april 27, 2024, 05:07:58 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 95 blyfri vs 98 super og bruk av blyerstattning  (Lest 3429 ganger)
ola
Seniormedlem
****
Innlegg: 282
Bosted: Stavanger


Vis profil

« på: mai 03, 2008, 15:53:11 pm »

Hva er "best"?

Tidligere eier av min '66 sa han alltid fyllte 98 super og kjørte på med blyerstattning, men i den senere tid har jeg fått høre at det ikke er nødvendig å bruke 98 super og blyerstattning på hver tank. Man kan istedet kjøre intervaller med 95 og 98.

Hva er egentlig vanlig praksis her?

Kan blyerstattning skape problemer om man bruker det hele tiden?

« Siste redigering: mai 03, 2008, 16:23:32 pm av ola » Loggført

HaraldL
Seniormedlem
****
Innlegg: 250
Bosted:



Vis profil
« Svar #1 på: mai 03, 2008, 16:20:43 pm »

Litt off-topic kanskje - går det ikke med blyerstatning i 95 blyfri?
Loggført

x 1961 Type 1 Gulf Blue 'Hard Drop Bugs'
x 1984 Type 2 (T3) 1,6 TD
ola
Seniormedlem
****
Innlegg: 282
Bosted: Stavanger


Vis profil

« Svar #2 på: mai 03, 2008, 16:23:08 pm »

det er nok min dårlige formulering (tror jeg)..

Det burde nok stått "95 blyfri vs 98 super og bruk av blyerstattning"

endrer topic nå jeg Glad
Loggført

Kormi
Seniormedlem
****
Innlegg: 368
Bosted: Oslo/Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #3 på: mai 03, 2008, 16:54:10 pm »

Så vidt jeg vet får du ikke kjøpt bensin med bly lenger.. Så det må hentes inn med blyerstatning. Eneste som skiller 95/98 da, er oktaninnholdet. Om du har orginal motor i '66 din kan du fint kjøre med 95. Litt trimmede motorer vil helst ha 98..
« Siste redigering: mai 03, 2008, 16:55:47 pm av Kormi » Loggført
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #4 på: mai 03, 2008, 18:44:11 pm »

Bruk av vår eminente søkemaskin viser at et søk på "blyerstatning" viser at dette har vi diskutert flere ganger de siste månedene.

http://www.vwnorge.no/index.php/topic,1013.0.html
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,2969.0.html

Når det gjelder 98 oktan så bør vel en standard boble-motor gå finfint på 95 oktan. I en overgangsperiode (rundt 2000) ble det solgt 98 super-bensin med blyerstatning direkte fra pumpene, men det tror jeg ikke noen bensinkjeder gjør lenger. Så da bør du hive oppi en skvett blyerstatning hvis du tror du trenger det.
Loggført

1969 Militær-buss
wide5
Supermedlem
*****
Innlegg: 1544
Bosted: randaberg



Vis profil WWW
« Svar #5 på: mai 03, 2008, 19:40:35 pm »

Selv om jeg har rustfrie ventiler og alt det der, synes jeg det er betryggende å hive oppi en skvett blyerstatning når jeg fyller. Koster ikke noe, og jeg er ingen miljøfreak av sånn kaliber at det plager meg med litt bly i røra. Blunker
Har selv fyllt 98, men folk sier jo at 95 holder lenge på en std motor..
Loggført

JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #6 på: mai 03, 2008, 22:41:29 pm »

Mener å ha lest et sted at vw motoren er beregnet for oktan 87 eller mer. I usa får du ikke kjøpt bensin med så mye som 95 oktan...
Loggført
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #7 på: mai 04, 2008, 00:22:19 am »

Mener å ha lest et sted at vw motoren er beregnet for oktan 87 eller mer. I usa får du ikke kjøpt bensin med så mye som 95 oktan...
Norge/Europa og USA bruker forskjellige måleenheter for oktantallet, så 91 oktan som er det høyeste "vanlige" som fåes kjøpt der, tilsvarer 95 her i Norge.
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Anders Røsåsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1625
Bosted: Skreia



