april 29, 2024, 20:56:51 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Clutchen ble plutselig veldig slakk? Noen braketter på wire som kan brekke?  (Lest 3849 ganger)
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« på: mai 08, 2009, 19:21:40 pm »

Var litt kjapp på clutchen her en dag, slapp litt brått Øyerulling og etter dette tar bare clutchen helt ute. Den slurer ikke, og pedalen har rundt 8cm dødgang før det blir motstand fra clutchen. Når jeg "herjer litt" med pedalen i det området den er slakk, hører jeg wiren slår mot tunnelveggen midt mellom fremsetene. I Haynes boka mi er dette lite beskrevet. Kan jo seff. stramme inn skruen på clutcharmen, men liker det ikke. Noen forslag? Hæ
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Stein.H
Seniormedlem
****
Innlegg: 367
Bosted: Sandefjord



Vis profil
« Svar #1 på: mai 08, 2009, 19:23:58 pm »

Det spørs om ikke wiren er i ferd med å ryke,når den begynner å flise opp blir den gjerne litt lengre  Blunker
Loggført

Tlf 92062314
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #2 på: mai 08, 2009, 20:48:05 pm »

Blir den såå mye lengre? Noen som har en beskrivelse på skifte? Hvordan kommer jeg til enden på pedalsida? Om wire skal ryke må det vel være der? Den delen mot girkassa er i hvertfall hel.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #3 på: mai 08, 2009, 20:56:04 pm »

Bytt wire du. Prosedyre står i boka. Glad
Loggført
Brezel
Seniormedlem
****
Innlegg: 318
Bosted: Biri



Vis profil
« Svar #4 på: mai 08, 2009, 20:58:31 pm »

Kanskje en av armene som holder utløserlageret har røket?  
Dette skjedde med meg en gang. Måtte kjøre hjem på andre gir Øyerulling
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #5 på: mai 08, 2009, 21:14:18 pm »

Tør påstå at dette kan ha skjedd:
(for de som ikke er stive i utenlandsk; røret til clutchen ligger løst i tunnellen, knekket av ett eller to sveisepunkter fremme og eller midten)

The Loose Tube Problem:

Now that I think of this, it seems odd that in all of the FAQ/Pages/Tech Questions I have never seen anything on this one; but it was a job I had to do on 2 of the 4 Beetles I have owned. There is a tube inside the tunnel on the pan which carries the clutch cable to rear of the car where the "bowden" tube (that flexible, plastic coated tube that goes from the back under the seat to the bracket/arm on the tranny). This tube is welded in three places inside the tunnel: 1) up front, just rearward of the pedal cluster; 2) about halfway back, somewhere underneath the emergency brake; and 3) at the back, under the rear seat, next to the shift rod coupler. The problem is that the tube has a tendency to break off from it's mounts in either the front or mid mounting point (never the rear, because that is the only one that is accessible and that would make the repair too easy). If the tube breaks loose from one of these points and is not immediately fixed (it may go undetected), it will eventually break off at the other weak location as the tube flexes heavily when one point is lose and the clutch is used. (this is because the tube is not straight, it slopes down slightly at the front and up at the rear, and as the cable inside it is tensioned, it tends to want to straighten out). When both the front and mid points are broken off, the clutch is all but inoperable and you hear a lot of clanking and clunking when you press the pedal all the way down and let it up.


Så løsningen blir vel å skjære opp tunnelen å sveise? Og gjerne la være å kutte over bensin og annet kjekt?
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #6 på: mai 08, 2009, 23:39:57 pm »

Sikkert ikkje dumt å nappe ut wiren FØR du kapper noko som helst! bortkasta arbeid er bortkasta Blunker
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Oddbjørn
Medlem
***
Innlegg: 144
Bosted: Hellvik (Egersund)


Vis profil

« Svar #7 på: mai 08, 2009, 23:46:17 pm »

slapp av hehe  http://www.vwnorge.no/index.php/topic,14501.msg149484.html#msg149484
samme problem hadde jeg til første mai.
Se linken min.

