april 19, 2024, 06:08:45 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hmmm  (Lest 2564 ganger)
-Marius-
Supermedlem
*****
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal



Vis profil
« på: mars 15, 2012, 19:57:06 pm »

Er det noe vits å bruke standard 1200 kasse på en frisk 1915?  Kommer det til å holde en liten stund?

Hilsen en spørrende Marius
Loggført

Mvh

Marius
nik
Seniormedlem
****
Innlegg: 294
Bosted: Hamar


Vis profil

« Svar #1 på: mars 15, 2012, 20:20:59 pm »

Det kommer til ULE fælt. Inn med 1300S kasse.Funker som f.... Bare spør Alien
Loggført
-Marius-
Supermedlem
*****
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal



Vis profil
« Svar #2 på: mars 15, 2012, 20:40:47 pm »

Det er så dyrt Steinar:). Men helt klart dét beste.
Loggført

Mvh

Marius
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #3 på: mars 15, 2012, 20:42:14 pm »

Sette på større bakhjul for å kompensere for utvekslingen på kassa... Blunker
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #4 på: mars 16, 2012, 10:35:47 am »

For alle som hater det laaaange mellomrommet fra 3 til 4de gir på en 1300S kasse så vil en 1200 kasse fungere helt utmerket. Bedre aks + mer turtall = en deilig kombinasjon.

1300S kasse er for turkjørere! 
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
OTO
Supermedlem
*****
Innlegg: 1966
Bosted: Gjøvik



Vis profil
« Svar #5 på: mars 17, 2012, 00:12:24 am »

1500 kassa er jeg mest fornøyd med. Passer rett inn og har bra utveksling.
Loggført

-T1 58' Restolooker
-T1 58' Vintage speed Judson Superchaged
-T3 80' Transporter (solgt)
-T3 58' Reimo camper (solgt)
-T3 88' Westfalia


http://www.vwnorge.no/index.php/topic,808.msg8010.html#msg8010
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #6 på: mars 17, 2012, 10:16:35 am »

Holder du deg unna rivstart og harde giringer vil den holde i sånn ca 40 år til.

Det er ikke nok moment i en 1915 til å ødlegge noe ved normal kjøring. Men om du prøver.. kan du ta livet av den på 10 sekunder  Osteaktig
Loggført

-Marius-
Supermedlem
*****
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal



Vis profil
« Svar #7 på: mars 17, 2012, 10:26:31 am »

Tusen takk. Var et slik svar jeg ville ha:)
Loggført

Mvh

Marius
H-1835
Supermedlem
*****
Innlegg: 1131
Bosted: Skien - Telemark


H-1835


Vis profil
« Svar #8 på: mars 17, 2012, 12:17:06 pm »

Du vil bli fort lei 1200 kassa.. Er ikke noe stas å kjøre med den i denne med motoren.  Som nik sier den uuuler fælt.. "1500" er et billig alternativ...
« Siste redigering: mars 17, 2012, 12:20:09 pm av H-1835 » Loggført

Snorre, 92051229
1958, 1958 og 1953 -1200 T1
Reiel
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 2704
Bosted: Ottestad/Hamar


Vis profil

« Svar #9 på: mars 17, 2012, 23:15:59 pm »

Jeg har kjørt med 1200 kasse fra 1957 i mange år med motorer fra 1600 til 1915 og har aldri hatt noe problemer med det. Holder i massevis så lenge du holder deg unna leken med svarte streker på asfalten.

Gjelder bare å vite hvor grensen går henn Gliser Kjempefin å kjøre på tur med også, med bakhjul som måler 205/65-15.... Blunker
Loggført

Mvh
Reiel
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #10 på: mars 18, 2012, 00:32:31 am »

Peltor radioklokker er ikkje dumt å handla inn når du skal på langtur;)
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Kjetil
Supermedlem
*****
Innlegg: 1459
Bosted: Toten



Vis profil
« Svar #11 på: mars 18, 2012, 00:45:28 am »

Peltor radioklokker er ikkje dumt å handla inn når du skal på langtur;)

Feil innstilling! Hva med å nyte boxer`n som synger bak der?  Øyerulling Rekker tunge
Loggført
Rocket-Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold



Vis profil
« Svar #12 på: mars 18, 2012, 01:15:08 am »

Som Jee sier, det er moment som dreper kasser ikke hester på høyt turtall. En 1915 er normalt sett ikke noe momentmonster og en 1200-kasse vil holde fint til gatebruk uten rivstarter osv. Turtallet ved landeveiskjøring blir høyere enn med 1500- eller 1300S kasse, men ikke høyere enn på en originalbil med 1200 motor  Blunker
Som nevnt over har også høyden på bakhjula ganske mye å si for utvekslingen. Kjører selv med 1200-kasse og bakhjul som er en del høyere enn originalt. Riktignok med 1600 motor, men turtallet blir det samme. Aksvennlig nedenfra, trivelig turtall til vanlig bruk, greit nok i 120 på motorveien.
Når det er sagt, med 1200 kasse tenker jeg på '61 og nyere tunnelkasser. De delte 50-talls kassene er veikere og annerledes giret.
Loggført

If it ain't broke... sell it & buy one that is

SCREWDRIVER #6

www.screwdriversnorway.blogspot.com
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!