laffen
Nybegynner
Innlegg: 8
Bosted: mo i rana
|
|
« på: mars 01, 2012, 23:41:25 pm » |
|
Hei forum! Jeg har et problem som desperat trenger en løsning! Har akkuratt fått en 2.0L 16v Imprezamotor i min 1973, 1303S. (oppgitt effekt 125hk) Og etter 2 dagers bruk av bilen ble jeg stoppet av Onkel blå, og pålagt å vise bilen til teknisk kontroll. Ringte til BT og hørte om det i det hele tatt var vits i å komme på visning med bilen, eller om jeg bare skulle komme og levere skiltene selv. Fikk til svar at hvis jeg skulle beholde skiltene måtte jeg kunne dokumentere bremse/stying. Har papirer fra Møller hvor di innrømmer å vite at TÜV godkjenner 1303S'en opp til 100hk. Men jeg tviler sterkt på at å argumentere for at motoren ikke yter 125hk ut på hjulene får bilen godkjent. Og at den ikke går noe fortere da subarumotoren kutter på 6000 rmp, akkuratt som originalmotoren på 50hk. Her trengs bremser, lagd for å tåle den effekten. Mitt spørsmål er hvilke bremser bør jeg bruke for lettes mulig konvertering, billigst mulig, mulighet for å få tak i, og få tak i dokumentasjon på di bremsene? Er takknemlig for alle tips og triks! MVH Tobias Storvoll
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Innlegg: 1779
Bosted: Kragerø.....Norway.....
59 T1,64 T1og 65mod 215
|
|
« Svar #1 på: mars 01, 2012, 23:48:27 pm » |
|
Det er helt uproblematisk å få bremser med papirer for intill 160 hk fra Kerscher, men det koster jo penger da..
|
|
|
Loggført
|
Seaside VW Klubb
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7275
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #2 på: mars 01, 2012, 23:51:43 pm » |
|
som Gullik sier finnes det flere bremsekit med Tuv-papirer, og de mest utbredte er Kerscher sine. Ved å bytte til ventilerte skiver foran godkjenner man 136 hk, og som nevnt med skiver bak godkjennes 160 hk.
finnes vel andre også, men jeg har bare erfaring med Kerscher.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
laffen
Nybegynner
Innlegg: 8
Bosted: mo i rana
|
|
« Svar #3 på: mars 01, 2012, 23:52:34 pm » |
|
Det er helt uproblematisk å få bremser med papirer for intill 160 hk fra Kerscher, men det koster jo penger da..
Er meget klar over det, men kjenner ingen plass i kroppen at å koste på bremser til 20 000,- blir aktuelt for tiden.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
laffen
Nybegynner
Innlegg: 8
Bosted: mo i rana
|
|
« Svar #4 på: mars 01, 2012, 23:53:28 pm » |
|
Har også 0 ærfaring med Kerscher. Mye arbeid å konvertere?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
laffen
Nybegynner
Innlegg: 8
Bosted: mo i rana
|
|
« Svar #6 på: mars 02, 2012, 00:01:08 am » |
|
bolt on, men hvis du ikke ønsker å bruke penger på bremser, men har satt inn den motoren i ei gammal boble, har du begynt i feil ende og det er kanskje like greit at du leverer inn skilta.... å bruke penger på bremser er helt OK. men å cashe ut 20k for kersherbremser er for tiden litt drøyt. Billigere alternativer? midlertidig altså. skal ha bilen godkjent opp til 160hk etterhvert, og da blir det Kerscher (Y)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
A.Hole
Seniormedlem
Innlegg: 274
Bosted: Fredrikstad
|
|
« Svar #7 på: mars 02, 2012, 00:05:14 am » |
|
Det enkleste er å ta en rulleprøve på effekt på et godkjent spesialverksted. Vil forbause meg om du klarer 100 bakhulshester ( men, om du går litt over , be de om å printe ut en litt snillere lapp....) Denne lappen sammen med Møller godkjenning bør gi deg kjøretillatelse velsignet av øvrigheta igjen.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Atmobil
Supermedlem
Innlegg: 937
Bosted: Litt over alt, men mest vanlig i Trøndelag....