 Gliser

edit: å jeg tør å påstå at dette problemet har nok mange andre og.
I større eller mindre grad.
« Siste redigering: mai 08, 2009, 23:49:40 pm av Oddbjørn » Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #8 på: mai 09, 2009, 06:09:16 am »

Tror du plassering av rør inne i tunnelen er lik på min -73? 1300S. Kan jeg leie deg inn til å være med å fikse dette? Så tar jeg med ny kabel når jeg først roter inni der  Glad Jeg kan hjelpe deg igjen, eller betale.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Oddbjørn
Medlem
***
Innlegg: 144
Bosted: Hellvik (Egersund)


Vis profil

« Svar #9 på: mai 09, 2009, 07:54:25 am »

Klart jeg kan være med å vise/kikke. Men det er ikke så ille som det høres ut til.
Løsne girstanga di og lys ned i hullet mens du trør inn pedalen. du vil da antakelig kunne se clutchrøret bevege på seg.
du kan også sjekke det bakerste festet via luka under baksete. Her når du røret i bakkant.

Boring av hull ga ingen gnister. Brukte ganske stor bor 80 mm. Kan sikkert bruke mindre, men skulle komme til med sveiseapparat.
OM du velger å starte på denne jobben selv så kan du gjøre feks følgende.
Bor ett 80 mm hull rett inn i tunnelen fra pasasjersiden foran.Løse 80 mm stål hullbor får du kjøpt på biltema,jernia,clash eller lignende fra torpedovegg og bakover ca 10 cm?
Poenget med dette hullet er å komme til første feste. dette ligger ca 5 cm bakenfor armen til clutchpedal.
På mitt bilde er hullet en tanke nærmere torpedovegg. Skulle jeg gjordt jobben på ny så ville dette hullet vært flyttet par cm bakover.
Da kommer du rett inn til feste og kabelfeste. trenger ikke engang skru av pedalsett.

På midtfeste så regner jeg med at mål på tegniner på nett stemmer. bakre feste utenfra under bilen eller under inspeksjonsluke baksete.

Jeg reiser til amsterdam på søndag så må være etter jeg et tilbake over neste helg.
Men bor ett slikt hull om du er sikker på at det er røret etter du har lyst nedi girstanghullet.
Brett å bøy til platebit som holder røret nede. så er det bare inn med sveise dette fast.
Bensinsrør ligger oppe mot fører i tunnel.

Brukte par min på å lage hullet og 5 min å klippe til en bit å legge over røret. litt punkting og rydding i garasjen osv. fiksa på en formiddag.
Ikke værre   ;-)


Oddi



« Siste redigering: mai 09, 2009, 08:00:22 am av Oddbjørn » Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #10 på: mai 09, 2009, 11:26:13 am »

Takk.

Da satser jeg på å skifte kabel samtidig. Sender en mail til Jøran, så kan jeg gjøre klart til kabel kommer.

Takk for info. Ser ikke svart på dette nå  Blunker
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Oddbjørn
Medlem
***
Innlegg: 144
Bosted: Hellvik (Egersund)


Vis profil

« Svar #11 på: mai 09, 2009, 12:03:27 pm »

du trenger ikke bytte wire om det er røret som flytter på seg.
Fest røret og alt er i orden igjen. Men kan vær greit å ha ny wire på lur ja. i værste tilfelle har jeg 2 liggende nye tror eg ;-)

Kjør på . lett å fikse
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #12 på: mai 09, 2009, 12:43:09 pm »

Ja, nå har jeg skrudd og kiiket litt.
Fjerna girstanga, lyste og kjente med fingeren på røret fremover mens jeg pumpte på clutchen. Det var ingen bevegelse i røret, hverken på fremsiden eller baksiden av fetstet. Ett av festene så jeg rett ved girstanga på min, og det var helt fast og fint.

Åpnet dekselet under baksete, der hvor røret kommer opp var det helt ok. (Originalsveiset sammen med gassvaierrøret)
Når jeg tok et sminkespeil og lykt og lyste fra bakre åpning og fremover, kunne jeg heller ikke se noe bevegelse på røret, men var litt vanskelig å holde speil, lykt og pedal i sving samtidig.

"Bråke/skrape" lyden kommer midt mellom girstanga og bakre deksel, og det er liksom verste plassen å få kikket..

Men kan jeg konkludere med at fremre og bakre feste er i orden, så det enten er wire eller midtre feste som må sees på?

