april 20, 2024, 14:08:16 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Felgbredding  (Lest 3988 ganger)
1302hoho
Seniormedlem
****
Innlegg: 261
Bosted: Flatanger, Nord-Trøndelag



Vis profil
« på: mars 15, 2012, 07:33:28 am »

Her er min jigg for felgbredding. Borret og gjenget opp hull for festing av felgen på bremseskiven. Sveiset sammen hele greia med boblefelgen fastskrudd i jiggen. Litt vanskelig å sveise, men med litt større hull i jiggfelgen går det fint å punkte. Her kan jeg også shimse begge veier. Synspunkter?


* index.jpg (122.47 KB, 500x299 - vist 328 ganger.)

* index-3.jpg (148.13 KB, 400x240 - vist 299 ganger.)

* index-4.jpg (140.37 KB, 400x240 - vist 346 ganger.)

* index-1.jpg (122.69 KB, 500x299 - vist 331 ganger.)

* index-2.jpg (139.09 KB, 299x500 - vist 381 ganger.)

* index-5.jpg (135.28 KB, 500x299 - vist 323 ganger.)
Loggført

VW T1 64mod
VW 1300 69mod
VW 1300s 73mod
ønsker seg T1 splitt

(o\!/o)    (o\!/o)
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #1 på: mars 15, 2012, 08:55:03 am »

Funker sikkert fint dette.
Har selv mekket en litt annen variant.
Jeg har ei tykk stålplate som det er skrudd fast en "knott" i midten som er 98mm høy (alle deler i jiigen er maskinert og planet) Knottens høyde er laget på 98mm med utgangspunkt i å sveise felger til T1 med korte aksler (riktig backspace siden det er lite å gå på innover). Skal jeg sveise felger med andre ET legger jeg skims under knotten eller felgbanen avhengig av hvilken vei ET skal endres i forhold til jiigen. Ved sveising skrur jeg banen fast til bunnplata på jiigen med klemjern og senteret skrus fast til knotten. Da blir bakkant bane og bakkant senter nøyaktig i forhold til hverandre. Sidekast ungår jeg ved å velge baner som passer bra til senteret (er ikke alle felger som har like mål). Men før jeg skruer delene inn borer jeg noen huller i banen (ca Ø8) akkurat det senteret har kontakt med banen. Når alt er skrudd på plass pluggsveiser jeg felgen i disse hullene før jeg tar den ut av jiigen og sveiser innsiden.











Men en slik jiig er ikke jobben å sveise felgene men å dele opp den gammle dritten Glad
Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #2 på: mars 15, 2012, 08:59:30 am »

Har blitt laget mye moro i denne jiigen de siste årene Glad







Og nå for å dra den flere skritt lengere. Samme jiigen benyttes flittig her også men med litt nye komponenter for oppspenning bla ved sveising av de to delene som danner senteret. Disse delene kommer ikke så godt frem i denne tråden.... (hemmelig Gliser )
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,42159.0.html

Moro å se at andre også driver med slikt Glad
« Siste redigering: mars 15, 2012, 09:01:26 am av Bablefish. » Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
1302hoho
Seniormedlem
****
Innlegg: 261
Bosted: Flatanger, Nord-Trøndelag



Vis profil
« Svar #3 på: mars 15, 2012, 09:27:19 am »

Morro å se   Glad
Loggført

VW T1 64mod
VW 1300 69mod
VW 1300s 73mod
ønsker seg T1 splitt

(o\!/o)    (o\!/o)
Ketil S.
Supermedlem
*****
Innlegg: 1710
Bosted: Bryne


Vis profil

« Svar #4 på: mars 15, 2012, 14:00:57 pm »

Så da er det bare å bestille felgarbeid hos deg?
Har 2 stk jeg skulle ha breddet til min -63  Blunker
Loggført

T1 1963
T1 1974 -03
rofferen
Supermedlem
*****
Innlegg: 820
Bosted:



Vis profil
« Svar #5 på: mars 15, 2012, 18:54:34 pm »

mye skal du ha for og bredde 2 stk for meg?
Loggført
1302hoho
Seniormedlem
****
Innlegg: 261
Bosted: Flatanger, Nord-Trøndelag



Vis profil
« Svar #6 på: mars 15, 2012, 23:11:47 pm »

Ser ut som bablefish har mere erfaring en meg på dette området, så jeg regner med spørsmålene er rettet mot han??  Glad
Loggført

VW T1 64mod
VW 1300 69mod
VW 1300s 73mod
ønsker seg T1 splitt

(o\!/o)    (o\!/o)
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #7 på: mars 15, 2012, 23:21:07 pm »

Ser ut som bablefish har mere erfaring en meg på dette området, så jeg regner med spørsmålene er rettet mot han??  Glad

Jeg gikk ut fra at de var rettet mot trådstarter. Du ba om innspill og jeg delte mine erfaringer. Tråden er "din", og da ser jeg på det som en selvfølge at de som ønsker sike tjenester via denne tråden ønsker at du gjør jobben.

