mars 29, 2024, 12:49:31 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Jordingsfeil 03  (Lest 5134 ganger)
Lid
Supermedlem
*****
Innlegg: 1060
Bosted: Farsund



Vis profil
« på: desember 08, 2007, 14:02:08 pm »

På 03en min har jeg en elektisk feil jeg ikke finner ut av. Nå er jeg noget dårlig på elektronikk, så alle tips mottas med takk.

Når jeg blinker til høyre går sikringen. Har byttet blinklysbryter og rele. Samt takk ut både pærer og ledninger av holderene, men det ryker like herlig. Jeg regner med at jeg ikke trenger å tenke på at feilen er på venstre siden, da det ikke ryker der?. Noen som har noe peiling på hva jeg gjør nå?
Loggført
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #1 på: desember 08, 2007, 14:15:07 pm »

Kan det være at du har et brudd i sikringsboksen? Husker ikke hva som går på hvilken krets, men da burde jo det ryke hvis andre forbrukere på samme sikring belastes.

Enkleste måten å teste el-anlegget på i mine øyne er å koble fra alt og så koble på igjen gradvis..
Dvs hele veien fra sikringsboks, til rele, til bryter etc... Men det vet du sikkert også.







Loggført
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #2 på: desember 08, 2007, 20:50:31 pm »

Hei, Lid

Har hatt det samme som deg - to ganger, både på 1303en og 1200en. Begge ganger var det sideblinklysene som var synderen, med det kan jo ha vært tilfeldig at jordingsfeilen lå der begge ganger.

Har også brent to blinklysreléer på 1303en. Har etterhvert skjønt at det ikke lønner seg å være uvøren når man tukler med sideblinkerne. Blir det kortslutning der, da ryker reléet, ikke bare sikringen. Har ikke helt forstått hvordan det kan skje, men det er en generell greie jeg har om det elektriske på boble.

Det er vel teoretisk sett bare å sjekke alt av jording og koblinger systematisk, så finner man vel feilen. En ide er å prøve nødblinken. Hvis den virker OK på alle seks lys + pæren i speedometer-klokken, skulle logikken tilsi at feilen ligger i bryteren din et sted.

Have fun!

-jf
Loggført
Lid
Supermedlem
*****
Innlegg: 1060
Bosted: Farsund



Vis profil
« Svar #3 på: desember 08, 2007, 20:59:42 pm »

haha

sideblinken der sa du noe, den har jeg ikke sjekket, Er ikke vant til boble med sideblink jeg vettdu. Snakk om å være passe svimmel. Skal sjekke det i morgen. Er nok ikke releet, da hadde ikke høyresiden vært med. Ellers får jeg bare finne frem koblingskjemaet og finne ut hva som er på den kretsen, for jeg vet det er mer enn blinklyset. Skal også prøve nødblinken, og så må jeg på biltema og kjøpe mer sikringer. For jeg begynner og få en god haug ødelagte nå
« Siste redigering: desember 08, 2007, 21:19:31 pm av Lid » Loggført
Lid
Supermedlem
*****
Innlegg: 1060
Bosted: Farsund



Vis profil
« Svar #4 på: desember 09, 2007, 15:01:16 pm »

Da har man kommet litt lenger. Nødblink trikset er testet og funket like dårlig der, så det er ikke bryteren. Ellers er alle blinklys koblet fra, og sikringen ryker like herlig. Så da antar jeg at feilen ligger i ledningsystemet ett sted. Hvordan sjekker jeg sikringsboken? alt så helt ok ut der også. Jeg er virkelig en noldus når det gjelder elektro.
Loggført
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #5 på: desember 09, 2007, 15:18:59 pm »

Du må kjøpe en stor-ladning av sikringer Øivind!!! Glad

Sjekk hvilke andre forbrukere som går på den kretsen og koble fra de også. Og koble på en etter en. Er vel baklys og parklys kanskje?

Loggført
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #6 på: desember 09, 2007, 16:29:36 pm »

Sikringsboksen kan være feilen, men det skulle vel neppe skje av seg selv uten videre, hvis man ikke har vært inni der og jobbet? Det er jo egentlig bare to kobberdingser som ledningene kobles til og en sikring i mellom. Men det er veldig trangt, og ledninger kan jo komme borti hverandre der. Ellers er nødblink #8, og blinklysene på #12 i boksen, i følge det jeg har av dokumentasjon. De er alene om disse punktene, med mindre det er koblet på annet der i etterhånd.