Skulle jeg ikke kjent bevegelse i røret med fingeren om det var løst? Det er jo kort avstand fra girspaken til fremre feste, og den store slarken på pedalen skulle tilsi mye bevegelse med lite mostand?

Hmm.. Lurer på om det kan være kabelen, og at den bare slår i midten fordi den er slakk Hæ
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Stein.H
Seniormedlem
****
Innlegg: 367
Bosted: Sandefjord



Vis profil
« Svar #13 på: mai 09, 2009, 13:23:12 pm »

Var det ikke det jeg antydet tidligere da at wiren er i ferd med å ryke,sikkert flisene du hører (skrape)inne i røret,skru ut pedalsettet og løsne wiren på girkassa og ta den ut å sjekk,enkel jobb i forhold til mye annet tull Blunker Blunker ;

Loggført

Tlf 92062314
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #14 på: mai 09, 2009, 13:32:03 pm »

Typisk wirebrudd. Sjekk det først.
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #15 på: mai 09, 2009, 16:27:19 pm »

Det er sunt å være skeptisk, men virker nå som at jeg muligens fikk en tidlig og korrekt diagnose  Blunker

Ser at mutteren er rusta fast, får klippe kabel når den nye kommer.
Bør vel klippe den fremme, og feste på den nye så jeg får bruke den som trekkesnor.
Skal og ta en liten makeover på pedalstellet, da det ikke ser så bra ut i forhold til rust.

Kan jeg bare skru ut de to skruene og koble av staget til bremsepumpa? Lurt å smøre kabel godt med grease før montering?
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #16 på: mai 09, 2009, 16:56:24 pm »

Den vingemutteren er nesten alltid fastrusta... du må ta ei vicegrip tång framfor gjengepartiet på enden av wiren, så tar du ei stor vannpumpetång og vrir av. etter att du har spraya på wd 40 Glad

For å ta av pedalstellet løyser du dei to boltane og flikker av alle wirer, så lurer du det berre ut. treng ikkje ta av staget til pumpa. Grease på nye wiren er ganske lurt ja
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #17 på: mai 09, 2009, 21:53:09 pm »

Det høres bra ut.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #18 på: mai 11, 2009, 18:50:27 pm »

Var innom en i dag som mente han hadde en kabel liggende. Først ble jeg skuffet av at den var oppfliset.
Så ble jeg lykkelig når jeg så den var oppfliset akkurat der jeg hører skrapelyden :-)
Enda en indikasjon på kabelen rett og slett fliser seg opp midt inne i røret Øyerulling...
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #19 på: mai 11, 2009, 22:44:23 pm »

Bare dra ut driten. Du trenger ikke å bruke den som trekkefjør. Den nye wiren trer du bare i hullet med litt god smøring.
Loggført

1961 T1 - Custom
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #20 på: mai 11, 2009, 22:50:55 pm »

Ja, satser på det.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #21 på: mai 15, 2009, 11:24:51 am »

Da skiftet jeg vaier i går kveld. Skal legge ut et bilde. Var kun to kordeler igjen. Fikk et godt tips om å skru av braketten og det fleksible røret på girkassen og tre dette på/av for seg. Prøvde begge deler, og det var en drøm å få vaier gjennom med røret demontert. Så nå er clutchen 100%.


* SDC11151.jpg (99.45 KB, 400x300 - vist 205 ganger.)

* SDC11149.jpg (138.83 KB, 400x300 - vist 224 ganger.)

* SDC11150.jpg (140.83 KB, 400x300 - vist 196 ganger.)
« Siste redigering: mai 15, 2009, 19:13:09 pm av Formula Vee » Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

TomR
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #22 på: mars 18, 2012, 23:16:07 pm »

Her var du heldig, jeg trodde og min wire var gone, men neida - løst clutchrør ja! Møkk!!
Loggført

- The devil is in the detalis!
- Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #23 på: mars 19, 2012, 11:24:40 am »

Shit! Det er no møkk.. Må du kappe i tunnellen, eller sveise fra girspakhullet og fra luka under baksetet?
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #24 på: mars 19, 2012, 12:15:28 pm »

framme bak pedalane frå høgre sida + bak håndbrekket : http://www.kustomcoachwerks.com/forums/viewtopic.php?p=152086#152086
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!