juni 06, 2024, 19:20:03 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: motor i roadster går varm  (Lest 3877 ganger)
roadstern
Juniormedlem
**
Innlegg: 56
Bosted: trondheim


Vis profil

« på: februar 26, 2012, 20:58:49 pm »

Min motor i roadster ble så varm i sommer at lakken på motorluka boblet opp..

selve kjølesystemet ser ut til å være i orden, ikke noe rusk i viftehuset.

Hvordan monterer man ekstern oljekjøler? vill ikke ha stygge rør i motorrom, kan dette gjøres på baksiden av motor?

hva trenger jeg å kjøpe for å få til dette?

eventuelt andre tips for å få ned tempen på motor
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #1 på: februar 26, 2012, 21:13:08 pm »

har den mye tenning da?

jeg fikk bra varme med 50+ grader fortenning :p
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

roadstern
Juniormedlem
**
Innlegg: 56
Bosted: trondheim


Vis profil

« Svar #2 på: februar 26, 2012, 21:25:32 pm »

usikker på tenning. hvordan sjekker jeg det?
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #3 på: februar 26, 2012, 21:45:20 pm »

stroboskop
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #4 på: februar 26, 2012, 21:58:38 pm »

Får den nok luft inn i kaldsonen i motorommet? Pakning er OK rundt kjøleblekk?
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #5 på: februar 26, 2012, 22:06:57 pm »

er da av typen heilt tett motorlokk og ingen lufting so seier da jo seg sjølv. luftkjølt motor da er snakk om:)
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
roadstern
Juniormedlem
**
Innlegg: 56
Bosted: trondheim


Vis profil

« Svar #6 på: februar 26, 2012, 22:53:58 pm »

pakkning ok rundt blekk,,

motorluke er det ingen pakkning på så den er ikke fullstendig tett,, men er ikke noe tilrettelagt rundt den for at luft skal komme inn,, heller ikke noe ekstra enn orginalt inni motorrom.

Har kunne tenkt meg en ekstern kjøler bak motor med el vifte med termostat.

Er det mulig å koble seg på i området rundt den orginale kjøleren?
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #7 på: februar 26, 2012, 23:01:15 pm »

fullt mulig å laga til ekstra oljekjølar, men sylindarane er jo ganske avhengige av å få kald luftstrøm rundt seg for å leda vekk varmen, olja tar jo ikkje all varmen vekk derifrå. eg ville heller vurdert å fått laga til noko lufting inn til motorromet så den får inn kald luft. du skal kunna ta på oljepinnen når motoren er god og varm og viftehuset skal vera lunkent. da hjelper ofta og opna opp motorlokket litt i nedre kant. så nokon luftehol eller grill der hadde jo funka fint
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
roadstern
Juniormedlem
**
Innlegg: 56
Bosted: trondheim


Vis profil

« Svar #8 på: februar 26, 2012, 23:28:10 pm »

kommer inn litt luft under lokket,, men på grunn av det kosmetiske kan det ikke bli noe hull eller grill der. noen annen måte å få inn luft på?
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #9 på: februar 27, 2012, 00:46:12 am »

heller ein oppegåande motor enn oppegåande kosmetikk Blunker

korleis er skiltet plassert? om da står på motorlokket og i tilleg er av typen med bokstavane på topp og tala under so går da an å shimsa ut skiltet litt og laga fleire hol bakom, som ikkje visar bakifrå, og som gjer god lufting inn.alternativt er jo sidescoop og slangar inn bak brannveggen, men da er jo større inngrep igjen då
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Ove A
Medlem
***
Innlegg: 127
Bosted: Arendal


Vis profil

« Svar #10 på: februar 27, 2012, 00:55:04 am »

Termostaten i orden ?
Loggført
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #11 på: februar 27, 2012, 11:27:28 am »

Du skjerer vekk høyre del av det forreste dekslet på motoren rett over starterbolten og ut til høyre.Da suger den kalld luft inn.Eller tykk ventilasjonsrør/slange gjennom torpedoveggen og ut i siden foran bakhjula.
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #12 på: februar 27, 2012, 12:20:54 pm »

Se hvordan jeg har løst det på www.turboroadster.no -der får jeg problem med å få motoren opp i driftstemperatur... Selv med turbo..  Gliser
Direktelink til selve kjølinga.. http://www.turboroadster.no/documents/cooling.html
Der fant jeg 8 mulige forbedringer for kjøling, og gjennomførte alle. Kult
Ikke tenk på at det vil se stygt ut. En roadster er en stygg bil. Men jeg liker dem  Blunker
« Siste redigering: februar 27, 2012, 12:27:34 pm av Formula Vee 8ball » Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

roadstern
Juniormedlem
**
Innlegg: 56
Bosted: trondheim


Vis profil

« Svar #13 på: mars 04, 2012, 16:16:31 pm »

Skal sjekke tenning.  Bilen er ferdig karoserimessi å blir ingen endringer der. Får litt luft rundt luke. Skiltet henger i nerkant av karoseriet.  Noen som har montert ekstra vifte bak viftehuset eller lignende? Kanskje lift VIA varmekanalen er løsningen? Har ikke noe varme fra motor og inn i bilen Så rørene der er ledige.

