april 19, 2024, 19:19:26 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Trenger desperat å oppgradere bremser!  (Lest 2718 ganger)
laffen
Nybegynner
*
Innlegg: 8
Bosted: mo i rana


Vis profil

« på: mars 01, 2012, 22:41:25 pm »

Hei forum!

Jeg har et problem som desperat trenger en løsning!
Har akkuratt fått en 2.0L 16v Imprezamotor i min 1973, 1303S. (oppgitt effekt 125hk)
Og etter 2 dagers bruk av bilen ble jeg stoppet av Onkel blå, og pålagt å vise bilen til teknisk kontroll.
Ringte til BT og hørte om det i det hele tatt var vits i å komme på visning med bilen, eller om jeg bare skulle komme
og levere skiltene selv.
Fikk til svar at hvis jeg skulle beholde skiltene måtte jeg kunne dokumentere bremse/stying.
Har papirer fra Møller hvor di innrømmer å vite at TÜV godkjenner 1303S'en opp til 100hk.
Men jeg tviler sterkt på at å argumentere for at motoren ikke yter 125hk ut på hjulene får bilen godkjent.
Og at den ikke går noe fortere da subarumotoren kutter på 6000 rmp, akkuratt som originalmotoren på 50hk.
Her trengs bremser, lagd for å tåle den effekten.
Mitt spørsmål er hvilke bremser bør jeg bruke for lettes mulig konvertering,
billigst mulig, mulighet for å få tak i, og få tak i dokumentasjon på di bremsene? 

Er takknemlig for alle tips og triks! Glad

MVH Tobias Storvoll
Loggført
Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1779
Bosted: Kragerø.....Norway.....


59 T1,64 T1og 65mod 215


Vis profil
« Svar #1 på: mars 01, 2012, 22:48:27 pm »

Det er helt uproblematisk å få bremser med papirer for intill 160 hk fra Kerscher, men det koster jo penger da..
Loggført

Seaside VW Klubb
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #2 på: mars 01, 2012, 22:51:43 pm »

som Gullik sier finnes det flere bremsekit med Tuv-papirer, og de mest utbredte er Kerscher sine. Ved å bytte til ventilerte skiver foran godkjenner man 136 hk, og som nevnt med skiver bak godkjennes 160 hk.

finnes vel andre også, men jeg har bare erfaring med Kerscher.
Loggført
laffen
Nybegynner
*
Innlegg: 8
Bosted: mo i rana


Vis profil

« Svar #3 på: mars 01, 2012, 22:52:34 pm »

Det er helt uproblematisk å få bremser med papirer for intill 160 hk fra Kerscher, men det koster jo penger da..
Er meget klar over det, men kjenner ingen plass i kroppen at å koste på bremser til 20 000,- blir aktuelt for tiden.
Loggført
laffen
Nybegynner
*
Innlegg: 8
Bosted: mo i rana


Vis profil

« Svar #4 på: mars 01, 2012, 22:53:28 pm »

Har også 0 ærfaring med Kerscher.
Mye arbeid å konvertere?
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #5 på: mars 01, 2012, 22:58:17 pm »

bolt on, men hvis du ikke ønsker å bruke penger på bremser, men har satt inn den motoren i ei gammal boble, har du begynt i feil ende og det er kanskje like greit at du leverer inn skilta.... Blunker
Loggført
laffen
Nybegynner
*
Innlegg: 8
Bosted: mo i rana


Vis profil

« Svar #6 på: mars 01, 2012, 23:01:08 pm »

bolt on, men hvis du ikke ønsker å bruke penger på bremser, men har satt inn den motoren i ei gammal boble, har du begynt i feil ende og det er kanskje like greit at du leverer inn skilta.... Blunker
å bruke penger på bremser er helt OK.
men å cashe ut 20k for kersherbremser er for tiden litt drøyt.
Billigere alternativer? midlertidig altså.
skal ha bilen godkjent opp til 160hk etterhvert, og da blir det Kerscher (Y)
Loggført
A.Hole
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted: Fredrikstad


Vis profil

« Svar #7 på: mars 01, 2012, 23:05:14 pm »

Det enkleste er å ta en rulleprøve på effekt på et godkjent spesialverksted. Vil forbause meg om du klarer 100 bakhulshester ( men, om du går litt over , be de om å printe ut en litt snillere lapp....) Denne lappen sammen med Møller godkjenning bør gi deg kjøretillatelse velsignet av øvrigheta igjen.
Loggført
Atmobil
Supermedlem
*****
Innlegg: 937
Bosted: Litt over alt, men mest vanlig i Trøndelag....