|
|
« Svar #8 på: mars 02, 2012, 00:13:33 am » |
|
Eventuelt sette inn en mere orginal motor inntil videre og vente med å få godkjent opp til 160HK til du har spart opp nok penger til bremsene.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Støldal
Medlem
Innlegg: 132
Bosted: Stavanger
|
|
« Svar #9 på: mars 02, 2012, 00:43:36 am » |
|
Om du ønsker å gå for kersher bremser så har jeg to caliptere til 136 hk settet liggende på hylla. Disse er ikke nye men funker bra. Da trenger du bare skiver.
|
|
|
Loggført
|
72’ 1302 RR 56’ oval prosjekt
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7275
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #10 på: mars 02, 2012, 08:35:47 am » |
|
litt avhengig av det lokale bilitilsyn kan det hende du trenger papirene også.
Men det er ikke snakk om 20 k for skivesettet foran, og som sagt holder det til 136hk
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
1303SS
Supermedlem
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen
|
|
« Svar #11 på: mars 02, 2012, 12:17:55 pm » |
|
Først må du søke om godkjenning.ikke sikkert du får godkjent den tunge motoren om du har bremser som er godkjent for 160hk.Du øker vekten på bakakslingen og det henger dem seg opp i så fremtimpresamotoren ikke veier mer enn en orginal boblemotor.Spør biltilsynet først hva som er lov først sånn generelt så får du inn i søknaden de ombygginger du vil gjøre.Lykke til
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
vw1961
Supermedlem
Innlegg: 626
Bosted: birkeland
Originalnostalgiker
|
|
« Svar #12 på: mars 02, 2012, 14:51:39 pm » |
|
Hadde vært morro å sett bilder av både motorrom og hvordan du har løst radiatorproblemet:) Kanskje også sett en filmsnutt der man ser vw med en helt annen motorlyd:)
Lykke til med bilvrangsynet.
|
|
|
Loggført
|
Praise the aircooled
Kjøreglede, det er å ta for seg hele alfabetet i steden for A til B:=)
|
|
|
laffen
Nybegynner
Innlegg: 8
Bosted: mo i rana
|
|
« Svar #13 på: mars 02, 2012, 17:56:36 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
laffen
Nybegynner
Innlegg: 8
Bosted: mo i rana
|
|
« Svar #14 på: mars 02, 2012, 17:58:34 pm » |
|
litt avhengig av det lokale bilitilsyn kan det hende du trenger papirene også.
Men det er ikke snakk om 20 k for skivesettet foran, og som sagt holder det til 136hk
Er det snakk om mye man må ut for 160hk kittet da?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7275
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #15 på: mars 02, 2012, 18:23:54 pm » |
|
det vet jeg ikke, men hvorfor kan du ikke nøye deg med de ventilerte skivene foran? 136 hk er mer enn du har i motoren, er det ikke? Skal være godt under 10k for det settet, men hør med en forhandler.
Og så bør du høre med biltilsynet først, før du handler, så slipper du å kjøpe katta i sekken. Skriv en søknad, så får du som regel veldig gode svar.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7275
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #16 på: mars 02, 2012, 19:50:17 pm » |
|
ser fra den tråden du linket til at du sendte søknad til iltilsynet allerede den 8. feb.... Hva var svaret du fikk?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
vw1961
Supermedlem
Innlegg: 626
Bosted: birkeland
Originalnostalgiker
|
|
« Svar #17 på: mars 04, 2012, 00:59:59 am » |
|
|
|
|
Loggført
|
Praise the aircooled
Kjøreglede, det er å ta for seg hele alfabetet i steden for A til B:=)
|
|
|
laffen
Nybegynner
Innlegg: 8
Bosted: mo i rana
|
|
« Svar #18 på: mars 04, 2012, 19:25:07 pm » |
|
fikk aldri noe svar... (?) motoren er 125hk original, men står nå med datasprut, sportfilter, custom grenrør og 2,5" eksos og i underkant av ca 150 hk.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
|
« Svar #19 på: mars 04, 2012, 21:13:31 pm » |
|
CSP har også kommet med TÜV godkjente bremseskivesett foran for opp til 140 hk, leste jeg i Ultra VW. Mener Unneberg bil forhandler CSP.
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
|