er noen mnd til jeg er der enda Blunker

Ville tro du løser det problemet ved å benytte en konisk pinnefres når du freser senteret? Den gangen jeg lagde plaststøpeverktøy ble slike koniske freser benyttet hyppig.
Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
Sider: 1 [2]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!