Vis profil
« Svar #8 på: mars 01, 2012, 23:13:33 pm »

Eventuelt sette inn en mere orginal motor inntil videre og vente med å få godkjent opp til 160HK til du har spart opp nok penger til bremsene.
Loggført

Støldal
Medlem
***
Innlegg: 132
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #9 på: mars 01, 2012, 23:43:36 pm »

Om du ønsker å gå for kersher bremser så har jeg to caliptere til 136 hk settet liggende på hylla. Disse er ikke nye men funker bra. Da trenger du bare skiver.
Loggført

72’ 1302 RR
56’ oval prosjekt
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #10 på: mars 02, 2012, 07:35:47 am »

litt avhengig av det lokale bilitilsyn kan det hende du trenger papirene også.

Men det er ikke snakk om 20 k for skivesettet foran, og som sagt holder det til 136hk
Loggført
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #11 på: mars 02, 2012, 11:17:55 am »

Først må du søke om godkjenning.ikke sikkert du får godkjent den tunge motoren om du har bremser som er godkjent for 160hk.Du øker vekten på bakakslingen og det henger dem seg opp i så fremtimpresamotoren ikke veier mer enn en orginal boblemotor.Spør biltilsynet først hva som er lov først sånn generelt så får du inn i søknaden de ombygginger du vil gjøre.Lykke til
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
vw1961
Supermedlem
*****
Innlegg: 626
Bosted: birkeland


Originalnostalgiker


Vis profil
« Svar #12 på: mars 02, 2012, 13:51:39 pm »

Hadde vært morro å sett bilder av både motorrom og hvordan du har løst radiatorproblemet:) Kanskje også sett en filmsnutt der man ser vw med en helt annen motorlyd:)

Lykke til med bilvrangsynet.
Loggført

Praise the aircooled

Kjøreglede, det er å ta for seg hele alfabetet i steden for  A til B:=)
laffen
Nybegynner
*
Innlegg: 8
Bosted: mo i rana


Vis profil

« Svar #13 på: mars 02, 2012, 16:56:36 pm »

Hele prosessen finner du på: http://helgeland-motor.all-forum.net/t5914p75-1973-volkswagen-1303s?highlight=1303s
Videoen finner du her:
http://imageshack.us/clip/my-videos/837/dar.mp4/
Loggført
laffen
Nybegynner
*
Innlegg: 8
Bosted: mo i rana


Vis profil

« Svar #14 på: mars 02, 2012, 16:58:34 pm »

litt avhengig av det lokale bilitilsyn kan det hende du trenger papirene også.

Men det er ikke snakk om 20 k for skivesettet foran, og som sagt holder det til 136hk
Er det snakk om mye man må ut for 160hk kittet da?
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #15 på: mars 02, 2012, 17:23:54 pm »

det vet jeg ikke, men hvorfor kan du ikke nøye deg med de ventilerte skivene foran? 136 hk er mer enn du har i motoren, er det ikke? Skal være godt under 10k for det settet, men hør med en forhandler.

Og så bør du høre med biltilsynet først, før du handler, så slipper du å kjøpe katta i sekken. Skriv en søknad, så får du som regel veldig gode svar.
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7122
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #16 på: mars 02, 2012, 18:50:17 pm »

ser fra den tråden du linket til at du sendte søknad til iltilsynet allerede den 8. feb.... Hva var svaret du fikk?
Loggført
vw1961
Supermedlem
*****
Innlegg: 626
Bosted: birkeland


Originalnostalgiker


Vis profil
« Svar #17 på: mars 03, 2012, 23:59:59 pm »


The beast is roaring:)
Loggført

Praise the aircooled

Kjøreglede, det er å ta for seg hele alfabetet i steden for  A til B:=)
laffen
Nybegynner
*
Innlegg: 8
Bosted: mo i rana


Vis profil

« Svar #18 på: mars 04, 2012, 18:25:07 pm »

fikk aldri noe svar... (?)
motoren er 125hk original,
men står nå med datasprut, sportfilter,
custom grenrør og 2,5" eksos og i underkant av ca 150 hk.
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #19 på: mars 04, 2012, 20:13:31 pm »

CSP har også kommet med TÜV godkjente bremseskivesett foran for opp til 140 hk, leste jeg i Ultra VW.
Mener Unneberg bil forhandler CSP.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!