mars 29, 2024, 07:13:11 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Import av veteranbil från USA  (Lest 4053 ganger)
Löf
Seniormedlem
****
Innlegg: 372
Bosted: Sverige


55Panel, 62DC, 63SC, 70411


Vis profil
« på: mars 07, 2012, 20:35:46 pm »

Jag köpte en bil i USA i november som jag hämtade ut från tollen häromdan och tänkte jag skulle dela med mej av mina erfarenheter om det är av intresse. (Lite långt och på Svenska så det blir väl inte så många som läser det... Blunker)

1. Köp av bil.
På internet florerar det ju av annonser på olika siter men det är inte bara bara och köpa bil på distans så att gå för en välkänd site med feedback historik är att föredra, typ eBay eller theSamba. Själv fann jag min på theSamba. Tog kontakt med säljaren på email, fick lite mer info om bilen, bilder, ect, avtalade en tid med säljaren och ringde han, fick mycket gott intryck av säljaren som verkade seriös. Han hade inte sålt nåt tidigare på theSamba så det fanns ingen feedback historik att se på men han verkade som sagt seriös att jag valde att lita på han.
Se till att bilen har en 'Current Title', det är då USA's motsvarighet till vårt Vognkort, (Utan title kan inte bilen registreras i Norge) dessutom behöver du en 'Bill of sale', en kvittering helt enkelt. Sök på 'bill of sale, template' på Google så får du upp exempel på hur den ser ut, det är säljarens ansvar att ordna den men av ditt intresse att den är riktig och att den innehåller allt den ska.

2. Betalning.
PayPal är ju en säker betalningsform men i det här tillfället hade ägaren ingen PayPal så vi gick för wire transfer, för och få det till så behöver du:
Mottagarens namn, adress, kontonummer, bankens namn, bankens adress och SWIFT kode.
Sen är det bara att föra över pengar och hoppas på det bästa... Blunker

3. Frakt.
Först så behöver bilen komma sig till en hamn i USA, i mitt fall så ordnade säljaren det, vi avtalade att han skulle transportera bilen till Los Angeles som en del av köpessumman. Annars finns det en massa fraktfirmor i USA som ordnar sånt, se f.ex: http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=170895 De flesta säljarna som är intresserade av att exportera ordnar ofta med frakt till hamn också, kan dock vara en go idé och checka upp i vad normala priser är så du inte betalar överpris.
Men sen skall ju bilen till Norge också, i mitt fall föll det självklart på California Shipping, ett företag i Stanton (Los Angeles) som drivs av en Svensk, det jobbar 4damer på kontoret där varav två, Emelie och Inga, är Svenska så det är 50/50% chans att få en Svensk röst på telefon när man ringer dit.
Bara du ordnar så att bilen kommer sig till 11121 Dale Street i Stanton så ordnar CalShip resten. Det kostade mej $1995 (+ USD51 i VISA kort gebyr, kunde ha gjort en wire transfer här också men jag ville betala medans jag var på plats i L.A.) och få sänt bilen till Norge, då ingår processen med att få bilen ut av det Amerikanska systemet och få den in i en container och ombord på en båt. CalShip samlar ihop bilar och sänder när dom har en full container, det innebär att av och till blir bilen stående hos CalShip tills dom fått ihop nok med bilar som skall till Norge.

4. Bonus.
Jag köpte mej en tur-retur Los Angeles ja för att 'se till' att bilen togs hand om och kom sig till Norge. (En bra ursäkt för och ta en tur till USA och för att shoppa bildelar som en gal...Blunker) Du betalar nämligen en fast summa för frakt av bilen vare sig den är tom eller full... Glad Jag reste runt i California i 4-5dagar och besökte firmaer och köpte deler, som jag sedan lastade in i bilen när den ankom CalShip. Det var en mycket go feeling när ja stod nervöst utanför CalShip med leiebilen full av deler och väntade på att bilen skulle komma... skulle säljaren hålla ord... så helt plötsligt kom det en biltransport körandes med min bil på! Wohoo! Osteaktig

5. Ankomst Norge.
Du bör inte ha ett tight tidsschema när du skall importera bil från USA, ting tar tid! 6-8veckor anger CalShip som frakttid och när den ankommer så är det till Holger Fischer Spedition i Oslo, dom hand om bilen, toller in den, gör klar allt av pappersarbete så får du en faktura på fortollingen som skall betalas för bilen kan hämtas, ta med kvitto.
Du har 3dagar på dej att hämta bilen efter att faktura är sänt ut, sen kostar det lagerleie NOK100/dygn men Holger Fischer Spedition ser helst att den hämtas ASAP så dom kan frigöra platsen till nästa pulje med bilar/varor som kommer in.