Gitt at sikringen bare går når høyre krets aktiviseres, skulle det bety at det ikke er noe feil i sikringsboksen (for da ville vel sikringen røket uansett vei man blinker?). Og siden det ikke er blinkerhendelen, skulle det bety at feilen ligger et sted ute i ledningsnettet.

Tror jeg ville ha søkt på disse stedene:
  • Foran i jordingsskruene inne i bagasjerommet på begge sider
  • Inni selve blinklysene foran
  • Sideblinklysene, jordingsskruene inne i pæreholderne
  • Jordingsskruene på hver side inne i motorrommet
  • Inni selve blinklysene bak

Skulle dette ikke føre fram, er det vel bare å begynne å måle ledning for ledning.



Loggført
Odøling
Medlem
***
Innlegg: 130
Bosted: Skarnes


low and "lover"


Vis profil
« Svar #7 på: desember 09, 2007, 17:54:31 pm »

Du har brudd/kortslutning i en av kablene som går til sideblinkern.Koble fra ledningene som går i fra relè ditt og til pærene.Da finner du helt sikkert feilen.
D er en fin feilsøkningsmetode.
Loggført

Hiace 2002
Vw Golf GTI 16v 1985-90
Vw boble 1300 1967
Vw boble 1200 1954
anders.
Supermedlem
*****
Innlegg: 1926
Bosted: tønsberg



Vis profil
« Svar #8 på: desember 09, 2007, 19:10:15 pm »

du måler deg lett til det med et multimeter har du det ?
Loggført

1 up
Lid
Supermedlem
*****
Innlegg: 1060
Bosted: Farsund



Vis profil
« Svar #9 på: desember 09, 2007, 19:13:04 pm »

Ja når har jeg koblet ut alt av lys og feilen er der fortsatt. I morgen skal jeg få hjelp av en kamerat som har peil på strøm. Da er det noe ledningtull. Og jeg har brukt 25 sikringer hittil
Loggført
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #10 på: desember 09, 2007, 19:28:36 pm »

Lid, få kompisen til å fikse det for deg! Du måler sånt med multimeter, bruker ikke hundrelapper på sikringer!  Osteaktig
Skulle hjulpet deg, men det er et stykke å kjøre...
Loggført
Lid
Supermedlem
*****
Innlegg: 1060
Bosted: Farsund



Vis profil
« Svar #11 på: desember 09, 2007, 20:02:17 pm »

hehe

Men hva skal jeg gjøre da Johnny, vil jo gjerne prøve selv da. Ut med ledning og prøve igjen, da går det med noen sikringer. Men jeg vil gjerne
lære da, og da er det i grunn en grei måte og prøve seg fram på. Sikringer er billig på Biltema. Og ja jeg har multimeter, det har jeg fått av kompisen min
som stadig fortsatt ikke har lært meg å bruke det.  Gliser
Loggført
anders.
Supermedlem
*****
Innlegg: 1926
Bosted: tønsberg



Vis profil
« Svar #12 på: desember 09, 2007, 20:42:24 pm »

det er veldig lett å bruke det multimeteret til det du skal . sett den på OHM og sett den ene enden til jord og den andre på ledninga ved relet ,dra av ledninga først . er ikke feilen der så er den fra releet og og til bryteren . måle på samme måte. sikkert lettere og vente på han kompisen din . synd jeg ikke så denne tråden tidligere så kunne jeg ha sett på det i dag men det ordner seg sikkert lett . hvis du skal måle litt på egenhånd så ta ut pærene først for de vil gjøre utslag på måleren du ska ikke ha noe utslag da er det rett Glad
« Siste redigering: desember 09, 2007, 20:51:27 pm av anders t1 » Loggført

