april 26, 2024, 05:54:47 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Kor mye kan eg trimma en 1300 motor  (Lest 3226 ganger)
Medhus87
Juniormedlem
**
Innlegg: 55
Bosted: Odda



Vis profil WWW
« på: februar 27, 2012, 14:07:59 pm »

hei folkens kor mye kan man få ut av en 1300 motor fra en 1302 boble fra 72 ?
noen som har peiling og tips?
eg vet at en kan bytte til en 1600 Øyerulling !!! men vil høre ka som er mulig med en 1300 og kor mye hk man kan
få ut av han ^^  Gliser
Loggført

Marcel fra Odda mellom Folgefonn og Hardanger Vidda Gliser Gliser Gliser
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #1 på: februar 27, 2012, 14:10:31 pm »

Hvor mye penger har du lyst til å bruke?  Gliser
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Riisern
Supermedlem
*****
Innlegg: 1734
Bosted: Aremark


Rockabilly rumble


Vis profil
« Svar #2 på: februar 27, 2012, 15:25:02 pm »

Kontakt noen som driver med formel vee. De kan slikt:)
Loggført

Owner of
 "Lorang`s Garage"
- all brand autoshop -
   Parts n`repair     
  Tlf: 466 81 660
bjornboble
Supermedlem
*****
Innlegg: 870
Bosted: finsland



Vis profil
« Svar #3 på: februar 27, 2012, 15:30:39 pm »

kontakt racebuggy her på forumet..han er flink på sånt å kan forklare deg alt du trenger å vite Glad
Loggført

agder vw klubb..

orginalt som er tingen..
Medhus87
Juniormedlem
**
Innlegg: 55
Bosted: Odda



Vis profil WWW
« Svar #4 på: februar 27, 2012, 21:37:17 pm »

 Osteaktig ok takk for tipsene :-) for si den sånn budsjette mitt er ganske stor ;-)
Loggført

Marcel fra Odda mellom Folgefonn og Hardanger Vidda Gliser Gliser Gliser
bjornboble
Supermedlem
*****
Innlegg: 870
Bosted: finsland



Vis profil
« Svar #5 på: februar 27, 2012, 21:39:44 pm »

da kommer du langt Blunker

lykke til Glad
Loggført

agder vw klubb..

orginalt som er tingen..
Medhus87
Juniormedlem
**
Innlegg: 55
Bosted: Odda



Vis profil WWW
« Svar #6 på: februar 27, 2012, 21:46:47 pm »

har forresten funne ut av at den motor som jeg har, ha denne motorkoden AD-467370 og etter det eg har lest på Wikipedia er "AD" koden bare på den 1600 cc med 50 Hk!?! er  det sant eller er eg akkurat nå bare dum  Gliser Gliser Gliser og skjønne ingenting

den boble som eg har kjøpt er en 72 modell en 1302

http://de.wikipedia.org/wiki/Motorkennbuchstaben

www.bobleprosjekt.com
Loggført

Marcel fra Odda mellom Folgefonn og Hardanger Vidda Gliser Gliser Gliser
Ketil S.
Supermedlem
*****
Innlegg: 1710
Bosted: Bryne


Vis profil

« Svar #7 på: februar 27, 2012, 22:00:05 pm »

1302 ble også levert som 1302s, den har 1600!
Loggført

T1 1963
T1 1974 -03
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #8 på: februar 27, 2012, 22:05:19 pm »

Osteaktig ok takk for tipsene :-) for si den sånn budsjette mitt er ganske stor ;-)

Skal den fortsatt være 1600?

Eller kan du være med på å øke sylindervolumet?

Og til slutt. Hvor mye effekt vil du ha?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Medhus87
Juniormedlem
**
Innlegg: 55
Bosted: Odda



Vis profil WWW
« Svar #9 på: februar 27, 2012, 22:24:48 pm »

1302 ble også levert som 1302s, den har 1600!

ok takk for info kjetil  Glad då er altså boble min en 1302 S

han som eg har kjøpt han av , sa det er en vanlig 1302 med 1300 cc motor ^^
så då hadde han lite peiling :-)




Skal den fortsatt være 1600?

Eller kan du være med på å øke sylindervolumet?