6. Norske skilter.
Nu anger CalShip/Holger Fischer ankomsdatum +-1 vecka, det är ju lite svårt och veta exakt när en fraktbåt från andra sidan jorden är framme och i mitt fall blev det forsinkelser och därmed fick jag avboka den time jag hade hos Statens Vegvesen för teknisk kontroll och så va det 1månads väntetid på ny time... så ja får återkomma med hur det går till och hur det gick vid en senare anledning... Blunker

7. Diverse.
Mitt exempel här är då i container från USA, då kan det vara ett lik du köper bara den kan rullas in i en container. Ofta när det är frakt från USA's östkust så är det Ro-Ro frakt, det innebär att bilen skall köras ombord på båten för egen maskin och det får absolut inte ligga några som helst lösa gjenstander i bilen, dvs inga delar kan sändas med inne i bilen, men det är billigare än container frakt.

Deler man sänder med inne i bilen måste du ha kvitto på annars blir tollvesendet lite vansklige och ha med och göra... delar som följer med i bilköpet skall stå med på 'Bill of sale', kan du inte bevisa att delarna följde med i köpet så blir det extra mva på dom. CalShip hade många fina exempel från den Norska tollen... bl.a. en som hade köpt en stor fin dyr Amerikansk 60tal bil som kom till Norge och där fann en Tolltjenesteman ett oljefilter som låg i bilen, det filtret stod inte med på 'Bill of sale' så det fick han minsann betala extra mva för... Glad

Om man tar turen över, vare sig man skall köpa bil eller bara ferie så kan det vara en idé och kontakta firmor i USA på förhand då det som står på deras hemsidor inte alltid finns i lager... så beställa på förhand är en god idé. Om du beställer från en firma som ligger i en annan del av USA än du ska till så går det som regel fint och sända paket till Hotellets adress, ta kontakt med hotellet på förhand bara och fråga om det går bra (frågar man snällt får man som regel Ja till svar) kom bara ihåg att märka paketet med ditt namn!

Röde skilter kan köpas på förhand på närmaste Trafikstasjon, dom  kostar NOK250 och gäller för 24timmar, men kun för transport från A-Å, ej nöjeskörning. (Fast att köra luftkjölt är ju ett nöje även om det bara är transport från A-Å Glad) För att få skilter till en importbil så skall du ha, Bilmärke, Bilmodel, Understellnummer och vart frakten skall gå från och till samt vilket datum  du skall ut och köra.
 
Jag gjorde mej ett litet räkneark i Excel som jag använde mej av för att hålla koll på faktiska kostnader vid import av bil, ser så här ut:

* vwnorge.jpg (27.05 KB. 846x519 - vist 335 ganger.)


Sänd en mail om du vill ha en kopia för eget bruk. (Kan inte garantera till 100% at det inte är några fel på det men... Blunker)

Lite länkar, kanske självklara för de flesta men nog inte för alla:
www.paypal.com -Säker internet betalning
www.calship.com -5star shipping från California
www.motorships.no -Ro-Ro frakt från östkusten
www.fischersped.no -Shipping firmat i Oslo som CalShip samarbetar med
www.thesamba.com/vw -Jo...
www.ebay.com -eBay...
http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/Proveskilt  -Röde skilter

Frimaer i California:
www.cbperformance.com -Motordeler!
www.vwparts.net -Mycket bra återförsäljare av deler
www.geneberg.com -En klassiker i VWCalifornia.
www.wolfsburgwest.com -Har du en luftkyld vw så...
www.mooneysusa.com -Snacks och stash...
www.bustoration.com -Säljer grön metal från Colombia (ligger i Arizona)

Det är faktiskt mycke enklare och importera bil än man kan tro, mycke och sätta in sig i och göra research på innan men jävligt kul när man ser resultatet av allt arbete! Är faktiskt sugen på att importera mer ja nu, skulle bara ha haft mer pengar... Blunker

Skulle det vara några frågor eller funderingar, skriv i tråden eller sänd en mail så ska ja hjälpa till bäst ja kan. Är det nåt fel eller nån som har nåt att tillägga så skriv en rad. Ja, tror det var allt... eller... en liten sak till, va var det för bil jag importerade då... Blunker jo en 58'as DD Panel! Glad


* vwnorge.jpg (90.96 KB. 800x533 - vist 363 ganger.)