Vis profil
« Svar #8 på: mai 04, 2008, 08:16:54 am »

Har hørt det je karer at ei boble går 400-500 000 km får det smeller i ventilen på grunn av bly mangel.... stemmer lite med alt annet her eller.... Tvilende
Loggført



VW 1300 69 (Grøfterenser`n)
VW 1303S automatic 73 (SOLGT)
VW 1200 Jeans 73 (SOLGT)
VW 1200 65
VW T2 Bay 1975
VW 1200 63 urørt orginalbil (Annfrid)
Terje79
Medlem
***
Innlegg: 142
Bosted: Oslo


Vis profil

« Svar #9 på: mai 04, 2008, 09:46:22 am »

Jeg har ødela to motorer på den første bobla mi pga at jeg fylte 95 blyfri for ofte. Mista mye kompresjon på flere sylindrer. Blyerstatning er nok nødvendig.
Loggført
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
.
« Svar #10 på: mai 04, 2008, 10:05:53 am »

.
« Siste redigering: februar 20, 2011, 01:48:38 am av Race-buggy » Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
FreddyB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane


Toidi - men omvendt.


Vis profil
« Svar #11 på: mai 04, 2008, 10:09:39 am »

Men no er vel "blyerstattinga" som ein får kjøpt på bensinstasjon det samme som kalium, og kalium er det allerede blanda i 98 Oktan.
Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #12 på: mai 04, 2008, 10:44:12 am »

Men no er vel "blyerstattinga" som ein får kjøpt på bensinstasjon det samme som kalium, og kalium er det allerede blanda i 98 Oktan.

Både ja og nei. Det er kalium som idag brukes som blyerstatning - blybensin har vært forbudt i mange mange år. Men vanlig 98 oktan fra grønn pumpe inneholder ikke blyerstatning - tror det ville drept de fleste katalysatorer rimelig raskt. Det er kun bensin fra rød pumpe som inneholder blyerstatning - fyller du fra grønn må du ha i selv, enten det er 98 eller 95 oktan.

Kan også være verdt å nevne at oktantall og blyerstatning er to totalt uavhengige ting - oktantallet sier deg noe om hvor motstandsdyktig bensina er hva gjelder selvantenning, blyerstatning endrer ikke noe som helst på dette, hverken den ene eller andre veien. Blyerstatninga skal smøre og beskytte ventiler, ventilseter og ventilføringer.
Loggført
ola
Seniormedlem
****
Innlegg: 282
Bosted: Stavanger


Vis profil

« Svar #13 på: mai 04, 2008, 12:06:08 pm »

jo flere kokker jo mere søl er et ordtak som kom frem i hodet mitt akkurat nå Glad

Jeg fyllte ihvertfall en tank 95 blyfri og slang på blyerstattning i dag, og jeg regner med det skal gå fint..

Takk for alle innspill så langt.
Loggført

Terje79
Medlem
***
Innlegg: 142
Bosted: Oslo


Vis profil

« Svar #14 på: mai 04, 2008, 16:59:40 pm »

Jeg har ødela to motorer på den første bobla mi pga at jeg fylte 95 blyfri for ofte. Mista mye kompresjon på flere sylindrer. Blyerstatning er nok nødvendig.

gamle motorer du har da? føre 71?

Det var en 69 mod boble. Jeg ødela to 1300 motorer. Blakk student vettu. Skjelden jeg hadde mer enn en hundrings å fylle for. Fristelsen ble for stor da blyfri kosta 2-3 kr mindre pr liter.. hehe
Loggført
Adax (Buskebil)
Seniormedlem
****
Innlegg: 329
Bosted: Kongsberg


"Aeris tepesco plebis plaustrum"


Vis profil
« Svar #15 på: mai 04, 2008, 20:04:15 pm »

har kjørt i mange år med 95 uten noe oppi helt uten problemer.
Loggført



Dare to be different.
"Aeris tepesco plebis plaustrum"
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!