Og til slutt. Hvor mye effekt vil du ha?
[/quote]

hei ja skal fortsatt være den 1600 cc da :-)
for si det sånn hadde være kjekt å få så mye effekt ut av dem som er mulig men ikkje
så mye at den kan bli ødelagt av det
Loggført

Marcel fra Odda mellom Folgefonn og Hardanger Vidda Gliser Gliser Gliser
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #10 på: februar 27, 2012, 22:30:58 pm »

den svarte boblo i kinsarvik du har handla?? mykje godt arbeid på den isofall Blunker men motoren er ivertfall ein 1600. eg ville ha opna den og fått blokka linjeborra, letta svinghjulet og senda alt til balansering (kontakt svein t her inne for linjeborring og balansering) og so evt hona sylindarane og få på nye stempelfjører. toppane må vel trulig ha nye ventilstyringar , og du kan få frest dei ned for å få opp kompresjonen. + porting sjølvsagt. kammen kan du skifta ut og du kan setta på vippearmar med større utveksling feks 1.25:1 so sett du på to dobble 40mm gassarar og eit bra effektanlegg. då har du ivertfall noko som gjer deg eindel meir gamp Glad men når du fyrst plokkar ned motoren so er da ikkje mykje som skal til for å få frest ut blokka og toppane litt så du får satt på eit 1915sylindarsett.   
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Medhus87
Juniormedlem
**
Innlegg: 55
Bosted: Odda



Vis profil WWW
« Svar #11 på: februar 27, 2012, 22:56:21 pm »

den svarte boblo i kinsarvik du har handla?? mykje godt arbeid på den isofall Blunker men motoren er ivertfall ein 1600. eg ville ha opna den og fått blokka linjeborra, letta svinghjulet og senda alt til balansering (kontakt svein t her inne for linjeborring og balansering) og so evt hona sylindarane og få på nye stempelfjører. toppane må vel trulig ha nye ventilstyringar , og du kan få frest dei ned for å få opp kompresjonen. + porting sjølvsagt. kammen kan du skifta ut og du kan setta på vippearmar med større utveksling feks 1.25:1 so sett du på to dobble 40mm gassarar og eit bra effektanlegg. då har du ivertfall noko som gjer deg eindel meir gamp Glad men når du fyrst plokkar ned motoren so er da ikkje mykje som skal til for å få frest ut blokka og toppane litt så du får satt på eit 1915sylindarsett.   

 Gliser Gliser Gliser Gliser hehe ja er akkurrat den , ja mye å gjøre men er verdt det ;-) eg har tid så det går bra :-) vil ikkje gjøre det på en fort måte skal la meg tid, så det bli riktig.... Blunker ok takker for hjelpen....kjempe bra tips :-) men kor mye HK har den etterpå tror du ? må tenke litt på bremseanlegg!
Loggført

Marcel fra Odda mellom Folgefonn og Hardanger Vidda Gliser Gliser Gliser
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #12 på: februar 28, 2012, 00:01:57 am »

vansklig å sei dette med hk, men kun med bolt on deler so klarar du vel å bikka 80-100hestar? ellers er da jo nesten ingen begrensingar kor mykje gamp du får ut av ein motor dersom du har pengar til deler og arbeidet;)
anbefalar deg å kjøpa boka som heiter how to hotrod your vw engine. der står alt du treng veta. how to rebuild your vw engine er og ei bra bok om du er ny på boblemotorar.

du får laga deg ein prosjekttråd her inne når du begynner på den:)

du får tak i eit papir frå h.møller som da står at du får gokjent intil 100hester i ei bobla med skjevebremsar framme(noko di har, reknar eg med) og da bremseanlegget held lenge. men skal du kjøyra aktivt so får du jo kjøpt kerscher bremsesett som er godkjent for 160hk. men da kostar ein del peng..
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Medhus87
Juniormedlem
**
Innlegg: 55
Bosted: Odda



Vis profil WWW
« Svar #13 på: februar 28, 2012, 00:12:11 am »

 Glad ok den er grei det skal eg gjøre , ha allerede egen side www.bobleprosjekt.com , ja ha hørt med møller om dokumentasjon for boble ved trimming med Bremser og forstilling o.s.v men får aldri svar av di :-/ og eg som jobba til og med i Møller Gruppe på en måte ^^
Loggført

Marcel fra Odda mellom Folgefonn og Hardanger Vidda Gliser Gliser Gliser
A.Hole
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted: Fredrikstad


Vis profil

« Svar #14 på: mars 01, 2012, 22:00:24 pm »

Hm christer prater... Hvor mange trimma boble motorer har han bygd? Ca. 0 tenker jeg......Min anbefaling er ny friskere trimkam og doble Kadron gassere f.eks , så har du en mye mer sporty  motor Den kan riktig nok bli mye sprekere etterhvert , men et skritt av gangen synes jeg da.. (En så lenge går motoren sikkert fint uten linjeborring, toppkirurgi, osv)
« Siste redigering: mars 01, 2012, 22:14:18 pm av THT » Loggført
Medhus87
Juniormedlem
**
Innlegg: 55
Bosted: Odda



