april 30, 2024, 01:01:53 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Lite olje i høyre ventildeksel - normalt?  (Lest 777 ganger)
movikong
Nybegynner
*
Innlegg: 38
Bosted: Jessheim


Vis profil

« på: mars 18, 2012, 20:40:50 pm »

Hei. Skulle stille ventiler i dag og tok da av begge ventildekslene på bobla, en '70 1300. Stusset litt på at det nesten ikke var olje i ventildekslet, kun noen få dråper... var så lite at jeg ikke sølte noe i det hele tatt.

Det var litt mer olje i det venstre ventildekslet, her klarte jeg i hvertfall å søle litt.

Bilen ble kjørt inn i garasjen for egen maskin og var jekket opp og stod på bukker både foran og bak, omtrent i vater. Når jeg jekket, jekket jeg opp bak først, så foran.


Er det normalt med så lite olje i ventildekslet gitt disse forutsetningene?


Hvis nei, er det noe jeg kan gjøre for å rette på dette uten å overhale motoren?


Tenkte evt. å prøve meg på en dieselvask av motoren, men har hørt skrekkhistorier om boble motorer som lekker som en sil etterpå fordi sotet i motoren løser seg opp. Dette var riktignok forårsaket av syntetisk olje.

Er det tilrådelig å 'skylle' motoren med diesel synes dere? (tappe olje, fylle diesel og turne på starteren uten å starte motoren).


Håper på svar.


Mvh Movikong
Loggført
vwsolli
Supermedlem
*****
Innlegg: 2447
Bosted: Fredrikstad


1972 Bay & 1976 Bay


Vis profil
« Svar #1 på: mars 18, 2012, 21:09:39 pm »

Jeg justerte oxo ventiler i dag,bare noen dråper der men sånn skal det nok være.olja står nok ikke så høyt.renner tilbake i støtstang røra.
Loggført

1968 T1 (Solgt)
1972 T2
1968 T1 (solgt)
1976 T2 (konebil)
vwsolli
Supermedlem
*****
Innlegg: 2447
Bosted: Fredrikstad


1972 Bay & 1976 Bay


Vis profil
« Svar #2 på: mars 18, 2012, 21:13:09 pm »

Diesel -rense trikset har jeg brukt på biler før.Fikk ut mye dritt da,Tror ikke motoren tok skade av det,startet motor og lot gå ca 1 min.Ikke prøvd på en vw
Loggført

1968 T1 (Solgt)
1972 T2
1968 T1 (solgt)
1976 T2 (konebil)
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #3 på: mars 18, 2012, 21:26:17 pm »





Tenkte evt. å prøve meg på en dieselvask av motoren, men har hørt skrekkhistorier om boble motorer som lekker som en sil etterpå fordi sotet i motoren løser seg opp. Dette var riktignok forårsaket av syntetisk olje.

Er det tilrådelig å 'skylle' motoren med diesel synes dere? (tappe olje, fylle diesel og turne på starteren uten å starte motoren).


Håper på svar.


Mvh Movikong

Hvis motoren lekker som ei sil etter bruk av syntetisk olje, er det ikke oljas feil, det er noe annet som er dårlig/utslitt... Blunker

Har brukt dieseltrikset en gang i blant, har nok ikke latt motoren gå lenge. 20-30 sekunder, tror jeg. Aldri flere ganger på samme motor, mer for å få ut drit i en motor jeg ikke kjenner.

Ellers finns det innvendig motorvask å få kjøpt, fra bl.a. Silke og Omega.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
movikong
Nybegynner
*
Innlegg: 38
Bosted: Jessheim


Vis profil

« Svar #4 på: mars 18, 2012, 22:34:55 pm »

Wow! Takk for gode og kjappe svar!

Dieseltrikset er nå gjennomført, kom ut noe dritt, men ikke mye. Regner det som bra.

Er for øvrig fornøyd med at det skal ligge lite olje i ventildekslene, var redd det var noe alvorlig galt; typ tette oljekanaler eller noe.


Nå er bilen straks klar for noen nye mil på veien. Takk igjen.


Mvh Movikong.

Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!