mars 29, 2024, 00:00:24 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hvordan fester du barnestol i bil uten belter?  (Lest 5351 ganger)
Gilbert
Seniormedlem
****
Innlegg: 264
Bosted: Jessheim/Maura



Vis profil
« på: april 05, 2012, 11:30:43 am »

Jeg har en 65 mod varebil og en 58 mod boble. Ingen av dem har belter. Men jeg vil gjerne ha med sønnen min på kjøreturer etterhvert, samt kunne hente han i barnehagen fra høsten av. (han er 9,5 mnd gammel nå).

Hvordan har dere andre festa barneseter i bila deres. Pr.nå så bruker han en besafe barnestol med integrerte belter. Men må jo få satt fast barnestolen.

Vet om en som har brukt spennsett/jekkestropper rundt barnestolen, får så å dra dem bakover i bilen til noen festepunkter der. Den stolen sitter dønn fast. Ved en bråstopp/kræsj, så vil jeg tru understellet på orginal setet løsner, før barnestolen løsner. (om dere skjønner)

Biltilsynet sa at barn under 3 år ikke kunne fraktes i bil uten belte. Men kjøretøyforskriften sier vel også noe om at barn skal sikres i bil. Og jeg skal klare å sikre min unge veldig bra i bobla/bussen.

Men noen tips eller innspill på hva andre har gjort, hadde vært morsomt å høre!

Trenger ingen moralpreken om ditt og datt. Ungen skal med, lov eller ikke, og jeg skal sørge for at han sitter sikra på best mulig måte. Vet veldig godt at disse bila kanskje ikke er all verdens å butte med. Men jeg vil tru det er andre her inne som også har hatt med unga på kjøreturer.
Loggført

1958 vw boble
Thoresen
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4336
Bosted: Horten


Ække laft før du henger igjen på brosteinen


Vis profil
« Svar #1 på: april 05, 2012, 12:26:30 pm »

Selv brukte jeg jekkestropp metoden på barnestolene, og ser ikke noe problem i det så lenge det ikke er noe fare for at di løsner Blunker
Loggført

Visse biler kler bare ikke høyde
www.telehiv-jumpers.com




Proud member of Senkemafia'n.
Ketil S.
Supermedlem
*****
Innlegg: 1710
Bosted: Bryne


Vis profil

« Svar #2 på: april 05, 2012, 17:38:42 pm »

Monter belter !!
Jentungen min (4) sitter i barnesete foran, festet med 3 punkt. Guttungen (6) sitter uten noenting bak meg og dukker hver gang politibilen kjører forbi. Gliser Vi har 2 Km til Barnehagen!
Skal få gjort klart 3 punkt begge sider bak snart!
Loggført

T1 1963
T1 1974 -03
66 Cab
Supermedlem
*****
Innlegg: 619
Bosted: Skien


Boden Kratzende Autos


Vis profil
« Svar #3 på: april 05, 2012, 20:52:42 pm »

Siden ungen kun er 9,5 mnd nå, ville jeg montert belter. Siden ungen helt sikkert skal kjøre med deg i sete i mange år fremover... Har selv to barneseter plassert i bobla, har kjøpt belter fra wolfsburgwest Blunker
Loggført

http://www.typ15.com/                      

Espen/VW54
Supermedlem
*****
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)



Vis profil
« Svar #4 på: april 05, 2012, 21:10:30 pm »

Selv brukte jeg jekkestropp metoden på barnestolene, og ser ikke noe problem i det så lenge det ikke er noe fare for at di løsner Blunker


Dette er min metode også. Stolen sitter. Montere noe annet enn 4 punkt er uaktuelt, og de kan uansett ikke brukes til junior på 3.
Loggført
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #5 på: april 05, 2012, 21:26:21 pm »

Bruk jekkestropper. De er like ulovlige som Seler uten E-merking. Det viktigste er at det er trygt. Ikke hva overformynderiet sier.

Loggført

Gilbert
Seniormedlem
****
Innlegg: 264
Bosted: Jessheim/Maura



Vis profil
« Svar #6 på: april 05, 2012, 22:01:35 pm »

Bruk jekkestropper. De er like ulovlige som Seler uten E-merking. Det viktigste er at det er trygt. Ikke hva overformynderiet sier.