Står nu tryggt på Norsk jord och väntar på sommar...

De va allt... Gliser

Loggført
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #1 på: mars 07, 2012, 21:28:13 pm »

herligt som ni sejer  Gliser SLAMM IT
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #2 på: mars 08, 2012, 11:51:03 am »

WOW! grattulera!!! da var god fangst  Kult

Er gliset komt her i bygde eller??
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Löf
Seniormedlem
****
Innlegg: 372
Bosted: Sverige


55Panel, 62DC, 63SC, 70411


Vis profil
« Svar #3 på: mars 08, 2012, 12:18:50 pm »

herligt som ni sejer  Gliser SLAMM IT

Eehh... självklart, finns det nåt annat alternativ? Gliser

WOW! grattulera!!! da var god fangst  Kult

Er gliset komt her i bygde eller??

Är inte på Voss enda, står på Østlandet tills snön är borta, kunde nog vart i lite bättre stand men ja orkade inte vänta och se om det kom nåt bättre så ja slog till, lite svets å mekk ska till för att Statens Vegvesen skall bli happy. Blunker
Loggført
unge lovende
Seniormedlem
****
Innlegg: 271
Bosted: jessheim



Vis profil
« Svar #4 på: mars 08, 2012, 13:34:07 pm »

Tøft !!!! Har du flere bilder eller skal du holde oss
på pinebenken ?
Loggført

If it was meant to go fast, it wouldn't be brick shaped !
Löf
Seniormedlem
****
Innlegg: 372
Bosted: Sverige


55Panel, 62DC, 63SC, 70411


Vis profil
« Svar #5 på: mars 08, 2012, 14:01:41 pm »

Tøft !!!! Har du flere bilder eller skal du holde oss
på pinebenken ?


Syns pinebenken är en fin plass ja så länge det är andra än jag som sitter där... Gliser
Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #6 på: mars 08, 2012, 16:00:26 pm »

Kult! Grattis med fresh bil Gliser
Gjør som martin nevner Gliser
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Dragset'n
Supermedlem
*****
Innlegg: 1504
Bosted: Sunndalsøra


tlf 91544358


Vis profil
« Svar #7 på: mars 08, 2012, 17:16:25 pm »

blir det eufri bil ved import av 50 talls bil fra utlandet?
Loggført

Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #8 på: mars 08, 2012, 17:35:25 pm »

blir det eufri bil ved import av 50 talls bil fra utlandet?

Ja. alle biler som er fra før 1960.
De må bare vises før 1.gangsregistrering her i landet, for å sjekke at papirene samsvarer med bilen, og at bilen blir godkjent.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Löf
Seniormedlem
****
Innlegg: 372
Bosted: Sverige


55Panel, 62DC, 63SC, 70411


Vis profil
« Svar #9 på: mars 08, 2012, 18:53:48 pm »

blir det eufri bil ved import av 50 talls bil fra utlandet?

Ja. alle biler som er fra før 1960.
De må bare vises før 1.gangsregistrering her i landet, for å sjekke at papirene samsvarer med bilen, og at bilen blir godkjent.

Stämmer det, före 01.01.1960 så är det bara första gångs kontroll och sen tut å kjør! Blunker
Loggført
tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #10 på: mars 08, 2012, 19:10:18 pm »

Jeg brukte RoRo og var happy med frakt og pris..
Om du skal sende camper så ikke si det er en camper men en VW bus.. Jeg måtte gå noen ekstra runder og sende bilder..
Camper = Mobile Home sa de.. og det kostet mye ekstra av en eller annen grunn
Når de fikk se bilder ble det SUV  Hæ Hæ

Reis over for å se på bilen selv!
Min var annonsert på thesamba, men også er var selge uten mange tilbakemeldinger
Jeg fikk en kar som lever av å formidle gamle VW til å dra ut for å se på camperen og foto dokumentere. Jeg vil vel ikke si jeg ble lurt men vi er ikke helt enige om tilstanden på bussen for å si det sånn.
Jeg kjøper gjerne USA bil igjen, men da blir det tur over for å se på den først!

Og Earlybay busser som ikke er ihelrusta finner en jo ikke hver dag for salg i Norge..

Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!