Lykke til. Ser ut til at du gjør en super jobb Glad
Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #8 på: mars 15, 2012, 23:29:08 pm »

stemmer da att bremseskjeva er sveist i firkantrøyret, mens firkantrøyret står laus gjennom felgen ? og at du då justerar innpress ved å heva eller senka firkantrøyret. korleis får du då stramma ned senteret (og ringen for den del) ? er vel greitt å få spent det ned so da ikkje vrir seg eller tullar seg til mens du punkter saman delane? eller sveiste du dei berre saman liggande laust oppå kvarandre, som da ser ut som på bildet,har du då evt målt kast på felgen med måleur? Glad var jo ein veldig enkel patent ivertfall! alternativt so kan du jo sveisa nokon store boltar nedi støtterøyrene på sida, og so har du eit flattjern over den øvre felgen som du skrur ned og låser ringen med. evt noko frå flattjernet og ned på senteret so du ogso låser da av. berre eit forslag, men er ikkje sikkert da trengst
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
1302hoho
Seniormedlem
****
Innlegg: 261
Bosted: Flatanger, Nord-Trøndelag



Vis profil
« Svar #9 på: mars 15, 2012, 23:30:23 pm »

tror jeg bredder til eget bruk enda.. Er jo bare en elektrikker som er selvlært sveiser.. men øvelse gjør mester  Glad
Loggført

VW T1 64mod
VW 1300 69mod
VW 1300s 73mod
ønsker seg T1 splitt

(o\!/o)    (o\!/o)
1302hoho
Seniormedlem
****
Innlegg: 261
Bosted: Flatanger, Nord-Trøndelag



Vis profil
« Svar #10 på: mars 15, 2012, 23:33:44 pm »

nei, firkantrøret er også sveist fast ja.. må endre impress med å shimse mellom jiggfelgkanten og felgkanten som breddes eller mellom bremseskiva og sentret på boblefelgen..  Glad
Loggført

VW T1 64mod
VW 1300 69mod
VW 1300s 73mod
ønsker seg T1 splitt

(o\!/o)    (o\!/o)
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #11 på: mars 15, 2012, 23:38:58 pm »

aha, då er jo jiggen ganske enkel og grei den Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #12 på: mars 16, 2012, 06:59:30 am »

Prinsippet på de to variantene her er helt likt.
Trådstarter har en felg der jeg har ei plate og et rør med en fastsveiset bremseskive der jeg har "knotten". For mitt vedkommende løser hullene jeg pluggsveiser banen til senter med fra "dekksiden" av banen problemet som Tistlo poengterer. Det er en ide jeg anbefaler trådstarter å forsøke også.
Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
1302hoho
Seniormedlem
****
Innlegg: 261
Bosted: Flatanger, Nord-Trøndelag



Vis profil
« Svar #13 på: mars 16, 2012, 08:42:38 am »

Jepp, har lært no nytt i denne tråden også...  Glad
Loggført

VW T1 64mod
VW 1300 69mod
VW 1300s 73mod
ønsker seg T1 splitt

(o\!/o)    (o\!/o)
A.Hole
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted: Fredrikstad


Vis profil

« Svar #14 på: mars 16, 2012, 09:24:27 am »


Jeg bruker faktisk ikke jigg i det hele tatt til senterbytte. I steden skrur jeg fast felgen ( med senteret presset inn, men ikke sveist) til forhjulsnavet og retter den inn der.
Dette ved å rotere hjulet, og bruke en merkenål med fot som står på gulvet, og spissen mot felgkanten. Selve rettingen gjøres ved å slå banen med klubbe ut eller inn.
Får felgene innenfor 1mm rett på hele omkretsen, og det er faktisk bedre enn mange orginalfelger.

En annen fordel med dette er at man kan justere innpresset på felgen direkte på bilen. Kan tom. ha dekk på for å se at man har nødvendige klaringer i trange situasjoner.

Etter at jeg fornøyd med passform og felgen er rett, punkter jeg senteret, sjekker retthet igjen, og helsveiser som orginalt.


En forutsetning for metoden er at senteret har trang passform til banen , men det bør den vel ha uansett styrkemessig. Glad
Loggført
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #15 på: mars 18, 2012, 22:23:48 pm »

Poenget til THT er ikke dårlig. De røde felgene som jeg har postet bilde av lengere opp i tråden ble laget på denne måten, nesten.
Jeg fikk lagt dekka jeg ville ha på en løs bane og satte den sammenpressa felgen (uten å sveise den) på bilen og jekket den ned slik at fjærplatene lå på bukker. Så dro jeg banen ut til riktig "look" var oppnådd. Så tok jeg julet forsiktig av å målte bak. Etterpå ble jiigen min shimset opp til riktige mål og felgene ble sveiset i denne. Angrer fortsatt på at jeg solgte de to aller første felgene jeg breddet. Burde beholdt de som en suvernir til den dagen barnebarna kommer på besøk Glad
Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!