1 up
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #13 på: desember 15, 2007, 13:20:24 pm »

har selv vore ute for samme feil på en 1303 det viste seg att ledningen til blinkeren på skjermen lå i klem til jord det kan jo være så enkelt att feilen ligger i den lille sideblinkeren og.Du finner sikkert ut av det ingenting er umuligt.Det tar berre lengre tid
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
Lid
Supermedlem
*****
Innlegg: 1060
Bosted: Farsund



Vis profil
« Svar #14 på: desember 15, 2007, 16:27:23 pm »

nye momenter i saken. Vi har enda ikke funnet feilen, men har funnet ut at lyset til oljetrykket og tenningslampa går på samme kursen. Synes dette høres meget rart ut. Noen som vet om den skal gå på den kursen?
Loggført
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #15 på: desember 15, 2007, 17:12:45 pm »

Njaaa, det går jo en ledning til speedoen pga. at den har varsellamper for blink, olje og dynamo.
Men at det er samme kurs er vel kanskje å ta i.
Har dere prøvd å koble fra alt på blinkerkretsen og se om sikringen fremdeles går?
Loggført
Lid
Supermedlem
*****
Innlegg: 1060
Bosted: Farsund



Vis profil
« Svar #16 på: desember 15, 2007, 17:46:31 pm »

jepp alt er frakoblet og den går fremdeles. Og det stemmer at lyset til oljetrykk og tenning er på samme kursen, men det kan ikke stemme at det skal være slik? Hele el systemet er en stor gåte på denne bilen
Loggført
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #17 på: desember 15, 2007, 17:56:24 pm »

Hvis du med tenning mener dynamo-lampa?

Disse må jo gå på to kretser frem til lampa,  og henter strøm fra samme kilde. Ellers vil jo de kunne lyse samtidig uansett hvilken det er noe feil med?

Definetivt noe å kikke på ja!

koblingsskjemaer på vintagebus.com

Bare å bruke de for tidligere bobler, enkleste å lese, JFP har et for 1303 som han har gjort litt bedre.
Loggført
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #18 på: desember 15, 2007, 22:33:10 pm »

jepp alt er frakoblet og den går fremdeles. Og det stemmer at lyset til oljetrykk og tenning er på samme kursen, men det kan ikke stemme at det skal være slik? Hele el systemet er en stor gåte på denne bilen

Disse lampene styres av minus, og har samme pluss. Da du skriver tenningslyset, så regner jeg med at du mener ladelampa, eller?
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
Lid
Supermedlem
*****
Innlegg: 1060
Bosted: Farsund



Vis profil
« Svar #19 på: desember 15, 2007, 22:37:51 pm »

Ja ladelampa. Fortsetter etterforskningen i morgen
Loggført
herulf
Supermedlem
*****
Innlegg: 1265
Bosted: Lillesand



Vis profil
« Svar #20 på: desember 16, 2007, 09:24:53 am »

http://www.thesamba.com/vw/archives/info/wiringt1.php
Loggført

Herulf
47253505
hdettme@hotmail.com
Hvorfor kan ikke alle skrive i profilen hvor di bor?Hæ?
http://boblekameratene.forumakers.com/index.htm
Lid
Supermedlem
*****
Innlegg: 1060
Bosted: Farsund



Vis profil
« Svar #21 på: desember 16, 2007, 10:29:24 am »

Takker herulf. Det samme skjemaet som i Haynes, men i farger. Da er det lettere
Loggført
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #22 på: desember 19, 2007, 22:25:37 pm »

Hallo, Lid!

Da har jeg sendt deg et koblingsskjema for 1303 m/tekst på mail til deg. Håper det hjelper!

-jf
Loggført
Lid
Supermedlem
*****
Innlegg: 1060
Bosted: Farsund



Vis profil
« Svar #23 på: desember 19, 2007, 22:39:24 pm »

Helt sikkert, takker
Loggført
Lid
Supermedlem
*****
Innlegg: 1060
Bosted: Farsund



Vis profil
« Svar #24 på: april 13, 2008, 17:44:42 pm »

Månedene går, og lite skjer. Men i dag fikk jeg hjelp, halve bilen er demotert og ingen feil funnet. Vi fikset riktignok nødblinken, som funker nå.
Ser ikke noe annet å gjøre enn å prøve å bytte bryter på blinklyset. Noen som har en slik liggende i god stand?
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!