april 16, 2024, 23:39:34 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: hvordan få av fjærplater bak på en 59  (Lest 1701 ganger)
rockfordkongen
Supermedlem
*****
Innlegg: 518
Bosted:


Vis profil

« på: april 09, 2012, 19:27:01 pm »

noen som har noen super duper triks? er godt rusta i splinsa! og jeg har ikke prøvet så mye annet enn å dunke litt uten at noe ga tegn til å løsne? noen super trix?
Loggført
vk
Medlem
***
Innlegg: 238
Bosted: Tønsberg


Vis profil

« Svar #1 på: april 09, 2012, 19:32:24 pm »

Da må du bruke varme.
Mvh Vidar
Loggført
rockfordkongen
Supermedlem
*****
Innlegg: 518
Bosted:


Vis profil

« Svar #2 på: april 09, 2012, 21:03:46 pm »

går det bra uten å ta spennet ut av fjærene tror du?
Loggført
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #3 på: april 09, 2012, 21:26:07 pm »

Vold, makt, varme og slit er løsningen Glad Får du først møkka løs er det ikke dumt å vurdere å skifte til de litt kortere fjærene og platene som kom på 60 modellen.... Disse pleier ikke å sette seg like fast heller.
Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
rockfordkongen
Supermedlem
*****
Innlegg: 518
Bosted:


Vis profil

« Svar #4 på: april 09, 2012, 21:46:14 pm »

Oki, hvor lenge er de like? Har vel noe greier fra en ca 70 modell liggende! Kan de brukes tro?
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #5 på: april 09, 2012, 22:07:51 pm »

Tror 70-modellen har mykere torsjonsstaver.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Rocket-Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold



Vis profil
« Svar #6 på: april 09, 2012, 22:50:54 pm »

Tror 70-modellen har mykere torsjonsstaver.

Det har den. Stavene ble mykere i '67 når de fikk den fantastiske(?) Z-bar saken. Målet var bedre komfort ved vanlig kjøring og hjelp fra staget ved tungt lastet bil.
Om du skal bruke korte staver og tette lokk så bruk 60-66  Glad

Du bør avlaste fjærplatene før du prøver å få dem løs. Jekk plata så den akkurat letter fra hylla den ligger på, dra jekken litt utover så plata står i spenn den veien du vil ha den, bikk mellom plata og torsjonsrøret med en stor skrutrekker el lign, evt legg en kloss mellom og slå plata utover med tung hammer, gjenta en rekke ganger  Osteaktig
Jeg har sikkert demontert 25-30 sett og aldri hatt behov for å bruke varme.
« Siste redigering: april 09, 2012, 22:54:46 pm av Rocket-Racing » Loggført

If it ain't broke... sell it & buy one that is

SCREWDRIVER #6

www.screwdriversnorway.blogspot.com
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #7 på: april 10, 2012, 05:52:28 am »

Ofte hjelper det også å pirke bort tynnplate "brikken" på fjærplata som dekker enden på fjæra. Da kan du slå fjæra inn med en dor mens du presser plata ut med feks brekkjern.
Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
rockfordkongen
Supermedlem
*****
Innlegg: 518
Bosted:


Vis profil

« Svar #8 på: april 10, 2012, 06:16:01 am »

mange gode tips, skal ut litt seinere idag å slå løs! :-)
tusen takk for alle tips!!!!!
Loggført
Reisende Mac
Medlem
***
Innlegg: 104
Bosted: På Kongens berg



Vis profil
« Svar #9 på: april 10, 2012, 14:11:50 pm »

Stavene ble mykere i '67 når de fikk den fantastiske(?) Z-bar saken.
(jeg låner litt av denne tråden jeg... )

Kan du være snill å uttype litt?
Jeg har nemlig en buggy som er bygget på 66-modell. Denne er senket og har dermed totalt ubrukelige kjøreegenskaper. Jeg ønsker å heve denne til normal høyde igjen for å få riktig geometri på svinakslingen. Men, side bilen bare veier rett over 500kg så hadde det sikkert ikke skadet med litt mykere fjærer heller.
Loggført
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #10 på: april 10, 2012, 16:44:21 pm »

Som sagt - VW gjorde torsjonsstavene bak mykere for å gi bedre komfort. Men for å opprettholde/forbedre kjøreegenskapene ved fullasta bil/stor belastning i svinger, la de til det VW på norsk kaller en kompensasjonsfær på bakakselen. Målet er stivere bakaksel ved stor belastning, men uten å overføre krefter fra hjulet som tar yttersving, til hjulet som tar innersving. Dette for å få litt kontroll på camberendringene bak.
Loggført
rockfordkongen
Supermedlem
*****
Innlegg: 518
Bosted:


Vis profil

« Svar #11 på: april 11, 2012, 22:58:44 pm »

Da er jobben gjort uten varme men med masse vold rå makt stor slegge og noen brekkjern! Og bilen blei litt over middels lav!  Gliser
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #12 på: april 12, 2012, 08:52:27 am »

Håper du bytta gummiforingene samtidig, de pleier å være kake etter mange års bruk. Bilen blir vesentlig bedre å kjøre når de er nye.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
rockfordkongen
Supermedlem
*****
Innlegg: 518
Bosted:


Vis profil

« Svar #13 på: april 12, 2012, 19:44:27 pm »

jepp, satt i poly foringer!
Loggført
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #14 på: april 13, 2012, 07:11:12 am »

jepp, satt i poly foringer!

Knirk knirk! Håper du smørte disse med riktig fett?Hæ
Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
« Svar #15 på: april 13, 2012, 08:05:01 am »

jepp, satt i poly foringer!

Knirk knirk! Håper du smørte disse med riktig fett?Hæ

hva er riktig fett !
Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #16 på: april 13, 2012, 08:09:43 am »

Vet ikke hva det heter, men det finnes noe som er beregnet for polyurethan foringer som minimerer den sinnsyke knirkingen.
Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!