Kan noen fortelle meg hvordan man monterer en oljekjøler?
Loggført
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6134
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #14 på: mars 04, 2012, 16:27:30 pm »

Du skjerer vekk høyre del av det forreste dekslet på motoren rett over starterbolten og ut til høyre.Da suger den kalld luft inn.Eller tykk ventilasjonsrør/slange gjennom torpedoveggen og ut i siden foran bakhjula.

Dette var "vanlig" for å forbedre tilgangen av luft! Er dette gjort på denne bilen?
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
roadstern
Juniormedlem
**
Innlegg: 56
Bosted: trondheim


Vis profil

« Svar #15 på: mars 04, 2012, 16:43:31 pm »

Nei. Skjønner ikke helt dette med fremste deksel. Tenker du på viftehuset? Bilder?
Loggført
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6134
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #16 på: mars 04, 2012, 17:58:55 pm »

Nei. Skjønner ikke helt dette med fremste deksel. Tenker du på viftehuset? Bilder?

Tetteblekket - som sitter på motoren (nedenfor torpedoveggen)

Dette kan kappes to - på midten - da kommer det lettere luft inn i motorommet.

Her et dårlig bilde av dette blekket.

Svært viktig at det også er tett (intakt gummipakning) for varm luft fra eksosanlegget. Dvs på motsatt side av det avbildede blekket..Under bakluka


* blekk.jpg (5.22 KB, 127x67 - vist 420 ganger.)
« Siste redigering: mars 04, 2012, 18:13:27 pm av Squareback » Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
roadstern
Juniormedlem
**
Innlegg: 56
Bosted: trondheim


Vis profil

« Svar #17 på: mars 04, 2012, 19:24:27 pm »

Skummelt. Har ikke dette dekslet.  Har kun viftehus, dekslnene som er synlige over sylindre, bakerste deksel med inntakt pakninger. Og de små dekslene rundt reimhjul.
Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #18 på: mars 04, 2012, 20:11:19 pm »

Har motoren virket greit før i denne bilen uten å gå varm? Og hva slags motor er det? Tenker på om det kan ha blitt litt morkne gummier på innsugsrøret og dermed magrere blanding med tiden. Det vil også gi mer varme.
Bilder hjelper oss alltid  Blunker
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
roadstern
Juniormedlem
**
Innlegg: 56
Bosted: trondheim


Vis profil

« Svar #19 på: mars 04, 2012, 22:04:49 pm »

Motoren er en 1700 dobbelporta. Motoren går bare nye deler. Har vært ganske varm siden starten men sist sommer gikk den virkelig helt varm
Loggført
Espen/VW54
Supermedlem
*****
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)



Vis profil
« Svar #20 på: mars 04, 2012, 22:11:22 pm »

Kan du ta bilde av bilen bakfra? Og inni motor rom?
Loggført
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6134
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #21 på: mars 04, 2012, 23:16:04 pm »

Gummipakningene rundt tennpluggene er der også?


* tett.jpg (3.97 KB, 150x164 - vist 383 ganger.)
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
roadstern
Juniormedlem
**
Innlegg: 56
Bosted: trondheim


Vis profil

« Svar #22 på: mars 04, 2012, 23:53:48 pm »

Har bilder. Hvordan får jeg lagt de ut her?
Loggført
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6134
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #23 på: mars 05, 2012, 00:01:16 am »

http://www.vwnorge.no/index.php/topic,12661.0.html

Hvis du ikke får det til mail meg bildene på mailen min.

Se PM
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6134
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #24 på: mars 09, 2012, 02:13:39 am »

Bilder av bilen. Motorombilder finnes ikke pt


* Bilde067.jpg (39.31 KB, 640x348 - vist 196 ganger.)

* 2011-05-07 15.35.17.jpg (54.42 KB, 640x480 - vist 170 ganger.)
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #25 på: mars 09, 2012, 08:18:18 am »

Smett av motorluka, og kjør en tur uten. om den ikke blir varm da vet du problemet..
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Espen/VW54
Supermedlem
*****
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)



Vis profil
« Svar #26 på: mars 09, 2012, 08:49:00 am »

Var ikke store hulla for å ta inn luft der nei..
Loggført
justandy
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1110
Bosted: moss


stæsj hore og hard barket senkepøbel


Vis profil
« Svar #27 på: mars 09, 2012, 12:33:23 pm »

men vis du mangler dekslet foran viftehuset ( kommer jo luft inn der) og tenning som er helt sykt så. så ville jeg justert tenningen først, før jeg hadde kappet og herja. så se hva som skjer når det blir litt temp. og byttet olje vis den har vært sykt varm noe jeg ser for meg når lakken bobler på luka.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
roadstern
Juniormedlem
**
Innlegg: 56
Bosted: trondheim


Vis profil

« Svar #28 på: mars 11, 2012, 12:28:29 pm »

Tusen takk for mange Gode svar og hjelp. Fant bilder av motorrommet nå også.
Loggført
pumma
Supermedlem
*****
Innlegg: 589
Bosted: karmøy



Vis profil
« Svar #29 på: mars 13, 2012, 20:55:20 pm »

litt utenom ,men hvilke felger har du ? Holder selv på med en roadster og felga dine var dritlekre . Osteaktig
Loggført
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!