mai 23, 2024, 08:49:08 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 1600 dp med 34 pic-3 nøler ved små gassjusteringer.  (Lest 1977 ganger)
Hagbart
Nybegynner
*
Innlegg: 34
Bosted:



Vis profil
« på: april 05, 2012, 15:15:30 pm »

Jeg har en buggy med 72-modell motor, som ikke liker små rolige gasspedal-trykk. Den sviver fint på tomgang og er med med en gang ved brå trykk på pedalen (pumpe-gassing) men små justeringer for å holde jevn fart  langs veien, liker den ikke. Da stotrer den og nøler, også må jeg inn med clutchen, og pumpe en gang for å få den til å svive pent igjen. Dette er helst et problem under 2500 omdreininger. Over det så er den stort sett med med en gang. Dette er veldig slitsomt når man prøver å cruise rolig mellom 1500 og 2000 omdreininger. Noen som har noen gode råd? Er det forgasseren eller er det kanskje tenningen som er feiljustert. Begge deler ble justert av vw-mekaniker ifjor sommer, men problemet har vært der helt siden da. De har vel ikke allverdens erfaring med gamle motorer lenger.. Min teori er at den får får lite bensin,når spjeldet åpner seg, mens når man pumpespeeder, så får den jo ekstra bensin gjennom aks-pumpa. Kan det hjelpe å bytte til en større tomgangsdyse?

Har lagt en video på youtube av problemet:

Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #1 på: april 05, 2012, 16:27:04 pm »

har erfart nokolunde da samma , då måtte eg eg inn med clutchen og pumpa liv i den igjen. dette var bensinmangel. bensinpumpa var ødelagt. i kombinasjon med tett filter.. eg bytta pumpa og monterte eit nytt filter mellom bakaksel og motor(ikkje mellom pumpe og gassar) då forsvant problemet

du kan jo testa pumpa di om den leverar noko serlig. ta av slangen opp til gassaren og stapp den nedi ei flaska og so kinnar du litt(ta av straum inn på coilen) og so ser du kor mykje som kjem nedi flasko.
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Hagbart
Nybegynner
*
Innlegg: 34
Bosted:



Vis profil
« Svar #2 på: april 05, 2012, 22:17:34 pm »

Det er kanskje det første jeg burde forsøke,ja! Vet at pumpa er max ett par år gammel, men kan jo være den har tetta sæ med noe dritt fra tanken. Når bilen har stått ei ukes tid eller mer må jeg i alle fall kinne lenge før den får bensin fram til forgasseren. Har nå bare filter mellom pumpe og forgasser. Det var nytt i fjor sommer. Dette er kanskje et tåpelig spørmål, men mates bensinen gjennom forgasseren ved hjelp av trykk fra bensinpumpa, eller bare ved tyngdekraften pga av at bensininntaket er på toppen av forgasseren?

Takk for fornuftig svar, btw! :-)
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #3 på: april 07, 2012, 20:37:01 pm »

heile poenget med ein forgassar er å blanda luft med bensin, dette vert gjort ved hjelp av venturien i forgassaren, som skapar eit dragsug ned og som trekker bensinen ut i "vinden" står masse om detta på wikipedia vil eg tru
pumpa matar opp til forgassaren, og fyller oppp flottørkammeret til det er fullt, og vil deretter ligga å etterfylla etterkvart som da minkar
du bør ikkje ha filter mellom pumpe og gassar, eg har vert borti at det skapar for mykje motstand for pumpa å levera gjennom filteret, sånn att det berre er sovidt det kjem bensin inn i gassaren, då får du jo sånne tendensar du har hatt. flytt filteret til mellom motor og bakaksel, der røyret kjem ut frå tunellen ca
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
rl
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 635
Bosted: kodal


Vis profil

« Svar #4 på: april 07, 2012, 20:42:57 pm »

hvordan fordeler har du?har du vacum klokke på den? funker vacum opptrekket? kan aks røret ha falt ut?
Loggført
Hagbart
Nybegynner
*
Innlegg: 34
Bosted:



Vis profil
« Svar #5 på: april 08, 2012, 00:26:05 am »

Jeg har med vakum-klokke, ja! Legger med et bilde som sikkert sier mere enn jeg greier å forklare. Har ikke studert den så nøye annet enn at jeg har sugd i slangen og sett at det beveger seg i fordeleren. Stift og tenning ble justert i fjor sommer uten at fuske/nøle-problemet løste seg.

