april 25, 2024, 04:49:58 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: dia bolthull 5x205  (Lest 1717 ganger)
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« på: mars 14, 2012, 11:28:09 am »

Hei!
Fattern i molde målte bolthull i felg til 14mm, men unneberg selger bare 12mm bolter. Lager arbeidstegning til nye felger og trenger å vite hva diameteren på bolthullene skal være.

Gidder dere å måle hullene på ulike felger slik at jeg kan være sikker på at arbeidstegningen blir riktig?
« Siste redigering: mars 14, 2012, 11:34:22 am av LOBO » Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #1 på: mars 14, 2012, 11:53:12 am »


Boltene på Type 1 er M12.

Boltene på Type 2 og Porsche er M14.

Hullene i felgene er jo mye større....fordi bolten styrer på konen i felgen. Så den viktige infoen for deg er jo diameter og grader på konen - anleggsflaten til bolten.

Loggført

SCREWDRIVER #2
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #2 på: mars 14, 2012, 12:25:40 pm »

Og konen på original bolten, er ikke en kon, den er en radie.  Lurer på om det ikke er R12
Loggført

Speed is no substitute for direction
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #3 på: mars 14, 2012, 12:41:23 pm »

Normalt sett brukes kon med 60° på nye alufelger. Vag og noen andre produsenter bruker kuleformet "kon" slik som originalt finnes på boble. Hullet bør være litt over 14mm slik at man får gjennom en 14mm bolt.
Jeg ville ikke valgt kulekon...
« Siste redigering: mars 14, 2012, 12:43:12 pm av Dewil » Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #4 på: mars 14, 2012, 12:45:24 pm »

Takker så mye! Det forklarer endel. Fattern målte en t2 trommel og jeg sjekka ut t1 bolter Blunker Tenker å bruke samme boltene som brukes på repro alufelger. De er vel noe lengre enn org.boltene til stålfelger. Siden jeg skal ha felgsenter i alu kreves det vel litt ekstra godstykkelse?

Dewil: Hvorfor er kulekon å foretrekke?
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #5 på: mars 14, 2012, 12:49:48 pm »

note: ikke ;-)
det pleier å være lettere å få tak i rett kon, siden det er det de fleste bruker i ettermarkedet.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #6 på: mars 14, 2012, 13:04:27 pm »

note: ikke ;-)
det pleier å være lettere å få tak i rett kon, siden det er det de fleste bruker i ettermarkedet.

AHA! litt for kjapp der. Helt enig med du! Gliser
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #7 på: mars 14, 2012, 13:39:09 pm »

Hehe Gliser
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #8 på: mars 14, 2012, 13:43:39 pm »

Da tror jeg alt skal være riktig takket være dere Blunker
http://widefivedesign.blogspot.com/
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #9 på: mars 14, 2012, 13:54:52 pm »

Hva med pinnebolter og mutter? mutter enten med flens eller med støttehylse (kan også ha 60gr kon)
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Tony China
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted:


49% Motherfucker 51% Son of a bitch


Vis profil
« Svar #10 på: mars 14, 2012, 14:33:04 pm »

Det er vel strengtatt konen/radien på felgen som bestemmer hvilke bolt/mutter man skal bruke, det kan være en dyrkjøpt erfaring å bruke bolter med feil kon/radie...
Loggført

Its not about the type of car you drive. Its about the size of the arm hanging out the window.....
A.Hole
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted: Fredrikstad


Vis profil

« Svar #11 på: mars 14, 2012, 14:44:37 pm »

Man støper felgsenter uten ferdige bolthull. Disse kan borres og maskineres til hvilken som helst ønsket boltkon-radius senere vil jeg tro? Minimum 15mm godstykkelse vil jeg anslå på råstøpte alu senter som godt nok.
« Siste redigering: mars 14, 2012, 14:51:08 pm av THT » Loggført
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #12 på: mars 14, 2012, 15:38:23 pm »

Felgsenteret skal freses med CNC så da er det jo greit å ta bolthullene i samme slengen Glad
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!