Bruker du jekkestropper du også Erik? Vet Frode gjør det, og funker som fy det!
Loggført

1958 vw boble
marbel
Seniormedlem
****
Innlegg: 371
Bosted: fredrikstad



Vis profil
« Svar #7 på: april 06, 2012, 09:09:30 am »

Slettet
« Siste redigering: april 06, 2012, 19:07:28 pm av marbel » Loggført

57mod Type1 HVK Rallye
63mod Karmann Ghia Coupe
Ladybug
Seniormedlem
****
Innlegg: 289
Bosted: Nannestad/Oslo



Vis profil
« Svar #8 på: april 06, 2012, 10:21:26 am »

Min yngste sitter på sete av typen "pute m/rygg" hvor barnet er sikret med bilens belter. Jeg har montert 3.punkts belter foran, og plassert henne der. Bak har jeg 2.punkts belter, slik at eldstemann også er litt sikret.

Da eldstemann var liten hadde jeg en amerikaner hvor setet hans var festa med jekkestropper. Funka fint det  Gliser
Loggført

1968 boble   solgt
1975 Westfalia-camper

Mandagsenke Glad
Medlem av: Angel Wheels
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #9 på: april 06, 2012, 10:40:39 am »

Vi har topunkt i Bilen til Beate. Er for dårlig. Men det hender han rupper med en tur..

Bruk jekkestropper. De er like ulovlige som Seler uten E-merking. Det viktigste er at det er trygt. Ikke hva overformynderiet sier.



Bruker du jekkestropper du også Erik? Vet Frode gjør det, og funker som fy det!
Loggført

A.Hole
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted: Fredrikstad


Vis profil

« Svar #10 på: april 06, 2012, 15:59:19 pm »

Jeg har akkurat montert 2punkt belter i bobla...funker det og anbefaller deg og gjøre det og :)Fikk sveiset inn fester og braketter på Hammerworks og det ble veldig bra!Jekkestropper kan du jo bruke itillegg hvis du ønsker.
Faen Marbel, ikke Hammerworks  jobb i hele tatt dette. Denne referansen liker jeg svært dårlig. Lee-Stoner, (som forøvrig er en svært dårlig sveiser), som har kladdet dette etter arbeidstid. Han er delansatt på Gunnars bilrep.....  Overhode ingen link til eller  ansvar fra Hammerworks på dine belte fester. Skuffa...
« Siste redigering: april 07, 2012, 07:48:27 am av THT » Loggført
marbel
Seniormedlem
****
Innlegg: 371
Bosted: fredrikstad



Vis profil
« Svar #11 på: april 06, 2012, 18:09:02 pm »

Beklager referensen THT...nevner Hammerworks av gammel vane..skal ikke gjenta seg.
Loggført

57mod Type1 HVK Rallye
63mod Karmann Ghia Coupe
Skaug
Supermedlem
*****
Innlegg: 911
Bosted: Bærum, Akershus



Vis profil WWW
« Svar #12 på: april 06, 2012, 21:42:46 pm »

Sett inn belter.
Loggført

H-1835
Supermedlem
*****
Innlegg: 1131
Bosted: Skien - Telemark


H-1835


Vis profil
« Svar #13 på: april 07, 2012, 14:56:21 pm »

Jeg bruker også jekkestropp metoden. Stropper også fast vippemekanismen i understellet. Funker greit nok. Skulle uhellet være ute, er vel ikke disse bilene idiale uansett... Ble stoppet av politiet for to uker siden. De bekrefter at dette ikke var lov. Men de gjorde ikke noe med det..
« Siste redigering: april 07, 2012, 19:51:08 pm av H-1835 » Loggført

Snorre, 92051229
1958, 1958 og 1953 -1200 T1
Gaffel
Supermedlem
*****
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad


That's what she said..


Vis profil
« Svar #14 på: april 07, 2012, 16:32:06 pm »

Problemet med å jekke fast i sete er at bilsetet i seg selv ikke tåler en skikkelig stopp. Kreftene i en krasj er større å anderledes enn hva folk flest tror. Ideen med stropper er god som gull den, det er jo tross alt lastsikkring det er snakk om. Skal ikke dømme hva folk gjør å ikke gjør, det har vi BT og polisen til..men jeg ville festet setet i enten belter som er godkjent av BT. Eller med stropp festet i fia beltefester beregnet til bilsport. Sistnevnte ikke godkjent men garantert best sikkring. Biltilsynet er ikke logisk. De følger slavisk forskrifter og er livredde for å bli hengt for feil de kan gjøre.
Loggført

Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!