Det som overrasker meg, hvis problemet skyldes at pumpa gir for lite, er at motoren er helt med når man gasser brått med stort pedalutslag, samt ved høyere turtall. Regner med at aks-pumpa får bensin fra samme kammer som tomgangsdysa og hoveddysa, så da burde jo den heller ikke få nok bensin. Men uansett! Sikkert lurt å flytte filteret. En lekkasje mellom pumpe og forgasser utover en varm motor kan vel fort føre til st.Hans-bål...

Prøvde å stille blandinga litt fetere idag, samt å rense tomgangsdysa skikkelig. Det hjalp litt, men er fortsatt ganske uvillig under 2000 omdr. Kan det bety mye at jeg kjører med åpent luftfilter? Er ikke plass til den store luftfilterboksen på buggyen min. Er det vanlig at man må ha større dyser ved bruk av slike filter? Motoren får jo mer luft enn originalt...


* 253573_10150646456095228_547305227_19029820_7526009_n.jpg (26.4 KB, 331x296 - vist 141 ganger.)

* 319537_10150805215160228_547305227_20360484_442690_n.jpg (75.83 KB, 575x431 - vist 141 ganger.)
Loggført
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #6 på: april 08, 2012, 07:40:28 am »

Sett på et ordentlig luftfilter med forvarming så vil du se at motoren går fint igjen. I det minste en trakt som er like høy som original.
Loggført
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #7 på: april 08, 2012, 11:35:52 am »

Sett på et ordentlig luftfilter med forvarming så vil du se at motoren går fint igjen. I det minste en trakt som er like høy som original.

Er forsåvidt enig i hva du sier, men akkurat i dette tilfellet er det snakk om en buggy uten varmebokser..  Det vil si at det ikke er plass til originalt filter + at det er ikke noe sted å ta forvarming i fra, derav problemet. Skal en få til funksjonen på det på buggy´en her så må noe eventuellt lages til..

Men på en vanlig boble med standard-gasser er et slikt luft-filter bare dumt  da det gir null effekt + at motor ikke fungerer som den skal, men i det tilfellet her er det vel mangel på både plass og varmebokser..

Men en ting jeg ser som eier nok kunne gjøre noe med er å tette utblåsingshullene på viftehuset sitt, så får motor bedre kjøling.
Jeg ville nok ha prøvd meg fram med justering av akspumpa /rensing av forgasser.

Motoren får nok heller MINDRE luft med det filteret der enn med det store pappluft-filteret, så noe større dyser trengs nok ikke. Mangler forvarming på både innsugmanifold og slange opp til forgasser, så den vil nok ikke fungere optimalt uansett før motor er varm, men jeg ville ha sjekket om akspumpa gir nok, eventuellt justere mengden på den.

Ellers så går det en slange fra gasser opp til luft-filterboks originalt, er dette uttaket tettet?
« Siste redigering: april 08, 2012, 12:06:30 pm av Jærva » Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Hagbart
Nybegynner
*
Innlegg: 34
Bosted:



Vis profil
« Svar #8 på: april 08, 2012, 12:16:04 pm »

