april 29, 2024, 12:47:31 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Antall produserte Kübelwagen  (Lest 3440 ganger)
EspenN
Medlem
***
Innlegg: 119
Bosted: Lena



Vis profil
« på: mars 01, 2012, 18:40:32 pm »

Fra det jeg vil kalle en sikker kilde har jeg fått opplyst at det ble produsert 37 320 Kübelwagen og at det offisielle tallet på noe i overkant av 50 000 er en bløff!

EspenN
Loggført
kett
Nybegynner
*
Innlegg: 36
Bosted:


Vis profil

« Svar #1 på: mars 01, 2012, 23:46:19 pm »

Sikker kilde? Hm.....Einar
Loggført
Dr. Ing. Brezelfürsten
Supermedlem
*****
Innlegg: 1358
Bosted: Ski



Vis profil WWW
« Svar #2 på: mars 01, 2012, 23:48:03 pm »

Vet vi hvor mange som har overlevd ift produserte??
Loggført

15A 1951
Det skal være ekte sorg når jeg dauer! Ikke ei krone igjen..
http://www.azurbrezel.blogspot.com
EspenN
Medlem
***
Innlegg: 119
Bosted: Lena



Vis profil
« Svar #3 på: mars 02, 2012, 21:09:52 pm »

Tja si det. Tallet jeg har fått opplyst er i underkant av 200 som er noenlunde originale, men om dette er riktig vet jeg ikke. I så fall har vi jo en stor andel av disse i Norge.
I tillegg er det jo en del som er satt sammen av uoriginale deler. For min del er jeg usikker på hvor skillet går mellom en original og uoriginal bil, det kommer vel litt an på øyet som ser? Jeg tror ikke det finnes mange 100 % originale biler igjen.

Er det andre som vet noe mer om dette?

EspenN
Loggført
svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #4 på: mars 07, 2012, 20:16:56 pm »

Det arrangeres nostalgi VW krigsmodell veteran treff i Europa hvor kravet er 90% orginalbil, dette for å luke ut replika eller de nye som bygges opp etter hvert med orginale deler for å ligne orginalene. Sort sett gjelder vel dette år 2000 og oppover av produserte kjøretøyer.

At orginale deler og karoseri byttes om i militær sammenheng på kjøretøyer er ikke noe nytt. Forsåvidt det å redde et opprinnelig kjøretøy er vel også helt greit.

Noe av det som kjennetegner mix og replika er at disse kjøretøyene har merkelige produksjons nr. og manglende doktumentasjon men de er alikevel lett å gjennomskue av en kjenner om det forsøkes med orginal verdi/presentasjon .

Her i Norge er det greit å komme med replika eller hjemmelaget modell.

Synes opgitt tall på orginale kubelwagen er allt for lavt. I tilegg er det som nevnt tilvekst hele tiden av replika + miks når det gjelder de elste VW modellene.


På bildet, en som trolig regnes som orginal bil selv om militæret har malt den grøn med nye oppgaver. Legg merke til at propell mangler er fjernet, kjører også med fri-eksos antar den nye opgaven er transport. Trolig er den ikke Afrika utgave med 4xw uten agregat.


* 1268318 - Kopi.jpg (148.86 KB, 720x500 - vist 277 ganger.)
« Siste redigering: april 01, 2012, 21:30:52 pm av svenole » Loggført
EspenN
Medlem
***
Innlegg: 119
Bosted: Lena



Vis profil
« Svar #5 på: mars 07, 2012, 20:39:37 pm »

Jeg synes også antallet på ca 200 virket lavt da jeg fikk dette opplyst. Det må da finnes en eller annen slags oversikt over et omtrentlig antall et eller annet sted eller hos en eller annen?

EspenN
Loggført
svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #6 på: mars 07, 2012, 20:45:16 pm »

Her i Norge har vi rullefører Øystein. I utlandet vil jeg tro på Bart. Men sikkert tall er det ingen som har. Det detter til stadighet noe ut av skapet i den store verden. Faktisk orginale VW og gode replike etc.
« Siste redigering: mars 11, 2012, 20:34:55 pm av svenole » Loggført
svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #7 på: mars 22, 2012, 21:39:46 pm »

Her er noen som har fallt ut av skapet i Russland. (3 Stk.)

Ser at gear-kassa er knust rundt diffsperre. Dette tyder mangel på aluminium og god pris. Også manglende verktøy til demontering.

Forøvrig er det også laget slik bruksbil i sin tid her også.
Hadde en tilsvarende omgjort bruksbil på 60 tallet som kom fra Troms. Den var teknisk komplett men grunntanken med endring av karosseri var den samme, tverr i fronten og med plate oppå + dører. Den hadde vert registrert og i bruk.

Med dagens interesse så blir disse full restauret og de vil vel bli mere strøken en en ny original fra 1940 tallet. Slik er det blitt i vår tid med en enorm interesse og nyproduksjon av karosseri og deler.

Så får vi håpe Norge våkner opp av dvalen på disse kjøretøyene selv om toget har gått til utlandet for lenge siden.

Kubelwagen er en generell betegnelse for bøttebil, altså åpent kjøretøy. Etter hvert har den levd seg inn på VW og spesielt type 87.


http://www.military-hangar.com/products/view/33
« Siste redigering: mars 23, 2012, 09:58:41 am av svenole » Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!