april 29, 2024, 10:29:28 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Montering av bakrute 1303 kabriolet!  (Lest 714 ganger)
olu002
Nybegynner
*
Innlegg: 3
Bosted:



Vis profil
« på: februar 13, 2012, 12:59:53 pm »

Er det noen som har erfaring med å sette inn bakrute m/ny gummilist på kabriolet? Sliter litt med å få det til Sint. Har en -73 mod 1303 med canvas tak. Gode råd mottas med takk!
Loggført
1303S73
Supermedlem
*****
Innlegg: 735
Bosted: Haugesund NRVWK


1303LS Org. Cab. & Gullhuset


Vis profil
« Svar #1 på: februar 13, 2012, 21:29:59 pm »

Hallo.

Dette er ikke lett!

Slik gjorde jeg det :

3 mann, ledning inni pakning, 1 mann inni bil, 2 ute til å presse, etter mange forsøk gikk det på plass.
Min plast ramme som ligger rundt vinduet er delt i 2 biter, den knakk.
Den nye pakningen er det mye mindre "overlegg" som skal holde vinduet på plass.

Søk på forumet her, det er flere løsninger.

Hilsen Geir.
90604152
Loggført

1973 1303LS Org. Cab
1966 VW panel Gullhuset
1985 VW transporter syncro
olu002
Nybegynner
*
Innlegg: 3
Bosted:



Vis profil
« Svar #2 på: februar 15, 2012, 19:33:43 pm »

Takk for tipset! Blir det for mye plundring kan det hende jeg slår på tråden :)Hilsen Olav
Loggført
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #3 på: februar 16, 2012, 19:32:39 pm »

Litt av en jobb, har vært gjennom tre bakrutebytter på 1303 cab.

Problemet er at nylonforingen inne i metallrammen sveller slik at hullet blir for trangt. Hvis du er tidlig i kalesjeprosessen, dvs ikke du har spent på inner- og yttertrekk ennå, vil jeg råde deg til å file ned foringen litt på innsiden slik at det blir lettere å få på pakningen.

Det trengs uvanlig mye press på ruten, så trekke-i-tråden trikset har ikke funket for meg i hvert fall. Gummipakningen må pirkes/løftes på fra innsiden. Ikke bruk Zalo under monteringen, men Jif eller Ajax vindusvask, den blå på sprutflaske. Har akkurat perfekt konsistens!

Hvis du ikke har to kraftige kompiser tilgjengelig, som i tillegg må være over gjennomsnitt tålmodige, vil jeg anbefale deg å bruke jekkestropper i stedet. Det er faktisk mye bedre, fordi du lettere får sentrert ruten riktig før du drar på listen. Hvis ruten står bare litt skjevt, går den ikke på (hopper ut på siden som er diagonalt). Stroppetrikset er forresten like anvendelig ved frontrutebytte.

Lykke til!

Loggført
olu002
Nybegynner
*
Innlegg: 3
Bosted:



Vis profil
« Svar #4 på: februar 23, 2012, 17:09:16 pm »

Flott og takk for flere nyttige råd. Fint med bilde som viser fremgangsmåte Glad
mvh Olav
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!