Har prøvd meg fram med akspumpa, uten å oppleve noen særlig forskjell. Har også lurt litt på om jeg burde tette utblåsningen på viftehuset,ja. Var åpne når jeg kjøpte den, men det skal jeg få tettet fort som bare det. Takk for tipset! Glad Så vidt jeg vet er forgasseren plugget i alle ledige hull. Har prøvd med startgass både her og der, og ikke funnet noe falsk luft. Det første jeg skal gjøre over påske er å fjerne bensinfilteret for å forsikre meg om at pumpa gir nok. Takk for alle tips og råd!  Osteaktig
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #9 på: april 08, 2012, 12:25:53 pm »

om bensinpumpa er dårlig kan motoren fungera klokkereint når du ruser den opp og gjer brå gass - utan motstand, men med samme du slepper ut clutsjen for å få gang på bilen so vil den begynna å kødda med ein gong. dette er ivertfall min erfaring etter ein tur på 1.5mil til teknisk kontroll på biltilsynet i siste liten.. inn med clutsj, gje gass, ut med clutsj,inn med clutsj, gje gass, ut med clutsj etc etc..  skifta bensinpumpa og alt var på stell
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #10 på: april 08, 2012, 12:51:45 pm »

Varmluft til forvarming av forgasser kan vel tas fra kjølelufta? Trenger ikke varmepotter til dette.
Loggført
Hagbart
Nybegynner
*
Innlegg: 34
Bosted:



Vis profil
« Svar #11 på: april 10, 2012, 16:18:14 pm »

Da var feilsøkingen igang igjen. Det viste seg at pumpa i alle fall leverte godt med bensin, men i alle tilfeller er nå filteret mellom pumpe og forgasser tatt bort. Hadde også ut en plugg, samt kikka ned i forgasseren. I mine øyne så pluggen fin ut. Litt mye sot langs kanten kanskje? Hva mener dere? Synes også kanskje at det var litt mye sot i forgasseren. Bør jeg justere blandingen tynnere? Det er vel verd å nevne at den har stått mye å gått på tomgang den siste tiden under feilsøkning...lite utblåsning på vei.


* IMG_0057.JPG (99.2 KB. 787x600 - vist 117 ganger.)



* IMG_0059.JPG (132.21 KB. 800x568 - vist 111 ganger.)

« Siste redigering: april 10, 2012, 16:20:45 pm av Hagbart » Loggført
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #12 på: april 10, 2012, 18:16:42 pm »

Termostat og spjeld er vel på plass?
Loggført
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #13 på: april 10, 2012, 18:37:23 pm »

Da var feilsøkingen igang igjen. Det viste seg at pumpa i alle fall leverte godt med bensin, men i alle tilfeller er nå filteret mellom pumpe og forgasser tatt bort. Hadde også ut en plugg, samt kikka ned i forgasseren. I mine øyne så pluggen fin ut. Litt mye sot langs kanten kanskje? Hva mener dere? Synes også kanskje at det var litt mye sot i forgasseren. Bør jeg justere blandingen tynnere? Det er vel verd å nevne at den har stått mye å gått på tomgang den siste tiden under feilsøkning...lite utblåsning på vei.


Pluggen ser ikke verst ut i mine øyne, men her har andre bedre leseferdigheter enn meg.

Justere blandingen? Hvis man er i tvil er det som regel bedre med fetere blanding på boblemotorer.

Men du har problemene mest i 1500-2000 rpm-området, sier du. Der slipper tomgangsdysen taket, og det er Main Jet som er i mest sving. Dvs det ikke er noen skruer du kan justere på - alternativt kan du bytte dyse. Hvis hoveddysen er 127.5 kan du bytte til 130 eller 132.5 uten videre, men går du lenger opp driver du og kompenserer for en annen feil - bedre å fikse den. Den gikk jo OK en gang med den dysen som sitter i, så hvorfor ikke gå til roten av problemet?

"Sot" i forgasseren kommer ikke nedenfra, men ovenfra. Ser ut som forgasseren kunne trenge litt stell... og et luftfilter som tar unna skiten.

En kveld med skikkelig rengjøring av forgasser og blåse ren dyser kan neppe bli feil...

Loggført
RødeBaron
Supermedlem
*****
Innlegg: 1504
Bosted: Vevang



Vis profil WWW
« Svar #14 på: april 10, 2012, 18:41:44 pm »

har du sjekket membranet på akspumpa?
Loggført



original buddie                  Bugbuddies.no
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!