Vis profil WWW
« Svar #15 på: mars 01, 2012, 22:25:13 pm »

Hm christer prater... Hvor mange trimma boble motorer har han bygd? Ca. 0 tenker jeg......Min anbefaling er ny friskere trimkam og doble Kadron gassere f.eks , så har du en mye mer sporty  motor Den kan riktig nok bli mye sprekere etterhvert , men et skritt av gangen synes jeg da.. (En så lenge går motoren sikkert fint uten linjeborring, toppkirurgi, osv)

og den er grei :-) skal i første trinn prøve å skaffe meg dobbel forgasser....og rense hele motor innvendig, etter så mange år ha den miste mange hester... pga av drit i motoren ^^ trinn 2 er å bytte stempler og ventiler, trinn 3 er å prøve å bygge om til enkelt turbolader eller Twinturbo....
Loggført

Marcel fra Odda mellom Folgefonn og Hardanger Vidda Gliser Gliser Gliser
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #16 på: mars 01, 2012, 22:28:54 pm »

100hk:

1641 stempler og sylindre
40x35 ventiler i toppene
portede topper
40 IDF / 40 DRLA
10-1 i komp
kam på rundt 260grader ved 0.05" løft, 12-13mm samlet løft
1,5" merged eksos


kjør på.. Osteaktig
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #17 på: mars 02, 2012, 18:14:35 pm »

Hm christer prater... Hvor mange trimma boble motorer har han bygd? Ca. 0 tenker jeg
feil..

no skriv han jo at budskjettet er ganske stort, så koffø ikkje gjera ting skikklig med ein gong? svert få brukte 1600 idag som ikkje treng linjeboring (og har godt av avbalansering) men på lavbudskjett so går da jo fint utan, men varar ikkje lika lenge.
men du har nok rett i at da e bedre å ta eit steg av gangen.vist da ikje hastar med å få ein stor motor då
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Medhus87
Juniormedlem
**
Innlegg: 55
Bosted: Odda



Vis profil WWW
« Svar #18 på: mars 03, 2012, 14:54:07 pm »

Hei folkens.....nå har eg fått boble i huset mitt endelig :-) nå kunne eg og sjekka motorkoden (bilde følge med) nå er det jo sånn at i vognkort stor 1300 ccm motor....MEN som dere se er di første 2 bokstaver AD-, etter motor koden liste er AD en 1600 ccm motor med 50 Hk.
Denne motorkoden stå til og med i noen gamle papirer som følgte med bilen av Møller....men i vognkort står 1300 ccm!?

har kanskje møller for 40 år sio ikkje sett riktig? og registrerte bilen med feil ccm?  Hæ Gliser


* Motorkode.jpg (141.09 KB, 1181x460 - vist 114 ganger.)
Loggført

Marcel fra Odda mellom Folgefonn og Hardanger Vidda Gliser Gliser Gliser
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7126
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #19 på: mars 04, 2012, 23:24:06 pm »

er vel så enkelt som at noen har byttet motor en gang...
Loggført
Medhus87
Juniormedlem
**
Innlegg: 55
Bosted: Odda



Vis profil WWW
« Svar #20 på: mars 05, 2012, 09:12:34 am »

er vel så enkelt som at noen har byttet motor en gang...

ja hvis det er sånn, koffor står samme motorkoden i di 40 år gamle papirene som tilhøre bilen? men
registert er en 1300 cc i vognkort med denne motorkoden ? så den kan vel ikke blitt byttet  ut....må jo være en registrer feil av møller AS trur eg trolig nok
men men.....  Gliser eg e bare glad for at det er den 1600 cc motor med 50 hk :-)
Loggført

Marcel fra Odda mellom Folgefonn og Hardanger Vidda Gliser Gliser Gliser
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #21 på: mars 05, 2012, 09:55:47 am »

JPM har jo bygget1600cc med nesten 200 gamp Gliser ligger video på jutuben. jpm mouse motor kan man søke på.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Medhus87
Juniormedlem
**
Innlegg: 55
Bosted: Odda



Vis profil WWW
« Svar #22 på: mars 05, 2012, 10:17:44 am »

JPM har jo bygget1600cc med nesten 200 gamp Gliser ligger video på jutuben. jpm mouse motor kan man søke på.


 Gliser Gliser Gliser ok den skal eg sjekke ut
Loggført

Marcel fra Odda mellom Folgefonn og Hardanger Vidda Gliser Gliser Gliser
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #23 på: mars 05, 2012, 12:02:21 pm »

Den ble vel solgt mener jeg.
Består stort sett av originale modifiserte deler.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!